Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forhandler i bergen

Startet av ellinger, torsdag 10. oktober 2013, klokken 14:38

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Nuvolari på mandag 07. oktober 2013, klokken 18:09
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 07. oktober 2013, klokken 13:02
Du får nok prismodellen for Type 2 lading om ikke så lenge. Fortum sliter bare litt med at du på Type 2 kan lade alt fra 3 til 20 kW. Så hva skal du da betale pr minutt så lenge det er uaktuelt å ta betalt for forbruk kilowattimer (som bare er en liten del av totalkostnaden ved et ladepunkt).
Nei, nyt at det er gratis inntil videre.

Kan jo ta betalt pr kW selv om det ikke gjenspeiler kostnaden.
Så lenge det er ladestasjonen som begrenser ladehastigheten er en kWh-pris rettferdig og fornuftig... Da blir minuttprisen lavere jo lavere kapasitet ladestasjonen har, som gjenspeiler at den har lavere "kvalitet" enn en raskere ladestasjon.

Problemet oppstår når en Think el.l. kobler seg på med Schukoadapter og lader med 2 kW på en 22kW lader, da ville en minuttpris gi en mer rettferdig pris for å okkupere en rask lader i lang tid.

En minuttpris som gir en fornuftig kWh-pris når man utnytter laderens maksimale kapasitet er kanskje det beste kompromisset ?

La oss ta en kWh-pris på 4 kr.....

22kW (3x32A 400V) = 147 øre/min  88 kr/time
11kW (3x16A 400V) =   73 øre/min  44 kr/time
7,4kW (1x32A 230V) =   49 øre/min  30 kr/time
3,7kW (1x16A 230V) =   25 øre/min  15 kr/time
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bosse

Hva med en kombinasjon av KWh og minuttpris, litt slik som drosjene tar betalt for både tid og avstand?
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

OddB

Sitat fra: bosse på mandag 07. oktober 2013, klokken 19:18
Hva med en kombinasjon av KWh og minuttpris, litt slik som drosjene tar betalt for både tid og avstand?
Det må ikke bli så komplisert at vi forbrukerne ikke klarer å sammenligne tilbud fra forskjellige aktører.
I mitt forslag kan du faktisk markedsføre tilbudet med en kombinasjon av minutt og kW...


Type 2 lader
22kW
Kr 1.50 /min

(tilsvarer 4kr/kWh)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hans Håvard Kvisle

Det bør definitivt være enkelt! Ikke for mange kombinasjoner av ditt og datt.

I mange tilfeller er ikke problemet at ladestasjonen begrenser ladefarten, men bilens lader eller batteriene som gjør det. Ikke bare fordi det er sprik mellom en Leaf på maks 6-7 kW lader og en Tesla på 10 eller 20 kW. Men også redusert ladefart i kulda fordi batteriene ikke kan ta imot i den farta som laderen kan tilby, da kan DC-lading falle fra 35-40 kW på CHAdeMO-biler til 20 kW. Eller når ladinga når et visst nivå som 80-90% hvor farten faller dramatisk. Hvem skal ta kostnaden ved denne "sakteladinga"? Den som kan tilby høyere effekt - eller den som ikke klarer å lade så raskt. Ladestasjonseierens høyeste kostnad måles i tid (avskrivning, administrasjon (overhead) og vedlikehold), kostnaden for strømmen er en liten del.

Dette er slett ikke så enkelt som mange vil ha det til. Men et par ting kan være en god start:
Unngå at du må ha abonnement/ladekort
At du ikke betaler for mer enn det du trenger, dvs ikke bare pr lading betaling (nær ubegrensa i tid), men for de minuttene du opptar laderen. Det gir mer effektivt utnyttelse av infrastrukturen, ingen står der lenger enn nødvendig og tar plassen fra andre mer trengende.

Så får vi se om det ikke etter hvert kommer opp flere gode ideer. Henvis gjerne til danskene. Men kjære dere, hvor suksessrike er de som elbilnasjon? Hvor suksessrik vil forretningsmodellen til Clever være? Jo, det er teknisk mulig å ta betalt for kWh - ikke vanskelig i det hele tatt. Men vil det gi oss flere ladestasjoner - og er det som sagt mer "rettferdighet", som jeg antar er hva dere søker?
St.Hanshaugen

OddB

#34
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 07. oktober 2013, klokken 22:54
Det bør definitivt være enkelt! Ikke for mange kombinasjoner av ditt og datt.

I mange tilfeller er ikke problemet at ladestasjonen begrenser ladefarten, men bilens lader eller batteriene som gjør det. Ikke bare fordi det er sprik mellom en Leaf på maks 6-7 kW lader og en Tesla på 10 eller 20 kW. Men også redusert ladefart i kulda fordi batteriene ikke kan ta imot i den farta som laderen kan tilby, da kan DC-lading falle fra 35-40 kW på CHAdeMO-biler til 20 kW. Eller når ladinga når et visst nivå som 80-90% hvor farten faller dramatisk. Hvem skal ta kostnaden ved denne "sakteladinga"? Den som kan tilby høyere effekt - eller den som ikke klarer å lade så raskt. Ladestasjonseierens høyeste kostnad måles i tid (avskrivning, administrasjon (overhead) og vedlikehold), kostnaden for strømmen er en liten del.

Dette er slett ikke så enkelt som mange vil ha det til. Men et par ting kan være en god start:
Unngå at du må ha abonnement/ladekort
At du ikke betaler for mer enn det du trenger, dvs ikke bare pr lading betaling (nær ubegrensa i tid), men for de minuttene du opptar laderen. Det gir mer effektivt utnyttelse av infrastrukturen, ingen står der lenger enn nødvendig og tar plassen fra andre mer trengende.

Så får vi se om det ikke etter hvert kommer opp flere gode ideer. Henvis gjerne til danskene. Men kjære dere, hvor suksessrike er de som elbilnasjon? Hvor suksessrik vil forretningsmodellen til Clever være? Jo, det er teknisk mulig å ta betalt for kWh - ikke vanskelig i det hele tatt. Men vil det gi oss flere ladestasjoner - og er det som sagt mer "rettferdighet", som jeg antar er hva dere søker?
Jeg tror en Tesla vil klare å utnytte alle de 50kW, omtrent helt til fulladet batteri og uavhengig av temperatur....

Vi som har/ (kommer til å få) Teslaer ønsker FLEST MULIG 22kW Type 2 ladere, spredt over hele landet. Aller helst på steder vi likevel ønsker å stanse i en time eller to, på ruter som ikke dekkes helt av Superladerne.
Om veikroer, hoteller og andre "attraksjoner" langs veiene ønsker å dra oss til seg ved å tilby billig/gratis Type 2 lading takker vi ikke nei. Og skal vi lade hos Fortum el.l. så må betalingsordningen være standardisert og uten snev av abbonnement..

Når det gjelder avskrivning og vedlikehold vil en enkel Type 2 "ladeboks" komme langt bedre ut enn en komplisert CHAdeMo-lader.

Hvis vi tar litt i og sier at det koster 20 000 kr å sette opp et Type 2 punkt og at det brukes 2,5 time pr dag.
Det vil kunne avskrives i løpet av ett år hvis man setter ladeprisen til 3 kr/kWh (1 kr til strøm, 2 kr til avskrivning (20000/365/22 = 2.5) . Deretter drar det inn 20 000 kr i inntekter de påfølgende år...

På en CHAdeMO/Combo lader med en pris og vedlikeholdbehov som sikkert ligger ti ganger så høyt blir nok regnestykket et annet...
Spørsmålet er hvor mye Type2 kunder på hurtigladere skal være med på å betale av dette ?


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA