Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forhandler i bergen

Startet av ellinger, torsdag 10. oktober 2013, klokken 14:38

« forrige - neste »

ellinger

Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 lader etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.

Griffel

#1
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:26
Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 laderladestasjon etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw kW.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.
Om en da ser bort fra at en med en bil med 22kW lader ikke kan få mer enn 22kW og til en bil med 11kW lader ikke kan få mer enn 11kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:26
Fortum har bekreftet at alle stolper tilknyttet Charge & Drive i Norden skal også inneholde Type 2 lader etter nyttår.
Det skal da være mulig å hente ut 43Kw.
Lover bra det, fordi våre naboland har ennå ikke startet med å ta seg betalt for lading.

Mener du da DC strøm? Eller at man får ut 11 hhv 22 kWt gjennom enkel hhv dobbeltlader.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

Sitat fra: jgilberg på torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:48
Mener du da DC strøm? Eller at man får ut 11 hhv 22 kWtkW gjennom enkel hhv dobbeltlader.
Eller er riktig.
Type 2. 43kW er AC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ellinger

Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Nuvolari

Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Hyperstress

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:53
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.

Sikker.. ? Er ikke 43kw Type 2 63A 400V 3-fas da?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ellinger

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:53
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.
Men det vil da si at det er TMS som "bremser" da?
Hvorfor støtter Renault lading over type 2 med 43kW?
Mulig jeg er litt dum nå, men skjønner ikke helt hvorfor Renault har fått det til og ikke TMS da

Elmo

Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:25
Men det vil da si at det er TMS som "bremser" da?
Hvorfor støtter Renault lading over type 2 med 43kW?
Mulig jeg er litt dum nå, men skjønner ikke helt hvorfor Renault har fått det til og ikke TMS da

Er vel ikke snakk om å få til, men snakk om å gjøre et valg.
Zoe har vel ikke DC-hurtigladeport (såvidt jeg vet), så 43kW AC er det raskeste de klarer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ellinger

Sitat fra: Elmo på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:43
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:25
Men det vil da si at det er TMS som "bremser" da?
Hvorfor støtter Renault lading over type 2 med 43kW?
Mulig jeg er litt dum nå, men skjønner ikke helt hvorfor Renault har fått det til og ikke TMS da

Er vel ikke snakk om å få til, men snakk om å gjøre et valg.
Zoe har vel ikke DC-hurtigladeport (såvidt jeg vet), så 43kW AC er det raskeste de klarer.
Jeg har ikke peiling så derfor jeg spør :)

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:16
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:53
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.

Sikker.. ? Er ikke 43kw Type 2 63A 400V 3-fas da?

Type 2 støtter 43kW. Tesla støtter maks 22kW over type 2.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ellinger

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:53
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:16
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:53
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.

Sikker.. ? Er ikke 43kw Type 2 63A 400V 3-fas da?

Type 2 støtter 43kW. Tesla støtter maks 22kW over type 2.
Takk :) Så da er det TMS som bremser ;)

Nuvolari

#12
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:25
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:53
Sitat fra: ellinger på torsdag 03. oktober 2013, klokken 07:48
Beklager at jeg skrev denne i søvne :)
Ladestolpene skal støtte opptil 43 kW over Type 2.
Renault Zoe er "svenskefavoritten" og er tiltenkt denne, da den støtter lading over Type 2 med opptil 43kW.
Jeg trodde vi også kunne nyte godt av dette, men virker som Griffel vet bedre?
Får vi bare maks 22kW over Type 2 Griffel?

Ja!

Med AC strøm kan bilen maks nytte seg av 11/22 kW hhv for enkel/ dobbelader.

Når man snakker om strømstyrker over 22kW snakker man alltid om DC. Da benyttes ikke bilens egen lader.

Type 2 benytter AC.
Men det vil da si at det er TMS som "bremser" da?
Hvorfor støtter Renault lading over type 2 med 43kW?
Mulig jeg er litt dum nå, men skjønner ikke helt hvorfor Renault har fått det til og ikke TMS da

Tesla har ikke større ladekapasitet enn 11/22kW. For å få høyere kapasitet er man avhengig av en ekstern lader (feks Tesla sin superlader) som leverer DC strøm.

Renault har større ladekapasitet enn Tesla og støtter dermed 43kW.

Tesla kunne lagt inn 4 ladere og dermed støtter 43kW over type 2 men har heller valgt superlader med DC strøm.

Dette er bare et valg Tesla har gjort.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

petersv

Uenig med svarene over.

Ja, det er Tesla som "bremser", med et litt smartere laderdesign kunne de støtta 43kW. At dette skulle kostet mye mer tror jeg ikke. Her er Renault foran Tesla både teknisk og praktisk.

At DC støtter 120kW hjelper lite når man står der ved type2-laderen, som det blir mange av framover. ;)

Men men, jeg koser meg med bilen uansett jeg. Alt kan ikke være perfekt heller :P Noe forbedringspotensiale må de ha. Lading i Europa er definitivt et. Fordelen er jo at vi vet at laderne er enkle å skifte, så vi skal ikke se bort ifra at det blir mulig om noen år.

Havebigfun

Kanskje det er et prosjekt for de av oss som er handymen- oppgradere til quadrippellader 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA