Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tullball, torsdag 10. oktober 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

tullball

Grunnen til at Tesla-aksjene gikk i dass idag var: http://jalopnik.com/this-is-what-fiery-tesla-model-s-death-looks-like-1440143525. I starten stod det ingenting om at bilen hadde kræsjet og endel anntok at den tok fyr av seg selv. Nå har Tesla gått ut og fortalt grunnen:

"Yesterday, a Model S collided with a large metallic object in the middle of the road, causing significant damage to the vehicle. The car's alert system signaled a problem and instructed the driver to pull over safely, which he did. No one was injured, and the sole occupant had sufficient time to exit the vehicle safely and call the authorities. Subsequently, a fire caused by the substantial damage sustained during the collision was contained to the front of the vehicle thanks to the design and construction of the vehicle and battery pack. All indications are that the fire never entered the interior cabin of the car. It was extinguished on-site by the fire department."

Stellar

#1
Bra funn Tullball, og bra at Tesla var så kjapp med å kommentere saken. Har du link til Tesla sin uttalelse?

Edit: Så uttalelsen i linken din, hadde likevel vært fint med en referanse.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

valvolainen

Ser at brannen stort sett er i og foran frunken, hva i huleste er det som brenner tro? Kan ikke tro at det er så mye servoolje i bilen? Bremseveske kan det vel heller ikke være. Kjøleveske brenner heller ikke. Hva er det igjen da?
Det antennes vel av en kraftig kortslutning, det er noen feite kabler nedi der. Men skulle like å vite hva som brenner.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tullball

Har ingen offisiel link. Men dette kan jo ha skjedd i full fart på motorvegen som han kom fra.Og da kan en brann fort oppstå om du treffer metal i høg hastighet. https://maps.google.com/maps?q=47.378167,-122.245981  (link til stedet det skjedde)
" The car's alert system signaled a problem and instructed the driver to pull over safely, which he did."

"All indications are that the fire never entered the interior cabin of the car" Alt i alt en positiv sak for min del.

Btw: There are approx. 250 million cars in the US and approx. 280.000 car fires a year that fire departments respond to. That is one fire in 1070 cars. It's actually amazing this is only the first fire in a Model S, given that there are 15.000 of them on the road. 

Dvs at Tesla sine branner skjer mye skjeldnere enn andre, siden dette er den første.

valvolainen

Sitat fra: tullball på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:54
Btw: There are approx. 250 million cars in the US and approx. 280.000 car fires a year that fire departments respond to. That is one fire in 1070 cars. It's actually amazing this is only the first fire in a Model S, given that there are 15.000 of them on the road. 
Dvs at Tesla sine branner skjer mye skjeldnere enn andre, siden dette er den første.

Hvis vi tar hensyn til alder på bil (noe som er vesentlig) blir statistikken sikkert noe annerledes.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tullball

Sitat fra: valvolainen på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:56
Sitat fra: tullball på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:54
Btw: There are approx. 250 million cars in the US and approx. 280.000 car fires a year that fire departments respond to. That is one fire in 1070 cars. It's actually amazing this is only the first fire in a Model S, given that there are 15.000 of them on the road. 
Dvs at Tesla sine branner skjer mye skjeldnere enn andre, siden dette er den første.

Hvis vi tar hensyn til alder på bil (noe som er vesentlig) blir statistikken sikkert noe annerledes.

Sant nok, men når en først får brann i bilen er det veldig greit å se at bilen er rimelig sikker, hadde sikkert ikkje vært like festlig i en bensinbil.

pekle

Dekkene brenner vel greit, så er vel kanskje frunken et plast-trau som sikkert også brenner ved tilstrekkelig varme?

tullball

Sitat fra: pekle på onsdag 02. oktober 2013, klokken 22:24
Dekkene brenner vel greit, så er vel kanskje frunken et plast-trau som sikkert også brenner ved tilstrekkelig varme?

Jepp. Men verdt å merke seg at brannen ikke spredte seg. Mange er redd for at batteriet kan ta fyr, men nå kan en se at det ikke tar fyr, selv om bilen står i flammer :)

andyco

Er nok ikke denne episoden som sendte aksjen ned idag. Her er Bloombergs kommentar;

Tesla Slides After Baird Cuts Rating: San Francisco Mover

Tesla Motors Inc. (TSLA) slid the most in more than two months after a Robert W. Baird & Co. analyst downgraded the shares citing risk in company plans to boost production and add new models.

Tesla fell 5.9 percent to $181.69 at 3:33 p.m. New York time after declining as much as 9.1 percent to $175.40, the biggest intraday drop since July 16.

The electric-car maker is increasing output of its Model S sedan and plans to introduce a Model X sport-utility vehicle and "any hiccups in in execution present stock price risk in the near to intermediate term," Ben Kallo, the Baird analyst, wrote in a report today. Kallo downgraded the company to neutral from outperform.
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

daggad

Det var masse styr med Leaf i begynnelsen etter noen branner, men det roet seg fort.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

TS

#10
Jeg tror alle som uroliger seg for dette heller bør sjekke om de har et nyere seriekoblet brannalarmsystem hjemme hvor de ligger og sover..

Hva er oddsen for å dø av en bilbrann?

Er det noe jeg stoler på hos Tesla Motors, så er det sikkerhet. Elon Musk har selv vært sterkt engasjert i den delen under utvikling av bilen.

Han mente selv at de hadde en løsning på de brannfarlige batteriene til Boeings Dreamlinere. Fra  elbilen kan du normalt lukke opp døren og spasere ut, i et fly styrter du i Atlanteren ..

Nå skal det være sagt at Elon er den eneste jeg stoler på hos TM  ;D
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

D.O

Dekk er den største energimengden som regel i en bil brann. Bortsett fra drivstoff. Støtfangere kan også avgi mye effekt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

tullball

#12
Sitat fra: andyco på onsdag 02. oktober 2013, klokken 22:28
Er nok ikke denne episoden som sendte aksjen ned idag. Her er Bloombergs kommentar;

Tesla Slides After Baird Cuts Rating: San Francisco Mover

Tesla Motors Inc. (TSLA) slid the most in more than two months after a Robert W. Baird & Co. analyst downgraded the shares citing risk in company plans to boost production and add new models.

Tesla fell 5.9 percent to $181.69 at 3:33 p.m. New York time after declining as much as 9.1 percent to $175.40, the biggest intraday drop since July 16.

The electric-car maker is increasing output of its Model S sedan and plans to introduce a Model X sport-utility vehicle and "any hiccups in in execution present stock price risk in the near to intermediate term," Ben Kallo, the Baird analyst, wrote in a report today. Kallo downgraded the company to neutral from outperform.

Ikkje tro alt du leser. Kan du f.eks. fortelle ka som står i den downgraden? Eg kan gjerne gjøre det. De setter den fra "kjøp" til "nøytral." De opprettholder kursmålet på 187. Så de er bare naturlig at de nedgraderer fra kjøp når den har nådd kursmålet. Dette er vanlig og således ikke nyheter. Når dog nyheten kom om brann sank Tesla fra 188.5 til 175.5. Den gikk så straks opp til 181 når statementen fra Tesla kom om at det ikkje var en brann som startet av seg selv, noe mange på TMC-forumet og twitter trodde. Når så bloomberg ikkje har fått med seg dette, trodde de muligens det var pga downgraden. Men denne downgraden er igrunn ikke-news.

Men når først media fant ut av det, skjønte de som alle andre at det var den virkelige årsaken.

http://www.businessinsider.com/tesla-is-tanking-2013-10#ixzz2gbH3RukB

Forøvrig veit vi ikkje om han hadde i frunken sin. For alt vi veit kunne det vært ei jerrykanne full av bensin som han skulle ha til gressklipperen sin.

Cirion

Klarer ikke helt å se hva det er som kan brenne så jævlig i fronten av bilen...
Er spent på hva han fraktet i frunk'en. Er jo ellers lite der som kan selvantenne.
Kortsluttet 12v i kollisjonen? Brannen er ikke i nærheten av det store batteriet.
Fronten ser ut til å mangle, så den er nok rimelig most.
Hva traff han?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Hm... 12v er nok en stor mulighet når jeg tenker etter... 12v er litt utsatt i front.

Det står i artikkelen at den draff et metall objekt før ulykken og at sjåføren ble varslet om å kjøre til siden osv... Det er jo 12v feilmeldingene!
12v polene er jo tilkoblet rett bak nosecone, og 12v er jordet i karosseriet, så et metallobjekt trenger bare å treffe rød pol og kortslutte karosseriet.
I og med at man kan lade og booste 12v batteri fra nosecone, er det mulig det mangler sikring der. Da blir det fort lavt 12v og feilmeldingene kommer i serie.

Men han må ha hatt noe brennbart i frunken, kan ikke se at et kortsluttet 12v batteri skal brenne så godt. Ser ut som det brenner like godt over hele fronten.
Men 12v kan være det som startet brannen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA