Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tullball, torsdag 10. oktober 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

Lille Lance

Det må vel være en eller annen sikring på 12V batteriet ... iallefall en termisk sikring ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øyvind.h

Og da er nyheten på E24.

Bare å vente på alle kunnskapsløse kommentarer som vil komme der ila dagen :)

http://e24.no/bil/tesla-tok-fyr/21621996
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux



Husker jeg så dette bildet, og ble litt overrasket at Tesla hadde valgt å plassere en koblingsgreie her like ved høyre forhjul. Virker å være en litt utsatt plassering.

heimabrygg

Det er vel inne i frunken på den siden frakopling til batteriene gjøres nettopp ifbm. brann og slikt. Min DS viste meg i alle fall hva som skal rives bort i tilfelle brann uten at jeg har sett noe nærmere på det.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

slumberjack

Gjorde et lite forsøk på et litt større perspektiv på diskusjonen enn "dødsfelle", "atombombe", "bilen ble krasjtestet uten batteri...mener jeg"- nivået.

Bjørn
• for 16 minutter siden

    −

Jøss, en bil som brenner, hvor uvanlig kan det være i USA?

For et litt mer perspektiv så dør det 30 000 personer i trafikken i USA i året.
Det er 82 per dag, 575 i uka og ingen bryr seg så lenge det ikke er alle på en gang i et par ukentlige flystyrt.

kilde til antall ulykker: http://en.wikipedia.org/wiki/L...

Det er 287 000 bilbranner i USA per år. Det er 806per dag, 17 stk i timen. Det kan altså nå være nå altså ca 17 biler i brann i USA i dette øybelikk.

kilde bilbranner: https://www.nfpa.org/research/...

Hadde automobilen blitt funnet opp idag hadde den vært ulovlig, akkruat som motorsykler, røyk, alkohol, vedfyring og stearinlys (snakk med en branningeniør og hør hvordan de beskriver vedfyring i private hjem) og andre tradisjoner eller teknologier som ble funnet opp før det fantes lover.

Bensinbil som brenner i usa, ca 2 dager siden: http://www.youtube.com/watch?v...

Elmo

Sitat fra: Cirion på torsdag 03. oktober 2013, klokken 06:46
Klarer ikke helt å se hva det er som kan brenne så jævlig i fronten av bilen...
Er spent på hva han fraktet i frunk'en.

Noen skrev at sjåføren jobber i olja. Han fraktet sikkert bensin til fossilbilen 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cato76

Sitat fra: Cirion på torsdag 03. oktober 2013, klokken 06:46
Klarer ikke helt å se hva det er som kan brenne så jævlig i fronten av bilen...
Er spent på hva han fraktet i frunk'en. Er jo ellers lite der som kan selvantenne.
Kortsluttet 12v i kollisjonen? Brannen er ikke i nærheten av det store batteriet.
Fronten ser ut til å mangle, så den er nok rimelig most.
Hva traff han?

Er sikkert salgsjefen i GM som har dynket frunken i bensin og vært "uheldig"...  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

VigdisA


Sitat fra: Elmo på torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:13
Sitat fra: Cirion på torsdag 03. oktober 2013, klokken 06:46
Klarer ikke helt å se hva det er som kan brenne så jævlig i fronten av bilen...
Er spent på hva han fraktet i frunk'en.

Noen skrev at sjåføren jobber i olja. Han fraktet sikkert bensin til fossilbilen 8)
Eller oljedynkede/stinkende  arbeidsklær? Eller med noen litt kraftige løsemidler på seg?  Noe som kan selvantenne?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

Det er vel ytterst liten sjanse for at noe selvantenner nøyaktig på samme tidspunkt som eieren kjører på et eller annet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

BMW850

Regner med grunnen kommer frem etterhvert. Bør jo tas på alvor. Problemet kan være hvis en blir sittende fastklemt i bilen etter en kollisjon f.eks.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

VigdisA


Sitat fra: valvolainen på torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:58
Det er vel ytterst liten sjanse for at noe selvantenner nøyaktig på samme tidspunkt som eieren kjører på et eller annet.

Blir spennende å se hva de finner ut, ser det amerikanske forumet er fullt av konspirasjonsteorier
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

tullball

Er forøvrig mye mer bekymret over at skjermen går i svart i ny og ned enn an at bilen tar fyr etter en kollisjon på motorvegen. For alt vi veit kan han ha kjørt over en gasskanne i 200 km i timen. Chevy volt tok fyr av seg selv, det gjorde ikkje tesla

slumberjack

Sitat fra: BMW850 på torsdag 03. oktober 2013, klokken 14:07
Regner med grunnen kommer frem etterhvert. Bør jo tas på alvor. Problemet kan være hvis en blir sittende fastklemt i bilen etter en kollisjon f.eks.

Dette er så absolutt interessant og et godt poeng, men så kan det se ut som at Tesla har 2-3 ganger så lang deformasjonssone pga ingen montor fremme så i frontkollisjon kan det være en liten men viktig fordel å kræsje med Tesla at motoren og annet ikke kommer inn i kupeen. 

Det aller viktigste for meg i denne saken er at bilen ikke tok fyr av ukjente grunner, det høres kanskje kleint ut å si at "et fremmedelement" gjorde det, men med millioner av biler på vei og millioner av potensielt dødelige situasjoner så er dette faktisk en fillesak når det dør 82 personer i trafikken hver dag i USA.

Denne saken er unik fordi det er en ny, hypet bil med ukjent teknologi for hvermansen. Man kan jo snu på flisa og spørre hvordan 100 år gammel teknologi kan brenne hver dag verden rundt. Alt kan snu og vendes på og nå får tesla baksiden av hypen.

For min del helt greit, håper jeg snart kan få råd til bilen og da bør den ikke prises inn i himmelen.




Lokführer

Tsla aksjen burde jo stige siden bilen gjorde det såpass i denne brannen. Ikke eksplosjonsartet på noen som helst måte. Føler meg enda tryggere på bilen etter dette.
I tillegg blir dette en fin mulighet for folk å laste opp tsla aksjer.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

DonPedro

#29
Det mest interessante jeg har lest om saken så langt: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22173-Model-S-Accident-Fire-I-m-VERY-curious-as-to-what-caused-the-fire/page36

(Hopp over kranglebiten i starten)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA