Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De små ting !

Startet av Børre Batteri, torsdag 10. oktober 2013, klokken 08:02

« forrige - neste »

Børre Batteri

Da har jeg signert kontrakt på kjøp av en 2012 Peugeot!

Kjøpet er basert på nøkterne fordeler, men nå gleder jeg meg faktisk til å kjøre e-bil!

Det nærmeste jeg har vært å kjøre elektrisk er å sitte lettere animert i baksetet på en Prius taxi.

Måtte bare dele det med noen som kanskje skjønner hva det går i...

Mr.Zero

Velkommen i klubben! :D Jeg feirer mitt første år i elbil i disse dager - og det har vært et veldig artig år! For ikke å snakke om BILLIG! Har kjørt 16.000 morsomme, problemfrie km for en slikk og ingenting i strøm fra heimen. Men seff er ikke alt glamour - det kommer dager der snøen virkelig laver ned, det er dritkaldt, batteriet tømmes raskt og man drømmer om en varm fossilbil. Men slapp av - våren kommer, varmen kommer og vips kjører du 14 mil igjen på "tanken". Ei defavifte hjelper på, senkefjærer øker kjøregleden og minsker gyngingen radikalt. Brom-brom...ehhh zooom-zooom... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sun69

Gratulerer ;D

Har også bestilt en iOn som blir brukt importert  fra Danmark. Får den i slutten av måneden. ;D
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Børre Batteri


TB

Sitat fra: Børre Batteri på torsdag 10. oktober 2013, klokken 17:34
Får den i morgen, med full tank!
Verdien på ein eldre fossil kan gjerne bli mange % høgare ved full tank. Om du får den lada på Dansk strøm, så er jo prisen noko høgare der :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Sitat fra: Sun69 på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:51
Gratulerer ;D

Har også bestilt en iOn som blir brukt importert  fra Danmark. Får den i slutten av måneden. ;D

mye kostet den? :)
er det billligere fra .dk?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Børre Batteri

Da står den i all sin prakt på tunet hjemme. Tanken er bare halvfull, men det løses jo billig og lettvint i nattens mulm og mørke.

Vil klassifisere kjøre opplevelsen slik; 1/3 tog, 1/3  tivoli og 1/3 bil.

Eblogg

Gratulerer :)

Det er mange som nevner vinter og kulde som et problem på tvillingene. Spesiellt med tanke på varmen i kupeen. Min Mjau hadde ikke noe problem med å holde en varm og god kupe selv på de kaldeste vinterdagene sist vinter. Er jeg spesielt heldig med min bil? Har kun elektrisk orginalt varmeapparat ombord.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

tomrh

Først og fremst, gratulerer med ny elbil!  :)

Sitat fra: Eblogg på fredag 11. oktober 2013, klokken 23:26
Det er mange som nevner vinter og kulde som et problem på tvillingene. Spesiellt med tanke på varmen i kupeen. Min Mjau hadde ikke noe problem med å holde en varm og god kupe selv på de kaldeste vinterdagene sist vinter. Er jeg spesielt heldig med min bil? Har kun elektrisk orginalt varmeapparat ombord.
Ikke noe problem her heller, det er bare et spørsmål om hvor mye strøm man vil bruke. 8) Max-funksjonen gjør susen hvis varme prioriteres foran rekkevidde. Men standard forvarming blir nok for smått i mange minus, da må det en ekstra kupévarmer til (evt. forvarme en hel time).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sun69

Har bestilt den av Buddy Elec .. på Økern. Jeg betaler 139000 ferdig reg.
med  2 sett dekk. Bilen er rød med sort int. og har gått 20000. Det følger med 10A ladeledning. Batterigarantien er dessverre bare til 50000. (Har lest om personer so har fått problemer med batterien). Ellers vet jeg lite om bilen og historien rundt bilen. Den leveres med stor service utført for å dokumentere at den er i god stand.
Jeg vet ikke hva de betaler for den i Danmark, men de må jo tjene noe på dette håper jeg.
Før jeg bestilte sjekket jeg prisene på mobile24.no for Frankrike og Tyskland. Jeg klarte ikke å finne noen som var billig nok til å gjøre jobben selv.
Årsaken til at jeg valgte Buddy Elec.. var at de hadde best pris når jeg bestilte og at de har holdt på i over 20 år med elbiler selv om de har hatt noen bråstopp. Det er naturlig og tro at det har gitt dem endel erfaring.
Jeg bor på Tjøme og er spent på hvor langt jeg kan kjøre før jeg må lade på veien hjem. Jeg har sjekket hvor det finnes hurtigladere og kontakter på veien hjem.
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Børre Batteri

Jeg betalte kr 160 000,- med Defa og 8 hjul på lettmetallfelger.  2012 med 7100 km på telleren. Kjøpte av Sælen auto i Bergen.

Den ser helt ny ut!

Olemann

Kjørestilen din bestemmer hvor langt du kommer.  På E18 KAN du kjøre i v.fila i 120 sammen med de andre og da kommer du neppe  mer enn 6-7 mil.   Har du på varme og vifte på fullt kan du trekke fra 2 mil til.  Men kjører du i 70 og unngår bremsing, kommer du over 50% lenger.  Dog ikke så gøy i 70 km/t på E18.....

Ole

Sitat fra: Sun69 på lørdag 12. oktober 2013, klokken 10:43
Har bestilt den av Buddy Elec .. på Økern. Jeg betaler 139000 ferdig reg.
med  2 sett dekk. Bilen er rød med sort int. og har gått 20000. Det følger med 10A ladeledning. Batterigarantien er dessverre bare til 50000. (Har lest om personer so har fått problemer med batterien). Ellers vet jeg lite om bilen og historien rundt bilen. Den leveres med stor service utført for å dokumentere at den er i god stand.
Jeg vet ikke hva de betaler for den i Danmark, men de må jo tjene noe på dette håper jeg.
Før jeg bestilte sjekket jeg prisene på mobile24.no for Frankrike og Tyskland. Jeg klarte ikke å finne noen som var billig nok til å gjøre jobben selv.
Årsaken til at jeg valgte Buddy Elec.. var at de hadde best pris når jeg bestilte og at de har holdt på i over 20 år med elbiler selv om de har hatt noen bråstopp. Det er naturlig og tro at det har gitt dem endel erfaring.
Jeg bor på Tjøme og er spent på hvor langt jeg kan kjøre før jeg må lade på veien hjem. Jeg har sjekket hvor det finnes hurtigladere og kontakter på veien hjem.

TB

Sitat fra: Sun69 på lørdag 12. oktober 2013, klokken 10:43
Har bestilt den av Buddy Elec .. på Økern. Jeg betaler 139000 ferdig reg.
med  2 sett dekk. Bilen er rød med sort int. og har gått 20000. Det følger med 10A ladeledning. Batterigarantien er dessverre bare til 50000. (Har lest om personer so har fått problemer med batterien).
På forumet er det berre rapportert om eit tilfelle av totalt batteribytte, så du skal ha mykje uflaks om du opplever eit slikt tilfelle. Batteriet er delt opp i celler og moduler, slik at ved feil skal det vere mulig og skifte deler, i staden for komplett batteripakke. Det er enno for tidleg og spå kva nøyaktig kva som vil skje når trillingene kjem utanfor garanti - og slitasjen på batteripakka startar og gjere seg gjeldene.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Sitat fra: TB på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:13
Sitat fra: Sun69 på lørdag 12. oktober 2013, klokken 10:43
Har bestilt den av Buddy Elec .. på Økern. Jeg betaler 139000 ferdig reg.
med  2 sett dekk. Bilen er rød med sort int. og har gått 20000. Det følger med 10A ladeledning. Batterigarantien er dessverre bare til 50000. (Har lest om personer so har fått problemer med batterien).
På forumet er det berre rapportert om eit tilfelle av totalt batteribytte, så du skal ha mykje uflaks om du opplever eit slikt tilfelle. Batteriet er delt opp i celler og moduler, slik at ved feil skal det vere mulig og skifte deler, i staden for komplett batteripakke. Det er enno for tidleg og spå kva nøyaktig kva som vil skje når trillingene kjem utanfor garanti - og slitasjen på batteripakka startar og gjere seg gjeldene.

Nå har det nok blitt skiftet langt flere en ett batteri på trillingene. Vet om 3 komplette skift ved verksteder i Bærum.
Leaf-batteriet er konstruert for å kunne skifte celler på en grei måte. Trillingbatteriet er en mere lukket enhet jeg er usikker på om kan "repareres" på en like kurant måte. Selv tar jeg det hele med knusende ro og satser på et problemfritt bilhold.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sun69

Endelig :) :)

Bilen klarte å kjøre fra Øker'n til Gravdal ved Tønsberg med 3 km igjen på gesometeret (Litt mere spennene enn jeg ønsket) ca 110 km. Bilen har fått på nye piggfri vinter dekk. Jeg kjørte så forsiktig som jeg klarte. Holdt i snitt 80km i timen uten varme på, men litt vifte.
Når jeg koblet på hurtigladeren så sa den at det var 14% igjen, fortalte laderen. På 15 minuter hadde jeg 66%.
Leste at det snart kommer en ny hurtiglader mellom Drammen og Tønsberg. De få gangene jeg skal til Oslo vil jeg nok benytte meg av den.

Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA