Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tiberot, onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33

« forrige - neste »

kjbu

Sitat fra: Haahov på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:43
Nå har varmeapparatet gått føyken for andre gang på min Euroleaf også >:(. Har nå kjørt 3000 km, og fikk nytt varmeapparat i midten av november.  Akkurat samme problem denne gangen med at det er kun varmepumpa som gir en kald lunk. Verkstedet sa 2 nye uker med venting på ny del, stor etterspørsel nå antar jeg. Håper det ikke blir de store kuldegradene fremover. Ba de sjekke dele nr. på delen som var satt inn om det var samme som orginalen eller ny type som nevnt tidligere i forumet, og om dette kunne være problemet. På tide at Nissan innkaller alle Euroleaf som ikke har byttet PTC-heater? Sikkert noen som kjører rundt der ute og tror det kun er lunken luft i varmeapparatet.

Hvis samme feil skjer 3 ganger har vi etter norsk kjøpslov rett til heving av kjøpet.
Regner med Nissan gjør alt de kan for å hindre dette iallefall.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

okd

Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

knutgrr

#137
Folk her sier man skal sjekke strømforbruket på den lille monitoren for å få en indikasjon på om varmeelementet har røket. Regner med man skal gjøre dette mens bilen står stille. Når min bil står stille på "tomgang" viser denne baren som indikerer strømforbruk max forbruk (hele baren er full) av en eller annen grunn.
Med en gang jeg begynner å kjøre går baren tilbake til "dynamisk" visning. Hvis jeg bremser helt opp igjen viser den max forbruk igjen. Weird?

Edit: Nevermind - feil skjerm.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

knutgrr

Å.. nei.
Sjekket på riktig skjerm nå :)
Drar over 3, så da funker det vel enn så lenge...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

kjbu

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

ronerv

Sendte en e-post til Nissan Norge (norway@nissan-services.eu):

Hei

Er eier av en Nissan Leaf som PTC elementet har tatt kvelden på som dere sikker er kjent med som et problem på euro leafen...
Effekten leser jeg på displayet til under 1kW med 30 graders setting - noe som selvfølgelig er alt for lav og skaper en trafikkfarlig bil da hverken dugg eller is vil forsvinne fra frontrute når kun varmepumpen fungerer.

Når en da ringer Nissan forhandlere litt rundt om så er det 10-15 dager ventetid på å få lese av feilkode slik at en kan få en bekreftelse på at PTC elementet er defekt selv om alle ting indikerer nettopp dette. Så med leveringsvansker kan en da i ettertid av denne avlesingen risikere å måtte vente ytterligere 1-6 uker for å få delen.

Hvordan stiller garantien fra Nissan seg til dette? Jeg kjører nå rundt med dugg på vinduer og må vente 10 dager på å få lest av en kode selv om alle indikasjoner viser at PTC elementet er gåent? Er det ingen mulighet og bestille elementer inn når en er fullstendig klar over problemet og at det kommet flere og flere biler inn med akkurat dette problemet?

Det må da være mulig for de med dette problemet og få prioritet til å iallfall få lest av feilkoden og slippe unna 10-20 dager ventetid på en time for avlesing av kode???? (hvor mye tid kan det ta og stille diagnosen?)

Svaret fra Nissan Norge var vel egentlig et standard reply uten svar på et eneste spm egentlig:

Hei Ronny,

Takk for at du har kontaktet Nissan LEAF Kundeservice 02/01/2014


I forbindelse med din henvendelse vedrørende PTC elementet på din Nissan LEAF, vil vi anbefale deg å ta kontakt med din Nissan LEAF forhandler. Våre tekniske eksperter i vårt nettverk av autoriserte forhandlere vil kunne ha best mulig kunnskap til å hjelpe deg med å utføre en teknisk undersøkelse av feilen.   Det er Nissan prosedyre at bilen må ha en tekniske vurdering av en Nissan forhandler, og ved en eventuell reklamasjonssak vil din Nissan forhandler kunne opprette dette for deg. Din Nissan forhandler vil også kunne hjelpe deg med leiebil. 

Vi håper at dette er til hjelp. Hvis du har flere spørsmål, ønsker en e-brosjyre eller å arrangere en prøvekjøring kan du gjerne ta kontakt med oss ved Nissan LEAF Kundeservice på 800 800 98. Du kan også finne mer informasjon om Nissan LEAF og andre elektriske kjøretøy på nettsiden vår www.nissan.no. Vi er også tilgjenglig på Click-to-Call og Click-to-Chat på www.nissan.no/leaf.

Du kan gjerne også kontakte en av våre dedikerte Nissan LEAF eksperter i vårt nettverk av autoriserte forhandlere. For en oversikt over Nissan LEAF forhandlere i Norge, vennligst gå inn på http://www.nissan.no/#tools/find-it


Med vennlig hilsen,

XXXXX XXXXXX

Nissan LEAF Kundeservice Norge
Åpningstider: Man- Fre: 09.00-17.00
Tlf: 800 800 98
E-mail: evnorway@nissan-services.eu
Web adresse: www.nissan.no/leaf


Har nå fått "kranglet" meg til å få komme inn på verksten 4 dager før timen jeg fikk den 10 januar for å få lese av iallfall feilkode som verkstedet sa ville ta 2-3 timer?
Så får en håpe leveringstiden ikke er 6 uker...
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Fra Haugesund

crom

Jeg ringte til BNH Lillestrøm torsdag forrige uke.
Leverte bilen kl 08:00 dagen etter, fungerende varmeapparat igjen klokken 14:30.

Mildt sagt godt fornøyd.

ronerv

Da er du heldig, her i hele Rogaland er det venting ialfall... Hadde de del på lager da eller?
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Fra Haugesund

crom


ronerv

Sitat fra: crom på mandag 06. januar 2014, klokken 10:43
De hadde på lager ja.

Her er det ventetid på 10-15 dager bare på avlesing av feilkode, noe som egentlig burde vært prioritert når de er klar over problemet... Får håpe de får tak i deler fort før kulden kommer... :)
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Fra Haugesund

BE

Sitat fra: ronerv på mandag 06. januar 2014, klokken 09:54
Har nå fått "kranglet" meg til å få komme inn på verksten 4 dager før timen jeg fikk den 10 januar for å få lese av iallfall feilkode som verkstedet sa ville ta 2-3 timer?
Helt utrolig. Det kan vel neppe ta mer enn 1-2 minutter å koble til diagnosekontakten og lese av feilkoden. Dessuten kan jeg med beste evne ikke fatte hvorfor ikke forhandlerne kan få tilsendt noen slike PTC-elementer så lenge de ryker i ett sett på bilene, dette er slett service av Nissan og føyer seg inn i rekken av forklaringer på hvorfor de rangeres dårlig sammenlignet med konkurrentene.

Med bruk av Leaf Spy og en ODB2 dongle er dette gjort på under 1 minutt å lese av feilkodene (Regner med at PTC feilkoden også vil dukke opp her). Kanskje en kan lese feilkoden og sende den til forhandleren slik at de kan bestille inn nytt element?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ronerv

Sitat fra: BE på mandag 06. januar 2014, klokken 11:27
Sitat fra: ronerv på mandag 06. januar 2014, klokken 09:54
Har nå fått "kranglet" meg til å få komme inn på verksten 4 dager før timen jeg fikk den 10 januar for å få lese av iallfall feilkode som verkstedet sa ville ta 2-3 timer?
Helt utrolig. Det kan vel neppe ta mer enn 1-2 minutter å koble til diagnosekontakten og lese av feilkoden. Dessuten kan jeg med beste evne ikke fatte hvorfor ikke forhandlerne kan få tilsendt noen slike PTC-elementer så lenge de ryker i ett sett på bilene, dette er slett service av Nissan og føyer seg inn i rekken av forklaringer på hvorfor de rangeres dårlig sammenlignet med konkurrentene.

Med bruk av Leaf Spy og en ODB2 dongle er dette gjort på under 1 minutt å lese av feilkodene (Regner med at PTC feilkoden også vil dukke opp her). Kanskje en kan lese feilkoden og sende den til forhandleren slik at de kan bestille inn nytt element?

Enig, sendte mail til Norsk Elbilforening og fikk dette svaret:

Hei

Takk for melding.
Nissan er klar over problemet og gjør sitt for å kutte leveringstid på delene. Dette skjer etter påtrykk fra Elbilforeningen. De jobber oss bekjent også med å få flere verkstedbiler, slik at bil skal kunne stå på verksted.

Nissan sliter nok noe med at forhandler leddet ikke prioriterer rett. Dette vil vi straks ta opp med Nissan på vegne av elbilistene.


Mvh
Snorre Sletvold
Generalsekretær


Godt og se at vi har en forening som tar opp problemer vi støter på... Skulle tro en slik avlesing ikke tar timesvis men jeg aner hva eller hvordan de leser av en slik diagnose på verksted... Uansett håper jeg Nissan tar tak i forhandlernettet slik at ialfall slipper 10-15 dager venting på avlesing... Til info fikk jeg og beskjed om at leiebil ble utlevert etter 5 virkedager etter diagnoseavlesing om noe var galt.
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Fra Haugesund

Electra

Jeg var selv tilstedet da Nissan i Kristiansand avleste feilkode på mitt PTC element (2013mod Tekna). tilkoblingen sitter mellom pedalene og rattet, og det hele er gjort på 5 minutter.

Forøvrig veldig bra service os Nissan Kristiansand; Møte opp i kunde mottaket og de kunne ta avlesning på dagen, ringte meg flere dager før avtalt verkstedtime og byttet PTC element på ca 3 timer. :)

Oprinnelig satte de av en dag til denne jobben (bytte av defekt PTC element), men de har fått "noe erfaring" og gjør det mye kjappere nå.

ronerv

Sitat fra: Electra på tirsdag 07. januar 2014, klokken 00:42
Jeg var selv tilstedet da Nissan i Kristiansand avleste feilkode på mitt PTC element (2013mod Tekna). tilkoblingen sitter mellom pedalene og rattet, og det hele er gjort på 5 minutter.

Forøvrig veldig bra service os Nissan Kristiansand; Møte opp i kunde mottaket og de kunne ta avlesning på dagen, ringte meg flere dager før avtalt verkstedtime og byttet PTC element på ca 3 timer. :)

Oprinnelig satte de av en dag til denne jobben (bytte av defekt PTC element), men de har fått "noe erfaring" og gjør det mye kjappere nå.

Fikk beskjed av verksted i går da jeg hentet bilen og de ikke hadde fått lest av grunnet mangel på mekaniker at grunnet garanti og data som Nissan krevde i slike saker så tok avlesingen 1-2 timer og gjennomføre - Jeg hennviste til forumet her og fortalte at flere hadde hatt inn bilen og avlesing tok ikke mere tid en noen minutter og fikk til svar "dette har du nok ikke greie på" og det stemmer jo forsåvidt det... fikk ny time nå på onsdag til avlesing og time til bytte på fredag der de og satt av hele dagen men regnet med 3-5 timer på jobben. De trodde de hadde et element på lager. Tydligvis litt forskjell på verksted rundt om da ja :)

Fikk og denne fra Norsk Elbilforening i går:

Hei igjen!
Har i dag på ny tatt dette opp med Nissan sitt hovedkontor for Norge. Jeg har fått en bekreftelse på at dette vil bli et tema de vil ta opp med sine forhandlere. Jeg forstår det dit hen at dette skal prioriteres.
Saken vil i tillegg bli tatt opp med nordenkontoret og europakontoret, slik at det trolig blir lagt enda mer tyngde i å fikse de problemer som oppstår raskt.

Lignende problem høsten 2012, ble etter at Elbilforeningen ved undertegnede tok dette opp, en del av et transkontinentalt møte i Nissan. Resultatet ble at problemene skulle løses raskt og kunden skulle få verkstedbil, noe vi fikk inntrykk av skjedde i de fleste påfølgende tilfellene.

Vi får håpe forhandlerne  og Nissan vil sette dette høyt på dagsorden i løpet av kort tid. 

Med elektrisk hilsen

Snorre Sletvold
Generalsekretær
Norsk Elbilforening

Meget bra av Norsk elbilforening som jeg håper alle her inne støtter opp om :)
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Fra Haugesund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA