Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tiberot, onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33

« forrige - neste »

dørvakta

Hvprdan kan jeg sjekke om ptc virker? Jeg har ikke noe diagnoseapparat tilgjengelig, men synes bilen aldri blir helt varm. Accenta levert 16 oktober

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Daeedor

Sitat fra: dørvakta på torsdag 07. november 2013, klokken 00:06
Hvprdan kan jeg sjekke om ptc virker? Jeg har ikke noe diagnoseapparat tilgjengelig, men synes bilen aldri blir helt varm. Accenta levert 16 oktober

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Se hvor mye strøm klima trekker. Er det under 1,5 kWh når du setter temp på 30 grader så er det noe feil, da er det kun varmepumpa som virker og ikke PTC modul(regner med at du har Leaf med varmepumpe , dvs siste modell) Den skal trekke over 3kWh når du skrur på fullt , og synker ganske raskt etter som bilen blir varm. Og - den skal bli god og varm faktisk , om alt virker som det skal.

dørvakta

Prøvde nå. Nå var riktignok ikke bilen iskald fra før heller men den kom seg aldri over 1.5. Betyr dette at bilen er defekt? Blåser kun lunket fra varmeapparatet. Skal teste en gang til med kald bil også

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Daeedor

#93
Sitat fra: dørvakta på torsdag 07. november 2013, klokken 09:44
Prøvde nå. Nå var riktignok ikke bilen iskald fra før heller men den kom seg aldri over 1.5. Betyr dette at bilen er defekt? Blåser kun lunket fra varmeapparatet. Skal teste en gang til med kald bil også

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Dette ser ut som samme feil som jeg har på min :  PTC heater virker ikke ( vannvarmeren) og det er kun Varmepumpa som fungerer. Den gir jo litt varme , men ikke stort , og min kutter ut pga ising internt etter ca 30 minutter i det klimaet vi har nå (ca 0 grader) . Starter greit igjen etter at bilen er skrudd av og parkert en stund. Mistenker at PTC heater er med på å holde varmepumpa isfri og til å få opp temperaturen skikkelig ved oppstart av bil , og når PTC heater er ute av drift så oppstår det diverse problemer inkludert utilstrekkelig varme. Dessuten vil ikke forvarming fungere i det hele tatt , for Varmepumpa går ikke med mindre bilen er startet opp . ( du hører den dure skikkelig under panseret om du står utenfor bilen.)   :(


;D Oppdatering :  bilen min vil være reparert til i morgen , jippi-

Bobbulf

Sitat fra: dørvakta på torsdag 07. november 2013, klokken 09:44
Prøvde nå. Nå var riktignok ikke bilen iskald fra før heller men den kom seg aldri over 1.5. Betyr dette at bilen er defekt? Blåser kun lunket fra varmeapparatet. Skal teste en gang til med kald bil også

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Har du sjekket at du ikke kjører i ECO-mode?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

artemiss

Nå har jeg "testet" min 2012/13 Leaf på følgende måte: Jeg ladet den med ladetimeren til 80% som jeg pleier å gjøre og når den var ferdig ladet startet jeg klimakontroll fra carwings appen på telefon min mens bilen fortsatt sto tilkoblet strøm. Jeg la klimakontroll stå på i 25 minutter, og da jeg satt meg i bilen var den varm (ikke badstu, men varm). Jeg kjørte i 5 min, parkerte i 5 min. og på hjemmereise slo jeg klima på fult (frontruta og) og sjekket energiforbruk. Den var mellom 3 og 4,5 kW og bilen ble ganske varm innen 5 min. Jeg prøvde i både eco modus og vanlig kjøre modus og det var ingen forskjell ifht. hvor mye energi klima brukte. Jeg slo også på ratt og setevarmer og den hadde heller ikke noe umiddelbar effekt på energibruk. Virker som bilen besto testen, og at triksen er å forvarme bilen i god tid på forhånd, i hvert fall i min tilfelle. Lykke til!  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

okd

9 dager med varm bil og så tok det nye PTC elementet kvelden.
Heldigvis er det fortsatt mildt så varmepumpa gir litt varme.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

Andreasore

Brrrrrr
Da var det kaldt i bilen min også.
Kan godt hende det har vært sånn en tid, men etter å ha lest litt på denne tråden, i tillegg til at det var litt kaldt hos oss i morges, ble jeg oppmerksom på dette.
19 dager og 1200km siden jeg henta bilen.
Hadde virkelig håpa at en ny bil skulle holde lenger enn det!

BE

Det høres nesten ut som om det er mer regel enn unntak at det er trøbbel med varmeelementene på de engelskproduserte bilene!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

okd

Hei
Kan dere som har og har hatt feil på PTC elementet og dere som opplever kald bil, gi tilbakemelding om dere bruker annen ladekabel enn den som følger bilen ( f.eks. UM-EVSE fra charge-amps).
Kanskje en slik tilbakemelding kan hjelpe Nissan med å løse problemet som ser ut til å ha med ladekabel/strømmnett og gjøre.
Har fått opplyst at det er et kretskort som svikter i PTC-elementet.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

Bobbulf

#100
Kan være greit å vite når de som har ødelagt PTC-element har fått bilen. Etter det som har kommet frem til nå ser det ut til at det bare er biler levert i september og oktober som har problemet?
Vi fikk bilen 3 august og har ingen problem med varmeapparat. Bruker ladekabel UM-EVSE fra Charge-amps, og 30A ladestasjon fra Elbilhjelpen.
Når fikk dere med varmeapparatproblemer bilen levert?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Andreasore

Sitat fra: Andreasore på tirsdag 19. november 2013, klokken 07:47
Brrrrrr
Da var det kaldt i bilen min også.
Kan godt hende det har vært sånn en tid, men etter å ha lest litt på denne tråden, i tillegg til at det var litt kaldt hos oss i morges, ble jeg oppmerksom på dette.
19 dager og 1200km siden jeg henta bilen.
Hadde virkelig håpa at en ny bil skulle holde lenger enn det!

levert 01.11.2013, kjørt 1200km
Ladet 3 ganger på hurtiglader og ellers kabel som følger med bilen.

Daeedor

1 bil levert i september , ptc feilet etter 4500 km og er reparert nå. Fin varme ...
1 bil levert i oktober , gått 1200km , og alt ok med denne.

Originalkabler og hurtiglading på begge ,fått montert 16A ladestasjon hjemme fra "electrodrive" nå i etterkant og alt fungerer perfekt.

okd

Levert 4/10. PTC elementet skiftet 6/11. Sluttet å virke 15/11.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

Daeedor

Jøss. "Norsk" bil også ?  Hva sier verkstedet ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA