Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av tiberot, onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33

« forrige - neste »

tiberot

Jeg fikk min Leaf (2013 mod.) i slutten av August og har hittil vært strålende fornøyd med den. Har satt den på forvarming så den er klar til kl. 07:00 og det har vært en behagelig lunk i bilen om morgenen.
Men det har ikke vært spesielt kaldt heller, før i dag.
Det var -3 grader, og fornøyd kunne jeg konstatere at naboen måtte skrape is av frontruta mens jeg tok meg god tid med frokosten i trygg forvisning om at jeg ville komme ut til isfrie ruter og varm bil.
Men dengang ei...
Jeg kunne høre at vifta gikk når jeg kom ut til bilen, og jeg kunne høre at den slo seg av nøyaktig kl. 7. Men det defrostede området nederst på frontruta var på størrelse med en halv middagstallerken, ellers var alle ruter fulle av is.
Temperaturen var innstilt på 22 grader, men bilen var ikke i nærheten av lunken innvendig.
På vei til jobb prøvde jeg å skru opp temperaturen til 25 grader, justere MODE til alle mulige innstillinger, med og uten A/C, på Auto og manuell, men uansett hva jeg prøvde så fikk jeg på det beste halvlunken luft, og bilen ble såvidt lunken i løpet av de 3 milene...hvis jeg legger godviljen til.
Det hjalp med setevarme og rattvarme, men dog...
Jeg har en kollega som også har Leaf, og før jeg rakk å spørre så fikk jeg spørsmålet selv: "Var bilen din kald i dag også?"

Så nå lurer vi på:
Er dette normalt?
Er det ikke meningen at varmeapparatet i en Leaf skal fungere like godt som i en vanlig bil?
Skal ikke forvarmingen klare å defroste rutene?
Må vi rett og slett forberede oss på en vinter med varmedress og bjørneskinnslue?

2013 Nissan Leaf Acenta

jkirkebo

Sitat fra: tiberot på onsdag 02. oktober 2013, klokken 18:23
Er dette normalt?

Nei. Ikke på 2012 uten varmepumpe ihvertfall.

Sitat
Er det ikke meningen at varmeapparatet i en Leaf skal fungere like godt som i en vanlig bil?
Skal ikke forvarmingen klare å defroste rutene?

Våtr fungerer langt bedre enn i en fossilbil. Virker som om det er noe feil på ditt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tiberot

Takk for svar!

Jeg får kanskje gi den en sjanse til før jeg tar kontakt med Nissan.
Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg håper det blir frost i natt også!  :)

Men jeg synes det var merkelig at min kollega opplevde akkurat det samme akkurat i dag..
Er det flere som har hatt dette problemet?
2013 Nissan Leaf Acenta

kjbu

-1°C i dag morges, startet forvarming med app'en 10 min før jeg gikk til bilen.
Is-fri og god og varm.

Euroleaf Tekna juli 2013.

Kan det være at varmeelementet har røket på bilene deres? Har lest om mange som har slitt med et veldig kostbart varmelement som går åt skogen.
Regner med det er varmekolben som brukes ved forvarming, og ikke varmepumpa (for da må "radiator"-vifta også blåse gjennom fordamperen)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kjbu

Sitat fra: tiberot på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:06
Takk for svar!

Jeg får kanskje gi den en sjanse til før jeg tar kontakt med Nissan.
Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg håper det blir frost i natt også!  :)

Men jeg synes det var merkelig at min kollega opplevde akkurat det samme akkurat i dag..
Er det flere som har hatt dette problemet?

Forresten, sto bilen til lading og var ikke ferdig ladet når forvarming startet?
Har du stilt inn i software at lading skal ha prioritet foran klimakontrollen?
Hvis ja på begge disse, kan det være årsaken.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Veldig bra poeng i forrige innlegg.

Husk også at dersom du kjører på ECO vil varmeapparatet også levere mindre varme. Jeg regner med at dette også gjelder de nye euroleafene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Jeg kjører alltid i eco, men fikk likevel skryt av en pasasjer for et par dager siden om hvor effektivt varmeapparatet var. God varme i bilen, men det var riktignok ikke blå grader ute. Har ikke hatt noe problem med kald bil i vinter som var. Men det var vel noe snakk om noen problemer med varmekolber og forvarming, ja. Men det problemet skal visstnok være løst?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

aho

Hei,

En liten ting til jeg fant ut:

Hvis forvarming startes fra App'en er tidspunktet du setter , start tiden for varmingen. Settes den i bilen, er det tiden du skal hente bilen som settes. Jeg bommet på dette og satt hentetid i App'en og kom 5 minutter etter tiden. Da var bilen bare lunken - og det er jo normalt når den bare hadde stått på i 5 minutter :)
e Golf 2016 - Sandvika

tiberot

Sitat fra: kjbu på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:48
Kan det være at varmeelementet har røket på bilene deres? Har lest om mange som har slitt med et veldig kostbart varmelement som går åt skogen.
Regner med det er varmekolben som brukes ved forvarming, og ikke varmepumpa (for da må "radiator"-vifta også blåse gjennom fordamperen)
Jeg har ikke noe greie på dette, men hvis varmeelementet var røket, ville det ikke da bare blåst kald luft?
Det er jo en viss lunk i luften som kommer ut...
Hvis varmeelementet ryker på en 1 mnd gammel bil må det vel være en garantisak?
2013 Nissan Leaf Acenta

tiberot

Sitat fra: kjbu på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:56

Forresten, sto bilen til lading og var ikke ferdig ladet når forvarming startet?
Har du stilt inn i software at lading skal ha prioritet foran klimakontrollen?
Hvis ja på begge disse, kan det være årsaken.

Bilen sto til lading og var ferdig ladet når forvarming startet. Lading hadde prioritet, noe jeg har endret nå. :)
I dag var det ikke like kaldt, 5 grader, så det var mest dugg, men fremdeles var ikke rutene duggfrie. Kupéen var ikke helt kald kl. 7, men heller ikke varm..
2013 Nissan Leaf Acenta

tiberot

Sitat fra: aho på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:16
Hei,

En liten ting til jeg fant ut:

Hvis forvarming startes fra App'en er tidspunktet du setter , start tiden for varmingen. Settes den i bilen, er det tiden du skal hente bilen som settes. Jeg bommet på dette og satt hentetid i App'en og kom 5 minutter etter tiden. Da var bilen bare lunken - og det er jo normalt når den bare hadde stått på i 5 minutter :)

Forvarmingen er programmert i bilen, og jeg har selv sett/hørt at den skrur seg av kl. 7. Når den starter vet jeg ikke. Skal prøve å sjekke det i morgen tidlig..
2013 Nissan Leaf Acenta

Bobbulf

Står noe om det i manualen ser jeg, hvis strømforbruket til klimaanlegget er større en strømmen som kan leveres til bilen fra ladekabelen, så avbrytes oppvarmingen? Har ikke prøvd dette selv enda, bare så det nå.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

loftux

Jag har startat en tråd i samma ämne i svenska elbilforum, två bilar har rapporterat in ha problem med värmningen
http://elbil.forum24.se/elbil-post-30777.html

Vad vi vet hittils
- Värmningen startar inte oavsett om du laddat till 80% eller 100%
- Test har varit med laddning på 10A, men då laddning varit klar då värmning startat skall det räcka (handboken varnar bara för att det inte räcker då båda sker samtidigt)
- Att sätta prioritet på värmning i Carwings hjälper inte
- Värme kommer under körning, men du måste slå av AC manuellt om AUTO läget startat AC
- De som rapporterat in fel är Tekna modell 2013 levererade i Augusti

Min Leaf Tekna är inbokad på service den 10:e. Skall bli spännande och se vad de hittar, om det är ett mjukvarufel (det går att få värme men inte under förvärmning med timer) eller hårdvarufel.

Då det finns många fler Leaf på vägarna i Norge så borde det komma in många fler rapporter om detta är ett designfel på värmeåtervinningen i klimatanläggningen. Så man får hoppas det är ett enkelt fel att åtgärda.

kjbu

Forvarming har en egen temperaturinnstilling, kan det være satt en lav temp der?
Jeg har satt min til 18°C

Forvarming (via app) fungerer helt fint hos meg, med ladekabel tilkoblet. Jeg har en 14A ladestasjon.
Det merkelige er at ved forvarmingen får jeg mer strøm på batteriet  :o  Det øker fra 80% til f.eks 83% etter 15min forvarming....  Har lest om andre som skriver at normalt stjeles det litt strøm fra batteriet ved forvarming. For meg så høres dette ut som en feil i systemet som beregner hvor mye energi det er i batteriet. Hvis ikke det virkelig er slik at batteriet lades når forvarming starter og varmingen bruker mindre strøm enn tilgjengelig fra ladestasjon/ladekabel.

Jeg har Tekna fra juli
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tiberot

Sitat fra: loftux på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:44
Jag har startat en tråd i samma ämne i svenska elbilforum, två bilar har rapporterat in ha problem med värmningen
http://elbil.forum24.se/elbil-post-30777.html

Vad vi vet hittils
- Värmningen startar inte oavsett om du laddat till 80% eller 100%
- Test har varit med laddning på 10A, men då laddning varit klar då värmning startat skall det räcka (handboken varnar bara för att det inte räcker då båda sker samtidigt)
- Att sätta prioritet på värmning i Carwings hjälper inte
- Värme kommer under körning, men du måste slå av AC manuellt om AUTO läget startat AC
- De som rapporterat in fel är Tekna modell 2013 levererade i Augusti

Interessant...og greit å vite at det er flere med samme problem.
Men det gjelder nok ikke bare Tekna. Jeg har en Acenta.
Jeg skal ta kontakt med Nissan på mandag og få dem til å se på bilen.

Jeg har forresten allerede vært innom hos Nissan to ganger i løpet av den måneden jeg har hatt bilen. Den ene gangen for å ettermontere krompakke som ikke var montert ved levering, og den andre gangen for å justere lyset, som bare lyste 9-10 meter og var direkte trafikkfarlig (det var ikke mulig å justere mer manuelt).
Bilen ble levert 3 uker etter oppgitt dato pga. at den var skadet under transport og måtte fikses/lakkeres iflg. selger.
Kanskje har jeg fått en mandagsbil...?

2013 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA