Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla model S kjøp og salg

Startet av Popper, onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:12

« forrige - neste »

Popper

Skal på fjellet med familien, og har lånt en annen bil.
Leafen skal jeg la stå i 5 dager, og så hadde jeg tenkt å forvarme den før jeg henter den igjen på søndag. Er det greit å la den stå med strøm tilkoblet i perioden?
Har satt ladeprogram så den stopper ladingen på 80%

(sikkert beskrevet før, men det er jo det meste. Ikke helt kamerat med søkemotoren på dette forumet, blir liksom ikke helt superfornøyd med måten den jobber på, kan godt være meg som ikke søker på den lureste måten)
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

BE

Dersom den er ferdigladet før du reiser kan det være like greit å koble fra bilen. 5 dager klarer bilen fint, og forvarming har du fortsatt mulighet til å gjennomføre.

Med bilen frakoblet risikerer du ikke krøll dersom det skulle bli ruskevær med lyn. Jeg har ikke lest om noen som har fått bilen ødelagt av dette, men jeg føler meg ikke trygg og kobler normalt bilen fra. Alt det andre i huset står tilkoblet, og kan greit erstattes/oppgraderes dersom det skulle gå galt. Bilen fungerer fortsatt for godt til at jeg lar den stå tilkoblet  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Popper

Takk, det var et godt svar. Jeg reiser opp og drar den ut:)
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

artemiss

Vi var borte i 3 uker (Sept. 9 - 27). Bilen ble fulladet før vi dro, og da vi kom tilbake var batteri fortsatt fult. Men jeg vet ikke om jeg ville ha gjort det samme på vinterstid.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

BE

Det er ikke fremdriftsbatteriet som er problemet, det tapper seg veldig lite når det ikke er tilkoblet. (Vi snakker kanskje 1-2% pr. måned).

Problemet er 12V batteriet dersom den står lenge frakoblet. Dette driver telematikken, telematikken skrur seg av etter 2 uker dersom den ikke brukes. Men 12V batteriet har en mye større egenutlading, så etter en periode risikerer du at dette er tomt. Da får du ikke starter/bootet bilen før du har ladet 12V batteriet, eventuelt ved hjelp av startkaber fra en annen bil :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

knnygar

Ser ikkje det heilt store problemet i å ha bilen tilkopla, kjøleskap, frysar og varme er vel like store brannfarer om det er det ein er redd for.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

BE

Det er ikke brannfaren jeg tenkte på når jeg sa jeg ville koblet bilen fra, det jeg tenker på er dersom det er lyn i området. Jeg ønsker ikke at bilen skal "dø" dersom ledningnettet får en smell.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sverre_E

#7
Med tidligere software ville 12V batteriet tømme seg når bilen var tilkoblet. Dette fordi 12V ikke ble vedlikeholdsladet når bilen var plugget i, og bilens systemer ble stadig vekket. Når bilen står uten tilkobling brukes hovedbatteriet til å lade 12V hver femte dag.

Se gammel tråd om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5536.msg100842.html#msg100842
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

tomatchili

Jag tycker det är märkligt att det inte finns en "parkeringsmode" på elbilen, de flesta åker ju inte på bilsemester i den, och att den står  några veckor då och då måste vara vanligt: Det borde ju finnas möjlighet att välja "långtidsparkering", plugga in laddaren och åka iväg på semester.
Man vill ju inte råka ut för det som en Teslaägare som parkerade utan att vara ikopplad: Något tjuvdrog ström och driftbatteriet laddas helt ur, och gick inte att väcka till liv, och Tesla tog inget ansvar:
Men det kanske inte kan hända på LEAF? Eller kan det hända även om man lämnar den inpluggad då ju 12volts bateriet verkar kunna laddas ur?

Thomas Parsli

Parkeringsmode på Nissan Leaf er å sette bilen i "Park", for så å skru av tenningen!

At feil i gammel firmware kunne tømme 12V ved enkelte tilfeller synes jeg ikke man skal uroe seg for, ei heller at Tesla Roadster bør stå tilkoblet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomatchili

Det att ett Li batteri som blir helt urladda inte går att väcka till liv igen gäller väl både för Tesla, Nissan, Trillingarna etc.
Sen kan ju designen vara olika, som gör att det inte kan bli det på Nissan, utan att det bara är Tesla som har detta problemet.

Det natutliga borde ju vara att lämna den med laddaren i, och sätta bilen i "långtidparkering" mode, gärna att den larmar via mobilen om det är något som håller på att gå galet (t.e.x. att något av batterierna håller på att gå tomma)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA