Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av stor66, onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:50

« forrige - neste »

hma

Har ikke testet DAB i Model S, så dette svaret er kanskje ikke til hjelp.

I det siste har det tilkommet en del nye kanaler på DAB, deriblant P13. På min DAB-bilradio dukket ikke disse opp automatisk, men jeg måtte kjøre en DAB-scan først.

Mitt beste tips er å lete etter en meny hvor man kan søke/scanne etter DAB-kanaler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

notonlyonlybutbut

Det ligger en oversikt her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Frekvenser
Over hvilke blokker de forskjellige kanalene befinner seg under.
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

cairnz

Hvis du trykker to gang på "forrige" eller "neste" vil den søke gjennom for å lete etter kanaler.  i på østlandet ligger dabkanalene på 12C og 12D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

erot

Sitat fra: den12mann på fredag 07. februar 2014, klokken 17:28
Har for første gang rotet meg inn i DAB-menyen på bilen for jeg tenkte jeg skulle ha P13

Men jeg skjønner nada. Eneste som står hos meg er en liste med 10A, 10B etc. Noen som kan gi et krasjkurs i hvordan jeg finner frem til noe fornuftig? Må jeg klikkeeg gjennom alle valgene for å kanskje finne en gruppe som funker??

Hehe, samme her. Skjønte lite av det der, men prøvde meg fram og fikk det til slik: Gikk inn i settings, apps og media. Stilte så inn kanalfølsomhet til lav (husker ikke konkret hva det sto på knappen, men det ser du). Gikk ut igjen, trykket pil høyre (til høyre for blokknappene) slik at nytt søk startet. Da fant den P13 slik at jeg kunne lagre den på en av knappene nederst. Etterpå gikk jeg inn igjen i settings og stilte tilbake til lav følsomhet.

Milzit


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. oktober 2013, klokken 16:28
Sitat fra: ErikH på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:19
Båte FM, AM og DAB er stein dødt i min bil. Har hatt tre telefonsamtaler med to teknikere, og kommet frem til at jeg må ha en softwareoppdatering når servicesenteret i Stavanger åpner.

AM- og DAB-knappene er døde. FM-knappen lar meg trykke på kanaler, men jeg kommer ikke videre.
Andre som har opplevd tilsvarende?

Jepp, jeg hadde akkurat samme problemet. Bilen ble levert med 5.5 branch ett-eller-annet, denne software støttet ikke DAB eller FM. Mulig det var beta-software eller US-versjon? Uansett, Tesla Alnabru la inn 5.0(106) og etter det fungerte alt
Jeg har også fått software oppgradering hos Tesla, men disse oppgraderingen blir da sendt over 3G/wifi også?

OddB

#20
Det er vel med DAB som det er med strømnettet. .Ingen i USA har sett det i virkeligheten.
At de tvinger brukeren til å måtte forholde seg til kanalmultipleksene er jo helt på jordet.
Selvsagt burde brukergrensesnittet være en alfabetisk sortert liste over de til enhver tilgjengelige kanal.  Det trenger ikke være mer komplisert enn det.  Det klarer den billigste radioen du får kjøpt på Clasern.
Deretter kunne det være mulig å sortere dem etter innhold.
Oppdateringer burde gå i bakgrunnen siden man forflytter seg hele tiden. Kommer du til Oslo er det et titalls nærradioer som ikke finnes andre stedet i landet.
Hvordan forholder den seg til distriktssendingene på NRK P1 når dere krysser fylkesgrensene
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Enig i at brukergresesnittet er laget av noen som aldri har sett en normal DAB radio, men det klarer de helt sikkert å fikse på etterhvert. Det som er bra er at i alle fall vår DAB radio ikke lenger hopper så ofte mellom kanaler samtidig som stemningslys i dører airbag varslelamper blinker. Den snagen som er igjen er vel kun at eksteriør temp indikatoren ikke viser temp innimellom.

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 09. februar 2014, klokken 01:20
Enig i at brukergresesnittet er laget av noen som aldri har sett en normal DAB radio, men det klarer de helt sikkert å fikse på etterhvert. Det som er bra er at i alle fall vår DAB radio ikke lenger hopper så ofte mellom kanaler samtidig som stemningslys i dører airbag varslelamper blinker. Den snagen som er igjen er vel kun at eksteriør temp indikatoren ikke viser temp innimellom.
Håper inderlig noen(mange !) har klaget på brukergrensesnittet ! Det er KUN vi nordmenn som i praksis bruker DAB så utbredt, så vi kan ikke forvente hjelp fra resten av Europa
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

Sitat fra: OddB på søndag 09. februar 2014, klokken 01:23
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 09. februar 2014, klokken 01:20
Enig i at brukergresesnittet er laget av noen som aldri har sett en normal DAB radio, men det klarer de helt sikkert å fikse på etterhvert. Det som er bra er at i alle fall vår DAB radio ikke lenger hopper så ofte mellom kanaler samtidig som stemningslys i dører airbag varslelamper blinker. Den snagen som er igjen er vel kun at eksteriør temp indikatoren ikke viser temp innimellom.
Håper inderlig noen(mange !) har klaget på brukergrensesnittet ! Det er KUN vi nordmenn som i praksis bruker DAB så utbredt, så vi kan ikke forvente hjelp fra resten av Europa

Etter 3mnd med bilen og bruk av Tunnelen pga at DAB og FM fungerer dårlig, er jeg overbevist om at DAB generellt blir en flopp og at i internettradio erstatter det.
Infrastrukturen bygges (mobilnettet) ut og alle biler kommer etterhvert med GSM data. Hjemme har man Wifi og mobilen kan tilby det på farten.

Tunnelen fungerer smertefritt, til og med på turer innimellom dalstrøk hvor mobilen mister dekning.
Den buffrer, det gjør ikke DABn.
De kan godt fjerne DAB valget for min del.
Brukergrensesnittet er ikke spesielt bra heller nei.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Sitat fra: TS på søndag 09. februar 2014, klokken 01:42
Sitat fra: OddB på søndag 09. februar 2014, klokken 01:23
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 09. februar 2014, klokken 01:20
Enig i at brukergresesnittet er laget av noen som aldri har sett en normal DAB radio, men det klarer de helt sikkert å fikse på etterhvert. Det som er bra er at i alle fall vår DAB radio ikke lenger hopper så ofte mellom kanaler samtidig som stemningslys i dører airbag varslelamper blinker. Den snagen som er igjen er vel kun at eksteriør temp indikatoren ikke viser temp innimellom.
Håper inderlig noen(mange !) har klaget på brukergrensesnittet ! Det er KUN vi nordmenn som i praksis bruker DAB så utbredt, så vi kan ikke forvente hjelp fra resten av Europa

Etter 3mnd med bilen og bruk av Tunnelen pga at DAB og FM fungerer dårlig, er jeg overbevist om at DAB generellt blir en flopp og at i internettradio erstatter det.
Infrastrukturen bygges (mobilnettet) ut og alle biler kommer etterhvert med GSM data. Hjemme har man Wifi og mobilen kan tilby det på farten.

Tunnelen fungerer smertefritt, til og med på turer innimellom dalstrøk hvor mobilen mister dekning.
Den buffrer, det gjør ikke DABn.
De kan godt fjerne DAB valget for min del.
Brukergrensesnittet er ikke spesielt bra heller nei.
Grunnen til at det fungerer så greit med nettradio nå er at det er bare 2000 biler som har det !  mobilnettet har sine begrensninger  siden hver bil må ha sin separate datastrøm. Hver basestasjon har en begrenset båndbredde som du deler med alle i dekningsområdet. I byene er det tett mellom basestasjonene, men langs landeveien er det ofte veldig langt mellom dem.
Kringkasting har ikke disse begrensningene.
At DAB fungerer dårlig i Tesla er ikke DAB-systemets feil.. Antennen i bakruta er bl.a  langt fra optimal ( burde bl.a.stått vertikalt fordi det er slik signalene sendes ut )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

den12mann

Takker. Fikk P13 etter å ha lest svarene her.
Men opplever stadig at lyden hakker og hopper rundt forbi alt ettersom hvordan kvaliteten på signalet er.

Er vel ikke overbevist om at DAB er fremtiden.

OddB

Jeg har kjørt rundt med DAB i bilen i fem år. I fjor var dekningen så bra at det var kun et par små dropouts på strekningen Oslo - Mo i Rana. Antennen i min Toyota er en folieantenne klistret i frontruta.
Å evaluere DABnettets kvaliteter med Teslas DAB-radio slik den er nå tror jeg ikke  fører noe steds hen...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Har DAB i den bilen jeg kjører i dag.
Har Premium Sound-pakken.
Det er utrolig mye bedre lyd på DAB kontra FM.
Og det er få plasser der jeg kjører at DAB ikke funker.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ankul

Hei. Har forsøkt å søke på forumet, men finner ikke noen tråder vedr. manglende "bilde" av radiokanalen når man bruker DAB Radioen..

Fungerer ikke dette eller er det bare i min bil? Har sett andre bilmerker med DAB hvor man ser bilde av kanalen man hører på og ikke bare ett Ikon..

Noen som vet noe?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

OleT

Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 20:26
...
Hvordan forholder den seg til distriktssendingene på NRK P1 når dere krysser fylkesgrensene
Omtrent som FM gjorde - de siste 4km fra Åsane til Salhus skiftet det fra Hordaland til SF og tilbake, og igjen - ennå er det langt unna fylkesgrensen, men noen steder er det bare senderen i Gulen som gir signal!

Bruker mest nettradio, siden jeg har 5 tunneller på vei til jobb.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA