Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvde ny Leaf i dag - fra 100% batterikapasitet til null på 55 minutter - 86 km

Startet av stor66, onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:50

« forrige - neste »

stor66

Som mange andre her har jeg lydpakka, og da DAB-radio. Og som mange av dem igjen har jeg problemer med DAB.

Problemet arter seg ved at jeg kan høre på en kanal i noen minutter, så blir det totalt stille i høyttalerne. Skifte kanal endrer ingenting. Signalstyrkeindikatoren viser godt signal. Dermed hopper den ikke over til FM-radio når jeg mister lyden.

Jeg fikk også en kjapp gjennomgang av hvordan DAB-instillingene skulle gjøres, men er litt forvirret: En kanal kan inneholde flere tjenester, da jeg kjørte i Oslo var det 13A som hadde de kanalene jeg ville ha, etter å ha kommet hjem er det 12C. Er det noen som vet hva disse tallkodene betyr?

radio.no ligger det et dekningskart og oversikt over kanaler. Der står det også at man må oppdatere kanaloversikten med jevne mellomrom. Er det det man gjør når man trykker  "søk neste"/"søk forrige"?

Dette er selvsagt spørsmål Tesla support kunne ha svart på (og jeg har kontaktet dem om dette) men det kan kanskje ha interesse for andre Tesla-eiere her også.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Roger (NO)

Sitat fra: stor66 på onsdag 02. oktober 2013, klokken 13:51
Som mange andre her har jeg lydpakka, og da DAB-radio. Og som mange av dem igjen har jeg problemer med DAB.

Problemet arter seg ved at jeg kan høre på en kanal i noen minutter, så blir det totalt stille i høyttalerne. Skifte kanal endrer ingenting. Signalstyrkeindikatoren viser godt signal. Dermed hopper den ikke over til FM-radio når jeg mister lyden.

Jeg fikk også en kjapp gjennomgang av hvordan DAB-instillingene skulle gjøres, men er litt forvirret: En kanal kan inneholde flere tjenester, da jeg kjørte i Oslo var det 13A som hadde de kanalene jeg ville ha, etter å ha kommet hjem er det 12C. Er det noen som vet hva disse tallkodene betyr?

radio.no ligger det et dekningskart og oversikt over kanaler. Der står det også at man må oppdatere kanaloversikten med jevne mellomrom. Er det det man gjør når man trykker  "søk neste"/"søk forrige"?

Dette er selvsagt spørsmål Tesla support kunne ha svart på (og jeg har kontaktet dem om dette) men det kan kanskje ha interesse for andre Tesla-eiere her også.
Tesla har utgitt en software fix som retter noen av feilene med DAB. Siste oppdatering skal være 5.0 107, og vil kun bli oppdetert hos et Tesla ServiceCenter (eller Tesla Ranger antar jeg)...

OddB

#3
At du fikk inn 13A i Oslo er litt rart fordi det er frekvensen for Buskerud, Vestfold og Telemark...

Som du ser er det pakket mange radiokanaler pr frekvens.
De kommersielle kanalene sender alle sammen på 12D over hele landet.
NRK derimot er delt opp i regioner. dvs at hvis du skal kjøre fra Skien til Lillehammer og ønsker å høre på P3 hele veien så starter du på 13A,  et sted mellom  Drammen og Asker skifter radioen (forhåpentligvis) til 12C og til 13E et sted rundt Minnesund.
Disse frekvensene er for oss sluttbrukere egentlig helt uinteressante. At de har bygd brukergrensesnittet rundt dette er helt uforståelig.
Du burde bare få opp en liste med de 20+ tilgjengelige kanalene, og ha en enkel måte å lage presets på...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cato76

Jeg hadde problemer med å få inn DAB, men etter jeg resatte systemet (holdt inne begge skrollehjulene) så har denne virket fint.

Kan være en løsning  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

stor66

Mulig jeg bytta 13A med 12C. Resette hele systemet altså? Scary... :)
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

laumb

Dette med kanaler er kanskje noe vi burde kommunisere til Tesla sentralt.

Jeg har klødd meg mye i huet over DAB radioen. Har ikke hatt noen problemer med signal, men siden jeg aldri har brukt DAB før fant jeg det veldig tungvindt å måtte forholde meg til kanaler med grupper av stasjoner.

Har i ettertid sjekket et par andre DAB biler - og de søker i bakgrunnen og viser alle stasjoner som en liste e.l.

Tesla burde også klare å vise oss kun en liste over stasjoner - hvilke kanaler som finnes i bakkant er uinteressant for de fleste, og kan skjules bak en diskrè knapp.

petersv

Ford har samme greia med frekvenser som vises.

ErikH

Båte FM, AM og DAB er stein dødt i min bil. Har hatt tre telefonsamtaler med to teknikere, og kommet frem til at jeg må ha en softwareoppdatering når servicesenteret i Stavanger åpner.

AM- og DAB-knappene er døde. FM-knappen lar meg trykke på kanaler, men jeg kommer ikke videre.

Video av problematikken her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/45877641/2013-09-30%2012.30.55.mp4

Men internettradio og USB-avspilling fungerer bra, så jeg har det ikke travelt med å få radioen til å fungere. Så lenge det blir reparert, da.

Andre som har opplevd tilsvarende?
Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

jkirkebo

Sitat fra: ErikH på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:19
Båte FM, AM og DAB er stein dødt i min bil. Har hatt tre telefonsamtaler med to teknikere, og kommet frem til at jeg må ha en softwareoppdatering når servicesenteret i Stavanger åpner.

AM- og DAB-knappene er døde. FM-knappen lar meg trykke på kanaler, men jeg kommer ikke videre.
Andre som har opplevd tilsvarende?

Jepp, jeg hadde akkurat samme problemet. Bilen ble levert med 5.5 branch ett-eller-annet, denne software støttet ikke DAB eller FM. Mulig det var beta-software eller US-versjon? Uansett, Tesla Alnabru la inn 5.0(106) og etter det fungerte alt
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El Toro

Jeg hadde samme problem - DAB ble taus etter noen minutter, selv om signalstyrke, programinfo osv fortsatt så ok ut. Når jeg byttet til FM fikk jeg lyden tilbake, og byttet jeg så tilbake til DAB var det lyd igjen.
Jeg ringte Tesla service om dette, kom i kontakt med en hyggelig dame i Nederland, som sendte en oppdatering 'over-the-air' til bilen. Måtte resette 'storskjermen', skru bilen av og på igjen (høres omtrent ut som å restarte Windows, men gikk litt kjappere...), og så skulle det være OK. Men om det funket vites ikke, for like etter ble bilen solgt til en som var villig til å betale litt ekstra for å slippe å vente 5 mnd....
Når jeg får min neste i februar regner jeg med at problemet er løst...
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

andyco

Jeg har hatt min bil inne til service i forbindelse med installasjon av dobbelt-lader. Fikk beskjed om at det var en jobb på maks 2 timer men når jeg kom for å hente den holdt de ennå på (leverte den kl 8). Fikk beskjed om de gjorde en del "generelle oppgraderinger" når de først hadde bilen inne.

Fikk ikke noen komplett oversikt over hva de gjorde men de har iallefall fikset DAB radioen. Den funker helt supert nå mens jeg hadde store problemer med at den falt ut før.

Nå faller den aldri ut mer (kjørt 2 uker etterpå) og kobler sømløst inn FM link.

Så radioen kan de fikse
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

den12mann

Har for første gang rotet meg inn i DAB-menyen på bilen for jeg tenkte jeg skulle ha P13

Men jeg skjønner nada. Eneste som står hos meg er en liste med 10A, 10B etc. Noen som kan gi et krasjkurs i hvordan jeg finner frem til noe fornuftig? Må jeg klikkeeg gjennom alle valgene for å kanskje finne en gruppe som funker??

P85_Norway

Sitat fra: den12mann på fredag 07. februar 2014, klokken 17:28
Har for første gang rotet meg inn i DAB-menyen på bilen for jeg tenkte jeg skulle ha P13

Men jeg skjønner nada. Eneste som står hos meg er en liste med 10A, 10B etc. Noen som kan gi et krasjkurs i hvordan jeg finner frem til noe fornuftig? Må jeg klikkeeg gjennom alle valgene for å kanskje finne en gruppe som funker??
Noe som TOCN kan kommunisere til Tesla sentralt? 10A, 10B osv. er helt uinteressant for oss brukere.
Tesla M3 Performance

ebbrey

Sitat fra: den12mann på fredag 07. februar 2014, klokken 17:28
Har for første gang rotet meg inn i DAB-menyen på bilen for jeg tenkte jeg skulle ha P13

Men jeg skjønner nada. Eneste som står hos meg er en liste med 10A, 10B etc. Noen som kan gi et krasjkurs i hvordan jeg finner frem til noe fornuftig? Må jeg klikkeeg gjennom alle valgene for å kanskje finne en gruppe som funker??

Det er vel ingen annen måte å finne frem kanalene på? Selv sjekket jeg bare alle 10A, B etc.. de kanalene jeg liker lagrer du bare nederst ved å holde inne. Så trenger du ikke lete frem noe igjen. Alle DAB favoritter legger seg øverst på favoritter. Og tunein legger seg inn under DAB.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA