Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO adapter lansert

Startet av AreLib, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

AreLib

artig å se at alle utgavene går langt bedre enn hva som står på papiret
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

cairnz

Elbilist

Kvalvag

Nå spørs det hvor nøyaktig dette blir ved måling på speedometer....

Men uansett - P85 er et godt stykke hvassere ...

Øyvind.h

Sitat fra: Kvalvag på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 08:58
Nå spørs det hvor nøyaktig dette blir ved måling på speedometer....

Men uansett - P85 er et godt stykke hvassere ...
Som TS skriver - artig å se at alle bilene yter bedre enn fabrikken oppgir :)
(Og som kjent for Performance - den yter adskillig bedre opp til rundt 50km/t. Derfra og opp er forskjellen liten. Derav vesentlig bedre 0-100 tider, men langt ifra samme forskjellen i mellomakselerasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Et poeng er vell også at i mange tester bruker man ikke fullt batteri og "launch control". Tror det har mye å si!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

SimenT

For de som ikke kan se videoen:

P85: 4.1s
S85: 5.1s
60:   5.5s
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

hfo

60 mph = 96,54 km/t. Hvis du justerer for dette, unøyaktighet i måling, samt det faktum at akselerasjonen fra 96-100 km/t er noe dårligere enn 0-96 km/t, så tror jeg du fort ender opp med de fabrikkoppgitte ytelsene.
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

Cowboystrekk

Sitat fra: hfo på onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:05
60 mph = 96,54 km/t. Hvis du justerer for dette, unøyaktighet i måling, samt det faktum at akselerasjonen fra 96-100 km/t er noe dårligere enn 0-96 km/t, så tror jeg du fort ender opp med de fabrikkoppgitte ytelsene.
nei. 60 og 85 viser konsekvent at de er kjappere i alle tester. P stemmer det nok bedre for.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Det er følelsen av umiddelbar dreiemoment som er Tesla sitt virkelige ess, ikke at den gjør 0-100 på under 6 sekunder.

Mange biler kommer ned i siffer som det uten at det føles på langt nært så uvirkelig som når det er et lydløst sug som skyter deg fremover.

Lotusen min klarer 0-100 under 5 sekunder, hvor langt ned finnes vel egentlig ikke noen fasit på da det kreves "The Stig" for å få det perfekt, med å ruse opp til 6-7000 rpm, dumpe clutchen med fullt pådrag, på giring til 2 gir må jeg treffe perfekt på turtallssperra på 8000 og aller helst uten bruk av clutch eller slippe gassen.  De siste to delene der dropper jeg til fordel for å kunne bruke bilen igjen senere.
Med å la motoren plukke opp farta fra 1000 rpm ville tallet kanskje blitt 7-8 sekunder, uten at jeg har prøvd.
Det er dette vi må sammenligne med, derfor er en Tesla uhyggelig kjapp og langt raskere enn selve tallet skulle tilsi.

Lokführer

Sitat fra: Lanber på onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:33
Det er følelsen av umiddelbar dreiemoment som er Tesla sitt virkelige ess, ikke at den gjør 0-100 på under 6 sekunder.

Mange biler kommer ned i siffer som det uten at det føles på langt nært så uvirkelig som når det er et lydløst sug som skyter deg fremover.

Lotusen min klarer 0-100 under 5 sekunder, hvor langt ned finnes vel egentlig ikke noen fasit på da det kreves "The Stig" for å få det perfekt, med å ruse opp til 6-7000 rpm, dumpe clutchen med fullt pådrag, på giring til 2 gir må jeg treffe perfekt på turtallssperra på 8000 og aller helst uten bruk av clutch eller slippe gassen.  De siste to delene der dropper jeg til fordel for å kunne bruke bilen igjen senere.
Med å la motoren plukke opp farta fra 1000 rpm ville tallet kanskje blitt 7-8 sekunder, uten at jeg har prøvd.
Det er dette vi må sammenligne med, derfor er en Tesla uhyggelig kjapp og langt raskere enn selve tallet skulle tilsi.
Støttes.
Jeg hadde Porsche med turbo for en tid tilbake. Å mestre Porsche sin oppgitte tid fra 0-100 gikk, men det er jammen en balansegang. Fra første gir og 1000o/min til 100 ble tiden atskillig tregere. 2-3 sek tregere.
Natta fossilbil!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Jærbuen

Sitat fra: Lanber på onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:33
Det er følelsen av umiddelbar dreiemoment som er Tesla sitt virkelige ess, ikke at den gjør 0-100 på under 6 sekunder.

Mange biler kommer ned i siffer som det uten at det føles på langt nært så uvirkelig som når det er et lydløst sug som skyter deg fremover.

Lotusen min klarer 0-100 under 5 sekunder, hvor langt ned finnes vel egentlig ikke noen fasit på da det kreves "The Stig" for å få det perfekt, med å ruse opp til 6-7000 rpm, dumpe clutchen med fullt pådrag, på giring til 2 gir må jeg treffe perfekt på turtallssperra på 8000 og aller helst uten bruk av clutch eller slippe gassen.  De siste to delene der dropper jeg til fordel for å kunne bruke bilen igjen senere.
Med å la motoren plukke opp farta fra 1000 rpm ville tallet kanskje blitt 7-8 sekunder, uten at jeg har prøvd.
Det er dette vi må sammenligne med, derfor er en Tesla uhyggelig kjapp og langt raskere enn selve tallet skulle tilsi.

Og ikke minst slippe å finne frem riktig gear for å klargjøre til forbikjøring. Her er det bare å gi flat fjøl, og speedometeret oppfører seg mer som en digital loddtrekker-maskin en som et speedo. Før man vet ordet av det er man forbi 3 i steden for den ene man planla :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

D.O

Egentlig må du sammenligne med å sette bilen i det giret som gir 210kmt og så prøve 0-100. Altså 4-5 gir. Model S har ingen gir og fast utveksling. Riktignok har Model s 16000 omdr ved 210kmt men det er jo ikke den sin feil at en bensinmotor ikke klarer mer en ca halvparten. Kan jo prøve det giret som gir 100kmt, altså 2 gir? Som tilsvarer ca 8000omdr på Model s, noe en bensin motor kan nå. Tipper det blir vanskelig å finne noen bil som klarer det raskere
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

EL-Chupa

Lenge siden noen har skrevet her, laget en konto på linkmytesla i dag, vet ikke om dette er helt nøyaktig, men ved 96% SOC fikk jeg 0-100 på 5.705sek. Synes det var bra siden min S60 er oppgitt til 6.4 sek fra fabrikk:)
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

Cowboystrekk

Kan stemme bra. Under ideele forhold med god asfaltkvalitet og 20C ute så virker det som om S60 ligger på ca 5.5, S85 på 5.2 og P85 på ca 4.3, dog er sistnevnte et wildcard pga hjulspinn som kan ødelegge.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

#14
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 05. september 2015, klokken 11:57
Kan stemme bra. Under ideele forhold med god asfaltkvalitet og 20C ute så virker det som om S60 ligger på ca 5.5, S85 på 5.2 og P85 på ca 4.3, dog er sistnevnte et wildcard pga hjulspinn som kan ødelegge.

Jeg har enda ikke sett en filmsnutt hvor S60 klarer 5,5 s og S85 klarer 5,2.

De filmsnuttene jeg har sett av S85 viser ca 5.6 sek dersom en tar bilde for bilde. Har du gjort en slik sjekk og sett virkelig de tallene du oppgir?

De som oppgir andre tider tror jeg oppgir med roll-out.

Edit: Endret "tykke tommeltotter" feil. 5,5s på S60 og ikke 2,5s som jeg opprinnelig klarte å skrive.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA