Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software update v5.6

Startet av bybonden, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:13

« forrige - neste »

bybonden

Kan det være slik at TMS ikke er bilen fra fremtiden, men bilen fra fortiden?

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.

3. Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil. Jeg må stå opp tidligere for å komme tidsnok på jobb (og ja, jeg er glad i de ekstra minuttene om morgenen).

4. Kona elsker å ha varmeapparatet på maks, for ikke å snakke om varme i setene. Med en TMS må hun ta på seg en ekstra jakke for at ikke batterikapasiteten skal bli så lav at vi ikke når frem.

5. Jeg hører alltid på radio i bil. Jeg leser at radioen er dårlig. Skal jeg virkelig vurdere å kjøpe en bil som ikke har fungerende radio? Det hadde t.o.m. VW Boble.

6. Bilen går kortere og kortere for hver dag som går, ettersom batteriet sakte men sikkert får mindre kapasitet. Dette betyr at jeg om 5 år kanskje ikke kommer hele veien til jobben, men må legge inn ladestopp på vei til jobb?

7. Model S har ikke hengerfeste, firehjulstrekk eller takstativ/skiboks. Batterikapasiteten ville vel svekkes så mye om du hadde båten etter at du bare kan drømme om å komme deg helt til hytta uten ladestopp.

8. Jeg må lære meg å leve med høyere stressnivå, da det i mange tilfeller blir spennende å se om man rekker helt frem til planlagt destinasjon.

Til slutt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har lyst på denne bilen fordi staten sponser moroa. Miljøet bryr jeg meg ikke mer om enn den jevne Tesla-kjøper, og det er nok på linje med folk flest. Jeg innser at jeg aldri i livet hadde kjøpt denne med mindre nettopp statens sponsing/incentiver var inne i bildet. Hvorfor ellers skal man bruke 500.000-800.000 på en bil som med mitt kjøremønster bare går 30-40 mil før du må lade (i verste fall) 24+ timer?

Fossilbiler, som elbilentusiaster liker å kalle det, er altså elbilen overlegen og vil sannsynligvis alltid være det. Likevel vurderer jeg seriøst å kjøpe en brukt TMS til våren, men det er ikke fordi elbilen er så fantastisk, men fordi jeg ser at jeg kan spare penger på pendling til/fra jobb utelukkende pga statens incentiver/sponsing.

- Bybonden

krister461

Sitat fra: bybonden på mandag 30. september 2013, klokken 22:47
Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil.
Da håper jeg du kjøper en TMS!

valvolainen

Dette var et ufattelig dårlig opplyst innlegg.
Du tar alle de klassiske elbilproblemene og smører dem utover tesla model s.
Er det noe problem? Dette er tydeligevis bilen for oss, og ikke deg. Kos deg på bensinstasjonene fremover.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ofn

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Epleskreller

Sitat fra: krister461 på mandag 30. september 2013, klokken 22:53
Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil.
Da håper jeg du kjøper en TMS!

Jepp, evt. mister lappen og finner noen andre å sitte på med..

-Jeg hører normalt også på radio(evt selvvalgt musikk), også i Teslaen. Har bare benyttet FM-radio da, og det har fungert problemfritt (ikke prøvd nett eller DAB-radio)
-Vi bruker varme.. Har du varmeapparatet på Model S på maks lenge blir det badstu.. Svært kraftig
-Du får skiboks til bilen
-Jeg skal kjøre ca 500km i morgen med passe temp og musikk, regner med ca 30-40 minutters mat/ladepause for hele familien, litt avhengig av hvor lang tid vi bruker på maten..
-Det virker som du kjører ekstremt fort, langt og mye, da finnes det kanskje bedre løsninger for deg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

daggad

Det enkle svaret til deg er at elbiler ikke passer for alle. At du skal kjøpe bilen bare fordi den har incentiver er jo tullete i mitt hode...det er jo disse som overhodet gjør at noen av oss faktisk har kjøpt elbil. Uten disse er det bare å glemme de.

Vi vil ha behov for bensin/dieselbiler i laaaaang tid enda. Tesla S er bare en ny elbil som har gjort de tilgjengelige/brukbare for flere men på ingen måte alle. :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

AttackOfTheMac

De fleste av argumentene er kun gyldige om du kjører 300+ km per døgn ofte.
Dersom du , som de fleste, ikke gjør dette ofte trenger du hverken bekymre eller begrense deg.
De gangene man må kjøre langt krever det som regel bare litt planlegging.

tomrh

Helt greit at du synes dette. Bare å la være å kjøpe elbil det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OddB

Denne bilen danner skjæringspunktet til en ny tid.
De fleste av argumentene ble brukt av hestefolk da bensinbilene kom for hundre år siden.
Selv den er den første elbilen som kan erstatte fossilbilen er den langt fra perfekt. Det var heller ikke den første laptopen og den første iphonen. Om få år vil elbilene bli et vanlig syn på veiene og om et par tiår vil nok antallet bensinstasjoner minke.
Man kan velge om man vil være med i forkant av utviklingen eller om man vil dilte etter.
For min del virker det forlokkende å få være med på utviklingen. Heldigvis er avgiftsnivået slik at jeg kan ha råd til å bli med. Jeg gleder meg faktisk til å tråkke opp ladeløypa nordover til sommeren. Muligens med en overnatting ekstra på turen første året, men det er det verdt.
Fossilbilene er ikke framtida...før eller senere vil de gå tom for drivstoff.
Nå er det «opplest og vedtatt» at mesteparten av olja må bli liggende. Kan jeg bidra til en bedre fremtid for mine barn ved å spare atmosfæren for 4-5 tonn CO2 pr år ved å kjøre elbil så er det ikke et stort offer å bytte ut Toyotaen med en Tesla....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

HABEL

Sitat fra: ofn på mandag 30. september 2013, klokken 22:55
Jobber du i Møller Bil? ;D

+1

Min første tanke også. Eller en av de andre skadeskutte...
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

teslaslaven

arnkl

Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 22:55
[...]
Er det noe problem? Dette er tydeligevis bilen for oss, og ikke deg. Kos deg på bensinstasjonene fremover.
Eit interessant spørsmål er korleis det kjem til å gå med bensinstasjonane framover. Alt no er 10% av nybilsalet elbilar, og eg har sett at opp mot 50% vurderar elbil som sin neste bil. Samstundes er pendlarar, som køyrer mest, dei som har mest å vinne på å bytte til elbil. Alt dette skulle tilseie at bensin- og diselsalet kjem til å minke i tida framover. Kaskje er vert det merkbart alt neste år.

Sidan mange bensinstasjonar alt no er låge marginar, kan det tenkast at mange etter kvart vil måtte legge inn årane. Det vil gi dei gjenverande fossilbilistane stadig færre stadar å tanke. Kanskje kan nokre overleve ved å også tilby lading, og dermed få elbilistane til å kjøpe pølser?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sindrej

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.

3. Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil. Jeg må stå opp tidligere for å komme tidsnok på jobb (og ja, jeg er glad i de ekstra minuttene om morgenen).

4. Kona elsker å ha varmeapparatet på maks, for ikke å snakke om varme i setene. Med en TMS må hun ta på seg en ekstra jakke for at ikke batterikapasiteten skal bli så lav at vi ikke når frem.

5. Jeg hører alltid på radio i bil. Jeg leser at radioen er dårlig. Skal jeg virkelig vurdere å kjøpe en bil som ikke har fungerende radio? Det hadde t.o.m. VW Boble.

6. Bilen går kortere og kortere for hver dag som går, ettersom batteriet sakte men sikkert får mindre kapasitet. Dette betyr at jeg om 5 år kanskje ikke kommer hele veien til jobben, men må legge inn ladestopp på vei til jobb?

7. Model S har ikke hengerfeste, firehjulstrekk eller takstativ/skiboks. Batterikapasiteten ville vel svekkes så mye om du hadde båten etter at du bare kan drømme om å komme deg helt til hytta uten ladestopp.

8. Jeg må lære meg å leve med høyere stressnivå, da det i mange tilfeller blir spennende å se om man rekker helt frem til planlagt destinasjon.

Til slutt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har lyst på denne bilen fordi staten sponser moroa. Miljøet bryr jeg meg ikke mer om enn den jevne Tesla-kjøper, og det er nok på linje med folk flest. Jeg innser at jeg aldri i livet hadde kjøpt denne med mindre nettopp statens sponsing/incentiver var inne i bildet. Hvorfor ellers skal man bruke 500.000-800.000 på en bil som med mitt kjøremønster bare går 30-40 mil før du må lade (i verste fall) 24+ timer?

Fossilbiler, som elbilentusiaster liker å kalle det, er altså elbilen overlegen og vil sannsynligvis alltid være det. Likevel vurderer jeg seriøst å kjøpe en brukt TMS til våren, men det er ikke fordi elbilen er så fantastisk, men fordi jeg ser at jeg kan spare penger på pendling til/fra jobb utelukkende pga statens incentiver/sponsing.

- Bybonden
Noen kommentarer:

1. Batterier blir større, vi har bare sett den spede begynnelse.
2-4 + 6. Du kjører åpenbart så mye at elbil ikke er noe for deg før om en 3-5 år tipper jeg. 32+ mil t/r jobb ??  :o
5. DAB funker overraskende bra hos meg, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag
7. Får takboks.  Om 4wd og henger er viktig så kan du ikke kjøre TMS.
8. Stressnivået mitt er veldig behagelig, enten så vet jeg at jeg kommer frem eller så er det bare å vente eller gjøre noe annet.  Elbil er ikke for alle som Daggad sier.

Konklusjon: Punkt 2-4 + 6 tilsier at du nok må holde deg til flytende drivstoff enda noen år.

espenlg

Nei.
S85 | Grå | 19" | Alt utstyr minus luft, hylle og 7-seter.
Bestilt 06.09.13 | Bekreftet 09.09.13 | VIN 24.09.13 | I produksjon 03.01.14 | Levering 21.02.14

Andrewas

Sitat fra: arnkl på mandag 30. september 2013, klokken 23:33
Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 22:55
[...]
Eit interessant spørsmål er korleis det kjem til å gå med bensinstasjonane framover. Alt no er 10% av nybilsalet elbilar, og eg har sett at opp mot 50% vurderar elbil som sin neste bil. Samstundes er pendlarar, som køyrer mest, dei som har mest å vinne på å bytte til elbil. Alt dette skulle tilseie at bensin- og diselsalet kjem til å minke i tida framover. Kaskje er vert det merkbart alt neste år.

Sidan mange bensinstasjonar alt no er låge marginar, kan det tenkast at mange etter kvart vil måtte legge inn årane. Det vil gi dei gjenverande fossilbilistane stadig færre stadar å tanke. Kanskje kan nokre overleve ved å også tilby lading, og dermed få elbilistane til å kjøpe pølser?
Så en ny Statoilstasjon under bygging. Den har 4 ladepunkter (ser ut som Mennekes type 2). Så de som selger dinojuice ser hvilken vei det går...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA