Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software update v5.6

Startet av bybonden, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bybonden på mandag 30. september 2013, klokken 22:47
Kan det være slik at TMS ikke er bilen fra fremtiden, men bilen fra fortiden?

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.

3. Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil. Jeg må stå opp tidligere for å komme tidsnok på jobb (og ja, jeg er glad i de ekstra minuttene om morgenen).

4. Kona elsker å ha varmeapparatet på maks, for ikke å snakke om varme i setene. Med en TMS må hun ta på seg en ekstra jakke for at ikke batterikapasiteten skal bli så lav at vi ikke når frem.

5. Jeg hører alltid på radio i bil. Jeg leser at radioen er dårlig. Skal jeg virkelig vurdere å kjøpe en bil som ikke har fungerende radio? Det hadde t.o.m. VW Boble.

6. Bilen går kortere og kortere for hver dag som går, ettersom batteriet sakte men sikkert får mindre kapasitet. Dette betyr at jeg om 5 år kanskje ikke kommer hele veien til jobben, men må legge inn ladestopp på vei til jobb?

7. Model S har ikke hengerfeste, firehjulstrekk eller takstativ/skiboks. Batterikapasiteten ville vel svekkes så mye om du hadde båten etter at du bare kan drømme om å komme deg helt til hytta uten ladestopp.

8. Jeg må lære meg å leve med høyere stressnivå, da det i mange tilfeller blir spennende å se om man rekker helt frem til planlagt destinasjon.

Til slutt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har lyst på denne bilen fordi staten sponser moroa. Miljøet bryr jeg meg ikke mer om enn den jevne Tesla-kjøper, og det er nok på linje med folk flest. Jeg innser at jeg aldri i livet hadde kjøpt denne med mindre nettopp statens sponsing/incentiver var inne i bildet. Hvorfor ellers skal man bruke 500.000-800.000 på en bil som med mitt kjøremønster bare går 30-40 mil før du må lade (i verste fall) 24+ timer?

Fossilbiler, som elbilentusiaster liker å kalle det, er altså elbilen overlegen og vil sannsynligvis alltid være det. Likevel vurderer jeg seriøst å kjøpe en brukt TMS til våren, men det er ikke fordi elbilen er så fantastisk, men fordi jeg ser at jeg kan spare penger på pendling til/fra jobb utelukkende pga statens incentiver/sponsing.

- Bybonden
1. Tesla's hurtigladenett er allerede ganske godt utbygd i Norge. Allerede er det slik at det meste av vanlige kjøreturer utover 400 km er mulig, og det er ikke behov for veldig mye tid for å få dekket opp de hullene som er ganske godt. Det er en myte at man trenger like mange hurtigladere som man trenger bensinstasjoner, for trolig over 90% av energifyllingen vil foregå hjemme i garasjen og på jobb. Det er kun på langkjøring man trenger hurtiglading, og da kan det naturligvis være langt mellom hurtigladerne uten at det gjør noe. I tillegg er det faktisk slik at før det gir veldig mye mening å hurtiglade bør man tappe batteriet i området 50%, hvis man skal lade fra f.eks 70% til 100% hjelper en hurtiglader minimalt. Altså bør man minimum være 150 km unna hjemmet før det lønner seg med hurtiglading.

2. Det er mulig du kjører mer enn gjennomsnittet, men gjennomsnittlig kjøreavstand i norge per dag ligger i området 35 km. Det vil si at en gjennomsnittlig person som kjører Tesla må huske å lade et sted mellom en gang i uken og en gang annenhver uke og ville fortsatt kunne utføre det meste av sin kjøring. Da er det ganske naturlig at om man lader hver dag, slik at man har over 10 ganger den rekkevidden man behøver i gjennomsnitt, så skal det veldig mye til før omkjøringer og slik skulle ha noen betydning. Om man skulle f.eks kjøre fra Drammen til Oslo, så ville man måtte kjøre om Nesbyen før det skulle bli vanskelig å komme seg hjem. Realistisk? Ikke veldig.

3. I 130 km/t har du ca 300 km rekkevidde, mens du i 100 km/t har ca 400 km rekkevidde. Bor du 150-200 km unna jobb, uten mulighet for å lade på jobb? Hvis det er slik at du bor litt sør for strømstad og jobber i Oslo ville i hvert fall jeg vurdert å flytte litt nærmere jobb.

4. Varmen tar i området av 3 kW i gjennomsnitt, altså ca 15% av rekkevidden ved 90 km/t eller ca 8% ved 130 km/t. Altså er dette kun et problem om du bor i området av Strømstad og jobber i Oslo. Om du skal kjøre i 130 km/t med varmen på full guffe har du i området av 275 km rekkevidde, altså om du ikke kan lade på jobb må du bo i Strømstad før det er et problem.

5. Du kan altids vente litt til de får utbedret problemene med radioen, om dette er veldig viktig for deg. For min del hører jeg kun på Spotify i bilen.

6. Om man ser på Tesla Roadster blir denne dårligere med ca 0,1% per 1000 km, altså er den nede på 70% kapasitet etter 300 000 km. Model S har ca 1,4 ganger lengre rekkevidde, så bare med bakgrunn i dette skulle Model S gå 420,000 km før den er nede på 70%. I tillegg har Model S nyere batterier med bedre levetid, altså vil tallet være *minimum* 420,000 km. Hva betyr det at rekkevidden er nede i 70%? Det betyr at du i stedet for å ha 275 km rekkevidde i 130 km/t med varmen på har ca 190 km rekkevidde. Dette burde fortsatt være nok for de fleste.

7. Tesla Model X kommer med hengerfeste og firehjulstrekk, og det er fullt mulig disse tingene blir overført til Model S også. Ja, om man tauer noe må man regne med å måtte stoppe, men et 20 minutter stopp hver andre time eller noe slikt bør være ganske overkommelig.

8. Erfaringene viser at man får ikke høyere stressnivå, man får lavere stressnivå, fordi man slipper bruke tid på å fylle bensin i en hektisk hverdag. Man kjører også en stille og behagelig bil, og man kan kjøre i kollektivfelt slik at man må ikke stresse for å komme seg til jobb når man vil. Om du ikke kjører flere hundre km om dagen vil nok også du kunne stresse litt ned med en Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

Sitat fra: bybonden link=topic=9652.msg125844#msg125844

Til slutt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har lyst på denne bilen fordi staten sponser moroa. Miljøet bryr jeg meg ikke mer om enn den jevne Tesla-kjøper, og det er nok på linje med folk flest. Jeg innser at jeg aldri i livet hadde kjøpt denne med mindre nettopp statens sponsing/incentiver var inne i bildet. Hvorfor ellers skal man bruke 500.000-800.000 på en bil som med mitt kjøremønster bare går 30-40 mil før du må lade (i verste fall) 24+ timer?

- Bybonden
Det viser at statens incentiver for bærekraftig transport virker som ønsket. Du kommer til å kjøpe en elbil neste år, siden du vurderer at fordelene er viktigere enn ulempene.

Roger (NO)

Sitat fra: bybonden på mandag 30. september 2013, klokken 22:47
Kan det være slik at TMS ikke er bilen fra fremtiden, men bilen fra fortiden?

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.

3. Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil. Jeg må stå opp tidligere for å komme tidsnok på jobb (og ja, jeg er glad i de ekstra minuttene om morgenen).

4. Kona elsker å ha varmeapparatet på maks, for ikke å snakke om varme i setene. Med en TMS må hun ta på seg en ekstra jakke for at ikke batterikapasiteten skal bli så lav at vi ikke når frem.

5. Jeg hører alltid på radio i bil. Jeg leser at radioen er dårlig. Skal jeg virkelig vurdere å kjøpe en bil som ikke har fungerende radio? Det hadde t.o.m. VW Boble.

6. Bilen går kortere og kortere for hver dag som går, ettersom batteriet sakte men sikkert får mindre kapasitet. Dette betyr at jeg om 5 år kanskje ikke kommer hele veien til jobben, men må legge inn ladestopp på vei til jobb?

7. Model S har ikke hengerfeste, firehjulstrekk eller takstativ/skiboks. Batterikapasiteten ville vel svekkes så mye om du hadde båten etter at du bare kan drømme om å komme deg helt til hytta uten ladestopp.

8. Jeg må lære meg å leve med høyere stressnivå, da det i mange tilfeller blir spennende å se om man rekker helt frem til planlagt destinasjon.

Fossilbiler, som elbilentusiaster liker å kalle det, er altså elbilen overlegen og vil sannsynligvis alltid være det. Likevel vurderer jeg seriøst å kjøpe en brukt TMS til våren, men det er ikke fordi elbilen er så fantastisk, men fordi jeg ser at jeg kan spare penger på pendling til/fra jobb utelukkende pga statens incentiver/sponsing.

- Bybonden
Og hva er motivasjonen bak dette innlegget?
Du fremstiller bare de stereotypiske problemstillingene som var gjeldende for elbiler før du har en elbil som kommer omtrent like langt som en tank med bensin gjør, og kan lade på en SC...

Og hvilket firma selger du biler for om jeg tør spørre?

FThorsen

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 02:08
Så en ny Statoilstasjon under bygging. Den har 4 ladepunkter (ser ut som Mennekes type 2). Så de som selger dinojuice ser hvilken vei det går...
Fett! Hvor var dette?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

tomrh

Sitat fra: arnkl på mandag 30. september 2013, klokken 23:33
Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 22:55
[...]
Er det noe problem? Dette er tydeligevis bilen for oss, og ikke deg. Kos deg på bensinstasjonene fremover.
Eit interessant spørsmål er korleis det kjem til å gå med bensinstasjonane framover. Alt no er 10% av nybilsalet elbilar, og eg har sett at opp mot 50% vurderar elbil som sin neste bil. Samstundes er pendlarar, som køyrer mest, dei som har mest å vinne på å bytte til elbil. Alt dette skulle tilseie at bensin- og diselsalet kjem til å minke i tida framover. Kaskje er vert det merkbart alt neste år.

Sidan mange bensinstasjonar alt no er låge marginar, kan det tenkast at mange etter kvart vil måtte legge inn årane. Det vil gi dei gjenverande fossilbilistane stadig færre stadar å tanke. Kanskje kan nokre overleve ved å også tilby lading, og dermed få elbilistane til å kjøpe pølser?
Så en ny Statoilstasjon under bygging. Den har 4 ladepunkter (ser ut som Mennekes type 2). Så de som selger dinojuice ser hvilken vei det går...
Veldig bra av Statoil! Men elbil-brukerne blir etterhvert en stor og kjøpesterk gruppe som prioriterer lademulighet, og som også vil få tilbudt billig pølse og nyttige tjenester på helt andre steder enn Statoil. Så bensinstasjonene skal nok få sitt å stri med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Chlangum

Synes egentlig slike innlegg er meget interessante. Alle disse motargumentene er meget lærerikt og bidrar til å opplyse et fossilhode. I hvert fall hvis man har et åpent sinn for det.

Jeg referer ofte til de innlegg på slike tråder når jeg motargumenter med mine arbeidskollegaer. Og ser klart en trend på folket her ombord i båten hvor jeg jobber at folk er mindre skeptiske etterhvert.

Og så hjelper det sikkert at jeg skriver ut artikler fra media og ligger rundt om  ;D

Hilsen tidligere el-bil skeptiker

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cairnz

Typisk at slike poster kommer fra folk(troll) med -ett- eneste innlegg - og null interesse for svar i tråden.
Elbilist

FruTesla

Førsteinnlegget minner meg om et party i sommer hvor en ble "sur" fordi vi snakket om TMS - argumentet hans var at han jobbet i Statoil!!!! Stakkars kanskje en av disse Bybonden også......  ???
Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

tomrh

Sitat fra: FruTesla på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 10:10
Førsteinnlegget minner meg om et party i sommer hvor en ble "sur" fordi vi snakket om TMS - argumentet hans var at han jobbet i Statoil!!!! Stakkars kanskje en av disse Bybonden også......  ???
Blir man ansett som forræder i firmaet om man som Statoil-ansatt kjører elbil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cyber

Dette var et ufattelig dårlig opplyst innlegg.
Du tar alle de klassiske elbilproblemene og smører dem utover tesla model s.
Er det noe problem? Dette er tydeligevis bilen for oss, og ikke deg. Kos deg på bensinstasjonene fremover.

mosko

Sitat fra: tomrh på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 10:17
Sitat fra: FruTesla på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 10:10
Blir man ansett som forræder i firmaet om man som Statoil-ansatt kjører elbil?

Nei, det blir vi ikke :)
Morten Skoland, Lier

AllanW

Hvor er denne bensinstasjonen?? :)

Sitat fra: arnkl på mandag 30. september 2013, klokken 23:33
[...]
Eit interessant spørsmål er korleis det kjem til å gå med bensinstasjonane framover. Alt no er 10% av nybilsalet elbilar, og eg har sett at opp mot 50% vurderar elbil som sin neste bil. Samstundes er pendlarar, som køyrer mest, dei som har mest å vinne på å bytte til elbil. Alt dette skulle tilseie at bensin- og diselsalet kjem til å minke i tida framover. Kaskje er vert det merkbart alt neste år.

Sidan mange bensinstasjonar alt no er låge marginar, kan det tenkast at mange etter kvart vil måtte legge inn årane. Det vil gi dei gjenverande fossilbilistane stadig færre stadar å tanke. Kanskje kan nokre overleve ved å også tilby lading, og dermed få elbilistane til å kjøpe pølser?
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Celter

Automobilen- et fremkomstmiddel for fremtiden eller...

Jeg vet at dette med automobil er i skuddet og alle sier at dette er fremtiden, men jeg kan ikke annet enn å tenke at dette aldri kan ha fremtiden foran seg. Jeg liker friheten jeg har med hest og kjerre. Jeg ønsker ikke å være bundet av å kjøre på såkalte veier. Hvis jeg vil ta meg en tur i naturen med min hest så gjør jeg det. Med automobilen kan jeg kun ta meg frem der noen har bestemt å anlegge vei.
Jeg ville også være avhengig av å legge kjøreruten til de stedene der det finnes såkalte bensinstasjoner. Disse er det ikke mange av og de vil aldri bli særlig utbredt.
Jeg kunne også ha nevnt bråket, eksosen og faren disse innretningene representerer, men jeg tror dere har skjønt hva jeg mener. Automobilen kan umulig ha fremtiden foran seg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA