Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Elbil?, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:57

« forrige - neste »

Elbil?

Vurderer elbil som konebil, hun pendler tilsammen ca60km pr dag, Kongsberg/Mjøndalen. Bør jeg vente til Golf'n kommer på våren 2014? Noen som vet når/om B-klasse kommer som elbil?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elbil?

Syns Golf``n ser bedre ut, men får se hva den kommer til å koste. Blir sikkert dyrere en Leaf.

tomrh

Må ta med i vurderingen at Nissan Leaf har rullet på norske veier siden 2011, og man har gjort forbedringer underveis. 2013-mod er noen hakk bedre enn 2012-mod, og tipper de gjør forbedringer på 2014-mod også. VW er fersk på elbilfronten. Tenker på barnesykdommer etc. Vi får se hva e-Up presterer nå i vinter. Leaf har allerede et oppegående nettverk av CHAdeMO hurtigladere, mens VW holder seg til en annen standard (Combo) som foreløbig er dårlig utbygd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

rifusk

Combo er vell den standaren som kommer til å ta over...

Jeg er også usikker på om jeg skal vente på golfen, eller slå til på focus..
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

p10

Jeg vurderer også elbil for tiden. Mye taler for Leaf, men Ford Focus avslørte det største problemet til Leaf: manglende kvalitetsfølelse. Jeg tenker da spesielt på interiøret. Det føles billig, skjørt og skranglete.

På dette punktet er Focus et hestehode forran, men Ford tabber seg ut og fomler det til på oppløpssiden: ingen muligheter for forvarming mens bilen er koblet til strøm, og tidenes lettvintløsning ved å fylle bagasjerommet med batterier gjør den uaktuell for min del!

Jeg har også begynt å vurdere om jeg skal vente på VW Blue-e-motion Golf. Mye tyder på at den få med seg det beste fra både Leaf og Focus. Spørsmålet er selvfølgelig hva prisen blir. Med e-up! rett rundt 200 000,- er det vel en fare for at Golfen havner over 300 000,-?

jkirkebo

Sitat fra: p10 på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:05
Jeg vurderer også elbil for tiden. Mye taler for Leaf, men Ford Focus avslørte det største problemet til Leaf: manglende kvalitetsfølelse. Jeg tenker da spesielt på interiøret. Det føles billig, skjørt og skranglete.

Skranglete? Det er ikke min erfaring. Har jo kjørt Leaf i snart 2 år og interiøret vårt er ihvertfall helt tyst. Personlig synes jeg det virker ganske solid, med unntak av gulvteppet. Det er helt klart av en alt for billig kvalitet og kommer til å bli slitt i stykker med årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

p10

På demobilen jeg fikk prøvesitte i var det dørtrekkene og takkonsollen som skranglet. Spesielt takkonsollen reagerte jeg på fordi taktrekket kunne beveges flere centimeter bare ved å trykke lett på det.

Setene har jeg snakket om tidligere i en annen tråd, de kunne vært hentet rett ut fra den gamle King Caben min.

Manglende dybdejusterimg av rattet er også snodig på en bil produsert i 2013.

Interiøret i Focus slår Leaf med et hestehode, men Ford tabber seg ut på andre områder. Ut fra det lille som er blitt skrevet om Golf tyder på at VW kommer til å levere en bil som er en miks av de beste egenskapene til både Leaf og Focus. Spørsmålet er prisen!

PerBear

Husk at BMW i3, Nissan Leaf, Tesla model S kun finnes som elbil.
F.eks. er Golf, Focus, iMiev elbiler ombygde kjøretøy optimalisert som bensin/dieselbil. Det gir en tyngre og mer energikrevende elbil enn de som er bygget som elbil fra bunnen av. Det synes jeg er et viktig poeng.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: p10 på onsdag 02. oktober 2013, klokken 07:05
På demobilen jeg fikk prøvesitte i var det dørtrekkene og takkonsollen som skranglet. Spesielt takkonsollen reagerte jeg på fordi taktrekket kunne beveges flere centimeter bare ved å trykke lett på det.

Ok. Det er ikke normalt tror jeg. Det sitter ihvertfall godt fast på vår bil.

Sitat
Setene har jeg snakket om tidligere i en annen tråd, de kunne vært hentet rett ut fra den gamle King Caben min.

Jeg har kjørt langt med Leaf, opptil 33 mil på en dag og akkurat setene opplever jeg personlig (188cm) som ganske gode å sitte i. Men det er jo ganske individuelt da.

Sitat
Manglende dybdejusterimg av rattet er også snodig på en bil produsert i 2013.

Akkurat det er skikkelig håpløst. Helt enig, dette er noe som absolutt bør være på plass. Jeg har lange ben og har alltid rattet maks ute på alle biler som tilbyr justering. Jeg får derfor pedalene for nærme bena i Leafen siden det er mer behagelig enn å ha rattet for langt unna...

Sitat
Interiøret i Focus slår Leaf med et hestehode, men Ford tabber seg ut på andre områder. Ut fra det lille som er blitt skrevet om Golf tyder på at VW kommer til å levere en bil som er en miks av de beste egenskapene til både Leaf og Focus. Spørsmålet er prisen!

Jeg tipper VW plasserer seg midt i smørøyet, rundt 250.000,- for en ok utstyrt utgave. Prisingen av e-UP er jo ganske så konkurransedyktig i forhold til f.eks iMiEV.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil?

Hvis Golf``n kommer under 270-280 "på veien" så blir det nok en elbil på oss. Vanlig Golf har fått gode kritikker i tester og ser OK ut. Håper de setter på den avanserte bakakselen og ikke en enkle. Så har de vel 8år eller 160.000km garanti på batteri.

rifusk

Siden nye Golf er en "ny" bil så vil jeg tro at tyskerne hadde elektrisk fremdrift i tankene da de tegnet bilen..

Tror nok det blir en meget bra el-bil, ankepunktet kan nok bli pris...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

tomrh

Sitat fra: rifusk på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:22
Siden nye Golf er en "ny" bil så vil jeg tro at tyskerne hadde elektrisk fremdrift i tankene da de tegnet bilen..
Akkurat derfor har jeg mer tro på BMW i3. Den er designet elektrisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elpedros

Jeg tror definitivt det er verdt å vente på E-Golf når man ser hva markedet har å tilby i dag.
"Opplevd" kvalitet, kjørefølelse, ergonomi etc på Golf 7 i standardversjon går utenpå alt annet i kompaktklassen og sogar målt opp mot en del biler i klassen over og det er ingen grunn til å tro at de legger listen noe lavere på E-versjonen.

Kjell Leaf

Sitat fra: p10 på onsdag 02. oktober 2013, klokken 07:05
På demobilen jeg fikk prøvesitte i var det dørtrekkene og takkonsollen som skranglet. Spesielt takkonsollen reagerte jeg på fordi taktrekket kunne beveges flere centimeter bare ved å trykke lett på det.

Setene har jeg snakket om tidligere i en annen tråd, de kunne vært hentet rett ut fra den gamle King Caben min.

Manglende dybdejusterimg av rattet er også snodig på en bil produsert i 2013.

Interiøret i Focus slår Leaf med et hestehode, men Ford tabber seg ut på andre områder. Ut fra det lille som er blitt skrevet om Golf tyder på at VW kommer til å levere en bil som er en miks av de beste egenskapene til både Leaf og Focus. Spørsmålet er prisen!
Setene i mye Leaf er da bra? De ser ok ut (i alle fall skinnsetene) og gode å sitte i, ok støtte også til å være den type bil. Dybdejustering av rattet burde det absolutt vært.
https://www.google.no/search?q=nissan+leaf+tekna+2013&hl=no&rlz=1T4AURU_noNO502NO502&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Q9mTUpijFqqVyAPmjICABA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1301&bih=511#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SXCnIsg3DgQpYM%3A%3BU1tIBvSX5RQL3M%3Bhttp%253A%252F%252Fmultimedia.dn.no%252Farchive%252F00263%252FLB-Nissan_Leaf_263506e.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dn.no%252FdnBil%252Farticle2594196.ece%3B468%3B312
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA