Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Elbil?, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:57

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:29
At det ligger mange, i hovedsak brukt-/gråimporterte, Leaf på Finn betyr ikke akkurat at salget "kollapser". Nissan ser ut til å holde koken mhp. nysalg i desember også.
Det er ett tydelig signal når antall biler av ett merke på Finn.no øker fort - at man bør tenke seg om ved nykjøp - om man ikke skal beholde bilen en stund.  Ser helt klart at både Leaf og Trillinger er overrepresentert ved bruktimport - de begynner å bli vanskelige å selge uten veldig prisreduksjon.


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: Vind på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:29
At det ligger mange, i hovedsak brukt-/gråimporterte, Leaf på Finn betyr ikke akkurat at salget "kollapser". Nissan ser ut til å holde koken mhp. nysalg i desember også.
Det er ett tydelig signal når antall biler av ett merke på Finn.no øker fort - at man bør tenke seg om ved nykjøp - om man ikke skal beholde bilen en stund.  Ser helt klart at både Leaf og Trillinger er overrepresentert ved bruktimport - de begynner å bli vanskelige å selge uten veldig prisreduksjon.

Mulig jeg misforstå deg da, jeg tok ditt utsagn om at "salget kollapser" som "nysalget kollapser", noe som absolutt ikke ser ut til å være tilfelle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:29
At det ligger mange, i hovedsak brukt-/gråimporterte, Leaf på Finn betyr ikke akkurat at salget "kollapser". Nissan ser ut til å holde koken mhp. nysalg i desember også.
Sitat fra: Vind på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:48
Det er ett tydelig signal når antall biler av ett merke på Finn.no øker fort - at man bør tenke seg om ved nykjøp - om man ikke skal beholde bilen en stund.  Ser helt klart at både Leaf og Trillinger er overrepresentert ved bruktimport - de begynner å bli vanskelige å selge uten veldig prisreduksjon.

En hovedgrunn til at antallet gråimporterte på finn øker akkurat nå er nok at det ble kjøpt et stort antall i Frankrike umiddelbart før sponereglene ble endret der (ref)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leaf_entusiast

Nissan Leaf har vært på toppen når det gjelder bruktimporterte biler de siste månedene så det tyder på at etterspørselen er høy. I og med at Golfen blir lansert tre år etter Leafen er det skuffende at den for praktiske formål har samme spesifikasjoner. Men, i og med at Golfen er norges mest populære bil aå bør jo den bli mer populær enn Leafen dersom de kan levere bok biler.

timingbeltkiller

Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 13. desember 2013, klokken 00:35
I og med at Golfen blir lansert tre år etter Leafen er det skuffende at den for praktiske formål har samme spesifikasjoner.
Utrolig at VW ikke forstår det er lettere å selge en eGolf med range og pris lik Tesla G3 enn nåværende Leafkonkurrent til Leaf pris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PerBear

Sitat fra: Sonus på fredag 06. desember 2013, klokken 17:40
Sitat fra: PerBear på fredag 06. desember 2013, klokken 16:00
Sitat fra: Elektriker på fredag 06. desember 2013, klokken 13:27
Sitat fra: PerBear på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:19
Husk at BMW i3, Nissan Leaf, Tesla model S kun finnes som elbil.
F.eks. er Golf, Focus, iMiev elbiler ombygde kjøretøy optimalisert som bensin/dieselbil. Det gir en tyngre og mer energikrevende elbil enn de som er bygget som elbil fra bunnen av. Det synes jeg er et viktig poeng.
Dette er feil. Nye VW E-Golf og den lille ble begge bygget med utgangspunkt i at de skulle bli EL biler. Focus har batterikassa i bagasjen men VW bygger rammen så batteriet ikke tar noe plass og vektfordelingen blir bedre. Derfor kjøper jeg Golf... også annenhåndsverdi da.
Batteriplassering går det an å gjøre bra kompromiss på. Det er verre å få til aerodynamisk optimalisering for både elbil og fossilbil. Den siste trenger å få vekk 70-80% av energien fra drivstoffet som overskuddsvarme. Det krever mye kjøling. Derfor må fossilbilens aerodynamikk optimaliseres for plenty luft til radiator, motor og eksosanlegg. En elbil har ikke det behovet:

http://www.studymode.com/essays/The-Aerodynamics-Of-Future-Electric-And-1069521.html

Så rart da at e-golf og Leaf har samme aerodynamiske cd-verdi på 0,28 da ;)

Og kilden er...?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR


PerBear

Du har rett Sonus, E-Golf har like bra Cd som Leaf, og dessuten mindre frontareal - tydelig at tyskerne kan aerodynamikk. Nissan burde med en bil uten eksosanlegg og uten masse kjøling klart å oppnå Cd på 0,26 eller bedre.

Ellers bør vel Cd*frontareal alltid være med i en sammenligning av luftmotstand på biler siden luftmotstanden er like avhengig av frontareal som Cd:
F_drag = 1/2 * ro * Cd * A_front * v ^2
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Sonus

Nå kjenner jeg ikke formelen du skriver, men frontal arealet på Leaf lider jo kanskje litt på grunn av at batteriet ligger under hele kupeen og dermed løfter denne høyere enn det de gjør på golfen der batteriene er fordelt rundt om i bilen?

Lurer på hvor mye de nye felgene på E-golf utgjør?

Kunne gått tenke meg noen litt mer spenstige felger. Kanskje tapet på å bytte felger kan kompenseres med å senke bilen noen få centimeter?

PerBear

#39
Sitat fra: Sonus på lørdag 14. desember 2013, klokken 18:40
Nå kjenner jeg ikke formelen du skriver
Formelen jeg refererte til er beskrevet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Sitat fra: Sonus på lørdag 14. desember 2013, klokken 18:40
...frontal arealet på Leaf lider jo kanskje litt på grunn av at batteriet ligger under hele kupeen og dermed løfter denne høyere enn det de gjør på golfen der batteriene er fordelt rundt om i bilen?

Lurer på hvor mye de nye felgene på E-golf utgjør?

Kunne gått tenke meg noen litt mer spenstige felger. Kanskje tapet på å bytte felger kan kompenseres med å senke bilen noen få centimeter?
Dersom Leaf er høyere enn golf så kan det øke både Cd og frontareal. I den siste tabellen på denne siden vises Cd x A verdier for en del biler:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Siden forholdet mellom friksjon og turbulens endrer seg med hastighet er det ofte vanskelig å vite hva som kan redusere luftmotstanden men det finnes endel triks som er enkle å teste ut, dog ikke alltid like vakkert  ;) sjekk f.eks. her:
http://ecomodder.com/forum/aerodynamics.html


 
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA