Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Elbil?, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:57

« forrige - neste »

Sonus

Jeg prøvekjørte E-UP i går en lengre tur fra Trondheim til Stjørdal og tilbake totalt 76km. Startet med 134km range og parkerte tilbake hos selger med 11km på telleren. Da kjørte jeg alle km på motorvei i 90-sone. 5-7 celsius og sterk vind.  Jeg tror vi prøver å få til en avtale på e-up med avtalt oppgradering til E-golf når den kommer.

Syns E-golf ser ut til å ha alt vi trenger, 5 dører, grei rekkevidde, "personbilfølelse", stort utvalg dekk og felger og greit bagasjerom med plass til barnevogn.


tomrh

Kjørte du opp rampa fra Hommelvik og inn på E6 om morgenen? Jeg ble liggende bak en e-Up på vei til jobben, kanskje det var deg? :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sonus

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. november 2013, klokken 13:41
Kjørte du opp rampa fra Hommelvik og inn på E6 om morgenen? Jeg ble liggende bak en e-Up på vei til jobben, kanskje det var deg? :)

Nei det var det nok ikke- Min tur var i går kveld mellom 1730 og 1930. Kjørte fra Møller til Stjørdal, så tilbake til Byåsen for middag også tilbake til Møller.

Men kanskje samme bilen da den sto til lading da jeg hentet den 1730. En hvit liten sak, med  diverse reklame på.

tomrh

Sitat fra: Sonus på torsdag 28. november 2013, klokken 14:34
Men kanskje samme bilen da den sto til lading da jeg hentet den 1730. En hvit liten sak, med  diverse reklame på.
Jepp. Regnr. EL249XX, registrert på Møller Bil Trondheim AS. Første jeg har sett i trafikken her i området, så jeg lurte på om en privatperson hadde fått den levert og sjekket derfor reg.nummeret. Da Møller stod som eier, skjønte jeg jo at det bare var en demo-bil. Hvordan var forresten stabiliteten i sterk vind?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sonus

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. november 2013, klokken 14:49
Sitat fra: Sonus på torsdag 28. november 2013, klokken 14:34
Men kanskje samme bilen da den sto til lading da jeg hentet den 1730. En hvit liten sak, med  diverse reklame på.
Jepp. Regnr. EL249XX, registrert på Møller Bil Trondheim AS. Første jeg har sett i trafikken her i området, så jeg lurte på om en privatperson hadde fått den levert og sjekket derfor reg.nummeret. Da Møller stod som eier, skjønte jeg jo at det bare var en demo-bil. Hvordan var forresten stabiliteten i sterk vind?

Det var godt merkbart i går med opptil 27 sekundmeter i kastene på vei inn mot Hell-tunnelen. Men jeg vet ikke om det ville vært anderledes i en annen bil. Ikke noe problem, men godt merkbart. Man merker jo at det er en liten bil og vurderer derfor å vente til e-golfen kommer.

elpedros


Sonus

Hmm, den ser jo veldig bra ut :)

Tror vi vente rmed å kjøpe elbil til den kommer :)


Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Sitat fra: p10 på onsdag 02. oktober 2013, klokken 07:05
På demobilen jeg fikk prøvesitte i var det dørtrekkene og takkonsollen som skranglet. Spesielt takkonsollen reagerte jeg på fordi taktrekket kunne beveges flere centimeter bare ved å trykke lett på det.

Setene har jeg snakket om tidligere i en annen tråd, de kunne vært hentet rett ut fra den gamle King Caben min.

Manglende dybdejusterimg av rattet er også snodig på en bil produsert i 2013.

Interiøret i Focus slår Leaf med et hestehode, men Ford tabber seg ut på andre områder. Ut fra det lille som er blitt skrevet om Golf tyder på at VW kommer til å levere en bil som er en miks av de beste egenskapene til både Leaf og Focus. Spørsmålet er prisen!
Setene i mye Leaf er da bra? De ser ok ut (i alle fall skinnsetene) og gode å sitte i, ok støtte også til å være den type bil. Dybdejustering av rattet burde det absolutt vært.
https://www.google.no/search?q=nissan+leaf+tekna+2013&hl=no&rlz=1T4AURU_noNO502NO502&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Q9mTUpijFqqVyAPmjICABA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1301&bih=511#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SXCnIsg3DgQpYM%3A%3BU1tIBvSX5RQL3M%3Bhttp%253A%252F%252Fmultimedia.dn.no%252Farchive%252F00263%252FLB-Nissan_Leaf_263506e.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dn.no%252FdnBil%252Farticle2594196.ece%3B468%3B312

Vi har 2 nye Leaf : 1 Acenta spesialbestilt med lyst interiør levert november 2013 , og 1 Tekna med standard svart skinn interiør , levert september 2013. Tekna setene føles litt "fastere" med litt mere sidestøtte i , og dette skyldes nok skinntrekket som jo er strammere og stivere enn stoff.  Setene er nok likt konstruert inni , men på Acenta føles de litt mere "franske" om du vil. Stoffet strekker seg nok litt mere til alle kanter når man sitter , derfor blir det litt mere svampete. Men setene er ikke dårlige !   Skangling og ulyder finnes ikke i bilene , men dersom man kjører over en skarp kant ,vil man høre en lyd bakfra. Dette er rett og slett hattehylla !  (mulig fremtidig modifisering fra min side mht litt skumgummi på undersiden eller noe slikt.)  Vi er meget fornøyde.  ;D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Setene synes jeg aldri har vært gode i Leaf'en; sammen med det lyse interiøret det jeg har vært minst fornøyd med. Setene er noe bedre i euro Leaf, men Focus er klart bedre.
Etter å ha prøvekjørt en eUP er jeg imponert hva VW har fått til og har stor tro på eGolf'en. Virker som disse bilene er planlagt mhp elektrisk fremdrift og ikke en attpåklatt som på Focus'en.

Golfen blir den første reelle konkurrenten til Leaf på "alle områder" (5 seter, bagasjeplass, utstyr etc.) og Nissan må begynne å skjerpe seg virkelig.  Er man på jakt etter slike egenskaper ville jeg personlig kanskje ventet. "Må" man ha akkurat nå er Leaf helt grei, men eGolf blir kanskje litt bedre ??  ;)

Gøy er det jo at det endelig begynner å bli et reelt utvalg på flere segment; det er kun i den "store" klassen Tesla kommer til å være enerådende i overskuelig framtid.

Elektriker

Sitat fra: PerBear på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:19
Husk at BMW i3, Nissan Leaf, Tesla model S kun finnes som elbil.
F.eks. er Golf, Focus, iMiev elbiler ombygde kjøretøy optimalisert som bensin/dieselbil. Det gir en tyngre og mer energikrevende elbil enn de som er bygget som elbil fra bunnen av. Det synes jeg er et viktig poeng.
Dette er feil. Nye VW E-Golf og den lille ble begge bygget med utgangspunkt i at de skulle bli EL biler. Focus har batterikassa i bagasjen men VW bygger rammen så batteriet ikke tar noe plass og vektfordelingen blir bedre. Derfor kjøper jeg Golf... også annenhåndsverdi da.

PerBear

Sitat fra: Elektriker på fredag 06. desember 2013, klokken 13:27
Sitat fra: PerBear på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:19
Husk at BMW i3, Nissan Leaf, Tesla model S kun finnes som elbil.
F.eks. er Golf, Focus, iMiev elbiler ombygde kjøretøy optimalisert som bensin/dieselbil. Det gir en tyngre og mer energikrevende elbil enn de som er bygget som elbil fra bunnen av. Det synes jeg er et viktig poeng.
Dette er feil. Nye VW E-Golf og den lille ble begge bygget med utgangspunkt i at de skulle bli EL biler. Focus har batterikassa i bagasjen men VW bygger rammen så batteriet ikke tar noe plass og vektfordelingen blir bedre. Derfor kjøper jeg Golf... også annenhåndsverdi da.
Batteriplassering går det an å gjøre bra kompromiss på. Det er verre å få til aerodynamisk optimalisering for både elbil og fossilbil. Den siste trenger å få vekk 70-80% av energien fra drivstoffet som overskuddsvarme. Det krever mye kjøling. Derfor må fossilbilens aerodynamikk optimaliseres for plenty luft til radiator, motor og eksosanlegg. En elbil har ikke det behovet:

http://www.studymode.com/essays/The-Aerodynamics-Of-Future-Electric-And-1069521.html
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Sonus

Sitat fra: PerBear på fredag 06. desember 2013, klokken 16:00
Sitat fra: Elektriker på fredag 06. desember 2013, klokken 13:27
Sitat fra: PerBear på onsdag 02. oktober 2013, klokken 08:19
Husk at BMW i3, Nissan Leaf, Tesla model S kun finnes som elbil.
F.eks. er Golf, Focus, iMiev elbiler ombygde kjøretøy optimalisert som bensin/dieselbil. Det gir en tyngre og mer energikrevende elbil enn de som er bygget som elbil fra bunnen av. Det synes jeg er et viktig poeng.
Dette er feil. Nye VW E-Golf og den lille ble begge bygget med utgangspunkt i at de skulle bli EL biler. Focus har batterikassa i bagasjen men VW bygger rammen så batteriet ikke tar noe plass og vektfordelingen blir bedre. Derfor kjøper jeg Golf... også annenhåndsverdi da.
Batteriplassering går det an å gjøre bra kompromiss på. Det er verre å få til aerodynamisk optimalisering for både elbil og fossilbil. Den siste trenger å få vekk 70-80% av energien fra drivstoffet som overskuddsvarme. Det krever mye kjøling. Derfor må fossilbilens aerodynamikk optimaliseres for plenty luft til radiator, motor og eksosanlegg. En elbil har ikke det behovet:

http://www.studymode.com/essays/The-Aerodynamics-Of-Future-Electric-And-1069521.html

Så rart da at e-golf og Leaf har samme aerodynamiske cd-verdi på 0,28 da ;)

timingbeltkiller

Fordelen med å bygge elbil på samme plattform og på samme samlebånd  som bensin/diesel/gass/hybrid-modellene er at uansett produksjonsvolum drar elbilen nytte av prisfordelene volumproduksjon har framfor nisjeproduksjon. Så gjenstår om VW lar dette komme kundene til gode i  nybilprisen eller om de velger å ta ut større stykkfortjeneste.

Mye tyder desverre på VW velger siste alternativet.
Legg også merke til at e-Golf skal ha periodeservice første gang etter 2 år og deretter årlig. Dette er for mange kjøpere oftere enn om de hadde kjøpt en av fossilvariantene.

Ser ingen grunn til at denne bilen skal ha service oftere enn 3år/30K km (Det som kommer først). Og da fordi minimumsfaktoren er bremseveska som "slites" mer av tid enn av km. Skifter du denne sjøl, burde serviceintervallet kunne strekkes til 50K km eller 5 år.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Det er mye som tyder på at e-golf blir en sksess.  e-up synes jeg ble litt for liten, og ble likere en trilling.  Om man ikke har forhåndsreservert en i3, slik at man får den til fornuftig tid, ville jeg kastet meg på telefonen til VW og satt meg på venteliste til e-golf.  Leaf salget kollapser nå, 208 biler til salgs på Finn (opp 20 siden i går) , så den bør man ikke kjøpe ny for tiden - men gode muligheter for ett godt brukt kupp finnes nå.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: Vind på onsdag 11. desember 2013, klokken 23:25
Det er mye som tyder på at e-golf blir en sksess.  e-up synes jeg ble litt for liten, og ble likere en trilling.  Om man ikke har forhåndsreservert en i3, slik at man får den til fornuftig tid, ville jeg kastet meg på telefonen til VW og satt meg på venteliste til e-golf.  Leaf salget kollapser nå, 208 biler til salgs på Finn (opp 20 siden i går) , så den bør man ikke kjøpe ny for tiden - men gode muligheter for ett godt brukt kupp finnes nå.

At det ligger mange, i hovedsak brukt-/gråimporterte, Leaf på Finn betyr ikke akkurat at salget "kollapser". Nissan ser ut til å holde koken mhp. nysalg i desember også. Og det virker som at når det kommer nye modeller er det totalmarkedet som øker, ikke at det går på bekostning av eldre modeller (trilling unntatt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA