Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Service

Startet av Jejl, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 06:48

« forrige - neste »

88charlie

Jeg tror dere tenker litt feil (de fleste av dere). Det er mange som stirrer seg blinde på kjørecomputerens tall på en fossilbil og selv om det er enklere å måle elektrisk forbruk enn fuelflow så tror jeg det samme gjelder her.

Selv om det er ok i forhold til å se på differanser mellom forskjellige oppsett (hjul osv) og klima (vinter vs. sommer) så er jeg mer interessert i å se på ekvivalenten til "tankmåling mot tripteller" for en TMS. Det vil i såfall være kwh for vegguttaket mot tripptelleren. Så får man heller ta med en klype salt at det kjøres forvarming på kupeen osv.


Havebigfun

Det er mange ulike ladeløsninger med forskjellig effektivitet. Mange lader mange steder og har ikke tilgang til hvor mye de ladet nøyaktig. Det beste vi har for å sammenligne er forbrukstall- de sier tross alt mye om tekniske og yttre parametre som dekk, temp, fuktighet på bakken, korte vs lange kjørte distanser osv. Den viktigste faktoren er antakelig allikevel høyrefoten- på en slik sammenligning kan man se hvor man ligger an- hvis man korrigerer for de andre faktorene. 

88charlie

Du har helt rett og dette gjør ting litt vanskeligere. Allikevel burde det være mulig for de som bare lader hjemme å få ut forbruket på ladepunktet. Jeg har en liten mistanke om at det blir signifikant høyere tall hvis man regner på den måten og i forhold til total-cost-of-ownership er dette forbruket det eneste som gir mening. Selv om noe av kwh'n går til kupeoppvarming spiller det ingen rolle for meg da jeg ville hatt en dieselvarmer i denne prisklassen uansett og samtidig tenker jeg sånn at "er det der så bruker man det". Det å forvarme/forkjøle er på en måte en del av greia med TMS.




mj

Jeg har egen kurs kun for ladingen og lurte på å montere denne. Noen som har prøvd den ?
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-strømmåler-med-LCD-display/36-5337
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

SimenT

Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

mecanica vergara

#35
Jeg har kjørt 1700km nå, og ligger på 189 totalt. Regner med at jeg kommer til å ligge mellom 185 og 190 fremover. Da det til nå har vært noen prøvekjøringer og prøving selv som har dratt opp snittet.

Ikke så mye forvaring av batteriet her da bilen ble levert 20 mai :)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Car-El

Snart 6000km og 280W/km... :-[  mye små kjøring i by og 850km på landevei. Håper det faller ned mere i løpet av sommeren.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

205 i snitt på 27.000km. Snittet gikk opp litt når sommerdekkene (21") ble satt på pga høyt forbruk i lave temperaturer, men er nå på vei ned igjen.

OleT

Sitat fra: OleT på lørdag 07. desember 2013, klokken 21:03
254 her. Begynner og slutter hver dag med masse opp og ned - 50-3, 3-130, 130-80, 80-10. og så motorvei med stor fart eller total kork. Da blir forbruket høyere enn med flat vei og middels hastighet.

Snittet for vinterdekksesongen ble 234 wh/km. Resatte trippteller A når jeg fikk på sommerhjulene, og det var omtrent det samme i begynnelsen. Nå er "sommersnittet" nede i 198.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Sofie S

Jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka modeller som ligger i dom olika intervallen. Tex om S60 ligger lägst och P85+ ligger högst. Mitt snitt sedan 23/3, och 7310km är 196w/km det är en P85 på 19"

Havebigfun

Sitat fra: Sofie S på mandag 09. juni 2014, klokken 01:09
Jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka modeller som ligger i dom olika intervallen. Tex om S60 ligger lägst och P85+ ligger högst. Mitt snitt sedan 23/3, och 7310km är 196w/km det är en P85 på 19"
Interessant spørsmål
60 har lavere vekt og ligger nok lavest -nærmest uansett.
Ellers tror jeg du har rett. Jeg kjørte 5000km med P+ og hadde 215  mens jeg har 187 på 2500 km på P med 19"
-kjørestilen er lik men P+ ble kjørt gjennom vinteren på Pirellidekkene-50% av de 5000km.
Jeg tror det er noe variasjon mellom bilene av samme type- jeg synes det var rart at jeg ikke kom lavere med P+ mens jeg nå synes jeg får uttelling for kjørestilen min...
... den viktigste faktoren er nok kjørestilen uansett.

atta

288 på 4519 km. S85, levering i starten av desember. Mild vinter, men antar korte turer og varmeanlegg er synderen? Ellers virker det jo høyt i forhold til hva andre rapporterer.

Havebigfun

Sitat fra: atta på mandag 09. juni 2014, klokken 20:55
288 på 4519 km. S85, levering i starten av desember. Mild vinter, men antar korte turer og varmeanlegg er synderen? Ellers virker det jo høyt i forhold til hva andre rapporterer.
Du kan bare teste med en liten langtur nå (varmt og tørt)- si 60-80 km med hastighet på 60-80 km/h og ellers forsiktig med høyrefoten- du bør havne godt under 200wh/km -under en slik setting er jeg på 170.

Leif1

Sitat fra: atta på mandag 09. juni 2014, klokken 20:55
288 på 4519 km. S85, levering i starten av desember. Mild vinter, men antar korte turer og varmeanlegg er synderen? Ellers virker det jo høyt i forhold til hva andre rapporterer.

Uten rangemode antagelig?
Merket stor forskjell på småturer med og uten.
Ingen vits i å spandere en formue på å varme opp det batteriet når det ikke har fått lunk før du er fremme uansett.
Redusert regen et lengre stykke, men bare greit å måtte bruke bremsene litt på vinteren når de går i saltsuppe.
Konvertitt fra S til X

atta

Sitat fra: Leif1 på mandag 09. juni 2014, klokken 21:55
Sitat fra: atta på mandag 09. juni 2014, klokken 20:55
288 på 4519 km. S85, levering i starten av desember. Mild vinter, men antar korte turer og varmeanlegg er synderen? Ellers virker det jo høyt i forhold til hva andre rapporterer.

Uten rangemode antagelig?
Merket stor forskjell på småturer med og uten.
Ingen vits i å spandere en formue på å varme opp det batteriet når det ikke har fått lunk før du er fremme uansett.
Redusert regen et lengre stykke, men bare greit å måtte bruke bremsene litt på vinteren når de går i saltsuppe.

Ja, uten. Er det bare batteriet? Synes det er greit å få varmet opp kupeen så fort som mulig. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA