Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MDI (Elbil ?) med trykkluft lagring av energi

Startet av lkarlsen, torsdag 26. juni 2008, klokken 19:28

« forrige - neste »

lkarlsen

Hei. Jeg har akkurat anskaffet en Think fra en meget hyggelig familie i Bergen :). Bor selv i Oslo, så det var litt av en tur over for å hente denne. De har fortsatt 2-3 stk til salgs i meget god stand, såvidt jeg kan se.  http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13693540&sid=xz6cabTZ8EO617142&pos=null&tot=null
Jeg har kjøpt den blå. Lukter fortsatt "nybil" . Den har kun gått i underkant av 6000KM og virker meget kvikk og rask. Jeg har lest endel på forumet siste dager, siden jeg er rimelig grønn på dette feltet. Det er mye å ta hensyn til. ???

Det jeg trenger er gode nybegynnerråd, linker, kontaktpersoner etc. Bilen har som sagt knapt vært kjørt, og har sist hatt nullstilling av batterier tidlig i 2006 og omtrent ikke vært kjørt siden den gang. Kun kjørt og ladet siste 4-5 uker. Registrert i Norge for første gang i mai 2008. Jeg har selv kun kjørt denne bilen idag, og tømt batteriet ned til bilen omtrent ikke beveger seg. Står til lading nå. Hvem kan hjelpe til med f.eks ny "reconditioning" av batteriene, etterfylling av vann, tips om montering av PakTrakr etc.  Tilholdssted Oslo og omegn. Det er jo ønskelig å kunne lære seg å gjøre det meste av dette selv. Har mekaniske kunnskaper, men en EL-bil har elementer jeg definitivt trenger gode råd og hjelå til til.

Alle gode tips mottas med stor takk.
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

cra

Du trslnger bare bremy... Jeg mener: Du trenger bare dette forumet!

Ser at du allerede har fått svar på hvem du skal kontakte for hjelp med vannfylling etc. Ellers kan jeg anbefale å lese gjennom de ulike emnene her på forumet. Massevis av nyttige småtriks og andre gullkorn. Hvis det er noe spesielt du lurer på så gjør et kjapt søk. Hvis det ikke er veldig avansert så er det sannsynligvis prøvd, og det kan hende det er diskutert. Finner du ikke det du leter etter i et søk, så ikke vær redd for å spørre. Folk står formelig i kø for å svare. :)

Christian
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Velkommen!
Nå er det jo litt koselig at nye eiere tar kontakt FØR det har sagt pang!
Når bilen har gått så lite, og du følger de råd som gis her, er det sannsynlig at du har 200 000 problemfrie kilometer foran deg.
Du har faktisk muligheten til at dette blir en økonomisk suksess også!

I korte trekk:
Fyll vann dobbelt så ofte som instruksjonsboken anbefaler.
Bruk koblingsur så du unngår unødig overlading og vannforbruk.
Unngå bruk av det elektriske varmeapparatet da det vil overbelaste batteriet.
-Bruk heller varmen i frontruten, den bruker langt mindre strøm.
Unngå flatt jern i lange bakker, eller unngå lange bakker.
Unngå utidig dyputlading av batteriet.
Kjør svært forsiktig under 20 %.

Dersom bilen har stått lenge, vil jeg anbefale en vedlikeholdslading og vannfylling før du kjører noe særlig, Da starter du med jevn cellekapasitet og unngår reversering av enkeltceller.

Jeg bor i Oslo syd.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

lkarlsen

Takker for meget gode råd :). Da trenger jeg bare å finne noen som kan hjelpe meg / utføre vedlikeholdslading og vannfylling. ;D Etter litt lesing på forumet, ser det ut for som dette er tryggest utført blant medlemmer på forumet, og det kan være så som så med kompetansen på verksteder ???. Ønsker jo også å evt. skaffe utstyr fo vannfylling selv, om mulig. :)
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

Laura

Hei,

Jeg er selv ute etter å kjøpe elbil for første gang. Jeg har sett annonse du nevner på finn.no
Dette ser interessant ut, selv om jeg i likhet med deg har veldig lite peiling på elbiler, og jeg er redd at det ikke finnes noen eksperter på elbil i Trondheim. Kan hende jeg tar feil....
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

lkarlsen

Hei Laura. Jeg er nok altfor fersk til å vite om det finnes noen "guruer" på El-biler i Trondheim, men det forbauser meg om det ikke er noen der også.
Jeg kan iallefall informere deg om at så langt blir dette bare bedre og bedre. Nyter hver dag i EL-bilen fram og tilbake til jobb, samt småturer etc. Noe som er vel verdt å merke seg, foruten at kostnader til drivstoff etc blir borte, er at men tilegner seg en helt ny kjørestil. Mye roligere, avslappet og ikke minst mye mindre stress. Fokus blir jo å kjøre så "strømøkonomisk" som mulig, og bieffekten av dette er jo som nevnt en ny kjørestil.

Ønsker deg lykke til i jakten på EL-bil. God sommer. :)
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

cra

I farten kommer jeg på Lynet, som er en ikke ukjent figur her på forumet. Ellers er dedt mange her som gjerne yter fjernhjelp, og du trenger faktisk ikke ha nevneverdig peiling på bil for å kunne gjøre litt med en el-bil. :)

Selv har jeg en Think, og er så vidt jeg vet "alene" her på Sunnmøre. (Jeg vet det finnes flere think-eiere her, men har ikke klart å komme i kontakt med noen enda) Likevel har jeg nå kommet dithen at jeg selv fyller vann på batteriene, har skiftet ladekontakt på bilen pluss litt småtterier. Dette er gjort av en medr bilkunnskaper som strekker seg til skifte av dekk to ganger i året. :D

Så når det gjelder hjelp til elbli tror jeg ikke du trenger å frykte. Er du litt nevenyttig, eller kjenner nduoen som er det så tenker jeg det ordner seg. Og jeg er sikker på at Lynet er villig til å "holde deg i hånda" til du har kommet i gang selv også :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA