Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beskue en grå Tesla i stavanger?

Startet av TeslaTerje, mandag 07. oktober 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

Ørjan Stv


luffe

Sitat fra: Flyvern på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:50
Ørjan: navigasjon uten tech er ikke mye å skrive hjem om, men det funker sånn: du ser din egen bil som en rød pil på kartet (fantastisk kart som satellittbilder). Du legger inn destinasjonen i et søkefelt og det dukker opp en blå markør. Hvis denne markøren er et stykke unna der du er, så forsvinner kanskje den røde pilen (bilen) ut av bildet (avhengig av zoomenivå du er på). Så kan du zoome manuelt slik at både rød "bil" og blå markør synes på skjermen. Så staker du ut ruten selv. Som sagt ikke mye å snakke om, du blir ganske overlatt til deg selv.
Selv bruker jeg bare en vanlig Garmin som jeg hadde fra før, uansett veldig sjelden jeg trenger navigasjon.

Vær obs på at alle avstander som vises er i luftlinje. Rimelig ubrukelig hvis du skal avgjøre om du må lade på veien eller ikke...
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

tjobben

Hei dere,

Nå er det sikkert en del som etterhvert har fått litt erfaring med bil uten tech pakke.
Er dere fornøyd, eller angrer dere på manglende navigasjon, ikke mulighet til å få p-sensor, nøkkelfri tilgang eller noe annet, kanksje?

Thorbjørn
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Cowboystrekk

Jeg angrer ikke. Har alt jeg trenger, navien holder for meg enn så lenge :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Balrog

Bestilte lyd, pano, dobbeltlader, performance (inkl luft og skinn)+Pirelli. Ikke tech, vinter, park., barneseter

Savner:

Skikkelig luftfjæringsfunksjon (selv sette low og high) = Betalt for, ikke levert.
ACC =Not available
kunne stoppe bakluka i lavere høyde (treffer taket i carport) = Tech
bedre lys, både nærlys og fjernlys. (virket ikke som om 25W xenon var utrolig bra heller?) = Not available?
Bedre vindusviskere/spylermekanisme = Betalt for, ikke levert
Michelin X-ice eller Nokian = 8000 ekstra
Keyless go = Tech (irriterende å måttte trykke på fjernkontroll for å låse opp døra.)
Skikkelig musikkspiller med spillelister etc fra USB. = Not available
Parkeringssensorer =Tech + Park.
Strømadaptere blå+rød  = Betalt for, ikke levert
Dobbeltlader = Betalt for, ikke levert
Integrert fotoboks- og radarvarsler = Not available

Savner ikke:
Navi (kartet er greit, bruker telefon eller TomTom GPS for turn by turn)
Lyspakker. Det som irriterer er at alle kupelys skru seg for raskt av.
HD-ryggekamera
Lys i håndtak

Mest fornøyd med av tilleggsutstyr: 85kW. Deretter Performance, lyd og skinn.

Angrer mest på: Å ha lastet ned "softwareoppgraderinger" som fjernet low fra luftfjæringen og som kutter strømmen ved lading.

Ville nok ha bestilt tech+vinter+parkering til ca 30.000 om jeg hadde hatt en million kr. mer på konto.

Min oppsummering: Kjøp det utstyret du selv ønsker.

Som bruktbilkjøper vil du ha en bil med mest mulig av utstyr og i "din farge" som ikke har gått langt, er helt strøken og koster minst mulig. Så blir det å finne beste kompromiss. "Å investere i ekstrautstyr" fordi neste eier kanskje vil ha det er like lønnsomt som å "investere i Lotto".
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Lanber

 Hehe Lotto ja ;-) Ekstraskatt for idioter.

Ja klart jeg savner endel med Tech pakka som lys og aktiv bakdør. Og ville gått for den hvis jeg skulle kjøpt ny/enda en.
Men savnet er ikke så stort at jeg selger den fantastiske bilen jeg har

valvolainen

Klart en aldri får betalt for ekstrautstyret i en bil når man skal selge videre.
Men skal man ha bilen i ti år er det kanskje ingen dum investering?
Det som kan være vanskelig med videresalg er at det kan ta lang tid før en får solgt, fordi de fleste kjøpere kikker forbi din bil fordi den mangler tech pakken og det ligger en med pakken til slags for samme pris eller litt mer. Dette forutsetter et godt utvalg i bruktmarkedet. Det tror jeg vi får med tiden. Ligger det tre stykker på finn spiller utstyret mindre rolle.
At ting tar tid er kanskje det mest plagsomme med å selge noe. Når du har bestemt deg for å selge vil du gjerne få ting unna så fort som mulig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

#67
Jeg synes det var greit sparte 25 k, men mange vil nok synes techpakka er verd prisen.

Vi har tenkt å kjøre bilen til den ramler fra hverandre, så salgspris er ikke noe tema. Det har vi gjort med nesten alle bilene vi har hatt, vi er flinke til å motstå fristelsen fra alskens nymotens fjas så lenge de gamle greiene våre fremdeles virker. Ekstrautstyr er uansett som regel en dårlig investering med tanke på salg.

Bilen har selvsagt GPS uten techpakke også. Etter at kontinuerlig automatisk kartorientering kom er det lett å finne frem, synes jeg. Zoom ut for overblikk, zoom inn for å finne ut hvor du skal ta av. Turn by turn er bedre, men det er ikke noen krise. Dessuten har Elon lovet å oppgradere til turn-by-turn for ikke-techbilene også, men basert på Google Maps i stedet for onboard kart. Men jeg holder ikke pusten, akkurat - han sa ikke at det skulle komme om to uker engang, så det kommer nok til å ta sin tid :P

Vi har halogenlykter. Det er dårlige greier i forhold til xenon, men til gjengjeld så har ikke tech-bilene høydejustering av xenon-lysene. Det betyr så vidt jeg kan begripe at det er fritt frem for å bytte til 25 W xenon.

Automatisk bakluke hadde vært kjekt når man kommer drassende med bæreposene, men sånt har en tendens til å gå i stykker når ting fryser fast om vinteren.

Blendingsfrie speil - ikke noen stor sak. Sidespeilene blender meg ikke, og bakspeilet kan vippes ned manuelt på ett sekund.

Parkering har jeg ingen problemer med. Jeg rygger inn og bruker ryggekameraet, som er veldig bra, og parksensorene gir vel opp når det er 40 cm igjen. Da er øynene mine mer presise. Jeg synes ikke det er så vanskelig å se hvor hjørnene er i fronten, og bak løser kameraet problemet.

Om man bytter sjåfør ofte er det veldig kjekt med førerprofiler. Da vi kjøpte var dette bundet til skinnsetene, så det har vi.

Nøkkelfri tilgang - meh. Jeg finner bak og frem på nøkkelen selv om den ligger i jakkelomma. Ikke noe problem.

Alt i alt vil jeg si at techpakken nok er verd pengene hvis man er villig til å bruke dem, men jeg ville prioritert stort batteri og dobbeltlader langt foran tech. Luft også, forresten, dersom man trenger å heve bilen. Og pano, om man trenger skistativ. Om man derimot ikke trenger skistativ, så ville jeg vurdert å skippe panotaket, det er ingen tvil om at det lekker en god del varme.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jærbuen

Når man har Tech-pakke, kan man programmere seteminnet/sjåførprofil mot nøkkelen? Kjipt om man må sette seg i setet og betjene skjermen for å få setet i riktig posisjon. Jeg smyger knapt inn i setet etter at min fru har sittet med sin innstilling
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lanber

Nei, du får ikke programmert mot nøkkelen utrolig nok.
Du må på øverste linje på 17" og velge profil, altså har kona korte bein er du like lang(t)

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Hmm. Jeg stakk nettopp hånda inn i bilen og byttet profil før jeg satte meg inn. Null problem.

Lanber

Null problem my arse, men hvorfor skal det være så steike tullete?  Hadde det ikke vært på sin plass at bilen visste hvem som kom ut fra hvilken nøkkel som nærmet seg?

laumb

Fint det når kjerringa låser opp bilen fordi hu er først ute - mens du kommer lumoende etter med din nøkkel og må stille setet.

petersv

Sitat fra: laumb på søndag 26. januar 2014, klokken 21:38
Fint det når kjerringa låser opp bilen fordi hu er først ute - mens du kommer lumoende etter med din nøkkel og må stille setet.

Når har det noensinne vært et problem at kjerringa var klar før deg? ;) Heller irriterende om det er to nøkler i bilen og den må tippe på profil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA