Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Allman, mandag 07. oktober 2013, klokken 12:29

« forrige - neste »

Allman

Hei,

Hvordan er det med elektromagnetisk stråling i en Nissan Leaf?

Batteripakken er plassert rett under der folk sitter:
http://boronextrication.com/files/2012/12/Nissan_Leaf_ERG_Extrication_HV_Cutaway_Battery.jpg

Voldsomme mengder strøm til/fra fra batteripakke transporteres via tykke ledninger mellom fører og passasjer (effekt: opptil 80.000 Watt ved kjøring og ca. 50.000 Watt under hurtiglading med 500V/125A) - er dette OK med tanke på mennesker?

Dette har produsentene sikkert tenkt på, men det finnes lite informasjon om det på Internett (prøv å søke selv med Google - noen utdaterte og uklare artikler her og der).

Hvor godt er ledninger, batteripakke, motor/generator, osv. skjermet/isolert med tanke på mennesker? Hvor mye elektromagnetisk stråling blir man utsatt for under kjøring? Finnes det noe offisiell/konkret informasjon om dette?

De fleste vet f.eks. at det er ikke bra å bo i nærheten av høyspentledninger, oppholde seg nær trafostasjoner, osv. med tanke på varige skader (kreft, misdannelser, leukemi, osv.) - dette gjelder oftest vekselstrøm, MEN...likestrøm fra batteri i Leaf (og Tesla) omformes til vekselstrøm for motor. Vekselstrøm stråler betydelig mer enn likestrøm.

Jeg har lest at førere av elektriske gaffeltruck'er (hvor batteriet er montert rett under førersetet) har fått skader.

Hvordan påvirkes kvinner/menn, barn, gravide kvinner, osv. som tilbringer 60+ minutter i en Leaf hver eneste dag?

Hvordan kan man vite med sikkerhet at elektriske biler ikke er helsefarlige? Trenden har så vidt begynt...

Er på utkikk etter konkret/solid informasjon, gjerne i form av dokumenterte målinger, forskningsrapporter, osv.

Allman

RuneW

Sitat fra: allman på mandag 30. september 2013, klokken 09:26
Hei,
Hvordan er det med elektromagnetisk stråling i en Nissan Leaf?

Jeg regner med å pådra meg seriøse lidelser etter noen år, men litt må man ofre for miljøet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Arxcis

Skjønner hvorfor du er bekymret, og jeg kan tenke meg at bilprodusentene har dette i bakhodet en plass. Dersom forskning etterhvert skulle vise at elektriske biler skader menneskene i den, vil det jo reduserer elektriske biler tilbake til den mikro-nisjen den en gang var. theY are not too big to fail yet.


Electrix

Jeg tror det er lite info om dette da det er lite behov for det. Man har I mange år nå hatt elektriske tog der så og si hele lokomotiver er omformer/motor uten at det har vært noe problem. En vanlig bil har også elektrisk anlegg, bensinbiler har blandt annet høyspenning som er hakket opp i korte pulser til tennpluggene.

I tillegg er dette IKKE riktig:
SitatDe fleste vet f.eks. at det er ikke bra å bo i nærheten av høyspentledninger, oppholde seg nær trafostasjoner, osv. med tanke på varige skader (kreft, misdannelser, leukemi, osv.)
Man klarer ikke å påvise økt sammenheng mellom det du beskriver, det eneste man klarer å påvise er problemer som kommer av ANGST for strøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kvikken

Om ikke annet så vil de med diagnosen IEI-EMF kunne få tatt en rask test med en tur i Tesla eller Leaf.

Catalyzator

La det først være sagt: Jeg har ikke EL-angst eller EL-allergi eller EL-overførlsomhet !
MEN jeg har sunn fornuft !  8)
Sunn fornuft tilsier at på samme måte som en mengder andre negative påvirkninger vi mennesker utsetter oss for så er ikke dette med elektromagnetisk følsomhetsproblemer noe en får eller slipper ved å skru av å på en bryter og kjenne etter. Det er heller ikke slikt en kjenner ved å oppholde seg noen timer eller døgn i en gitt påvirket situasjon. Derimot kan en enkelt, med litt logisk sans og en smule fornuft, forså at ved lengre tids påvirkning kan en bli syk av noe som en annen ikke føler seg syk av. Når en stadig påvirkes av små doser elektromagnetisk stråling kan også en liten dose være nok til å skyve kroppen over terskelen til sykelighet til tross for at den ikke egentlig er kraftig nok som eneste påvirkning. På samme vis som for eksempel lette former for diabetes hvor en liten dose sukkerstoffer i vanlig mat går bra men søte desserter og godterier hver eneste dag og gjerne flere ganger daglig kan velte begeret og sykdommen utarter seg til det som oppleves som sukkersyke.

Sunn fornuft tilsier at en bør være lydhør og hjelpsom for de som føler slike problemer og har en kropp som reagerer ulikt vår egen. Å kalle alt angst eller hysteri bare fordi vi i dag ikke kan slå i bordet med ufravikelig bevist fagkunnskap på området er bare fordummende for alle parter. 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Kvikken

Hva med innlegget om "farradays bur". Vil ikke det kunne berolige?

Allman

Hei,

Det som er alarmerende er at det finnes begrenset/ingen offisiell informasjon når det gjelder EMR i elbiler. Nissan burde publisere info hvor de forklarer hvordan komponenter, ledninger, osv. er skjermet, hvilke målinger som er tatt, resultater, sammenligninger med andre ting som stråler, osv.

Som jeg skrev: de har sikkert tenkt på det og gjort noe med det, men hva har de gjort og er det godt nok? Hvem verifiserer/kontrollerer?

"Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained."

Allman

Catalyzator

#9
Farradays bur ...
Det er ikke så enkelt som en kan tro ved første øyekast.
Farradays bur er et prinsipp basert på en metallbarriere mellom det skjermede objekt og strålingskilden. Metallburet er i prinsippet likt det en ser i glassruta på en vanlig microbølgeovn, netting, som ved ulik maskestørrelse hindrer bestemte bølger å nå gjennom. Problemet i en bil er at komponenter inne i førerplassen har behov for kontakt med komponenter på utsiden og det er også et problem kontra de kilder en selv eller en passasjer kan medbringe seg eksempelvis en mobiltelefon som kan bli ekstrem innenfor et farradays bur hvor signalet lager ekko innvendig i buret samtidig som signalene mister rekkevidde ut av buret osv...

Tenketingen vi har øverst på kroppen er laget for å brukes og litt sunn fornuft er vi alle tildelt, vi må bare bruke den...

Redigert: PS... vi må huske at vi alle er utsatt for elektromagnetisk stråling naturlig. Problemet er som ved både Lys, Luft og Vann som vi er avhengig av for å leve men det er en balansegang hvor både for mye og for lite, selv om marginene er romslige, kan gjøre oss alvorlig syke og vi vet jo at det også kan bety en brå død.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Kvikken

Når er jeg langt fra noen ekspert på området. Men vil ikke en bensinmotor også generere et magnetisk felt av noe slag?

Catalyzator

Jepp Glennha  :D
Alt som innehar elektriske komponenter avgir elektromagnetisk stråling.
Selv vår egen kropp har en viss stråling.
Bølgelengder og kraften er nok et helt eget studiefelt i så måte og jeg vil tro at det i fremtiden vil komme mer seriøs forskning på slikt men det er jo som med alt vi mennesker ønsker å omgi oss med, kun øyeblikkelig ubehag får oss til å avstå mens fremtidige helse eller genetiske problemer sjelden påvirker dømmekraften og valgene våre   8)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Electrix

#12
Sitat fra: Catalyzator på mandag 30. september 2013, klokken 11:50Sunn fornuft tilsier at en bør være lydhør og hjelpsom for de som føler slike problemer og har en kropp som reagerer ulikt vår egen. Å kalle alt angst eller hysteri bare fordi vi i dag ikke kan slå i bordet med ufravikelig bevist fagkunnskap på området er bare fordummende for alle parter.
Det var ikke meningen å "kalle alt angst og hysteri" det var muligens litt harde ord, men et svar på den uriktige påstanden "De fleste vet..."

Så lenge forskning og statistikk kun viser sammenheng mellom problemer og "tro på at noe avgir stråling" og ikke klarer å påvise sammenheng mellom problemer og reell stråling så skal vi være forsiktige med å svartmale alt det som faktisk er med på å opprettholde ikke bare vår levestandard, men også vår sikkerhet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: allman på mandag 30. september 2013, klokken 12:44
Hei,

Det som er alarmerende er at det finnes begrenset/ingen offisiell informasjon når det gjelder EMR i elbiler. Nissan burde publisere info hvor de forklarer hvordan komponenter, ledninger, osv. er skjermet, hvilke målinger som er tatt, resultater, sammenligninger med andre ting som stråler, osv.

Som jeg skrev: de har sikkert tenkt på det og gjort noe med det, men hva har de gjort og er det godt nok? Hvem verifiserer/kontrollerer?

"Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained."

Allman
Mener du at denne infoen er mangelfull I bare elbiler eller er det like dårlig beskrevet med fossilbiler? Hvis dette er godt beskrevet for vanlige biler så er det litt rart at de har hoppet bukk over dette akkurat for elbilene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Catalyzator

Vil bare kommentere denne setningen:
SITAT: "Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained." /Sitat slutt

Et Faradays bur kan gjøres med karbon som et nett og i prinsippet også integreres i bilens egne karosseri og komponenter hvorpå det ikke blir noen vektøkning av betydning da karbon er veldig lett. Derimot er jo karbon dyrt og samtidig er prosessen komplisert da en må finne de mest aktuelle bølgelengder en ønsker å eliminere og sperre disse.  osv ... osv ... MEN det kommer nok og en ser jo at slikt allerede begynner å bli omtalt i stadig større grad i mange sammenhenger.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA