Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regnestykke bekreftet - og vel så det...

Startet av hma, søndag 06. oktober 2013, klokken 14:39

« forrige - neste »

hma

Open source prosjektet "Open Vehicle Monitoring System" er kompatibelt med Tesla Roadster, Renault Twizy, Ampera/Volt, Think City, Nissan Leaf og iMiEV/C-Zero/iOn.
http://www.openvehicles.com/

Nå trengs bidrag fra dere (heldige) Tesla Model S-eiere til å skrive en tilpassing :)

OVMS gir SMS og app-støtte for iOS og android for:
- ladestatus og varsel f.eks ved lav ladestatus
- ladekontroll
- varme
- dørlås / valet / homelink
- gps-posisjon
- temperatur (utendørs, motor, kontroller, batteri)
- Tilpassing av egne funksjoner

Modulen er enkel å installere i bilen og koster $99
http://www.fasttech.com/product/1000300-ovms-car-module-v2

Programfilene finnes her:
https://github.com/markwj/Open-Vehicle-Monitoring-System
Man gjør utvikling i filen vehicle_xxxxxx.c under katalogen vehicle/OVMS.X , eksempelvis lag ny fil ved navn vehicle_teslamodels.c

Dokumentasjon finnes under:
https://github.com/markwj/Open-Vehicle-Monitoring-System/blob/master/docs/OVMS_Development.pdf

Se prosjektene for Think City og iMiEV/C-Zero/iOn her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

kimlillebo

Mulig jeg ikke sjønner dette opplegget her, men hvorfor ikke bruke Tesla appen som allerede finnes? Funker fint for meg.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

hma

Stålfelger fungerer også fint på biler ;)

Ovms kan tilby skreddersøm, for eksempel motta varsel om det skulle oppstå en feilkode.

Viktig å understreke at Ovms ikke er noe fullkommet produkt, men både hw og sw utvikles kontinuerlig.

Jeg har fått med meg at det er en del misnøye med MyTesla (server nede, etc) uten at jeg har hatt anledning til å teste selv.

Prosjetet egner godt om du vil lære litt mer om bilen og dens virkemåte.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Litt starthjelp:
Noen i Ovms-miljøet har gjort et kjapt forsøk på å lese ut data fra obd2-kontakten uten hell.
"Eier" av prosjektet svarer følgende:

"I think most likely is the DIAG connector behind the cubby under touchscreen. It seems similar to roadster version."

Mao, man bør forsøke å lese/skrive data over "diag-kontakten".
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

fortoggale

Veldig bra tiltak. Jeg ser et par skjær i sjøen for egen del:


  • Det var krav til PC med Windows. Jeg hadde min skilsmisse fra Windows for mange år siden. Hvem bruker slikt i 2013?
  • Er det samlet noe info om CAN bus for Tesla Model S? Kjenner litt angst for å skru for mye på bilen når det er 600 km til nærmeste service senter
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

hma

#5
Sitat fra: fortoggale på søndag 29. september 2013, klokken 20:27
  • Det var krav til PC med Windows. Jeg hadde min skilsmisse fra Windows for mange år siden. Hvem bruker slikt i 2013?
Det er ingen krav til bruk av Windows operativsystem for å drive utvikling til, eller bruk av OVMS.
MPLAB X er fritt tilgjengelig for Windows, OSX og Linux. Selv har jeg utført alt arbeid til Think med en Mac.

Skal du kompilere egen kode må  du bruke Microchip C 18 compiler og denne fungerer kun 100% med OSX eller Linux, så her er det bare å kjøre på :)

Jeg har brukt PCAN-USB adapter og PCANView sw for å lese meldinger fra (Think City) sine ECU'er.
På Tesla Roadster er det noe som heter Diag-port hvor man kan lese CAN-meldinger. Antagelsen er at Model S har en tilsvarende port som dere kobler til.

Det er ikke utenkelig at det er likheter mellom CAN-meldingene på Roadster og Model S.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

valvolainen

Det finnes nok en obdII port, ettersom dette er et krav som amerikanerene har jobbet hardt for. I tillegg skal denne være 'i arlengdes avstand' fra førersetet. (Jepp! amerkanere!)

Veldig hyggelig med dette initiativet! Stå på dere som kan programmere :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

hma

Sitat fra: valvolainen på søndag 29. september 2013, klokken 22:05
Det finnes nok en obdII port, ettersom dette er et krav som amerikanerene har jobbet hardt for.
Et medlem på ovms-developer list forsøkte å sniffe meldinger på obd2-porten, men fant ingen.
Men Tesla har en annen kontakt (diag), som man kobler Ovms til på Roadsteren. Det antas da at denne kontakten også kan brukes til Ovms på Model S.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

fortoggale

Sitat fra: hma på søndag 29. september 2013, klokken 21:58
Det er ingen krav til bruk av Windows operativsystem for å drive utvikling til, eller bruk av OVMS.
MPLAB X er fritt tilgjengelig for Windows, OSX og Linux. Selv har jeg utført alt arbeid til Think med en Mac.

Skal du kompilere egen kode må  du bruke Microchip C 18 compiler og denne fungerer kun 100% med OSX eller Linux, så her er det bare å kjøre på :)

Veldig bra. Da er det bare å finne ut hvor man kopler boksen til bilen. Jeg er litt på tynn is når det gjelder bilautomasjon så jeg vet egentlig ikke hva jeg leter etter.

Så at det var behov for å plassere ut antenner for GSM og muligens GPS. Der må jo nose cone være bra.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

hma

I vedlagt bilde ser dere diag-kontakten Roadsteren.

Plassering av antenner må man nok forske seg litt fram til. Om det finnes gummimuffer til uttrekk av kabler fra kupé til fronten er det å foretrekke.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Se også vedlagt can-bus notater for Roadster. Et mulig utganspunkt for arbeid med Model S.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

petersv

Mener å ha sett et bilde av en RJ45-plugg under dash. Skal sjekke neste gang jeg parkerer en plass med ok lys.

P85D+

Sitat fra: petersv på mandag 30. september 2013, klokken 19:58
Mener å ha sett et bilde av en RJ45-plugg under dash. Skal sjekke neste gang jeg parkerer en plass med ok lys.

Stemmert sikkert. Fant en slik kabel i hanskerommet med en liten rund kontakt i andre enden
P85D og 85D

hma

På tide å børste støvet av denne tråden. Kanskje noen ivrige norske krefter kan bidra?
Her er en oppdatering fra et medlem på OVMS developer list (Oliver):

"I finally found some time to play with my Model S and search for bus wires.
Well here are some details:
- The bus connector is located underneath the touch screen (grab the storage shelf hole and pull STRAIGHT down).

- The connector is the same as in the Roadster. When reading the bus be sure to attach CAN HIGH, CAN LOW and CAN GROUND (you can use normal GND, see image). If you don't use CAN GROUND, the car will get confused. The Roadster doesn't care if you use CAN GROUND, but Model S seems to be a bit sensitive on this topic. Also be careful with the +12V pin. If you produce a short your instrument panel screen will eventually go black as they seem to share the same fuse (which is the 5A fuse #49 in fuse box #2).

- Ok, once all wires are in place and the car is still running, it's time to read some data. Bus speed is 500 Kbit/s (vs. 1Mbit/s in the Roadster).

A fist quick look at the data showed me the following:
- ID 2C8 looks like the actual charge settings.
  67 32 = min Standard
  67 5A = max Standard
  67 63 = one tick before max Range
  27 64 = max Range 

Obviously the second bit bit represents the percentage of the charge settings (32h=50dec=50%, 64h=100dec=100%). It seems to be a readout only variable, as sending messages to ID 2C8 didn't change the charge settings.
Maybe this is the first step for OVMS for Model S? Well, we'll have to see ;)
regards
Oliver"
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA