Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 18:42
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 09. desember 2013, klokken 18:25
Jeg har vel ikke hørt om eller lest om Leaf eiere som kjører rundt med ladeutstyr og ekstra batteri i backup for å si det slik...

Nei, men bare husk varmedressen så du ikke fryser når varmeapparatet tar kvelden....;)

Jøss, så det er problemer med Leaf'ene altså? Når du selv hadde Leaf, så var det jo ikke måte på hvor problemfri den var. Om noen rapporterte Leaf-problemer var responsen din gjerne ala "jeg har aldri hatt problemer med dette" - som om det skulle gjøre biltypen feilfri.

Nå har tydeligvis TMS'en overtatt denne rollen...   ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TW838

Jeg skulle gjerne vært foruten å bidra med egen erfaring i denne tråden, men etter å ha fulgt denne saken fra starten av, har jeg hatt 12V'en i bakhodet... Det er viktig å nevne at feilen jeg har vært bort i ikke skyldes lade-/jordfeil, da jeg gikk tom for strøm i 12V batteriet en mil unna neste stikkontakt.

Det hele skjedde forrige helg i en dal oppe i Trollheimen, mer eller mindre midt på fjellet. Bilen ble parkert på fredags kvelden med ca. 60% batteri igjen. Jeg var en tur ned til bilen på lørdag for å hente noe, der så alt normalt ut. Så kom vi ned til bilen med hele familien på søndags ettermiddagen i 20 kuldegrader og håpet på å komme oss raskt hjem. Idet jeg satt meg i bilen for å sjekke om alt var ok, poppet feilmeldingene opp: 12V battery low, car needs service, unable to drive... :( Så ble skjermen svart.

Det ble et forsøk med å lade 12V batteriet utenfra ved hjelp av en annen bil. Vi fikk liv i systemet igjen, kunne sette den i drive, men kjøre ville den ikke. Car needs service. Tesla veihjelp på telefonen sa bare at den måtte fraktes bort. Det var det ikke så mye å gjøre med der og da, så vi bestemte oss for å dra tilbake til hytta. Senere på kvelden traff jeg en kar med lastebil fra NAF som byttet Teslaen vår med en Mondeo som han hadde tatt med opp slik at vi kunne komme oss ned. Det ble det ikke før på mandagen. Tidlig på mandag ble jeg oppringt av det lokale verkstedet som hadde hentet bilen ned fra fjellet om at de hadde ladet 12V batteriet og tinet bilen. Og ja, den virket igjen ble jeg fortalt. Jeg tok en telefon til Tesla Trondheim for å høre om det var trygt å kjøre den hjem uten å bli stående midt på veien. Det var det fikk jeg beskjed om slik at vi kunne bytte den bråkende Mondeoen til vår stillegående Tesla igjen.

Senere på dagen tilbake i Trondheim ringte jeg Tesla igjen og de begynte å sjekke logfilene i bilen. Det ble en tett oppfølging fra Tesla utover ettermiddagen og kvelden med flere samtaler før jeg fikk den overraskende meldingen: ingeniørene i USA hadde funnet en feil i styringen til hovedbatteriet mitt, som hadde ført til at det lille 12V batteriet ikke lenger ble vedlikeholdsladet av det store hovedbatteriet natt til søndag. Tesla ønsket derfor å bytte hovedbatteriet mitt! Da de hadde et batteri liggende på lager i Trondheim gikk denne saken utrolig rask. Onsdag formiddag leverte jeg bilen, og fikk den tilbake allerede torsdag ettermiddag. Så bar det en ny tur opp til fjells i helgen, med litt blandete følelser å parkere på samme stedet vi ble stående sist, men den gangen gikk alt fint og vi kom oss trygt hjem igjen i dag. :)

Vi får håpe feilen jeg opplevde på fjellet var et enkelttilfelle og skyldes feilen i hovedbatteriet, ikke kuldegradene... Tesla Trondheim håndterte hele saken i hvert fall på en veldig grei og profesjonell måte!
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

D.O

Håper dette er feil som oppstår nå og ikke om 5 år... Men siden det var batteriet(hørtes litt rart ut, men) så er det vel 8år garanti. Sikker på at det ikke var dc/dc omformeren? Når fikk du bilen levert i år?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TW838

Sitat fra: D.O på søndag 15. desember 2013, klokken 22:23
Håper dette er feil som oppstår nå og ikke om 5 år... Men siden det var batteriet(hørtes litt rart ut, men) så er det vel 8år garanti. Sikker på at det ikke var dc/dc omformeren? Når fikk du bilen levert i år?

Fikk bilen levert 13. november. Og ja, de byttet hovedbatteriet. Det har jeg også fått skriftlig dokumentert.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

tklev

Sitat fra: D.O på søndag 15. desember 2013, klokken 22:23
Håper dette er feil som oppstår nå og ikke om 5 år... Men siden det var batteriet(hørtes litt rart ut, men) så er det vel 8år garanti. Sikker på at det ikke var dc/dc omformeren? Når fikk du bilen levert i år?

Batteriet i Model S er vel en såpass selvgående enhet at det behøver ikke å være så rart.. Så vidt jeg har forstått styrer det veldig mye selv, bilen bare"snakker" til batteriet via en interface.

cairnz

Sitat fra: tklev på mandag 16. desember 2013, klokken 06:19
Sitat fra: D.O på søndag 15. desember 2013, klokken 22:23
Håper dette er feil som oppstår nå og ikke om 5 år... Men siden det var batteriet(hørtes litt rart ut, men) så er det vel 8år garanti. Sikker på at det ikke var dc/dc omformeren? Når fikk du bilen levert i år?

Batteriet i Model S er vel en såpass selvgående enhet at det behøver ikke å være så rart.. Så vidt jeg har forstått styrer det veldig mye selv, bilen bare"snakker" til batteriet via en interface.

Brukte de mer enn 15 minutter på å bytte batteripakken? ;)
Elbilist

OleJA

Sitat fra: TW838 på søndag 15. desember 2013, klokken 22:25
Sitat fra: D.O på søndag 15. desember 2013, klokken 22:23
Håper dette er feil som oppstår nå og ikke om 5 år... Men siden det var batteriet(hørtes litt rart ut, men) så er det vel 8år garanti. Sikker på at det ikke var dc/dc omformeren? Når fikk du bilen levert i år?

Fikk bilen levert 13. november. Og ja, de byttet hovedbatteriet. Det har jeg også fått skriftlig dokumentert.

TW838: Synes jeg så deg i en grå Tesla Loaner idag også - Ellers så er det en ny Tesla i nabolaget.
Nye problemer i helga?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TW838

Sitat fra: OleJA på mandag 16. desember 2013, klokken 10:50
TW838: Synes jeg så deg i en grå Tesla Loaner idag også - Ellers så er det en ny Tesla i nabolaget.
Nye problemer i helga?

Nei, helgen som var gikk uten problemer og Loaner hadde jeg bare fra onsdag til torsdag i forrige uke. Jeg så to TMSer kjørende forbi huset på fredag, kona så begge igjen i morges. Så ja, det virker som om det har blitt flere Teslaer rundt oss. :)
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

ebbrey

#323
Da var det min tur. Tesla ringte meg og fortalte at 12V på bilen var død. Og de hadde rett. Det ble prøvd å få liv i 12v via ladekabelen uten hell.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

D.O

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:22
Da var det min tur. Tesla ringte meg og fortalte at 12V på bilen var død. Og de hadde rett. Det ble prøvd å få liv i 12v via ladekabelen uten hell.
ringte de deg? Var dette på eget initiativ slik at de faktisk sitter å passer på samtlige biler :o
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Hyperstress

Tenkte å kjøpe en sigarettenner jump starter på ebay for 150kr. Men det ble nevnt på "ny SW" tråden at det muligens ikke fungerer pga at uttaket kobles fra 12v batteriet dersom bilen er død.. Noen som vet mer om det?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tuxedo

Sitat fra: Hyperstress på søndag 19. januar 2014, klokken 15:47
Tenkte å kjøpe en sigarettenner jump starter på ebay for 150kr. Men det ble nevnt på "ny SW" tråden at det muligens ikke fungerer pga at uttaket kobles fra 12v batteriet dersom bilen er død.. Noen som vet mer om det?

http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-22225.html
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ebbrey

Sitat fra: D.O på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:00
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:22
Da var det min tur. Tesla ringte meg og fortalte at 12V på bilen var død. Og de hadde rett. Det ble prøvd å få liv i 12v via ladekabelen uten hell.
ringte de deg? Var dette på eget initiativ slik at de faktisk sitter å passer på samtlige biler :o

Stemmer :) De har ikke tid til å ringe alle når feilmeldingene kommer inn. Når de ringte meg fortalte de at de hadde fått feilmelding og at det (da de ringte) ikke hadde hatt kontakt med bilen på flere timer.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

tklev

Sitat fra: D.O på onsdag 08. januar 2014, klokken 18:00
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:22
Da var det min tur. Tesla ringte meg og fortalte at 12V på bilen var død. Og de hadde rett. Det ble prøvd å få liv i 12v via ladekabelen uten hell.
ringte de deg? Var dette på eget initiativ slik at de faktisk sitter å passer på samtlige biler :o

Hmm - tror han hadde hatt problemer tidligere også. Så spørs om de drev med spesifikk overvåking av den bilen. Viste seg vel å være jordfeil som gjorde at han fikk feil, men bilen burde jo uansett ikke fått 12V feil..

Kimpala

Nytt liv i gammel tråd, jeg søkte fram dette istedenfor å starte ny tråd.

Jeg lurer på hvor mye strøm som må til for å jumpstarte bilen om 12v batteriet skulle bli tomt? (sudden death)
Kanskje det holder med noe sånt  :

https://batterigiganten.no/12v-1500mah-nimh-10x1500aau-with-wire.html

Med to klyper på ledningene for å sette på under nosecone ved behov?

Eller ev. en ferdig "sigarettenner" jumpstarter men med klyper på ledningene isteden...

?
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA