Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

petersv

Disse er, dessverre, veldig normale feilmeldinger...

Harlex

Sitat fra: KnutGol på fredag 25. oktober 2013, klokken 19:19
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:56
Ingen som har hatt 12v problemer etter oppdatering?

I så fall er det gode nyheter!!!

Jeg får noen urovekkende feilmeldinger hver gang bilen blir stående med ledningen i etter "charging complete". Dette skjer hver gang uavhengig av ladelokasjon. Ladeporten lyser rødt når jeg vekker bilen. Så lenge jeg kobler fra mens bilen fortsatt lader er det ingen feilmeldinger og grønt lys i ladeporten.

Har ikke opplevd at 12V-batteriet blir så tomt at det skaper noen problemet, men jeg tør ikke la bilen stå tilkoblet for lenge etter fullført lading.

Er det flere som opplever det samme eller er det bare meg? Kanskje jeg burde kontakte Tesla...

Har hatt bilen i 4 uker, kjørt ~4500 km og har SW-versjon 5.6 (1.45.32).
Hvortid begynte disse feilmeldingene å komme? Fra dag 1? Har selv ingen problemer med dette. Lyser grønt når jeg vekker bilen og da har den stått en 4-5 timer ferdigladet med ladekabel i....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cirion

Sitat fra: KnutGol på fredag 25. oktober 2013, klokken 19:19
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:56
Ingen som har hatt 12v problemer etter oppdatering?

I så fall er det gode nyheter!!!

Jeg får noen urovekkende feilmeldinger hver gang bilen blir stående med ledningen i etter "charging complete". Dette skjer hver gang uavhengig av ladelokasjon. Ladeporten lyser rødt når jeg vekker bilen. Så lenge jeg kobler fra mens bilen fortsatt lader er det ingen feilmeldinger og grønt lys i ladeporten.

Har ikke opplevd at 12V-batteriet blir så tomt at det skaper noen problemet, men jeg tør ikke la bilen stå tilkoblet for lenge etter fullført lading.

Er det flere som opplever det samme eller er det bare meg? Kanskje jeg burde kontakte Tesla...

Har hatt bilen i 4 uker, kjørt ~4500 km og har SW-versjon 5.6 (1.45.32).
Du burde kontakte Tesla. Det du opplever, kan være feil på lader, UMC eller ditt strømmnett.

Det som skjer når du har fått rødt lys og disse meldingen ruller over skjermen, er at bilen har oppdaget en alvorlig feil og frakobler det store batteriet for å unngå skade. Bilen bruker så kun 12v batteriet og tapper dette fort. Disse meldingene kommer umiddelbart når DC-DC adapteret kutter, som følge av at det store batteriet er frakoblet. Ikke la bilen stå slik, for når 12v batteriet er flatt vil du ikke lenger få startet bilen.

Som du har erfart, er løsningen å koble fra lader, lukke ladeport og starte bilen. Siden feilen da ikke er tilstede, tilkobles det store batteriet, DC-DC adapteret begynner å levere 12v og meldingene forsvinner. Du kan fint parkere bilen etter dette.

Du kan forsøke en ting selv, og det er å snu shuko adapteret slik at du plugger det inn motsatt vei av hva du pleier. Gir det samme feil, kontakt Tesla. Gir det ingen feil, kan det være du må få noen til å snu shuko veggkontakten for deg. Men det er usansynnlig siden du sier dette gjelder alle ladelokasjoner.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Knut Øygard

Takk for gode tilbakemeldinger!
Jeg kjører innom Alnabru i dag.
Harlex: meldingene kom ikke fra dag 1, men i starten var det så mye kjøring at jeg aldri rakk å fullade:-P
Tror det skjedde første gang jeg fikk charging complete og at det har skjedd hver gang etter det.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Havebigfun

Sitat fra: KnutGol på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:21
Tror det skjedde første gang jeg fikk charging complete og at det har skjedd hver gang etter det.
Var det lading til maks range eller fullføring av den vanlige 80% ladingen som tilsynelatende utløste elendigheten?.
Jeg hadde samme rot en gang da jeg skulle flytte bilen noen cm med ladeporten åpen. Ikke siden og det var forrige SW-versjon.

Lanber

Bilen min lar seg ikke flytte med ladeporten åpen, har prøvd

Havebigfun

Ikke min heller- jeg bare prøvde- på linje med deg.
Deretter ble det feilmeldinger hos meg :o

Knut Øygard

Det skjer når jeg lader vanlig, til 80% eller hva det nå er. Snakka med Tesla på Alnabru i dag. De skal gjøre en fjerndiagnose på mandag, så får vi se om det kan fikses fjernt eller om jeg må inn og bytte noe...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

P85D+

Har skiftet 12V batteri på begge bilene. Fått siste v. Av 5.6 SW. Fikk i dag beskjed om lav 12V på ene bilen

Fike etter laaaang tid "start".

Ser ut som om når bilen står på lading opp til lading avsluttes så kobles DC TIL DC lading vekk.

Tidligere målt 11.6V i nesa på bilen om morgenen når bilene ikke får start.

Virker som om at hvis man kjører 10 meter etter at bilen er fulladet og kobler vekk ladingen så er det ok?

Lader foran og bak  :o

P85D og 85D

teslaman

Etter min mening skal denne tråden også legges død og innlemmes i feil og mangler! Her må noen rydde! Dårlig reklame for en glimrende bil! :)
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

valvolainen

HVis vi kan finne en årsak eller en måte å forhindre dette på synes definitivt denne tråden skal leve.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tklev

Sitat fra: teslaman på søndag 27. oktober 2013, klokken 09:57
Etter min mening skal denne tråden også legges død og innlemmes i feil og mangler! Her må noen rydde! Dårlig reklame for en glimrende bil! :)

Synes absolutt denne tråden fortjener å leve videre - det er garantert ikke siste gang noen får problemer med at bilen ikke våkner/plutselig går tom for strøm. Heldigvis ser det ut til at det har blitt sjeldnere at det faktisk har resultert i at biler har gått heeelt tom for strøm - men vi ser flere eksempler i tråden på hendelser som *kunne* ha resultert i at den går tom. Kanskje er det denne tråden som har reddet mange av eierne ifra å gjøre "feil" (med lading) som gjør at det ikke skjer så ofte..

Knut Øygard

Hvis jeg hadde latt bilen min stå ferdigladet tilkoblet strøm for lenge er jeg ganske sikker på at 12V-batteriet ville blitt tømt.

Hvis ingen hadde delt sine erfaringer her ville jeg sannsynligvis gått i den fella.

SUDDEN DEATH er kanskje et litt vel dramatisk navn men jeg håper vi kan fortsette å dele erfaringer med 12V-problemer her likevel. Er det ikke dette vi har forum for?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

kholst

Her virker det som det var mye storm i vannglasset.

Noen som vet hvor omfattende dette problemet er? Hvor mange som har faktisk har opplevd dette etter de fikk bilen?

teslaman

Ok mulig jeg feiltolket utgangspunktet men synes den fra starten virket veldig negativt ladet basert på få hendelser! 8)
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA