Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Dvergen196

Sitat fra: PAS på søndag 29. september 2013, klokken 09:47
har ikke lader her,men det er det jeg har tenkt å foreslå for servicemannen når han kommer: ta av nose cone(hvordang gjøres det?) og koble til 12v og jump starte 12v batteriet før han setter hele bilen på planet og kjører til Oslo . Hele bilen er avhengig av et lite 12v batteri for å starte opp og jeg mistenker at dette var svakt og ikke tålte kulden her. Da hjalp det lite av hovedbatteriet sto til lading.

Denne metoden virker grei for å demonter nose cone :)
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

stor66

Er det slik at jordfeilproblemet bare finnes på TI-nett, mens TN-nettet ikke har det?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Griffel

Sitat fra: stor66 på mandag 07. oktober 2013, klokken 10:07
Er det slik at jordfeilproblemet bare finnes på TI-nett, mens TN-nettet ikke har det?
Fordelen med et IT nett er at det fortsatt virker etter første jordfeil. Derfor er IT nett populære i industrianlegg, og påbudt på kritiske avdelinger i sykehus. I boligdistribusjon regnes det ikke som så farlig at strømmen blir borte, så da er det rimligere med TN distribusjon.

Altså har du jordfeil i et TN anleggblir strømmen borte, dermed blir selvfølgelig problemstillingen en annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: Griffel på mandag 07. oktober 2013, klokken 12:29
Sitat fra: stor66 på mandag 07. oktober 2013, klokken 10:07
Er det slik at jordfeilproblemet bare finnes på TI-nett, mens TN-nettet ikke har det?
Fordelen med et IT nett er at det fortsatt virker etter første jordfeil. Derfor er IT nett populære i industrianlegg, og påbudt på kritiske avdelinger i sykehus. I boligdistribusjon regnes det ikke som så farlig at strømmen blir borte, så da er det rimligere med TN distribusjon.

Altså har du jordfeil i et TN anleggblir strømmen borte, dermed blir selvfølgelig problemstillingen en annen.
Forutsatt: En eventuell jordfeil som overskrider sikringsstørrelsen vil umiddelbart føre til utkobling av den defekte kursen.
Altså små jordfeil vil ikke kople ut hvis du ikke har jordfeilautomat. IT nett kan også virke med flere jordfeil, samme her... små jordfeil vil ikke kople ut hvis du ikke har jordfeilautomat.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

AllanW

Kan alle de som har fått 12v problemer huske om dere har kjørt på "Range Mode"?

"Funnet ut en ting til. Dersom man kjører med Range Mode på, lades ikke 12v batteriet når man kjører."

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours. In the unlikely event"
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Kallagtunet

Sitat fra: AllanW på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:37
Kan alle de som har fått 12v problemer huske om dere har kjørt på "Range Mode"?

"Funnet ut en ting til. Dersom man kjører med Range Mode på, lades ikke 12v batteriet når man kjører."

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours. In the unlikely event"

Slik jeg har forstått dette så har Low power consumtion mode ikke noe å gjøre med Range mode. Low power consumtion mode er ett modus bilen går i når hovedbatteriene begynner å bli veldig tomme.

Roger (NO)

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:56
Sitat fra: AllanW på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:37
Kan alle de som har fått 12v problemer huske om dere har kjørt på "Range Mode"?

"Funnet ut en ting til. Dersom man kjører med Range Mode på, lades ikke 12v batteriet når man kjører."

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours. In the unlikely event"

Slik jeg har forstått dette så har Low power consumtion mode ikke noe å gjøre med Range mode. Low power consumtion mode er ett modus bilen går i når hovedbatteriene begynner å bli veldig tomme.
Enig. Jeg har også forstått det dithen.

eledille

#217
Bare for å oppsummere litt her:

Når bilen får feil under lading kobler den i mange tilfeller ut hovedbatteriet for å beskytte seg mot større skader. Ett av disse tilfellene er jordfeil.

Problemet er at IT-nett tåler jordfeil uten å koble ut eller kortslutte, og derfor er jordfeil veldig vanlig her. I tillegg kan ikke jord brukes som referanse fordi det kan være spenning mellom fasenes nullpunkt og jord. Disse forholdene har ikke Tesla tatt høyde for, så bilen er alt for kilen i forhold til ladefeil og overreagerer voldsomt.

Det er ikke nødvendig å kjøre rundt med batterilader eller å overvåke spenningen på blybatteriet. Så lenge bilen ikke har noen feilsituasjon som har ført til utkobling av hovedbatteriet så er dette ikke noe problem overhodet. Men når en feil oppstår så vil blybatteriet garantert tømmes innen noen timer.

Hvis feil oppstår, så vil ladeporten lyse rødt (evt i noen tilfeller gult?). Da setter man seg inn, starter og setter i Drive. Dette nullstiller slik at hovedbatteriet kobler inn igjen. Dette ble demonstrert for meg av Teslas tekniker. Det viste seg jo at det var en annen feil på min bil, den ville ikke gå selv etter at vi hadde fått vekket den, men det er en annen sak.

Men dette er ikke en god nødløsning en gang. Jordfeil kan oppstå når som helst, for eksempel midt på natta, så Tesla må utbedre dette.

Om uhellet er ute, så er det nok med startkabler og et annet batteri. NAF gjorde dette på min bil, og det gikk helt fint. Da våkner bilen igjen etter et minutt eller så, og hvis man får den i Drive da, så lader den blybatteriet igjen selv. Blybatteriet har ikke godt av full utlading og kan bli skadet, men bilen vil kjøre med mindre det har blitt helt ødelagt.

Tesla må endre på hva bilen oppfatter som kritiske feil. Bilen burde også varsle via mobil når den kobler ut pga feil slik at blybatteriet holder på å dø. Jeg synes også at man burde kunne sette opp varsling når lading blir avbrutt på feil måte, sånn at man kan få beskjed når det er krise om sikringen ryker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sindrej

Husk at biler som IKKE har stått på lading har også fått tømt 12v batteriet da.

Blip

Bare en kommentar til: Det ser ut som Tesla-laderen kobler ut på noe den tror er jordfeil, men som godt kan være innenfor normalen på IT-nettet. Det er derfor litt drøyt å si at "jordfeil er vanlig her". Jord (PE) er flytende for IT, dvs. at spenningsforskjellen mellom jord og fase er udefinert.

Dersom det oppstår jordfeil "midt på natta", bør laderen koble ut, men den skal være sikker på at det faktisk er jordfeil.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

eledille

Sitat fra: Blip på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:52
Det er derfor litt drøyt å si at "jordfeil er vanlig her". Jord (PE) er flytende for IT, dvs. at spenningsforskjellen mellom jord og fase er udefinert.

Dersom det oppstår jordfeil "midt på natta", bør laderen koble ut, men den skal være sikker på at det faktisk er jordfeil.

Jeg mente jordfeil et annet sted på samme trafokrets. Bilen kan ikke gå i frø på grunn av ekstern jordfeil. Det at IT-nett er tolerant for jordfeil gjør at jordfeil er mer vanlig i IT enn i TT eller TN. Jordfeil der fører til øyeblikkelig utkobling.

Å si at spenningsforskjell mellom jord og fase er udefinert er vel sånn omtrent det samme som å si at det kan være spenning mellom fasenes nullpunkt og jord.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Blip

Sitat fra: eledille på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:41
Jeg mente jordfeil et annet sted på samme trafokrets. Bilen kan ikke gå i frø på grunn av ekstern jordfeil. Det at IT-nett er tolerant for jordfeil gjør at jordfeil er mer vanlig i IT enn i TT eller TN. Jordfeil der fører til øyeblikkelig utkobling.
Jeg skjønte det og er enig i at bilen ikke bør gå i frø av ekstern jordfeil. Jord skal kun fungere som sikkerhet, derav PE.

Sitat
Å si at spenningsforskjell mellom jord og fase er udefinert er vel sånn omtrent det samme som å si at det kan være spenning mellom fasenes nullpunkt og jord.
Ja, det er det. Det er poenget med IT, og det er ikke feil.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

TW838

Sitat fra: sindrej på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:57
Husk at biler som IKKE har stått på lading har også fått tømt 12v batteriet da.

Jeg har mistet litt oversikt i tråden her. Noen som kan beskrive når akkurat dette har skjedd, dvs. tomt 12v batteri uten å ha gjort noe med lading etter siste turen?
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

luffe

I følge denne posten skal 12V-problemet ha blitt adressert i siste softwareversjon 5.6: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9544.msg128734.html#msg128734
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

sindrej

Var og sjekket for jordfeil nå, og joda, det er jordfeil hos meg ennå.  Dvs. det er i nabolagt en plass.  Det har vært en stund nå, får ringe og klage igjen i morgen.

Jeg måler 230V mellom begge faser og jord i Schuko kontakten.  Model S'n lader likevel uten å klage.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA