Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av Fyrverkeri, søndag 06. oktober 2013, klokken 00:36

« forrige - neste »

thoru

Sitat fra: Daeedor på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:59
Etter å ha montert nye nokian R2 på min nye norsksolgte tekna 2013 med alle de siste forbedringene og varmepumpe varmeapparat merker jeg overhodet ingen forskjell. Nå er det ikke veldig kaldt enda heller , da , men jeg tror den gamle utgaven uten varmepumpe teknologi og med dekk med høy rullemotstand , muligens er helt andre greier... (ref forrige innlegg).  Guessometeret mitt viser vanligvis over 170 Km estimert rekkevidde med min nåværende kjørestil etter full lading til 100 % Det er ikke ille. Jeg vil anta at selv midtvinters går nok bilen greit minst 100 km uansett , med varme på og full komfort. Rekkevidden har faktisk økt litt siden bilen var ny i september , fikk ikke mere enn ca 150 Km ut av den da. Har 16A ladestasjon hjemme. (Electrodrive Europe) ;D
Hva bruker varmepumpe saken din av energi?

Daeedor

Sitat fra: thoru på mandag 28. oktober 2013, klokken 23:12
Sitat fra: Daeedor på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:59
Etter å ha montert nye nokian R2 på min nye norsksolgte tekna 2013 med alle de siste forbedringene og varmepumpe varmeapparat merker jeg overhodet ingen forskjell. Nå er det ikke veldig kaldt enda heller , da , men jeg tror den gamle utgaven uten varmepumpe teknologi og med dekk med høy rullemotstand , muligens er helt andre greier... (ref forrige innlegg).  Guessometeret mitt viser vanligvis over 170 Km estimert rekkevidde med min nåværende kjørestil etter full lading til 100 % Det er ikke ille. Jeg vil anta at selv midtvinters går nok bilen greit minst 100 km uansett , med varme på og full komfort. Rekkevidden har faktisk økt litt siden bilen var ny i september , fikk ikke mere enn ca 150 Km ut av den da. Har 16A ladestasjon hjemme. (Electrodrive Europe) ;D
Hva bruker varmepumpe saken din av energi?


Den bruker det samme som på alle nye Leaf vil jeg tro ? - dvs ca 600 watt drar den nå ihvertfall , med varme på 22 grader i bilen. Sikkert mye mere til vinteren , og da mister jeg sikkert 5 mil rekkevidde på det kaldeste antar jeg. (når varmepumpen omtrent ikke lenger kan nyttiggjøres , og det nesten bare brukes strøm som i en panelovn....)  Men likevel vil den nok helt sikkert gå over 10 mil også da, forutsatt at man ikke raser av gårde i over 100kmt +++.

thoru

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 06:53
Sitat fra: thoru på mandag 28. oktober 2013, klokken 23:12
Sitat fra: Daeedor på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:59
Etter å ha montert nye nokian R2 på min nye norsksolgte tekna 2013 med alle de siste forbedringene og varmepumpe varmeapparat merker jeg overhodet ingen forskjell. Nå er det ikke veldig kaldt enda heller , da , men jeg tror den gamle utgaven uten varmepumpe teknologi og med dekk med høy rullemotstand , muligens er helt andre greier... (ref forrige innlegg).  Guessometeret mitt viser vanligvis over 170 Km estimert rekkevidde med min nåværende kjørestil etter full lading til 100 % Det er ikke ille. Jeg vil anta at selv midtvinters går nok bilen greit minst 100 km uansett , med varme på og full komfort. Rekkevidden har faktisk økt litt siden bilen var ny i september , fikk ikke mere enn ca 150 Km ut av den da. Har 16A ladestasjon hjemme. (Electrodrive Europe) ;D
Hva bruker varmepumpe saken din av energi?


Den bruker det samme som på alle nye Leaf vil jeg tro ? - dvs ca 600 watt drar den nå ihvertfall , med varme på 22 grader i bilen. Sikkert mye mere til vinteren , og da mister jeg sikkert 5 mil rekkevidde på det kaldeste antar jeg. (når varmepumpen omtrent ikke lenger kan nyttiggjøres , og det nesten bare brukes strøm som i en panelovn....)  Men likevel vil den nok helt sikkert gå over 10 mil også da, forutsatt at man ikke raser av gårde i over 100kmt +++.
imponerende. varmeren min har stabilisert seg på ca 1,5kilowatt nå for tiden. den trekker oppi 5kilowatt under oppstart.

g0bben

Sitat fra: thoru på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 20:26
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 06:53
Sitat fra: thoru på mandag 28. oktober 2013, klokken 23:12
Sitat fra: Daeedor på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:59
Etter å ha montert nye nokian R2 på min nye norsksolgte tekna 2013 med alle de siste forbedringene og varmepumpe varmeapparat merker jeg overhodet ingen forskjell. Nå er det ikke veldig kaldt enda heller , da , men jeg tror den gamle utgaven uten varmepumpe teknologi og med dekk med høy rullemotstand , muligens er helt andre greier... (ref forrige innlegg).  Guessometeret mitt viser vanligvis over 170 Km estimert rekkevidde med min nåværende kjørestil etter full lading til 100 % Det er ikke ille. Jeg vil anta at selv midtvinters går nok bilen greit minst 100 km uansett , med varme på og full komfort. Rekkevidden har faktisk økt litt siden bilen var ny i september , fikk ikke mere enn ca 150 Km ut av den da. Har 16A ladestasjon hjemme. (Electrodrive Europe) ;D
Hva bruker varmepumpe saken din av energi?


Den bruker det samme som på alle nye Leaf vil jeg tro ? - dvs ca 600 watt drar den nå ihvertfall , med varme på 22 grader i bilen. Sikkert mye mere til vinteren , og da mister jeg sikkert 5 mil rekkevidde på det kaldeste antar jeg. (når varmepumpen omtrent ikke lenger kan nyttiggjøres , og det nesten bare brukes strøm som i en panelovn....)  Men likevel vil den nok helt sikkert gå over 10 mil også da, forutsatt at man ikke raser av gårde i over 100kmt +++.
imponerende. varmeren min har stabilisert seg på ca 1,5kilowatt nå for tiden. den trekker oppi 5kilowatt under oppstart.
Hva er da utetempen?
Hvit EuroLeaf Tekna med krompakke - Levert 26.09.13

Daeedor

Utetemperatur i Hamar området der jeg bor er jo sånn ca 3 til 8 grader pluss fra morgen til utover dagen nå. Etterhvert blir det jo raskt kjøligere. Mitt poeng er vel egentlig at jeg tror det er relativt stor forskjell på 2012 Leaf og eldre modeller sitt strømforbruk på varme kontra den nyeste 2013 modellen produsert i England (med varmepumpeteknologi.) Nå vet jo ikke jeg hva de eldre modellene bruker , men når jeg hører 4 til 5 kwt så er det meget langt unna det min energimåler viser , ihvertfall !  Kan ikke skjønne annet enn at det vil gi vesentlig rekkeviddeforskjell om vinteren. (og det er vel derfor endringen er blitt gjort...)  Med andre ord : kjøp nyeste modell av norsk offisiell forhandler , så er du rimelig sikker på å få alle vinterfordelene. Det er jo ikke sommertemperatur i Norge veldig lenge hvert år....  ::)

flux

Ja jeg tror og det er stor forskjell på modeller med og uten varmepumpe, og da ikke kun pga. varmepumpen, men fordi hele det nye varmesystemet er designet bedre. I det forrige varmesystemet er minst 50% fyring for kråkene.

thoru

Trur det er ingen som motstrider at varmepumpa er mer effektiv enn vannkokeren.
Tempen her har vært mellom 0 og 3 grader. 1,5kilowatt merker du ikke særlig på rekkevidden egentlig, så om den holder seg der når det kryper nedover så er jeg fornøyd. men vet det er ønsketenking.


Fyrverkeri

Vedlegg/bilde fra igår etter tur-retur jobb:
2012 US Leaf 100% ladet ved start, ikke forvarmet
-3 Celcius ved avreise, varmeapparat på (max) 2/3 av veien
0 Celcius ved retur, varmeapparat på kanskje 1/5 del av veien.
Snitthastighet 75km/t
Har riktig lufttrykk i dekkene på riktig dimensjoner med piggfrie vinterdekk med lavest rullemotstand i NAF-test.

Daeedor

Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 07. november 2013, klokken 06:43
Vedlegg/bilde fra igår etter tur-retur jobb:
2012 US Leaf 100% ladet ved start, ikke forvarmet
-3 Celcius ved avreise, varmeapparat på (max) 2/3 av veien
0 Celcius ved retur, varmeapparat på kanskje 1/5 del av veien.
Snitthastighet 75km/t
Har riktig lufttrykk i dekkene på riktig dimensjoner med piggfrie vinterdekk med lavest rullemotstand i NAF-test.

Du har ikke den siste euroleaf med varmepumpe , ser jeg ; men en USA modell av forrige generasjon. Varmeapparatet på den modellen  "fyrer for kråka" bare så du er klar over det , da PTC heater sitter i motorrommet. På Euroleaf av ny type (2013 modell  produsert i England) er det annerledes , der sitter PTC heater inni dashbordet og bilen har varmepumpe i tillegg. Min kone har nettopp fått levert en ny slik bil , levert av norsk nissan forhandler den 1 november 2013. Sjekket faktisk distanse på hennes bil i går , da hun kjørte hjemmefra på jobb til Gjøvik , det er litt over 50km. Full fres på varme og alt. Da hun kom fram til jobb viste rekkeviddemåleren 93 km igjen , så den har nok vesentlig lenger rekkevidde enn din bil har ? Det er flatt terreng til / fra jobb bortsett fra en heftig bakke på slutten. ( fra Gjøvik sentrum og opp til Kallerud )   ;)

emil

Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 07. november 2013, klokken 06:43
Vedlegg/bilde fra igår etter tur-retur jobb:
2012 US Leaf 100% ladet ved start, ikke forvarmet
-3 Celcius ved avreise, varmeapparat på (max) 2/3 av veien
0 Celcius ved retur, varmeapparat på kanskje 1/5 del av veien.
Snitthastighet 75km/t
Har riktig lufttrykk i dekkene på riktig dimensjoner med piggfrie vinterdekk med lavest rullemotstand i NAF-test.

Har du sjekket SOC med LeafSpy eller lignende når den er fulladet? Min stopper lading på et sted rundt 92%, første strek forsvinner når jeg passerer 85% og 4 streker kan tilsi ca 40-45% gjenværende kapasitet.

For egen del har jeg hatt et forbuk opp mot 60% (fra 92% til 35%) på 7mil en vei til jobb ved ca 0 grader og nødvendig med varme for å holde det behagelig og duggfritt. Men det er motorvei uten ekstreme stigninger eller svinger.

Men litt enkel matte hvis du bruker 4.5kW varme konstant. Snitthastighet ca 60km/t (?) på de værste vinterdagene gir ca en time kjøretid totat. Da har du ca 15kWh av batteriet igjen til å drive bilen fremover og jeg har selv ikke klart med normal uøkonomisk kjøring å være over 2kWh pr mil, da med brukt varme inkludert og cruicecontrol litt over 100 på motorveien..

Vil aldri tro at det skal bli noe problem til vanlig, men hvis det plutselig blir en times topp på veien i 20 kuldegrader kan det kanskje bli en utfordring hvis du ikke søker ly i en annen bil.

Daeedor

Sitat fra: emil på torsdag 07. november 2013, klokken 12:21
Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 07. november 2013, klokken 06:43
Vedlegg/bilde fra igår etter tur-retur jobb:
2012 US Leaf 100% ladet ved start, ikke forvarmet
-3 Celcius ved avreise, varmeapparat på (max) 2/3 av veien
0 Celcius ved retur, varmeapparat på kanskje 1/5 del av veien.
Snitthastighet 75km/t
Har riktig lufttrykk i dekkene på riktig dimensjoner med piggfrie vinterdekk med lavest rullemotstand i NAF-test.

Har du sjekket SOC med LeafSpy eller lignende når den er fulladet? Min stopper lading på et sted rundt 92%, første strek forsvinner når jeg passerer 85% og 4 streker kan tilsi ca 40-45% gjenværende kapasitet.

For egen del har jeg hatt et forbuk opp mot 60% (fra 92% til 35%) på 7mil en vei til jobb ved ca 0 grader og nødvendig med varme for å holde det behagelig og duggfritt. Men det er motorvei uten ekstreme stigninger eller svinger.

Men litt enkel matte hvis du bruker 4.5kW varme konstant. Snitthastighet ca 60km/t (?) på de værste vinterdagene gir ca en time kjøretid totat. Da har du ca 15kWh av batteriet igjen til å drive bilen fremover og jeg har selv ikke klart med normal uøkonomisk kjøring å være over 2kWh pr mil, da med brukt varme inkludert og cruicecontrol litt over 100 på motorveien..

Vil aldri tro at det skal bli noe problem til vanlig, men hvis det plutselig blir en times topp på veien i 20 kuldegrader kan det kanskje bli en utfordring hvis du ikke søker ly i en annen bil.

Får legge til (igjen ) at nyeste Leaf med varmepumpe bruker mye mindre strøm på varme enn din 2012 modell også. Jeg vil tro at den nye euro leaf ligger på omtrent halvparten av det den gamle Leafen bruker på oppvarming, når driftstemperatur først er oppnådd - hvis det ikke blir så kaldt at varmepumpen ikke gir noe særlig lenger , da. Den gamle PTC heateren sitter jo i motorrommet også , og fyrer litt for kråka. På den nye sitter den inni dashbordet og har ikke det samme varme-tapet. :)

Fyrverkeri

Har bestilt og vneter på ELM 327 bluetooth OBD-II diagnoseutstyr, skal sjekke bilen da. Venter også på diesel-luftvarmer jeg skal installere sjøl, og nok komme rtil å bruke som varmeapparat istedet for den elektriske kolba som sitter i bilen nå, som jo dere sier helt riktig er veldig ineffektiv :/ Jaja, med Leafpsy og dieselvarmer skal det nok bli bedre.

Daeedor

Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 07. november 2013, klokken 17:54
Har bestilt og vneter på ELM 327 bluetooth OBD-II diagnoseutstyr, skal sjekke bilen da. Venter også på diesel-luftvarmer jeg skal installere sjøl, og nok komme rtil å bruke som varmeapparat istedet for den elektriske kolba som sitter i bilen nå, som jo dere sier helt riktig er veldig ineffektiv :/ Jaja, med Leafpsy og dieselvarmer skal det nok bli bedre.
Men som du sier , uansett er nok rekkevidden grei på vinteren , om man ikke pusher grensene hele tiden.( det er ikke bra for batteriene heller.)  Regner med at min Euroleaf greit går minst 8 mil selv i minus 25 og jeg har "alt" på. Sannsynligvis ligger nok rekkevidden nærmere 10 mil. :)

Zero-talent

Da har jeg hatt min første vintertur (-3 hele veien). 74km til jobb, med totalt ca 500 m stigning (iflg range-appen til Android). Bruker vanligvis rundt 50% av batteriet, i dag gikk det 70%. Da hadde jeg varmen på 19 grader nesten hele veien (tror ikke det er noe vits å skru av varmepumpa, virker som den bruker mer strøm på det enn på å stå på konstant?). Forbruk 17,7kmh/100km, De første bakkene fra Porsgrunn til Larvik gir et forbruk på 22-24, så går det heldigvis ned etterpå.

Kjører pent (100 på speedometeret i 100-sonen, 90 i de verste oppoverbakkene), men synes forbruket blir i overkant høyt. Er snittforbruket som vises i displayet kun for kjøring, eller inkluderer det all annen strømbruk?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA