Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av Fyrverkeri, søndag 06. oktober 2013, klokken 00:36

« forrige - neste »

Fyrverkeri

Tusen takk for mange utførlige svar!  :)  Kan ikke si jeg samla sett har fått noe særlig mer trua igrunn, selv etter det ene aritmetiske svaret som sikkert var bra men var litt gresk for meg, målerene i dash'en snakker liksom høyere... Har nå 3 spørsmål:

1. Om morgenen har jeg programmert forvarming; Kupèen forvarmes (og jeg går ut ifra batteripakka også?) Hva med batteriforvarming som starter av seg sjøl under 20minus? På jobb er jeg ikke tilkobla strøm, vil batterivarming stå og trekke strøm i timesvis da så fort det blir under 20?

2. Har hørt skrekkhistorier om Leaf'er som slår seg vrange når forvarming brukes når bilen ikke er tilkobla nettet? Er det noe i dette? Har 2012 USA-Leaf.

3. Hvordan sjekker jeg m.o.h? La oss (hypotetisk) si at der jeg bor er 25 m.o.h og det er jobb også, men det er masse opp og ned imellom, da går det i null, hvordan blir en klok på noe da?

Haahov

Hva med en dieselvarmer? Sikkert billigere å installere det enn utgiftene du får ved å selge bilen.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

thoru

Sitat fra: Fyrverkeri på søndag 13. oktober 2013, klokken 21:23
2. Har hørt skrekkhistorier om Leaf'er som slår seg vrange når forvarming brukes når bilen ikke er tilkobla nettet? Er det noe i dette? Har 2012 USA-Leaf.

Hvordan får du til forvarming når carwings ikke fungerer?

Bobbulf

Sitat fra: thoru på søndag 13. oktober 2013, klokken 23:52
Sitat fra: Fyrverkeri på søndag 13. oktober 2013, klokken 21:23
2. Har hørt skrekkhistorier om Leaf'er som slår seg vrange når forvarming brukes når bilen ikke er tilkobla nettet? Er det noe i dette? Har 2012 USA-Leaf.

Hvordan får du til forvarming når carwings ikke fungerer?
Han mener vel strøm-nettet, og ikke internettet  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ingebrigt

Eller så mener han forvarming på timer, Carwings for US biler fungerer vel fremdeles ikke i europa?

thoru

Grunnen til at jeg spør er at jeg trudde forvarming var noe man kun kan benytte via carwings.
Har jeg missforstått?

Leaftekna2018

Hei

Får du vesentlig forskjell i batterikapasitet hvis batteriet er ferdig ladet akkurat når du trenger den, sammenlignet med at den er ferdigladet 2-4 timer før bruk?
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

Trig8

Sitat fra: thoru på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:18
Grunnen til at jeg spør er at jeg trudde forvarming var noe man kun kan benytte via carwings.
Har jeg missforstått?
Forvarming kan du stille inn der en stiller inn lade-timer i bilen. Da setter du inn tidspunktet forvarmingen skal være ferdig. I den nye 2013-modellen kan også temperaturen det skal forvarmes til stilles inn.
Forvarming via carwings slås på i det du aktiverer via nettet, og er ikke bilen koblet til strøm slår det seg av etter 15 minutter.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

kjekk

Pendlet 11 mil én vei i fjor vinter, gikk helt greit selv i -25.  Ca halvparten av strekningen motorvei (85-90), resten svingete og bakkete fra Drammen til Kongsberg i ca 70. Ved én anledning var batteriet bare ladet til 80 % da jeg skulle dra hjem, leafen klarte dette også (inkludert opp lierbakken) men da var jeg på siste strek da jeg var hjemme.

Anbefaler deg å prøve strekningen uten varmeapparat først, etterhvert vil du finne ut hvor mye du kan bruke av kupevarme.  IMO burde dette være grei skuring.


Fyrverkeri

#24
75,2km, 3 streker igjen. Det er med programmert forvarma bil om morgenen. 7-8 plussgrader hele dagen. Snittfart 75-80km. Noe dødvekt i bilen, kanskje 3-4 bæreposer div. + èn passasjer satt på kanskje hmm 4km kanskje. Så jeg hadde bittelitt lite luft i dekka foran, men det var bare litt for lite. Brukte også varmeapparat endel under denne kjøringa, og gav bånn gass et par ganger, ignangtagning og forbikjøring. Synes dette er helt tragisk, at det bare er 3 streker igjen, hadde synes det var ganske ille om det var 5 t.o.m. Syns forøvrig det siste svaret her var oppløftende, noen mulighet for om jeg kan ringe deg hvis du PM'er nummeret ditt?

silverwrx

Du kjører langt på de 34km der. Ca 5mil tenker jeg.

Så lite ekstra vekt i bil taper du ikke så mye på, noe får du igjen på regenereringen.

Jeg har 235/40-18 dekk på bilen, og har vel aldri hatt så kort rekkevidde med mindre jeg kjører meget sportslig og fartsgrense +mva.

Jeg ville merket meg hvor langt hjemmefra 2streker brukes for å få en referanse.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

pottle

Sitat fra: Fyrverkeri på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 07:16
75,2km, 3 streker igjen. Det er med programmert forvarma bil om morgenen. 7-8 plussgrader hele dagen. Snittfart 75-80km. Noe dødvekt i bilen, kanskje 3-4 bæreposer div. + èn passasjer satt på kanskje hmm 4km kanskje. Så jeg hadde bittelitt lite luft i dekka foran, men det var bare litt for lite. Brukte også varmeapparat endel under denne kjøringa, og gav bånn gass et par ganger, ignangtagning og forbikjøring.

Hvis du lader opp til 100 % så er det lite å sitte igjen med 3 streker etter 75 km. Hvis du lader opp til 80 % så er det normalt å sitte igjen med 2 eller 3 streker.

Normalt så kjører jeg daglig tur/retur 75 - 80 km. Motorveg med snitt 80-90 km/t. I prosent: 75-80 % (hjemme) - 50 % (mål) - 18-23 % (hjemme).

Bruker IKKE å forholde meg til Guessometer eller streker. Going percentage all the way, baby, yeah...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

kjekk

#27
Sitat fra: Fyrverkeri på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 07:16
... og gav bånn gass et par ganger, ignangtagning og forbikjøring.
Ikke rart det går en del strøm da.  Flatt jern koster rekkevidde. Prøv å holde deg til tre prikker (eller færre) på forbruksmeteret og bruk bakker til å bygge opp fart.  Der har du sikkert en ekstra strek eller to på dine 7 mil.   Kjører du som et fyrverkeri er det liten vits i å telle streker, da disse ikke lenger er en rekkviddeindikator men et retrospektivt g-meter ;)   

thoru

Etter å ha byttet dekk og fått ptc heater i gang, kan jeg se at ved en kjøretur på 1 time så går ca 20% av energien bort på vinterdekk og heater.

Daeedor

Etter å ha montert nye nokian R2 på min nye norsksolgte tekna 2013 med alle de siste forbedringene og varmepumpe varmeapparat merker jeg overhodet ingen forskjell. Nå er det ikke veldig kaldt enda heller , da , men jeg tror den gamle utgaven uten varmepumpe teknologi og med dekk med høy rullemotstand , muligens er helt andre greier... (ref forrige innlegg).  Guessometeret mitt viser vanligvis over 170 Km estimert rekkevidde med min nåværende kjørestil etter full lading til 100 % Det er ikke ille. Jeg vil anta at selv midtvinters går nok bilen greit minst 100 km uansett , med varme på og full komfort. Rekkevidden har faktisk økt litt siden bilen var ny i september , fikk ikke mere enn ca 150 Km ut av den da. Har 16A ladestasjon hjemme. (Electrodrive Europe) ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA