Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av Fyrverkeri, søndag 06. oktober 2013, klokken 00:36

« forrige - neste »

Fyrverkeri

Hei, har 2012 usa-Leaf det nærmer seg nå den første vinteren jeg skal bruke denne, men mister stadig mer trua:

Har 29km hver vei til og fra jobb, altså ca 58km totalt. Jeg kan ikke lade noe sted på jobb, MÅ altså komme meg tur retur på èn lading. Det blir gjerne 28-29 minus på det kaldeste her, har 10A standardlader.

"Ingen problem!" Sier en jeg kjenner som har maken leaf, "Det går helt fint." svarer en her inne på et tidligere liknende innlegg jeg har og en siste svarer; "Tipper du kommer dobbelt så langt så lenge du er forsiktig på gassen, og har stuevame i kupeen... Eller grisekjør og ha badstu i kupeen, og du vil fortsatt ikke ha noe problem med 6 mil... Det å ha bilen i garage, spesielt nattestid, gir deg betydelig mer ut av batteriene."

Men jeg har ingen garasje å ha bilen i, hverken hjemme eller på jobb. Og det er bakker og svinger nesten hele veien bort. Fart reduseres jo naturligvis om vinteren, men samtidig er der mer rullemotstand. En arbeidsdag varer 7-8timer, da er bilen gjennomkald, og jeg må bruke varmeapparatet mye, og skal det forvarmes må det tære rett på batteri.

Skulle gjerne hatt svar fra noen som VET om dette går, noen som har måttet kjøre tilsvarene strekning med masse stigningsforksjeller på en lading med tining av bilen uten lademulighet. Når jeg ser på strekene forsvinne slik det allerede er nå og leser i boka: "Vehicle driving range is reduced if the Li-ion battery heater operates (Li-ion battery temperature approximately -20C or colder"

Så også denne meldinga på nettet som heller var særlig betryggende (se vedlegg) Har forøvrig bestilt Michelin X-Ice Xi3 piggfrie fordi disse hadde absolutt minst rullemotstand i test.

dragmore

Hei! Tror dette skal gå greit. Jeg pendlet på vinteren i min leaf fra kirstiansand til grimstad = 48km hver vei. I -10 grader, 110km/t på motorveien (95% av distansen) så hadde jeg i worst case 35% igjen etter en kjøring. Dvs jeg måtte lade på jobb. Slik at jeg estimerer leafen til ca 6-7mil i -10grader og 110km. Kjører du litt senere f.eks 80 km/t så vil denne distansen øke endel.

mvh T
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Fyrverkeri

Takk for svar, men jeg tolker det svaret som nok et tegn på at dette ikke går - her er det bare svinger og bakker hele veien, noe HELT annet enn en motorvei, 10minus er jo barnemat, her blir det gjerne 28 minus, det 18 grader kaldere enn 10...  :'(
Å gi på og slakke av hele tida tærer nok mye mer på strømmen enn å vedlikeholde momentet når en først har bygd opp fart... Kjører jeg tilsvarende strekning omtrent uten stigninger her bruker jeg bare 1-2 streker mot 3-4 til jobb.

Fyrverkeri

Eller hva med dette?? (Se vedlegg, utklipp fra elbil.no) "ved -15 grader og varme i bilen, maks fart på 70 km, litt snø kan man komme helt ned til 50km på "full tank"

jkirkebo

#4
Sitat fra: Fyrverkeri på søndag 29. september 2013, klokken 08:29
Har 29km hver vei til og fra jobb, altså ca 58km totalt. Jeg kan ikke lade noe sted på jobb, MÅ altså komme meg tur retur på èn lading. Det blir gjerne 28-29 minus på det kaldeste her, har 10A standardlader.

Skulle gjerne hatt svar fra noen som VET om dette går, noen som har måttet kjøre tilsvarene strekning med masse stigningsforksjeller på en lading med tining av bilen uten lademulighet.

Ikke direkte tilsvarende men jeg har flere ganger kjørt 60km i -15 i en hastighet av 110km/t eller deromkring. Riktignok ikke så mye opp og ned men det betyr MYE mindre enn hastighet. Så om vi snakker 70-80km/t kjøring kan jeg ikke tenke meg det blir noe problem.

Selv om du ikke forvarmer kan ikke varmeapparatet trekke mer enn 4,5kW. Så om strekningen går unna på 50 minutter snakker vi om maks 4,5*(50/60)=3,75kWh. Batterivarmeren bruker kun 300W.

I -30 grader har du ca. 20% mindre batterikapasitet enn vanlig (en halv prosent for hver grad under +20, batteriet blir ikke under -20). 0,8*21=16,8kWh. Minus varmen er det 13kWh igjen. 13000/58=224Wh/km som bør være NULL problem i 70-80km/t selv på vinterføre. Tar et lite forbehold om at det ikke ligger 10cm slaps i veibanen...

Da har jeg regnet worst case. Batteriet ditt vil ha mye høyere kapasitet på morgenen fordi lading nettopp er avsluttet og det holder på varmen. Du stiller selvfølgelig inn timeren slik at lading er ferdig i det du skal kjøre hjemmefra. Du forvarmer også hjemme på 10A for å spare litt.  Batteriet vil heller ikke falle så fort i temperatur i løpet av en 8-timers arbeidsdag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el nino

Hei, hvis du har en 16 A. Kurs hjemme, kan du kjøpe en ladekabel som gir 16 amp. Da kan du forvarme bilen før du kjører uten at det belaster batteriet. På 10 amp. vil batteriet tappes litt hvis du forvarmer samtidig som bilen lades. ;)

fonberg

Sitat fra: Fyrverkeri på søndag 29. september 2013, klokken 08:56
Takk for svar, men jeg tolker det svaret som nok et tegn på at dette ikke går - her er det bare svinger og bakker hele veien, noe HELT annet enn en motorvei, 10minus er jo barnemat, her blir det gjerne 28 minus, det 18 grader kaldere enn 10...  :'(
Å gi på og slakke av hele tida tærer nok mye mer på strømmen enn å vedlikeholde momentet når en først har bygd opp fart... Kjører jeg tilsvarende strekning omtrent uten stigninger her bruker jeg bare 1-2 streker mot 3-4 til jobb.

Enig med jkirkebo - dette kommer du til å fikse fint så sant du ikke får veldig krevende føre med mye slaps eller dypsnø på lange strekk av ruta.

Jeg kjørte mange ganger drøyt 30 km hver vei i ca -20 sist vinter, totalt ca 65 km. God varme på returen (for å holde varmen etter trening). Fart 100-110 km på motorveien, ellers normal kjøring. Kom som regel hjem igjen med 20-30 km rekkevidde igjen på guessometeret, dvs 3-4 streker.

Som flere andre sier over, ligger du for det meste i 60-80 km/t i svinget og bakket vei så er dette mye mer økonomisk enn 110 km/t på motorvei. Sørg bare for å vær litt forsiktig over bakketoppene, og brems mest mulig på regen fremfor å måtte bruke bremsepedalen.

Husk at batteriet også har noe reservekapasitet som ikke synes på skjermen, så i verste fall kan du karre deg hjem de siste kilometrene i redusert fart "etter at det er tomt".
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

streken

Siden det er lite trolig at temperaturen faller med 30 grader fra én dag til den neste, så vil jeg anbefale deg å vente og se frem mot vinteren. Det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd her.

Bruk heller høsten til å prøve deg frem etter hvert som temperaturen synker. Det kan godt hende at du vil lære nok om hva som trekker strøm og ikke da til at du oppnår den nødvendige rekkevidden på de kaldeste januardagene (med nok til overs til å svinge innom butikken på vei hjem).

Kjør pent, ha god tid, ha på ullundertøy og lue, en kopp med varm kaffe kan også være kjekt, og gled deg over at du ikke bidrar til global oppvarming.

Lykke til!
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Lynet

Erfarte 70km rekkevidde med en temp i batteripakken på ca -20, men hadde da forvarmet før jeg startet.
Så 58km bør gå.
Hvor mange høydemeter er det på tur til jobb? 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ellbil

Kom 82 km i fjor da jeg prøvekjørte en Leaf hos Birger N. Haug. Minus 10 grader, 70-80 km i timen, varmen avslått de siste 3 milene(holdt på å fryse i hjel), bilen var forvarmet før start. Den stoppet 200 meter fra Birger N. Haug på tilbaketuren, som altså ble 82 km. Jeg fant ut at det ble for kort, og skal sjekke den nye Leafen i år, med varmepumpe. Jeg må klare 11 mil på én lading og deretter ha 6,6 kwh lader. Birger N. Haug mener forøvrig at det kan bli problemer å få ladet med 6,6 kwh, pga Mennekes-kontakten, som angivelig "ingen" elektrikere i Norge kan koble.

jkirkebo

Sitat fra: Ellbil på søndag 29. september 2013, klokken 21:48
Kom 82 km i fjor da jeg prøvekjørte en Leaf hos Birger N. Haug. Minus 10 grader, 70-80 km i timen, varmen avslått de siste 3 milene(holdt på å fryse i hjel), bilen var forvarmet før start. Den stoppet 200 meter fra Birger N. Haug på tilbaketuren, som altså ble 82 km. Jeg fant ut at det ble for kort, og skal sjekke den nye Leafen i år, med varmepumpe. Jeg må klare 11 mil på én lading og deretter ha 6,6 kwh lader. Birger N. Haug mener forøvrig at det kan bli problemer å få ladet med 6,6 kwh, pga Mennekes-kontakten, som angivelig "ingen" elektrikere i Norge kan koble.

BNH sier mye rart. Ikke tro på mesteparten. Leaf bruker ikke Type 2 plugg (Mennekes), den bruker Type 1 (J1772). Du monterer altså en fast ladeboks hjemme på 32A med Type 1 plugg. Evt. monterer du en med Type 2 uttak og kjøper en Type 1 til Type 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Smiling when sailing

Jeg anbefaler å selge og om å advare andre å kjøpe en slik bil. Da faller sikkert bruktbil prisene enda mer og jeg kan få kjøpe meg en Leaf til - billig.

Har aldri hatt problemer med Leafen min. Ikke heller i de siste to vintre i Tromsø og har aldri opplevd at en full lading gir mindre enn 80 km rekkevidde før low battery warning kommer på. Her er det riktignok aldri veldig kaldt men kaldt er det lenge og så er hastighetene lave. Siste vinter hadde jeg varmen på hele vintren og bare slå den av når jeg visste at jeg skal lengre enn 80 km.
Uansett klarer jeg ikke å kjøre 150+ km om sommeren som mange andre hevder. Så enten er det store forskjell mellom førere, eller mellom biler, og muligens begge deler...
Blå Leaf, Tromsø

BE

Sitat fra: Smiling when sailing på mandag 30. september 2013, klokken 10:07
Jeg anbefaler å selge og om å advare andre å kjøpe en slik bil. Da faller sikkert bruktbil prisene enda mer og jeg kan få kjøpe meg en Leaf til - billig.

+1


SELG!!

:P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

#13
Du selger den kanskje billig da siden Leaf takler vinter så dårlig? ;)
Kunne jo oppgradert mjauen...  ;D

Men spøk til side. Virker batterivarmeren på Leaf når bilen ikke står på lading? Hvis ikke...etter 7-8 timer parkering ute i 28 minus vil man jo rett og slett ikke kunne kjøre bilen. Det er i så fall et større problem enn rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 30. september 2013, klokken 13:33
Men spøk til side. Virker batterivarmeren på Leaf når bilen ikke står på lading? Hvis ikke...etter 7-8 timer parkering ute i 28 minus vil man jo rett og slett ikke kunne kjøre bilen. Det er i så fall et større problem enn rekkevidden.

Den virker så lenge SOC er over 30%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA