Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av Fyrverkeri, søndag 06. oktober 2013, klokken 00:36

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: Zero-talent på mandag 11. november 2013, klokken 09:30
Da har jeg hatt min første vintertur (-3 hele veien). 74km til jobb, med totalt ca 500 m stigning (iflg range-appen til Android). Bruker vanligvis rundt 50% av batteriet, i dag gikk det 70%. Da hadde jeg varmen på 19 grader nesten hele veien (tror ikke det er noe vits å skru av varmepumpa, virker som den bruker mer strøm på det enn på å stå på konstant?). Forbruk 17,7kmh/100km, De første bakkene fra Porsgrunn til Larvik gir et forbruk på 22-24, så går det heldigvis ned etterpå.

Kjører pent (100 på speedometeret i 100-sonen, 90 i de verste oppoverbakkene), men synes forbruket blir i overkant høyt. Er snittforbruket som vises i displayet kun for kjøring, eller inkluderer det all annen strømbruk?

Jeg vil gjerne tro at om du forsøker samme tur i snitt 90km/t hastighet istedenfor 100km/t bør du kunne merke dette på forbruket. Min erfaring er at over 80km/t begynner luftmotstanden å spise godt av rekkevidden. :P

Thomas Parsli

Sitat fra: Zero-talent på mandag 11. november 2013, klokken 09:30
Kjører pent (100 på speedometeret i 100-sonen, 90 i de verste oppoverbakkene), men synes forbruket blir i overkant høyt. Er snittforbruket som vises i displayet kun for kjøring, eller inkluderer det all annen strømbruk?

100 km/t er ikke pent med elbil -for hver 10km/t du reduserer hastigheten med øker rekkevidden med 10%
Kjører du i 70 km/t har du 30% bedre rekkevidde enn hvis du kjører i 100 km/t -turen tar riktignok 15min lenger, men du kommer nå fram :)
Sjekk selv på http://www.jurassictest.ch/GR/

Om du reduserer hastigheten opp bakker eller på flata har lite å si, det er først og fremst luftmotstanden du reduserer (rullemotstanden og motorens virkningsgrad er ganske lik i 90 og 100km/t).

Sett på en lydbok, legg deg bak en trailer/lastebil som holder rundt 80km/t og slapp av på vei til jobb :)
Og de virkelig kalde dagene reduserer du hastigheten til 70km/t, lader bilen rett før avreise og bruker forhåndsvarming.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Hør på Thomas! :) Ellers kan det være lurt å kjøre "gammelveien" for å maksimere rekkevidde. Ikke noe kult å holde 70 i 90-sonen med biler bak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Zero-talent

Nå er det ikke så stor del av turen som går i 100 foreløpig da. Mye veiarbeid i Vestfold... snittfart mellom 60 og 70. kjørte hjem uten varme, og da gikk forbruket ned til 15, 2. 53% brukt av batteriet, mot 70 på vei til jobb. Riktignok tre grader i stedet for -3, og jeg kjører som regel 0, 5 billigere hjem. Men dog...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

kjbu

Legg deg 3m bak en stor lastebil og få 40% lengre rekkevidde!
Eller 30m bak og få 11%

Litt risky den første da, både for lommebok og helse.

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/follow-that-truck.htm

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Daeedor

Sitat fra: Zero-talent på mandag 11. november 2013, klokken 19:10
Nå er det ikke så stor del av turen som går i 100 foreløpig da. Mye veiarbeid i Vestfold... snittfart mellom 60 og 70. kjørte hjem uten varme, og da gikk forbruket ned til 15, 2. 53% brukt av batteriet, mot 70 på vei til jobb. Riktignok tre grader i stedet for -3, og jeg kjører som regel 0, 5 billigere hjem. Men dog...

Spørsmål , Zero : har du den nyeste modellen , levert etter 1 juni i år , England produsert  ?  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA