Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Leaf, Carwings problem.

Startet av Kvikken, lørdag 05. oktober 2013, klokken 11:14

« forrige - neste »

Kvikken

SitatStill, that charge time's blummin' impressive.

It's good, but there's another but... If you're using a normal 10amp household plug it still takes 12 hours to fully charge from flat. But in the UK, you can get a 32-amp charge point fitted to your house (and the government pays 75% of the installation costs) which chops the wait down to four hours.
Dette er hentet fra 2013 Leaf testen til Top Gear.

Men hvis vi satser så voldsomt på miljø i Norge med skatter, avgifter, politikere som fronter sykling og elbiler. Hvorfor har de ikke slike ordninger her til lands?

Griffel

Sitat fra: glennha på lørdag 28. september 2013, klokken 10:21
SitatStill, that charge time's blummin' impressive.

It's good, but there's another but... If you're using a normal 10amp household plug it still takes 12 hours to fully charge from flat. But in the UK, you can get a 32-amp charge point fitted to your house (and the government pays 75% of the installation costs) which chops the wait down to four hours.
Dette er hentet fra 2013 Leaf testen til Top Gear.

Men hvis vi satser så voldsomt på miljø i Norge med skatter, avgifter, politikere som fronter sykling og elbiler. Hvorfor har de ikke slike ordninger her til lands?
Den støtten er vel beskjeden sammenlignet med MVA fritak for bilen. Kanskje politikkere synes at fritak for MVA, årsavgift, bompenger (forutsatt avtale) etc. er nok til å få folk til å kjøpe elbil? Når en også tar i betraktning at strøm vel ennå er rimligere i Norge enn de fleste andre steder er det kanskje ikke behov for så mange fler fordeler.

Nå er behovet for 32A hjemme også et behov for de få.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kvikken

Jeg er enig i at vi allerede er godt "subsidiert". Det er også helt klart den største motivatoren til at jeg selger en bensinslukende fossilbil til fordel for en fabrikkny elbil.

Men jeg skulle vel ønske at det var en mer helhjertet satsning på dette. Eks. offentlig tilgjengelige ladestasjoner som fortsatt er en "kamp om tilværelsen" selv etter mange, mange år med elbil i Norge. Få dette raskere utbygd slik at man får en større andel fossilpendlere over på elbil.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA