Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fossilbil brann

Startet av Kvikken, lørdag 05. oktober 2013, klokken 09:45

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg har tittet på flere ladestasjonskart men blir ikke så mye klokere.

Som ny Leaf eier (kommer i november) er jeg opptatt av lademulighetene ifb. med jobbkjøring. Arbeidsplassen har kun få parkeringsmuligheter og ennå færre lademuligheter som da blir forbeholdt de mest priviligerte (ingen elbil satsing rettet mot bedrifter).

Når jeg nå har brukt en stor sum penger for å kjøpe en splitter ny bil for å følge regjeringens mangeårige ønske om mer miljøvennlig pendling så står jeg nå litt forundret igjen og lurer på hvor det ble av satsingen. Jo, det finnes mange lademuligheter i Norges landstrakte land men nå kan jeg ikke like enkelt velge hvor jeg skal møte på kontoret.

Jeg har ingenting i mot å kanskje gå 20-30min for å få en god parkeringsplass i området med lading og i beste fall kanskje gratis lading siden dette er en stor norsk "subsidiert" satsing. Jeg har også mulighet til å ta med meg en sykkel slik at jeg kan bevege meg i grei omkrets av brynseng. (utelukker de glatteste vinterdagene)

Er det noen her som kjenner til mulighetene ift. lading og evt. leie av parkering med lading? Priser på lading og/eller leie?


EDIT:
Når jeg får høre argumenter som "la bilen stå, bruk kollektiven" så blir jeg mektig provosert.

Jeg har brukt mange titusner på sykkel og sykler oppimot hundrevis av mil hver måned i sommerhalvåret og nå har jeg altså brukt og investert en stor slump lånte penger på en splitter ny elbil (min første nybil noensinne) for å støtte miljøsatsingen ennå noen hakk.

Samtidig tråkker jeg mange tråkk for folkehelsa og miljøet i samme åndedrag. Da må man ikke komme å be meg ta bussen! Flere pendlerparkeringer med ladestasjoner for ivrige syklister og flere parkeringsplasser forbeholdt elbiler med lademuligheter i byene takk!

Ellers blir dette en tafatt og halvhjerta satsing. De blir litt dumt når man må leke "Indana Jones og jakten på de opptatte 13 ladestasjoner" hver bidige dag.

svingen

det er hurtiglader på alna,hvis du ikke trenger så mye da.
Videre så hvis du har sykklet til jobb på sommeren og har tenkt og kjøre bil på vinteren kommer du frem og tilbake så lenge det ikke er over 4-5 mil hver vei vil jeg tro? hvor langt er det du skal kjøre du kan se her hvor mye strøm du bruker jurassictest.ch/GR/ kanskje du stort sett kommer frem og tilbake hvis det ikke er alt får kaldt?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kvikken

#2
Jeg har parkert på pendlerparkering når jeg sykler til jobb. Altså sykler ikke hele veien :)

Hvor på Alna er laderen? Koster det mye? Jeg har ikke 6.6kW pakke i bilen for 32a stolper/bokser, får jeg brukt den da?

Kan jeg la bilen stå der mens jeg er på jobb hele dagen? Kan jeg la den stå der i noen timer (3-4) mens jeg er på jobb for så å hente den i lunsjen? Eller må jeg ta meg fri en time og være der mens den lader?

svingen

#3
Det er hurtiglader så du full lader vel den på 30 min (har ikke leaf så er kun teori) enn så lenge er den gratis,hvor langt har du frem og tilbake på jobb da? hvor mye må du lade? det er nok lurt og ta seg en tur og se om det er noe som tilbyd fast parkering plass og mulighet får lade,mange plasser er det motorvarmer etc som man kan lade på 10a,dårlig av jobben din på min jobb så får man leie plass får 1500 kr mnd mener jeg og da kan dem legge opp 16a kontakt til deg (en annen som har gjort det) er inne i garasje og på helsfyr.

edit:laderen står på Ole Deviks vei 10 se på www.ladestasjoner.no og søk der,har brukt den når jeg lånte leaf fungerte veldig bra :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kvikken

#4
Super info :)

Jeg har 75km totalt til og fra jobb. Ladestasjonen du nevner er faktisk bare rett borti gata fra der jeg jobber nå. Men de plassene er det vel kniving om?

svingen

75km ja,da kommer du jo frem og tilbake uansett uten lading på vintertid.
Hvis du trenger og lade kan du eventuelt lade 10 min på hurtigladere så har du vel fått sikkert 30% til. (hvis du glømmer og lade en kveld osv)
siden det er hurtiglader så bør du ikke stå her mere enn du må,ville jo vært utrolig dårlig gjort får dem som faktisk trenger å lade.
Så det du egentlig må er og finne en billig parkerings plass :)
sende mail til dem her kanskje http://www.europark.no/de/search-a-parkinglot/details/name/%C3%98stensj%C3%B8veien%2044/apcoa/1683/city/OSLO.html?no_cache=1
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kvikken

#6
Jeg vet ikke om kursen jeg har tilgjengelig ute hjemme vil takle særlig effektiv lading selv på 10A. Dette er en 16A kurs med med automatsikring og jordfeilbryter som betjener badet med varmekabler i gulv, varmtvannsbereder, lys og vaskemaskin+tørketrommel samt at den betjener garasjeportåpner og et lyspunkt i garasjen. Derfor greit å vite at jeg har lademuligheter i nærheten av jobb.

Takker for parkeringsinfo :)

Siden jeg har kjøpt 16A laderen til hjemmebruk er planen å få strukket en ny 20A kurs til garasjen til våren, men inntil da må jeg klare meg med den jeg har.

Trond Arve

Ta kontakt med Marianne Mølmen i bymiljøetaten, se http://www.elbil.no/ladestasjoner/726-takk-for-alle-tips-om-ladestasjoner-for-elbiler. Foreslo ladestasjon ved Brynseng (Svv) for et par år siden, men da fant de ikke mulighet. Men de er lydhøre for innspill, og jo flere som sier fra jo større sjanse for at noe skjer.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: glennha på mandag 30. september 2013, klokken 02:31
Jeg vet ikke om kursen jeg har tilgjengelig ute hjemme vil takle særlig effektiv lading selv på 10A. Dette er en 16A kurs med med automatsikring og jordfeilbryter som betjener badet med varmekabler i gulv, varmtvannsbereder, lys og vaskemaskin+tørketrommel samt at den betjener garasjeportåpner og et lyspunkt i garasjen.

De færreste bruker vaskemaskin og tørketrommerl om natten, så da passer det bra å lade elbilen (med tidsstyrt lading)!
Hvis du "aldri" drar til jobb før f.eks 07:00 er en enkel løsning å sette det klokkeslettet som avreisetidspunkt. Alternativt lading fra f.eks 22:00 (100%) eller 24:00 (80%) som bør rekke selv kalde vinterdager.
Dette gir også litt varmere batterier om morgenen, som igjenn gir litt bedre rekkevidde de kaldeste vinterdagene.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

Takker :). Varmtvannsberederen (stor) bruker vel heller ikke særlig strøm for hele familien har vært i dusjen. Nå trener vi mye her i familien så det går noen liter om kvelden og dattern dusjern litt før sengetid rundt 22, men regner med at det skal gå greit.

Jeg drar på jobb mellom 05:00-06:15 og skal normalt sett være på jobb kl. 07:00. Drar i 5 tiden om jeg skal sykle 22km av 35km etc.

Er stort sett senest hjemme i 21 tiden etter trening og den slags og dermed skal det vel være rom for nok lading hvis jeg også alltid lar den stå til lading når jeg er hjemom.




bkv

Sitat fra: glennha på lørdag 28. september 2013, klokken 08:28
Jeg har tittet på flere ladestasjonskart men blir ikke så mye klokere.

Som ny Leaf eier (kommer i november) er jeg opptatt av lademulighetene ifb. med jobbkjøring. Arbeidsplassen har kun få parkeringsmuligheter og ennå færre lademuligheter som da blir forbeholdt de mest priviligerte (ingen elbil satsing rettet mot bedrifter).

Når jeg nå har brukt en stor sum penger for å kjøpe en splitter ny bil for å følge regjeringens mangeårige ønske om mer miljøvennlig pendling så står jeg nå litt forundret igjen og lurer på hvor det ble av satsingen. Jo, det finnes mange lademuligheter i Norges landstrakte land men nå kan jeg ikke like enkelt velge hvor jeg skal møte på kontoret.
Du lurer på hvor det ble av satsingen på elbiler?  Jeg kan jo nevne noen stikkord som kan sette deg på sporet:  Moms- og avgitsfritak! gratis gjennom bomring, gratis parkering, bruk av kollektivfelt, offentlige tilskudd til ladestasjoner. Det burde være mulig å se satsningen.
Sitat
Jeg har ingenting i mot å kanskje gå 20-30min for å få en god parkeringsplass i området med lading og i beste fall kanskje gratis lading siden dette er en stor norsk "subsidiert" satsing. Jeg har også mulighet til å ta med meg en sykkel slik at jeg kan bevege meg i grei omkrets av brynseng. (utelukker de glatteste vinterdagene)

Er det noen her som kjenner til mulighetene ift. lading og evt. leie av parkering med lading? Priser på lading og/eller leie?


EDIT:
Når jeg får høre argumenter som "la bilen stå, bruk kollektiven" så blir jeg mektig provosert.
Velbekomme! Men utfordringen med transport rundt våre byer løses ikke med flere biler, dermot med kollektivtrafikk.
Sitat
Jeg har brukt mange titusner på sykkel og sykler oppimot hundrevis av mil hver måned i sommerhalvåret og nå har jeg altså brukt og investert en stor slump lånte penger på en splitter ny elbil (min første nybil noensinne) for å støtte miljøsatsingen ennå noen hakk.

Samtidig tråkker jeg mange tråkk for folkehelsa og miljøet i samme åndedrag. Da må man ikke komme å be meg ta bussen! Flere pendlerparkeringer med ladestasjoner for ivrige syklister og flere parkeringsplasser forbeholdt elbiler med lademuligheter i byene takk!
Jeg beundrer ditt slik for folkehelsas skykd, men ikke regn med å få en ladestasjon i premie.
Sitat

Ellers blir dette en tafatt og halvhjerta satsing. De blir litt dumt når man må leke "Indana Jones og jakten på de opptatte 13 ladestasjoner" hver bidige dag.
Elbilsatsingen i Norge er ikke tafatt. Vi har fått radikale avgiftslettelser helt ulikt noe jeg kan komme på i farten, og areal er stilt til vår disposisjon for parkering og fremkommelighet i rushet.  Hvordan skulle en halvhjertet satsing føre til at vi har verdens største utbredelse av elbiler? Det er sikkert ikke perfekt tilrettelagt for deg, men det kunne du ha funnet ut før du kjøpte bilen istedet for å klage på elbilsatsingen i etterhånd
Mitsubishi i-Miev 2012.

Kvikken

#11
Jeg har heller ikke påstått at vi ikke får avgiftsletter og andre økonomiske insentiver for å kjøpe elbil. Men det er i infrastrukturen (som jeg trodde kom klart frem) at jeg savner satsingen.
Det hjelper lite om man gir økonomiske insentiver så gode at vi har 500.000 elbiler i løpet av 5 år så lenge ikke infrastrukturen følges opp.

Jeg var fullstendig klar over at vi fortsatt er langt unna en god infrastruktur, men at det har gått i såpass sneglefart på infrastruktursiden siden det norske elbileventyret startet var jeg ikke klar over. Det er heller ingen klage, kun en røst om at her kan man gjøre mer om man virkelig vil gå foran som et godt eksempel i miljøklassen.

Mer satsing på infrastruktur fremfor en enslig ladestolpe her og der innimellom.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA