Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Retro støyisolering

Startet av kjbu, fredag 04. oktober 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

JBS

Sitat fra: kjbu på mandag 30. september 2013, klokken 09:14
Sitat fra: kornman på mandag 30. september 2013, klokken 07:02
Var har du köpt den?

Strømstyrken på min stilles digitalt.
Elektronikken er fra OpenEVSE : http://code.google.com/p/open-evse/
J1772-pluggen fra Alibaba.com
Resten fra Biltema (sikringen hadde jeg fra før, men selges også på Biltema)

Hej, ja jeg er med på at den stilles digitalt, men mit spørgsmål er "hvordan gør du det"..
Bruger du en knap på fronten eller må du omprogramere den hver gang ?

J1772-stik/kabel kan også købes hos:
Evpower.eu , Farnell.com , Amazon.com  osv.

Vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

kjbu

Strømstyrke stilles via trykk-knapp på fronten som endrer konfigurasjon i software.

J1772-plugg fant jeg billigst via alibaba.com som fikk meg i kontakt direkte med fabrikken : www.uchen.com.cn

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

JBS

Fint!! Det var den info jeg skulle bruge  :D

Så er det tid at bestille  :o

Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

kornman

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. september 2013, klokken 07:52
Kretskortet i 32A laderene våre kommer fra en tysk leverandør, og er som du har oppdaget analogt. Det bør være fullt mulig å lage en tilpassing mot solcelleanlegget ditt med automatisk justering av strømstyrken i forhold til tilgjengelig energi.

Tack för info! Kan du nämna namnet på den tyska leverantören, eller är det en affärshemlighet? :)

elektrolux

Sitat fra: kornman på mandag 30. september 2013, klokken 21:28
Tack för info! Kan du nämna namnet på den tyska leverantören, eller är det en affärshemlighet? :)

Det er en forretningshemmelighet, men jeg kan hjelpe deg med teknikk fra denne kilden. Send meg mail til robortk(at)hotmail.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kryten

Kretskortet i 32A laderene våre kommer fra en tysk leverandør, og er som du har oppdaget analogt. Det bør være fullt mulig å lage en tilpassing mot solcelleanlegget ditt med automatisk justering av strømstyrken i forhold til tilgjengelig energi.

Problemet er hvordan leafen reagerer på endring i pilot signalet. Har lest om en i USA som har en chevy volt som prøvde på det samme. Han endte opp med å stoppe lading når ikke solcelleanlegget hans ga nok guffe direkte for ladning av bil
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Griffel

Sitat fra: kornman på mandag 02. september 2013, klokken 21:25
Jag har också monterat en fotocell vid panelerna, som känner när solen skiner.
Fotocellen styr så att bilen endast laddas när solen skiner. Eftersom vi inte åker bil varje dag så fungerar detta system bra för oss. Vi behöver då inte köpa någon ström för att ladda bilen. Solpanelerna klarar hela laddningen.
På det viset behöver vi inte springa och sätta in och dra ut laddkontakten efter när solen skiner eller går i moln.
Sitat fra: Kryten på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 09:20

Problemet er hvordan leafen reagerer på endring i pilot signalet. Har lest om en i USA som har en chevy volt som prøvde på det samme. Han endte opp med å stoppe lading når ikke solcelleanlegget hans ga nok guffe direkte for ladning av bil

Så da var det vel nettopp det som var hensikten?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

skysurfer

Litt sent ute kanskje, men jeg har også bygget ladestasjon. Anbefales hvis man har litt elektro kunnskap.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

kjbu

Sitat fra: meiniac på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:53
http://store.openevse.com/products/openevse-30a-charge-station-combo

Fungerer bra det settet der. Har hatt min i drift i 1 år nå. Står ute i vær og vind. Lader med 14A for å ikke skape varmgang i 16A-sikringen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Sitat fra: kjbu på onsdag 03. september 2014, klokken 12:12
Fungerer bra det settet der. Har hatt min i drift i 1 år nå. Står ute i vær og vind. Lader med 14A for å ikke skape varmgang i 16A-sikringen.

Har lurt litt på den tankegangen der. En tinger kanskje hvis man har gamle skrusikringer, men med nyere jordfeilautomater?

Det blir jo anbefalt 20A kurs til ladested og så fastmontert 16A ladestasjon for lading på 16A. Men den ladestasjonen vil jo har en egen 16A sikring og det er greit å kjøre den på 100% hele tiden men ikke den i sikringsskapet?

Electrix

En 16A ladestasjon har gjerne ikke en 16A sikring, den er sikret foran med 20A og gir beskjed til bilen om 16A, og trekker derfor ikke mer enn 16A slik jeg har forstått det. Det er ikke farlig for en 16A automatsikring å belastes med 16A, men det er dårlig planlegging fordi hvis man hele tiden ligger oppunder maks så kan man risikere at den løser ut ved små variasjoner. Feks at sikringene ved siden av også ligger oppunder maks eller at det er litt varmere en 25 grader I sikringsskapet. Sikringen løser ut på overlast ved at et lite "varmeelement" blir for varmt og kutter strømmen omtrent som en termostat. Mange varme sikringer kan derfor føre til mye tull og tøys. Tilkoblingspunktene på de fleste automatsikringer tåler vel rundt 100 eller 120A hvis jeg ikke tar helt feil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

En annen ting: sikringer og regelverket er gjerne tiltenkt resistive laster. Hvis det da er 10% for høy spenning i en periode vil det plutselig være 17,6 A i stedet for 16 A.

Men strøminntaket på en moderne lader regulerer maks strøminntak, så det går ikke over 16 A (bør i hvert fall ikke gjøre det) enten spenningen er 208 V eller 240 V.

Det sagt, selvsag er det produksjonsvariasjoner. 16 A er ikke 16,00000000 A selv ved 230,00000 V. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kornman

I våras byggde jag färdigt den laddststion jag skrev om tidigare i denna tråd.
Den reglerar laddströmmen efter styrkan i det solljus som träffar mina solpaneler (6-16A).
Även en mulen dag laddar de min Leaf med 6A.

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5030.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA