Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Retro støyisolering

Startet av kjbu, fredag 04. oktober 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

kjbu

Da ble ladestasjonen ferdig i kveld  :D
Fungerer perfekt. Kan velge mellom 6A, 10A, 12A, 14A og 16A i L1. Har du kraftigere utstyr/kabler, kan den bygges opp til 30A. Mange innstillinger i menyene.

Har satt inn en egen 16A kombiautomat med jordfeilvern, siden kursen jeg skal sette den på ikke har jordfeilvern.

Totalkostnad : 2400 kr
Ganske rimelig for en programmerbar ladestasjon.

Litt mer info om deler etc. her : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9522.0.html
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

navelso

Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Kvikken

#2
Har selv gått et par år på elektro i ungdommen og vet at dette ikke er så vanskelig. Men hvordan stiller man forsikringsmessig hvis det mot formodning og gud forby skulle oppstå brann med denne som direkte eller indirekte kilde?

Jeg fikk så god pris på ladestasjonen med bilen (bla. får du alt tillegg momsfritt) at jeg heller sover godt om natta. Dog er jeg sterk tilhenger av DIY prosjekter men det er alltid en aveining mot ting som sikkerhet for familien, forsikring etc.

Hvor langt unna sikringsboksen på en 20A kurs planlegger du å bruke denne? Eller skal du kjøre den på full pupp på en 16A kurs?

JBS

Den ser super cool ud  :P

Det er den jeg også vil gå efter..
Hvordan skifter du mellem 6A-10A osv ??
Evt. et "Blueprint" ville være fint, gerne et PM.

Vh Johnny, Danmark
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Griffel

#4
Sitat fra: kjbu på fredag 27. september 2013, klokken 21:50
Har satt inn en egen 16A kombiautomat med jordfeilvern, siden kursen jeg skal sette den på ikke har jordfeilvern.

Totalkostnad : 2400 kr
Ganske rimelig for en programmerbar ladestasjon.
OBS! Vær oppmerksom på at jorfeilautomaten som er på bildet ikke er godkjent for bruk i et 230V IT anlegg.

Sitat fra: glennha på lørdag 28. september 2013, klokken 06:20
Har selv gått et par år på elektro i ungdommen og vet at dette ikke er så vanskelig. Men hvordan stiller man forsikringsmessig hvis det mot formodning og gud forby skulle oppstå brann med denne som direkte eller indirekte kilde?
Hvor lovlig den er for egen bruk avhenger av hva vedkommende som har skrudd den sammen kan dokumentere av kvalifikasjoner. Her er det valgt feil jordfeilbryter, og da vil nok om det utenklige skjer kvalifikasjonen bli trukket i tvil.

Uansett som et sammensatt produkt er den ulovlig for salg til andre, selv med korrekt jordfeilautomat.

Skal den montere fast må den monters av elektrikker som da må gå god for kvaliteten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjbu

Sitat fra: Griffel på lørdag 28. september 2013, klokken 09:42
Sitat fra: kjbu på fredag 27. september 2013, klokken 21:50
OBS! Vær oppmerksom på at jorfeilautomaten som er på bildet ikke er godkjent for bruk i et 230V IT anlegg.

Sitat fra: glennha på lørdag 28. september 2013, klokken 06:20

Takk for tips, ser jeg har satt inn feil jordfeilautomat. Har en annen fra Klockner Moeller som er beregnet for IT/TT-nett som jeg skal sette inn isteden. Biltema har også for IT/TT-nett til 99kr, men den er 3 moduler bred.

Angående lovlig og ikke, så er det selvfølgelig ikke lov, men bare man vet hva man driver med og dimensjonerer alt riktig og gjør ting på riktig måte så skal det ikke skje noe. I de fleste tilfeller synst jeg at proffe kan gjøre en dårligere jobb enn meg selv, da jeg kan ta meg mye lengre tid til oppgavene og få et skikkelig bra resultat (bortsett fra denne bommen med sikringen da)  ;)
Har også koblet vannrør i huset, montert varmepumpe selv, kjørt for fort med Leafen.....hmmmm...hvordan skal dette gå.... ;)

Siden kursen er 16A, så setter jeg ladingen til 14A. Full pupp på kursen vil skape varmgang over tid, og er ikke å anbefale.

Ladestrøm og andre innstillinger gjøres via knappen på ladestasjonen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Griffel

Sitat fra: kjbu på lørdag 28. september 2013, klokken 11:47
Sitat fra: Griffel på lørdag 28. september 2013, klokken 09:42
OBS! Vær oppmerksom på at jorfeilautomaten som er på bildet ikke er godkjent for bruk i et 230V IT anlegg.

Takk for tips, ser jeg har satt inn feil jordfeilautomat. Har en annen fra Klockner Moeller som er beregnet for IT/TT-nett som jeg skal sette inn isteden. Biltema har også for IT/TT-nett til 99kr, men den er 3 moduler bred.

Angående lovlig og ikke, så er det selvfølgelig ikke lov, men bare man vet hva man driver med og dimensjonerer alt riktig og gjør ting på riktig måte så skal det ikke skje noe. I de fleste tilfeller synst jeg at proffe kan gjøre en dårligere jobb enn meg selv, da jeg kan ta meg mye lengre tid til oppgavene og få et skikkelig bra resultat
Etter bildene forøvrig å dømme skal du ha ros for utføringen, det ser bra ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


kjbu

Montert på vegg i helgen, samt byttet ut sikringen med en som er beregnet på IT/TT-nett.
På 14A lading får jeg litt lunken varme på 16A-sikringen i sikringsskapet. Tror det skal gå greit.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Ellbil

Dette ser jo veldig bra ut. En representant hos birger N. Haug mente forøvrig at det ville blir problemer å få ladet en ny leaf med 6,6 kwh på 32 ampere sikring fordi "ingen" elektrikere i Norge kan Mennekes-kontakten. Jeg setter bestillingen av Leaf på hold. Jeg må ha tilgang til 6,6 kwh.

Noen inspill på dette?

Bobbulf

#10
Sitat fra: Ellbil på søndag 29. september 2013, klokken 21:56
Dette ser jo veldig bra ut. En representant hos birger N. Haug mente forøvrig at det ville blir problemer å få ladet en ny leaf med 6,6 kwh på 32 ampere sikring fordi "ingen" elektrikere i Norge kan Mennekes-kontakten. Jeg setter bestillingen av Leaf på hold. Jeg må ha tilgang til 6,6 kwh.

Noen inspill på dette?
Ingen problem å lade Leaf ved å kople til en 32A kurs. Man trenger ikke å kople til med Mennekes-kontakt, kan bruke vanlig blå industrikontakt som er på ladestasjon fra feks Elbilhjelpen som jeg har kjøpt.
Her er den tilkoplet bilen, og jeg har et tangamperemeter tilkoplet for å måle strømstyrken:


Synes forøvrig også at ladestasjonen til kjbu ser fin ut  :)   Hadde jo vært gøy å bygget en ladestasjon selv, men gikk for ferdigboks denne gangen.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

kornman




[/quote]
Her er den tilkoplet bilen, og jeg har et tangamperemeter tilkoplet for å måle strømstyrken:
[/quote]

Kan du ställa in strömmen "steglöst" på din laddstation (alltså analogt 1-32A)?
Jag laddar själv med solpaneler och har tänkt bygga en laddstation som anpassar laddströmmen efter solljuset, 0-16A. Nu har jag bara en fotocell som slår on-off i solljus eller mulet.
Jag har tänkt utgå från ett kretskort där man ställer strömstyrkan med en potentiometer, och inte digitalt.
Det verkar vara så på din laddstation.
Var har du köpt den?

elektrolux

Kretskortet i 32A laderene våre kommer fra en tysk leverandør, og er som du har oppdaget analogt. Det bør være fullt mulig å lage en tilpassing mot solcelleanlegget ditt med automatisk justering av strømstyrken i forhold til tilgjengelig energi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kjbu

Sitat fra: kornman på mandag 30. september 2013, klokken 07:02
Var har du köpt den?

Strømstyrken på min stilles digitalt.
Elektronikken er fra OpenEVSE : http://code.google.com/p/open-evse/
J1772-pluggen fra Alibaba.com
Resten fra Biltema (sikringen hadde jeg fra før, men selges også på Biltema)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

el-snorre

Sitat fra: Ellbil på søndag 29. september 2013, klokken 21:56
Dette ser jo veldig bra ut. En representant hos birger N. Haug mente forøvrig at det ville blir problemer å få ladet en ny leaf med 6,6 kwh på 32 ampere sikring fordi "ingen" elektrikere i Norge kan Mennekes-kontakten. Jeg setter bestillingen av Leaf på hold. Jeg må ha tilgang til 6,6 kwh.

Noen inspill på dette?

Dersom du kjøper ferdig konfigurert enfase 32A ladeutstyr skal det da ikke være noe problem for elektrikkeren. Skal da bare være montere... BNH har jo ellers samarbeid med Salto som leverer slikt utstyr mva-fritt om du bestiller det med bilen.

Du bør ellers være obs på hva Hafslund nå går ut å sier om faseskjevhet, se vedlegg. Så det å ha utstyr som normalt lader på eks 16A og som kan justeres opp ved behov, er ingen dum greie.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA