Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av kjonix, fredag 04. oktober 2013, klokken 07:56

« forrige - neste »

kjonix

Heated wipers har jeg ikke hatt på noen bil før - har det noe effekt?

valvolainen

Se for deg en dag med ti minus og litt is på ruta. Evt litt snøvær.
Tipper at vannet som smelter rundt viskeren vil dras oppover ruta og fryse et annet sted, evt på gummien til viskeren.

Det var min mening. Sikkert mange som ikke er enige.
Har i allefall aldri hatt behov for det på noen bil tidligere.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman

"Heated vipers" er vel egentlig bare en varmetråd nederst på frontruta hvor viskerene ligger i hvilestilling. Kan ikke tenke meg at de har annen positiv effekt enn at viskerene løsner raskere fra ruta når du tar løs en kald og ikke forvarmet bil.

En oppvarmet visker derimot kunne jeg hatt bruk for.

Øyvind.h

Det var lenge snakk om at viskerne lå helt gjemt innunder panseret, og dermed var utilgjengelige mtp å få skrapet rundt dem ved behov. Det er de ikke. De ligger litt opp på ruten. Ikke så langt at de kan vippes ut (det gjorde de heller ikke på Passaten min), men ikke gjemt. Dvs skraping er problemfritt.

Jeg ser at varme der kan være en fordel om du starter bilen med mye snø/is rundt viskerne, kjører en stund og så finner ut at du vil bruke viskerne. Om varmen da har klart å smelte alt som var på viskerne har du en fordel mtp at en uten varme ville måtte stoppe, fjerne snøen og deretter ta viskerne i bruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Har dette på bilen i dag, og det fungerer ikke. Altså den virker, men hjelper ikke på noe. Varmen fra varmapparatet varmer nedre del av ruta raskere. Og ved tett snøvær som klabber på viskere, blir tiden viskeren er i nedre posisjon for kort til å varme viskerbladet. Så jeg er spent på om dette fungerer noe bedre på Tesla. Måtte eneste være hvis man hadde fastfrosset viskere og ikke ville bruke varmapparatet :o
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Omnilord

Fra manualen:
Avise viskerne Hvis Model S er utstyrt med pakken for kaldt vær (tilleggsutstyr), kan du avise viskerne ved å
trykke på Controls > Cold Weather > Heated Wipers. Denne kontrollen varmer opp viskerne i 15 minutter og slås så automatisk av.


Dette høres lovende ut og er utvilsomt noe jeg kunne hatt bruk for ved tidligere anledninger.
X Sig reservert

D.O

Sitat fra: Omnilord på torsdag 26. september 2013, klokken 21:53
Fra manualen:
Avise viskerne Hvis Model S er utstyrt med pakken for kaldt vær (tilleggsutstyr), kan du avise viskerne ved å
trykke på Controls > Cold Weather > Heated Wipers. Denne kontrollen varmer opp viskerne i 15 minutter og slås så automatisk av.


Dette høres lovende ut og er utvilsomt noe jeg kunne hatt bruk for ved tidligere anledninger.
som nevnt er det raskere å bruke varmapparatet til dette. Og det på min bil med ordinært varmapparat som går på kjølevesken. Her har du 6kw med varmluft vs ett par tråder på noen watt. På tesla er jo varmluften momentan, da den ikke må vente på at motoren blir varm. Tror ikke man finner noe nytte i disse. (Jeg har også vinterpakken) har varme i speil samtidig med varme under viskeren og på speil har det en funksjon
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Anew

Poenget med varmetrådene er nettopp at man skal slippe å bruke 6kW på varmeapparat. Det er utelukkende relevant om man skal spare rekkevidde.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

rklokk

Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. september 2013, klokken 20:53
"Heated vipers" er vel egentlig bare en varmetråd nederst på frontruta hvor viskerene ligger i hvilestilling. Kan ikke tenke meg at de har annen positiv effekt enn at viskerene løsner raskere fra ruta når du tar løs en kald og ikke forvarmet bil.

En oppvarmet visker derimot kunne jeg hatt bruk for.

I følge karen som utleverte bilen min var det ikke snakk om varmetråder i ruten. Det var selve viskeren som ble oppvarmet. Har ikke sjekket dette nærmere.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Brede

Varmetråder fikk jeg beskjed om, så også et bilde der det helt klart var varmetråder i området under viskerne.
Så kommentarer på TMC-forumet der det antydes at viskerne er parkert så langt ned at varme fra kupeen har bortimot ingen virkning i dette området. Det ble også en del oppstandelse der når de så at denne pakken kom i Europa (og fortsatt ikke var tilgjengelig i USA), var flere som gjerne ville betale godt for å få dette ettermontert.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke gå for vinterpakken, men sendte i dag en mail om å inkluderer denne.
Jeg skal iallefall ikke angre på noe jeg sparte 4.800kr på...

gbzdoc

Helt korrekt. For de som har tatt en titt på hvor viskerne er parkert så er det godt under området du kan se gjennom og varme opp med luft fra varmeapparatet.

De har ikke laget "cold weather package" for morro skyld, eller for å flå kundene. Dette er noe du kan legge til for at bilen skal fungere best mulig i kaldere strøk. Frivillig, selvsagt.

D.O

Sitat fra: Anew på torsdag 26. september 2013, klokken 22:18
Poenget med varmetrådene er nettopp at man skal slippe å bruke 6kW på varmeapparat. Det er utelukkende relevant om man skal spare rekkevidde.
Så da skal du kjøre med minusgrader i bilen, og kun setevarme? Det tviler jeg på skjer mange gang. Og du må jo uansett skrape resten av ruta, hvis du ikke skal bruke varmeapparatet. Og hvilken rekkevidde sparer jeg i dag på min ice bil? Min erfaring at at dette ikke er noe som har noen funksjon i hele tatt  ???
Litt offtopic, er det mulig å kjøre kaldluft mot vindu eller ansikt og varmluft mot føtter samtidig på model S? Dette var mulig på min BMW og var genialt på dager hvor det var tett snø som klabbet på ruta/viskere og når man var trøtt. Frisk og kald luft i ansiktet samtidig som man fikk varm luft på resten av kroppen. Savner dette i bilen jeg har i dag.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Anew

Sitat fra: D.O på torsdag 26. september 2013, klokken 23:04
Så da skal du kjøre med minusgrader i bilen, og kun setevarme? Det tviler jeg på skjer mange gang. Og du må jo uansett skrape resten av ruta, hvis du ikke skal bruke varmeapparatet. Og hvilken rekkevidde sparer jeg i dag på min ice bil?
Jeg sier ikke at jeg skal gjøre det, men at det er det Teslas folk ser for seg at jeg skal gjøre. ;) Om ikke minusgrader, så i det minste klart mindre enn 20 grader.

Grunnen til å ha viskervarme på ICE er at det tar tid før en slik bil (spesielt om du kjører diesel) produserer tilstrekkelig varme.

VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OleJA

Sitat fra: rklokk på torsdag 26. september 2013, klokken 22:29
Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. september 2013, klokken 20:53
"Heated vipers" er vel egentlig bare en varmetråd nederst på frontruta hvor viskerene ligger i hvilestilling. Kan ikke tenke meg at de har annen positiv effekt enn at viskerene løsner raskere fra ruta når du tar løs en kald og ikke forvarmet bil.

En oppvarmet visker derimot kunne jeg hatt bruk for.

I følge karen som utleverte bilen min var det ikke snakk om varmetråder i ruten. Det var selve viskeren som ble oppvarmet. Har ikke sjekket dette nærmere.

Jeg kan ihvertfall helt tydelig se varmetråder nederst på frontruta på min Model S der viskerne er parkert. Dette er trolig så lavt nede at det ikke blir varmet noe særlig av kupèvarmeren. Vi får vel snart svar på om dette har noe for seg i praksis.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ebbrey

Fikk testet heated wipers idag for første gang. Jeg syns det skrur seg av for fort autmatisk. Må da være maks 10 minutter dette står på før det går av. Jeg startet det igjen flere ganger. Det var -9 grader og snøvær. Det ble fortsatt en del isdannelse på viskerne mine som resulterte i 2 kjappe stopp for å ta det bort.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA