Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av kjonix, fredag 04. oktober 2013, klokken 07:56

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 21:52

Jeg lurer også på hvor mye effekt oppvarmede dyser har i praksis når væsken holder kanskje -15, og den spyles på ruten i 100km/t. Må vel kjøles ganske kraftig før den treffer ruten, og ikke minst når den smøres utover ruten.

Oppvarmede dyser har nok ingen effekt når det gjelder å varme opp væsken.  Det de kan gjøre, er å tine opp isblokkeringer i dysene.  Hadde noen sånne i fossilen når den stod noen kalde og fuktige netter ute.  Ikke artig når man skal rett ut på saltede veier.

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jejl

#31
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. januar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: Jejl på mandag 13. januar 2014, klokken 21:30
Hvis de oppvarmede spyledysene fører til at spylervesken blir litt varmere, så har de absolutt noe for seg. Hvis spylervesken er kaldere enn ca -5 dannes det en isfilm på ruten (samme hvor mange minusgrader sylervesken er beregnet for)hvis frontruta også er under -5 grader.

Hvis spylervesken derimot er varmere, kan spylerveske brukes ved noe kaldere temperatur uten at det blir isfilm på ruta.
Artig teori. Har aldri noensinne hatt problemer med at spylevæsken lager is på ruta, men vi bruker kanskje forskjellig spylervæske?

Jeg regner med spylevæsken i bilen min holdt minst tosifret antall minusgrader etter en helg ned mot 23-24 minus, og jeg brukte den helt problemfritt i -12. Toppet til og med opp en liten slant som lå i bunn av bagasjerommet før jeg dro for å få plass til reisesenga. Den var ganske tyktflytende, og den toppet jeg opp spylevæsketanken med :)

Jeg lurer også på hvor mye effekt oppvarmede dyser har i praksis når væsken holder kanskje -15, og den spyles på ruten i 100km/t. Må vel kjøles ganske kraftig før den treffer ruten, og ikke minst når den smøres utover ruten.
Det er ikke en teori. Sett deg inn i en kald bil som har stått utdendørs i kaldere enn -5 og trykk på spylerknappen. Hva skjer? Jo det dannes en isfilm på hele ruta. En test av forskjellige spylervesker for noen år siden viste at ingen av de forskjellige spylerveskene på markedet klarte å unngå denne isen hvis det var noe særlig kaldere enn -5 dersom frontruta var like kald.

Muffinman

Snodig, dette har jeg ikke merket på noen av mine biler gjennom 24 år...

gbzdoc

Det er oppvarmede spyledyser, ikke oppvarmet spylevæske.

Som nevnt av andre så hindrer det ispropp i spyledysene. Dette kan oppstå f.eks. etter sprit/glykol har fordampet og vannet som er igjen får anledning til å fryse.

Jeg gidder f.eks. sjelden å bruke en formue på dyr spylevæske, og kjøper standard "cheap shit" væske til 10,- pr. 3 liter på Europris når de har tilbud. Vil heller spyle ofte, enn å ha dyr væske på tanken når jeg trenger det 1% av dagene i året.

Da kommer oppvarmede spyledyser godt med. ;)

Regner forøvrig med de er på sammen med "heated wipers", men har ikke sjekket det opp nærmere.

Jejl

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 22:52
Snodig, dette har jeg ikke merket på noen av mine biler gjennom 24 år...
Du får sende inn den magiske væsken i bilen din til de som har utført denne testen:  http://www.nrk.no/livsstil/test-av-spylevaesker-1.9409321
Sitat: "Samtlige væsker i testen vil i varierende grad legge igjen en isfilm på ruta di før motoren er varm og får varmet opp frontruta, fra rundt fem minusgrader og nedover."

Muffinman

Uinteressant. Når jeg ikke har merket noe av dette gjennom så mange år, med så mange biler og så mange typer spylevæske betyr det at oppvarmede spyledyser ikke har noe for seg for min del.

Øyvind.h

#36
Jeg kjøper som sagt også spylervæske på europris. Gidder ikke kjøpe bensinstasjon-væske til ågepriser jeg heller, for spylevæske bruker jeg en del av :)
Væsken fra Europris har aldri frosset tidligere, og selv i Model S uten fossilmotor og uten oppvarmede dyser fungerte den helt utmerket i -17 (dvs. den hadde ikke frosset), etter nesten et døgn i forkant med -23.

Den fungerte også fint å spyle ruten med i 90km/t ved utetemp -12, og da regner jeg med væsken fortsatt var enda kaldere etter den lange helgen på fjellet. Ruten vet jeg ikke tempen på, men jeg hadde interiørtemp på 22 grader og hadde kjørt et par timer.

For meg var helgens hyttetur virkelig en ilddåp ift. å droppe vinterpakken. Ikke mange dager i året jeg opplever -23 på natten og kjøreturer i -17. Spylevæsken fungerte helt utmerket. Viskerne hadde litt is på seg, men fungerte greit (gadd ikke stoppe for å ta bort isen). Konklusjonen er som for de 12 siste årene - varme dyser er tull og tøys. Kun ett tilfelle av propp, når Avis bilutleie tynnet ut væsken i en A6.

Men kona savnet nok setevarme bak når hun satt baki en times tid. Hadde nok tatt med vinterpakken til dagens pris, spesielt mtp. at folk ilegger vinterpakken egenskaper langt ut over hva den tilbyr (dvs. vinterpakken gir langt mer verdi for bruktkjøpere enn den har i praksis....)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kristmara

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 23:21
Uinteressant. Når jeg ikke har merket noe av dette gjennom så mange år, med så mange biler og så mange typer spylevæske betyr det at oppvarmede spyledyser ikke har noe for seg for min del.

Men har du da kjørt elbiler eller biler med forbrenningsmotor under panseret? Min erfaring er at det har en god del å si selv om det nå er noen år siden jeg har kjørt fossilbil. F.eks. ville Leafen i dag bare spyle fra den ene siden selv etter jeg hadde kjørt 20 min, og jeg har også opplevd at spylerveske fryser på kald rute. Med forvarming av bil går det derimot greit, så det var én grunn til at vi hadde iMieven i garasjen mens Leafen måtte stå ute.

Jeg savner for tiden oppvarming av viskerne på Leafen, men har ikke kjørt Teslaen nok i kulde til å kjenne hvordan den funker enda.

Maartensommer

De siste dagene har jeg kjørt i snøvær og ca -10 grader.  Noen i Mesta mener det derfor er lurt å salte veiene.........og det bli et helvetes søl.   Da har det vært supert med "heated wipers" ettersom disse sørger for å holde viskerne relativt varme/isfrie.  Men, hvorfor skrur varmen seg automatisk av etter 15 min?  Det resulterer bare i at alt fryser.  Det burde være slik at disse stod på helt bilen ble låst.

ebbrey

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 14. januar 2014, klokken 12:47
De siste dagene har jeg kjørt i snøvær og ca -10 grader.  Noen i Mesta mener det derfor er lurt å salte veiene.........og det bli et helvetes søl.   Da har det vært supert med "heated wipers" ettersom disse sørger for å holde viskerne relativt varme/isfrie.  Men, hvorfor skrur varmen seg automatisk av etter 15 min?  Det resulterer bare i at alt fryser.  Det burde være slik at disse stod på helt bilen ble låst.

Helt enig. Dette må vi vel kunne be om å få i en SW update.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Øyvind.h

Kan i hvert fall anbefale RainX. Brukte kanskje 20 minutter på å legge det på alle rutene og polere.

Trenger omtrent ikke bruke vindusviskere i regn, og det som er enda mer artig er at regndråpene vasker bort skitten. Det har jeg aldri opplevd på biler før, så jeg tror dette er ene og alene pga RainX.

PS: la ikke på RainX der sensoren sitter, for den kan visstnok gå litt bananas. Men la på sideruter, speil og bakrute. Når jeg så hvor bra det fungerte angret jeg litt på at jeg ikke også tok taket, men det får jeg ta til våren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 17:50
Fikk testet heated wipers idag for første gang. Jeg syns det skrur seg av for fort autmatisk. Må da være maks 10 minutter dette står på før det går av. Jeg startet det igjen flere ganger. Det var -9 grader og snøvær. Det ble fortsatt en del isdannelse på viskerne mine som resulterte i 2 kjappe stopp for å ta det bort.

Jeg fikk også bruk for vinterpakken igår.

Jeg hadde forvarmet bilen i 30 minutter, frontruta var full av vanndråper, men viskerne satt bom fast. Skrudde på varme på frontruta/viskerne, og etter ca 30 sekunder løsnet viskerne. Supert.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:35
Kan i hvert fall anbefale RainX. Brukte kanskje 20 minutter på å legge det på alle rutene og polere.

Trenger omtrent ikke bruke vindusviskere i regn, og det som er enda mer artig er at regndråpene vasker bort skitten. Det har jeg aldri opplevd på biler før, så jeg tror dette er ene og alene pga RainX.

PS: la ikke på RainX der sensoren sitter, for den kan visstnok gå litt bananas. Men la på sideruter, speil og bakrute. Når jeg så hvor bra det fungerte angret jeg litt på at jeg ikke også tok taket, men det får jeg ta til våren :)

Link til RainX, og hvor får du kjøpt?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cairnz

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:35
Kan i hvert fall anbefale RainX. Brukte kanskje 20 minutter på å legge det på alle rutene og polere.

Trenger omtrent ikke bruke vindusviskere i regn, og det som er enda mer artig er at regndråpene vasker bort skitten. Det har jeg aldri opplevd på biler før, så jeg tror dette er ene og alene pga RainX.

PS: la ikke på RainX der sensoren sitter, for den kan visstnok gå litt bananas. Men la på sideruter, speil og bakrute. Når jeg så hvor bra det fungerte angret jeg litt på at jeg ikke også tok taket, men det får jeg ta til våren :)

Link til RainX, og hvor får du kjøpt?
RainX får du kjøpt på cirka de fleste bensinstasjoner som ikke bare selger pølser. Koster vel fra 79,- til 109,- for ei flaske som holder for noen påføringer.. Les bruksanvisninga godt for best resultat.

Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA