Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Den nye Golfen vs Focus

Startet av kjølholdt, torsdag 03. oktober 2013, klokken 15:18

« forrige - neste »

kjølholdt

Observerer at en del temaer nå går på feilmeldinger ved lading hjemme i stikkkontakt ol. Men at en del av feilmeldingene kanskje skyldes at man ikke gjør ting i rett rekkefølge.
Kunne de av der som har hatt bilen en stund nå, gi oss noen korte punkter på rekkefølge ved lading.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

- Parkere bilen.
- Koble til UMC til vegguttak.
- Koble UMC til bilen.

el-fanboy

Sitat fra: laumb på torsdag 26. september 2013, klokken 09:17
- Parkere bilen.
- Koble til UMC til vegguttak.
- Koble UMC til bilen.

Og dessuten,
-Koble UMC fra bilen
-Koble UMC fra vegguttak
- (eventuelt legge UMC i bilen)
-Kjøre av gårde 

:)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Havebigfun

selv om man følger dette opplegget kommer det nevnte feilmeldinger :o

Mc_Herreington

Har hatt bilen en mnd og fikk beskjed fra Tesla når jeg hentet den å bruke displayet i bilen til å åpne ladeluken og låse opp ladekabelen etter lading.

Lade:

-Sette bilen i park
- Inn på menyen og åpne ladeport
- Sette i laderen
- Sjekk at det blinker grønt

Koble fra:

- Sette seg inn og låse opp ladeporten med displayet
- Koble kabelen fra bilen

Tar vanligvis ikke ut ladekabelen fra veggkontakten da jeg lader hjemme 95% av tida.

Har aldri hatt problemer :)



Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

#6
Parkerer, trykker på knappen på ladekabelen. Luken spretter opp og diodene skifter farge til hvite (tror jeg). Plugger i, hører et klikk og grønn pulsering begynner.

Når jeg skal kjøre går jeg til ladekabelen, trykker på knappen, hører et knepp som indikerer at kabelen er løs, trekker den ut og lukker luken.

Har fått feilmelding et par ganger, men det tror jeg har vært i forbindelse med at jeg brukte nøkkelen til å låse opp. Da vil ikke bilen fortsette å lade når man låser igjen selv om kabelen ikke er fjernet. Har heller ikke klart å starte lading med appen etter at lading har nådd limit selv om jeg har byttet til "max range". Bilen vil ikke starte å lade med kommando fra appen.

Obs obs: trykk bare en gang på ladekabelen når du skal avslutte lading. Har hendt at jeg trykker to ganger av en eller annen grunn, da spretter ladeluken opp igjen etter at jeg har låst den :)

For øvrig artig når jeg parkerte på gardermoen på tirsdag. Stod en rød Tesla ved siden av meg, og ladeluken på den spratt opp når jeg plugget i min bil (var klar over dette fra tidligere :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

el-fanboy

Jeg fikk også "feilmelding" en gang, laderen sto i (og bilen ladet) og jeg åpnet bilen ved å dobbeltklikke på foben. Uten at jeg sjekket hva som da skjedde med ladingen, satte jeg meg inn og fiklet litt på skjermen. Siden forlot jeg bilen med ladekabelen i. Da jeg kom ut senere hadde ikke bilen ladet noe siden sist, og på skjermen sto det "Charging will start momentarily", og displayet viste 230V  0 A / 13A. Jeg avventet noen minutter, men ingenting skjedde. Bilen begynte å lade igjen etter å ha tatt ut og satt inn ladepistolen igjen.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

ErikH

Er det noen konsekvenser av å ha UMC plugget i hele tiden, hvis man ikke trenger å ta den med seg i bilen?
Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

Mc_Herreington

Sitat fra: ErikH på torsdag 26. september 2013, klokken 11:31
Er det noen konsekvenser av å ha UMC plugget i hele tiden, hvis man ikke trenger å ta den med seg i bilen?

Tror ikke det, har hatt den plugget i hele tiden jeg i alle fall
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Havebigfun

Igår var jeg i det nye parkeringshuset på Strømmen storsenter for å sjekke om jeg hadde dobbellader.
Stolpe 30 som etter sigende skal gi 20kW gav 7 kW hos meg, 32A ,230V  :o Jeg har ikke dobbellader men skjønner ikke hvorfor det ikke ble 10-11kW. Kabel: type 2 ???
Instruksjonen på stolpen er at man skal tilkoble bilen før man kobler til ladestolpen. Hvordan løser man denne konflikten mellom bilens bruksanvisning og den på ladestolpen?

glaserud

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 17:53
Igår var jeg i det nye parkeringshuset på Strømmen storsenter for å sjekke om jeg hadde dobbellader.
Stolpe 30 som etter sigende skal gi 20kW gav 7 kW hos meg, 32A ,230V  :o Jeg har ikke dobbellader men skjønner ikke hvorfor det ikke ble 10-11kW. Kabel: type 2 ???

Mener å huske at bilen kun viser spenningen på fasen, så det du vil se på er antall km/t som lades. Jeg fikk rundt 100km/t (som vel indikerer dobbeltlader, som jeg etter sigende ikke skal ha).

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 17:53
Instruksjonen på stolpen er at man skal tilkoble bilen før man kobler til ladestolpen. Hvordan løser man denne konflikten mellom bilens bruksanvisning og den på ladestolpen?

Du gir blanke i ladestolpens bruksanvisning. Bilen er sjefen. Sistemann til å komme, og førstemann til å gå. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Cirion

Sitat fra: glaserud på torsdag 26. september 2013, klokken 18:06
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 17:53
Igår var jeg i det nye parkeringshuset på Strømmen storsenter for å sjekke om jeg hadde dobbellader.
Stolpe 30 som etter sigende skal gi 20kW gav 7 kW hos meg, 32A ,230V  :o Jeg har ikke dobbellader men skjønner ikke hvorfor det ikke ble 10-11kW. Kabel: type 2 ???

Mener å huske at bilen kun viser spenningen på fasen, så det du vil se på er antall km/t som lades. Jeg fikk rundt 100km/t (som vel indikerer dobbeltlader, som jeg etter sigende ikke skal ha).

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 17:53
Instruksjonen på stolpen er at man skal tilkoble bilen før man kobler til ladestolpen. Hvordan løser man denne konflikten mellom bilens bruksanvisning og den på ladestolpen?

Du gir blanke i ladestolpens bruksanvisning. Bilen er sjefen. Sistemann til å komme, og førstemann til å gå. :)
Må si meg enig her, stolpe først, bil etterpå... Omvendt får ikke bilen vite hva som er plugget i først, og du må kansje ta kabelen ut igjen.

Når det gjelder Stolpe 30 på SS, så leverer den 22kW. Bilen viser 3 i ring for trefas, men måler fase mot jord til å være 230V (den vil ikke vise 400V). Har du singelader, vil du kunne stille billen til å trekke 32A, men du får maks 3x16A/32A fra den stolpen og ladehastighet blir 64km/t maks når alt har roet seg. Har du dobbeltlader vil det stå 3x32A/32A og ladehastighet vil passere 100km/t. Har testet begge på den stolpen :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

laumb

Hvorfor får man 64km/t på 11kW og "kun" 100km/t på 22kW?
Burde da fått 128km/t (128x4 =512) som stemmer bedre med full tank på 4 timer-ish?

Havebigfun

#14
Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 15:02
Sitat fra: glaserud på torsdag 26. september 2013, klokken 18:06
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 17:53
Igår var jeg i det nye parkeringshuset på Strømmen storsenter for å sjekke om jeg hadde dobbellader.
Stolpe 30 som etter sigende skal gi 20kW gav 7 kW hos meg, 32A ,230V  :o Jeg har ikke dobbellader men skjønner ikke hvorfor det ikke ble 10-11kW. Kabel: type 2 ???


Mener å huske at bilen kun viser spenningen på fasen, så det du vil se på er antall km/t som lades. Jeg fikk rundt 100km/t (som vel indikerer dobbeltlader, som jeg etter sigende ikke skal ha).

Når det gjelder Stolpe 30 på SS, så leverer den 22kW. Bilen viser 3 i ring for trefas, men måler fase mot jord til å være 230V (den vil ikke vise 400V). Har du singelader, vil du kunne stille billen til å trekke 32A, men du får maks 3x16A/32A fra den stolpen og ladehastighet blir 64km/t maks når alt har roet seg. Har du dobbeltlader vil det stå 3x32A/32A og ladehastighet vil passere 100km/t. Har testet begge på den stolpen :)

Hva er feilen med mitt opplegg?? Stolpe 30 ga 8kW også etter 20 min

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA