Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teslabrann

Startet av Øyvind.h, torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:52

« forrige - neste »

Voll1

Er vi sikre på at batteriet virkelig forvarmes? Hvorfor er det da nødvendig at bilen sier: "Battery is heating" når man tar bilen direkte fra pågående lading og kjører avgårde? Burde ikke batteriet da være tilstrekkelig varmt pga ladingen? Jeg opplever at etter ca 2 minutters kjøring (-3 C) så rapporterer bilen at batteriet må varmes. Og det går ytterligere ca 10 minutter før jeg får full regen. Er det slik at 16A (13A) ikke varmer batteriet tilstrekkelig for kjøring? Og må derfor batteriet være varmere ved kjøring enn ved lading?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

jkirkebo

Sitat fra: Voll1 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:30
Er vi sikre på at batteriet virkelig forvarmes? Hvorfor er det da nødvendig at bilen sier: "Battery is heating" når man tar bilen direkte fra pågående lading og kjører avgårde? Burde ikke batteriet da være tilstrekkelig varmt pga ladingen? Jeg opplever at etter ca 2 minutters kjøring (-3 C) så rapporterer bilen at batteriet må varmes. Og det går ytterligere ca 10 minutter før jeg får full regen. Er det slik at 16A (13A) ikke varmer batteriet tilstrekkelig for kjøring? Og må derfor batteriet være varmere ved kjøring enn ved lading?

Det varmes, men ikke nok. Starter jeg med kaldt batteri kan det ta en time før siste regen-limit forsvinner. Forvarmer jeg tar det kortere tid.

Det vi trenger er en end-timer der vi kan stille inn når bilen skal være klar til å kjøre. Da skal den være fulladet (til innstilt limit), ferdig oppvarmet kupé og helt oppvarmet batteri. Så får heller bilen selv styre når batterivarmeren slås på, når kupévarmen kobles inn og når laderen kobles inn, etter temperaturen og hvor mye strøm som er tilgjengelig fra veggen.

Evt. en forvamremulighet som kun varmer batteriet eller prioriterer dette samt ikke trekker mer enn det strømtilkoblingen kan levere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:44
Det vi trenger er en end-timer der vi kan stille inn når bilen skal være klar til å kjøre. Da skal den være fulladet (til innstilt limit), ferdig oppvarmet kupé og helt oppvarmet batteri. Så får heller bilen selv styre når batterivarmeren slås på, når kupévarmen kobles inn og når laderen kobles inn, etter temperaturen og hvor mye strøm som er tilgjengelig fra veggen.
Det hadde vært en drøm, og er i teorien svært enkelt for Tesla å fikse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:00

Nissan Leaf har jo dette.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:18

Ja det er svinenkelt å programmere om de gidder/kan prioritere det.

Leaf har vel ikke batterivarme, men det du sier er at du kan legge inn et avreisetidspunkt i bilen, så er den ferdig forvarmet til det tidspunktet?
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LA-Thing

Sitat fra: fonberg på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:18

Til og med min gamle diesel Transporter med Defa Warmup har dette. Noe jeg faktisk savner på Tesla'n. App er greit, men den bruker ofte vanvittig lang tid på å vekke bilen. Så må jeg jo selv også huske å sette på varmen...
Drammen, Tesla Model S #2510

LA-Thing

Sitat fra: asa på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: sn0le på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:07
Jeg har et spørsmål.
Hvis forvarmingen bruker strøm fra batteriet i tillegg til strøm fra veggen, vil strømforbruket fra veggkontakten være begrenset ihht begrensningen man har satt på ladestrømmen.

Sett at man har en 16A kontakt på veggen, og bruker Schuko. Det begrenser strømtrekket med UMC til 13A.
Men hvis man deler strømkursen med flere andre og har satt ladestrømmen ned til 6A, vil det da trekkes 6A eller 13A fra veggkontakten når man forvarmer bilen?

Evt slik jeg ser for meg å gjøre i min garasje. Der blir jeg å sette opp en blå enfas 230V kontakt.
Pr i dag vil vel UMC begrense seg til max 26A på en slik kontakt.
Sikringen på kursen er derimot 16A. Og jeg begrense ladestrømmen i bilen slik at sikring ikke slår ut.
Men vil bilen forsøke å trekke 26A ved forvarming?

Ja. Samme begrensning på strøm til forvarming som til lading.

Det var jo litt dumt. Sjelden man må lade på full spiker (400V 16A), men det hadde jo vært greit om en kunne trekke fullt til forvarming. Har man satt en strømbegrensning på lading så tolker vel bilen det slik at det gjelder for alt strømtrekk, ikke bare lading.
Drammen, Tesla Model S #2510

Øyvind.h

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:57
Jeg har et spørsmål.
Hvis forvarmingen bruker strøm fra batteriet i tillegg til strøm fra veggen, vil strømforbruket fra veggkontakten være begrenset ihht begrensningen man har satt på ladestrømmen.

Sett at man har en 16A kontakt på veggen, og bruker Schuko. Det begrenser strømtrekket med UMC til 13A.
Men hvis man deler strømkursen med flere andre og har satt ladestrømmen ned til 6A, vil det da trekkes 6A eller 13A fra veggkontakten når man forvarmer bilen?

Evt slik jeg ser for meg å gjøre i min garasje. Der blir jeg å sette opp en blå enfas 230V kontakt.
Sikringen på kursen er derimot 16A. Og jeg begrense ladestrømmen i bilen slik at sikring ikke slår ut.

Det var jo litt dumt. Sjelden man må lade på full spiker (400V 16A), men det hadde jo vært greit om en kunne trekke fullt til forvarming. Har man satt en strømbegrensning på lading så tolker vel bilen det slik at det gjelder for alt strømtrekk, ikke bare lading.

Skulle gjerne satt forskjellig ampere på lading og forvarming slik at bilen kunne lade sakte, men bruke fulle 32A enfas når forvarming starter.

Men en funksjon som sier ferdig varmet og ladet kl XX:XX løser det meste :)
Bare gi meg mulighet til å justere amp i appen i tillegg så skal jeg ikke be om noe mer.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gusse

Ok, bare sånn at jeg har forstått riktig:
Hvis UMC er tilkoblet, "charging complete" på feks 294km, og du ønsker å forvarme bilen, så vil lading starte igjen når forvarmen har tatt nok fra batteriet( opplevde en tapping av batteriet på ihvertfall 10km på ca 20min)?
Dette fordi at jeg nå bare trekker 13A fra en 16A kurs Shuco, og at det ikke er nok til å forvarme bilen? Dette har da ingenting for seg isåfall, for på det tidspunktet så henter man jo som oftest bilen.
Det vi si at hadde jeg nå hatt den etterlengtede enfas blå 32A, så hadde ikke batteriet blitt brukt av?
Da hadde et ferdigladet batteri stått stødig på 294km hele forvarming selv etter "charging complete"?

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:07
Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:57
Jeg har et spørsmål.

Skulle gjerne satt forskjellig ampere på lading og forvarming slik at bilen kunne lade sakte, men bruke fulle 32A enfas når forvarming starter.

Men en funksjon som sier ferdig varmet og ladet kl XX:XX løser det meste :)
Bare gi meg mulighet til å justere amp i appen i tillegg så skal jeg ikke be om noe mer.

I Leafen kan vi stille timer slik at den er ferdig oppvarmet og/eller ladet til enten 80 eller 100% til ønsket tidspunkt. Timerne for forvarming og lading er uavhengig av hverandre.
I tillegg er det to separate timere hvor man definerer hvilke ukedager de skal gjelde. Dermed kan man ha ulike tidspunkt og SOC f.eks hverdager og helg om man ønsker.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: Gusse på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:26
Ok, bare sånn at jeg har forstått riktig:
Hvis UMC er tilkoblet, "charging complete" på feks 294km, og du ønsker å forvarme bilen, så vil lading starte igjen når forvarmen har tatt nok fra batteriet( opplevde en tapping av batteriet på ihvertfall 10km på ca 20min)?
Bilen vil alltid forvarme med den effekten den mener er korrekt, være seg 6 eller 12kW :)
Står bilen plugget i trekker den maksimalt av hva den klarer fra veggen, og resten hentes fra batteriet. Så den tapper ikke ned batteriet et stykke før den trekker fra veggen.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

erot

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:21
Leaf har vel ikke batterivarme, men det du sier er at du kan legge inn et avreisetidspunkt i bilen, så er den ferdig forvarmet til det tidspunktet?

Jo, visst nok har de nordiske modellene batterivarme med lavere innslagspunkt enn Tesla. Snakket med Nissan om dette senest i dag ifm importbil vs nordisk utgave. Altså har ikke Europavarianten dette.

I følge hun jeg snakket med vil varmeren holde batteriet over minus 10, så varmeren slår bare inn i de laveste innlandstemperaturene og får batteriet opp til denne temperaturen.

Øyvind.h

Sitat fra: erot på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:49

Jo, visst nok har de nordiske modellene batterivarme med lavere innslagspunkt enn Tesla. Snakket med Nissan om dette senest i dag ifm importbil vs nordisk utgave. Altså har ikke Europavarianten dette.

I følge hun jeg snakket med vil varmeren holde batteriet over minus 10, så varmeren slår bare inn i de laveste innlandstemperaturene og får batteriet opp til denne temperaturen.
Ok. Det eneste jeg har hørt om for Leaf er varmeteppet som sikrer mot skade (som slår inn rundt -17?). Var ikke klar over at det også varmes til -10.
Neste spørsmål blir da om batteriet varmes med forvarmingen (dvs trekker forvarming 2-300w ekstra når det er kaldere enn -10), eller om det bare varmes når man kjører?
Uavhengig av virkemåte klarer jeg ikke se at elementet har stor verdi, når det etter sigende bare er på 2-300 watt.

Godt mulig du har dine ord i behold mtp at batteriet kan forvarmes og tilleggsvarmes under kjøring (i tillegg til skadesikringen ved -17), men med så liten effekt blir det jo som å fjerte for å holde varmen i kupeen :) Tesla har jo til sammenligning 6kW varme som ledes utelukkende til batteriet ved behov, og selv det kunne godt vært mer i mange situasjoner :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Ved å stille inn timeren på Leaf slik at den er ferdig ladet batteri ved avgang får også pakken lunk, ikke av batterivarmeren men av selve ladingen. Virker gullfint på kalde dager gir vesentlig mer rekkevidde enn å dra avgårde med pakke som er ladet opp i lang tid før avgang og blitt kald igjen.

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:56
Sitat fra: erot på tirsdag 21. januar 2014, klokken 17:49

Ok. Det eneste jeg har hørt om for Leaf er varmeteppet som sikrer mot skade (som slår inn rundt -17?). Var ikke klar over at det også varmes til -10.
Neste spørsmål blir da om batteriet varmes med forvarmingen (dvs trekker forvarming 2-300w ekstra når det er kaldere enn -10), eller om det bare varmes når man kjører?
Uavhengig av virkemåte klarer jeg ikke se at elementet har stor verdi, når det etter sigende bare er på 2-300 watt.

Godt mulig du har dine ord i behold mtp at batteriet kan forvarmes og tilleggsvarmes under kjøring (i tillegg til skadesikringen ved -17), men med så liten effekt blir det jo som å fjerte for å holde varmen i kupeen :) Tesla har jo til sammenligning 6kW varme som ledes utelukkende til batteriet ved behov, og selv det kunne godt vært mer i mange situasjoner :)
Ja, Leaf varmer batteriene om de får en temp på -17 og varmen slår seg av når batteriene når -10.
Dette er først og fremst for å beskytte batteriene mot skade, ikke for å øke rekkevidden.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA