Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teslabrann

Startet av Øyvind.h, torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:52

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: Flyvern på torsdag 26. september 2013, klokken 08:53
Skjønner, takk for godt svar. Har bedt om overføring av bilen, men det vil ta litt tid (det gjøres på alle Ferdinands biler). Jeg opplever også akkurat det du sier om at jeg får feilmelding om kabelen når jeg åpner bilen og må ta den ut og inn hvis jeg vil fortsette ladingen. Greit å høre at det ikke bare er hos meg.  :)
Jeg får ingen feilmelding hvis jeg åpner døren og bilen står til lading.

Øyvind.h

#16
Står plugget i innstilt på 5A nå. I VisibleTesla står det at 2,5A finner veien til batteriet. Korrigert for spenning på batteriet på ca 370V betyr det at ca 925w av 1150W finner veien frem til batteriet. Resten vil jeg tro går til varme (dvs 225w) ved ca -1 grader.

Forvarming startet 07:35. Justerte temp opp til HI
Kupetemp 0,5 grader 07:35
Battery current hoppet til -14,1A :) Dvs. totalt ca 16-17A trekk når forvarming starter. Med batterispenning på rundt 370V snakker vi ca 6kW, i tråd med andres målinger. Batteriet var nok allerede oppvarmet ettersom ladingen var i gang, om ikke antar jeg det ville gått med inntil 12kW kontinuerlig?

12 grader etter ca 8 minutter
14 grader etter ca 10 minutter
17 grader etter 14 minutter
21 grader etter 19 minutter
Deretter virker det som om tempen stiger med ca 1 grad i minuttet.

Blir spennende å måle på nytt når vi har 10-15 minusgrader ute :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lille Lance

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. september 2013, klokken 07:56

12 grader etter ca 8 minutter
14 grader etter ca 10 minutter
17 grader etter 14 minutter
21 grader etter 19 minutter


Så det betyr at man kan sette på varmen i det man går på badet for å pusse tenna etter frokost  8)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Cirion

Hvis bilen sover, og den er innenfor fjernkontroll rekkevidde, holder det å dobbeltklikke for å låse opp for å vekke den slik at du får kontakt med app'en. Når det er kontakt kan du låse bilen igjen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Hvis noen har vinterpakken, så hadde det vært spennende om dere fant ut om varmetråden under viskeren tiner viskeren løs raskere enn varmeapparatet. Evt om det stemmer at viskeren ligger så lavt at varmeapparatet av en eller annen merkelig grunn ikke skulle tine denne delen av ruta. Er vel frost enkelte steder i landet nå.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cowboystrekk

Går sikringa når bilen forsøker å trekke mer amps enn hva du setter på eller tapper den fra batteriet i tillegg da? Noen som har erfaring ift om batteriet holder seg varmt når man står tilkobla strømnettet?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cirion

Har vinterpakken, men står i isolert garasje. Var 20 grader der i følge bilen når jeg skulle dra.
Blir en stund til det er frost på bilen når jeg drar fra jobb.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

TesLars

Hei folkens,

Kan man ikke forvarme/kjøle ned bilen uten at bilen står og lader? Hvordan kommer dette til å fungere når vi får Tesla appen på telefonene våre (den norske versjonen altså)?

Har fått med meg at sim-kortet som sitter i bilen ikke har et telefonnr. noe som trengs hvis man skal fjernstyre bilen via 3G-nettet tydeligvis.
Oslo
Black Model S

Epleskreller

Bilen i dag tidlig. Gikk ut og trykket på rear og front, samt skrudde opp temperaturen til hi. Lot nøkkelen ligge i bilen.

Kom tilbake 15 minutter senere og bakvinduet var tint, men ellers virket det som om bilen gjorde lite for å varme seg. Trykket deretter på bremsen og justerte vifta til maks manuelt.  Da ble det mere svung over sakene..

Det burde helt klart vært en forvarmingsfunksjon...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Bilen varmer og kjøler uavhengig av nettilkobling. Om den er tilkoblet trekker den ikke mer enn det som er satt opp av trekk, eks 13A- sikringen går altså ikke pga oppvarmingen. Bilen varmer/kjøler batteriet når den lader og i bruk  men ikke ellers. Per idag fungerer det ikke med å sette bilen til lading  ved forsinket ladestart slik at batteriet er varm om morgenen medmindre man timer (vha reduksjon av strømmen) ladingen slik at den avsluttes omtrent når man trenger varm bil.
Vha visible app kan man vekke bilen og starte oppvarming fra stua 8)

Cirion

Sitat fra: Epleskreller på fredag 27. september 2013, klokken 09:22
Bilen i dag tidlig. Gikk ut og trykket på rear og front, samt skrudde opp temperaturen til hi. Lot nøkkelen ligge i bilen.

Kom tilbake 15 minutter senere og bakvinduet var tint, men ellers virket det som om bilen gjorde lite for å varme seg. Trykket deretter på bremsen og justerte vifta til maks manuelt.  Da ble det mere svung over sakene..

Det burde helt klart vært en forvarmingsfunksjon...
Har du ikke tilgang til app'en? Eller en PC du kan kjøre VisibleTesla på?

I så fall må du legge noe tungt i setet, eller la fører døren stå på gløtt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 09:47
Sitat fra: Epleskreller på fredag 27. september 2013, klokken 09:22
Bilen i dag tidlig. Gikk ut og trykket på rear og front, samt skrudde opp temperaturen til hi. Lot nøkkelen ligge i bilen.

Kom tilbake 15 minutter senere og bakvinduet var tint, men ellers virket det som om bilen gjorde lite for å varme seg. Trykket deretter på bremsen og justerte vifta til maks manuelt.  Da ble det mere svung over sakene..

Det burde helt klart vært en forvarmingsfunksjon...
Har du ikke tilgang til app'en? Eller en PC du kan kjøre VisibleTesla på?

I så fall må du legge noe tungt i setet, eller la fører døren stå på gløtt.

Takk for tips. Jeg har android-appen, men det er sjeldent jeg får kontakt med bilen :(. I natt sto bilen uten lading, så jeg måtte uansett ut for å vekke bilen. Men, betyr dette at om man starter varming med app vil det fungere, men ikke om man gjør det i bilen fordi den "kjenner" at man går ut igjen?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lille Lance

Kan man sette en innstilling som at bilen starter varming til et fast tidspunkt hver morgen?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Epleskreller

Sitat fra: Lille Lance på fredag 27. september 2013, klokken 10:04
Kan man sette en innstilling som at bilen starter varming til et fast tidspunkt hver morgen?

Nei, men det er noe som burde komme!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Yagi

Sitat fra: Lille Lance på fredag 27. september 2013, klokken 10:04
Kan man sette en innstilling som at bilen starter varming til et fast tidspunkt hver morgen?
Dette kan jeg i min Think fra 2001 - men ikke i min Tesla fra 2013....   Men forhåpentligvis kommer det en software-oppdatering som gjør dette mulig.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA