Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teslabrann

Startet av Øyvind.h, torsdag 03. oktober 2013, klokken 13:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Vinteren nærmer seg, så jeg tenkte vi kunne dele noen erfaringer rundt forvarming (tid, cut-offs, forbruk etc).

Startet forvarming av min 07:20 i dag morges - både utetemp og kupetemperatur var ca 2 grader.
Etter ca 10 min var tempen steget til 12-13 grader i kupeen.
Etter ca 20 min var tempen rundt 17 grader
Sjekket etter 30 min og da var klimaanlegget slått av, mulig det stopper av seg selv etter 25-30 min? Temp i kupeen var ca 17 grader.

Startet varmeren igjen og etter 2-3 minutter var den oppe i 19,5 grader.

For ordens skyld - lader med 5A og charging-rate er 0km :) Varmen spiser glatt 13A også om den får lov, så 32A er ikke dumt å ha.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Hørtes sakte ut... Skal gå full pupp til tempen nermer seg, og så reduseres. Har jeg forstått det rett, er også tempen du stiller inn, ikke ønsket temperatur i kupeen, men ønsket temperatur på luften som kommer ut. F.eks, setter du den på 21 grader, vil luften som kommer ut av kanalene maks bli 21 grader. Til forvarming ville jeg brukt en høyere temperatur om det er nok av strøm tilgjengelig.

Kan du sjekke om bilens settings er satt til Range Mode? Da reduseres maks effekten av både AC og varmeapparat.
Controls -> Settings -> Vehicle -> Range Mode -> On/Off
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Range mode på klima er ikke på. Kupetemp var satt til 21 grader, så det kan være noe der? Opplevde egentlig at tempen steg raskt, men det er stor forskjell på +2 og -15, så dette var bare en enkel innledende test før vinteren kommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Flyvern

Hvordan stiller du inn forvarming egentlig? Må det gjøres via appen eller kan det stilles inn i bilen kvelden før? Har ikke mulighet til å ta i bruk appen fordi jeg ikke har My Tesla konto ennå. Kjøpte bilen via Ferdinand Motor og derfor har jeg aldri hatt slik konto - men den skal visstnok komme.
Multi-Rød Model S 85

Øyvind.h


Forvarming er pt litt klønete. Du må sørge for at bilen ikke går i dvale. Ordnes ved å la VisibleTesla kjøre hele natten.
For min egen del løste jeg dette i dag ved å gå forbi bilen på vei til sykkelen, lente meg inn og la litt trykk på setet slik at bilen våknet opp. Fikk da feilmelding på kabelen, dro den ut og satt inn igjen og lading begynte. Så syklet jeg til jobben og startet forvarming når jeg kom frem (forvarmet for kona :) ) Laderen står på 5A for å holde bilen våken på den måten.
Ift. app/program – endret region på min Apple ID til USA, la inn et itunes gavekort og lastet ned Tesla appen (mulig jeg ikke hadde trengt gavekortet). La deretter Apple ID``en tilbake til Norge.
Om du ikke har fått My Tesla konto – kontakt Tesla og be dem overføre bilen til deg. Forvarming kan foreløpig ikke stilles inn i bilen. Det kommer nok, men Tesla har ganske mye å ta tak i på sw-fronten, så jeg ville smurt meg med tålmodighet. Om du ikke har iPhone/Android kan du laste ned VisibleTesla. Litt ustabilt, men fungerer greit og gir mer info enn appen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Flyvern

Skjønner, takk for godt svar. Har bedt om overføring av bilen, men det vil ta litt tid (det gjøres på alle Ferdinands biler). Jeg opplever også akkurat det du sier om at jeg får feilmelding om kabelen når jeg åpner bilen og må ta den ut og inn hvis jeg vil fortsette ladingen. Greit å høre at det ikke bare er hos meg.  :)
Multi-Rød Model S 85

OleJA

#6
Forvarmet min også idag: 6.5 grader kupétemp når jeg startet, steg til 14grader i løpet av 2-3 min, fulgte deretter ikke så nøye med. Mistet 12 km. 'Typical Range' innen jeg kom meg ut til bilen, gikk vel kanskje 20min.
Var forøvrig overrasket over at jeg i det hele tatt fikk kontakt med bilen i morges via mobilapp. Tidligere har den gått i 'sleep' etter at den var ferdigladet og dermed ikke vært mulig å kontakte. Kanskje den ikke sover like dypt når det er kaldt?
Opplever det samme når jeg sitter her på kontoret, kan nå koble opp til bilen med mobil app. Det har ikke vært mulig tidligere når bilen ikke står på lading. Andre som erfarer det samme?

Edit: Regen. begrenset til ca 30kW idag.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cowboystrekk

Hva gjør egentlig batterivarmeren? Holder den batteriet i noenlunde kurrant temp når du er tilkobla strømnettet når det er kaldt? Isåfall er den jo genial.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: taraquin på torsdag 26. september 2013, klokken 09:10
Hva gjør egentlig batterivarmeren? Holder den batteriet i noenlunde kurrant temp når du er tilkobla strømnettet når det er kaldt? Isåfall er den jo genial.
Regner med både batteri og kupe varmes opp når du starter forvarming. Og batteriet varmes før lading.

Men batteriet holdes ikke varmt hele natten om det er ferdigladet!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TEK

Lading og forvaming; Kan det gjøres i en liten tett garasje uten mer lufting enn et par ventiler?

Taubu

Jeg testet forvarming via app'en i morges, da var temperaturen 14 grader inni bilen da jeg startet den. 10 minutter senere da jeg kom ut var det varmt og godt.
Bilen står i romslig dobbelgarasje, men antar at det ikke er behov for lufting av garasje i det hele tatt! Med bensin/dieselvarmer er det en helt annen sak!  ;)

Jærbuen

Sitat fra: TEK på torsdag 26. september 2013, klokken 12:31
Lading og forvaming; Kan det gjøres i en liten tett garasje uten mer lufting enn et par ventiler?

Du kan ha den på soverommet ditt og lade den der, om du vil! Ren eneri :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

TEK

Ser at det er et stort luftinntak på "coveret" forran du kan kjøpe i tesla-shoppen.
Ser for meg at noe luft må sikulere under lading og varming. Usikker på kondens; kald varm osv.
Har noen noen parktisk erfaring nå som kulda kommer?

Men skulle jo hatt den på soverommet da.... :P

Patosan

Sitat fra: TEK på torsdag 26. september 2013, klokken 13:38
Men skulle jo hatt den på soverommet da.... :P

Jag sover i garaget nu när jag har fått bilen :)

Å nej, det blev OT....  :o
VIN 15026

LinkedIn

Jejl

Tror det skal bli ganske kaldt før jeg gidder å bale med forvarming. Med full varme i setet, og varmen på fullt går det fint å sette seg inn i bilen kun i t-skjorta enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA