Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flere valg - lavere utslipp

Startet av Blysom, søndag 22. juni 2008, klokken 15:46

« forrige - neste »

Blysom

Hei

Har ett ørlige problem om dagen (fikk det faktisk i dag)  ???

Bilens lampe for elektrisk feil lyser, etter litt kjøring. Når den starter å lyse, går bilen enten supersakte eller så stopper den bare. Når jeg skrur av tenningen og starter igjen går bilen videre en stund, en ca 3-4-5 km før det hele gjentar seg.

Nå har jeg gjort dette en ca 3 ganger, og det virker litt upraktisk.  ;) Og det er sikkert ganske skadelig for bilen til slutt, hvis jeg ikke løser det.

Noen ideer om hva jeg bør sjekke eller gjøre ?

Jeg skal stikke ut og nappe ut shunten som er synlig i mottorommet nå, så får vi se hva som skjer da.

Mulig det blir buss i morgen :-)



Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Blysom

MER INFO:

Tok ut shunt og kjørte en 6-7 km uten problemer. Men jeg tro ikke dette hadde noe å si...

Satte bilen til lading (og den lader faktisk - det har jeg målt over batteriene og jeg ser at power måleren øker). Blinklysene lyste i 10 sekunder, og den grønne ladelampen begynte å lyse (det lille lyset på Eco meteret lyste ikke). Men det kom ingen av de vanlige lydene (vet jo egentlig ikke helt hva lydene i motorrommet kommer av ved lading, men jeg har regnet med at det var vifter, kjølepumer, etc :-). Det at det ikke kommer lyd har skjedd før, så jeg tenkte ikke mer på det..

Syklet meg en tur ( ca 2 timer :-). FYI...

Kikket så på bilen. Da lyste den lille lampen (til venstre) på Eco måleren. Tok ut ladekabelen og vred om tenningen. Da startet "lampe for elektrisk feil" å lyse samtidig, og bilen rikket seg ikke. Tok så ut og inn motorrom shunten igjen, uten at det førte til noe.. I motoren er det kun vifta (den store til høyre når en står å ser ned i motorrommet) som går når tenningen er på.

Satte så tilbake ladekabelen. Blinklysene lyste i 10 sek, men Eco lampa lyste også. Fortsatt ikke noen lyder fra motoren når det lader (og ingen bevegelse i kjølevannstankene - sjekket både den på høyre og venstre side når en ser ned i motorrommet). Den eneste lyden er vel en lav summing fra laderen ??

Prøvde nå den store reset metoden (http://elbil.no/forum/index.php?topic=182.0). Den gjorde at bilen var kjørbar igjen. Satte den igjen på lading, og nå bør batteriene være såpass kalde at ladingen skulle starte umiddlebart (bilen hadde 95% power), men fortsatt ikke noen lyder fra motoren/batterikassekjøleren...

Er pumpa gåen mon tro? Bilen har gått 44444 km og jeg vet ikke om pumpa er skiftet. Jeg har forøvrig sjekket sikring F9 i motorrommet....

Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Boogie

Sitat fra: Blysom på tirsdag 10. juni 2008, klokken 22:44
Er pumpa gåen mon tro? Bilen har gått 44444 km og jeg vet ikke om pumpa er skiftet. Jeg har forøvrig sjekket sikring F9 i motorrommet....

Det kan nesten se ut til at du har et kombinert problem, men er usikker. Også fordi din bil har blybatterier, og er usikker på hvordan elektronikken vil reagere på forskjellene mellom bly og NiCd.

Den begrensede rekkevidden kan komme av at batteriene ikke klarer å levere det de skal. Det vil si at spenningen faller lavere enn 100V tidligere enn forventet. Fikk du ladelys på samtidig? Det stemmer allikevel ikke helt med rekkevidder på 3-7 km flere ganger etter hverandre...

Lyder som mangler: kjøle/sirkulasjonspumpa skal gå hele tiden under kjøring og lading. Dette skal du kunne se i vannbeholderen på venstre side (i kjøreretningen). Dersom den ikke går vil elektronikkassen gå varm, og stoppe lading. Men så vidt jeg forstår får du lading?

Det at du nå får feilmelding på dashbordet kan også tyde på at du begynner å få problemer med batteriene, men siden vi ikke har fått lest ut hvilken feilmelding det er så er det ikke så let å si.

Som du forstår er det vanskeligere å gi deg gode svar siden vi ikke har erfaring med dine batterier.
Er redd for at mine råd ikke hjelper så mye denne gangen. Gi oss mer etterhvert, så får vi se om det dukker opp flere ideer.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Enig med Boogie her.

Sjekk at vannet sirkulerer. Ellers minner dette sterkt om for lav spenning, og dermed trigging av beskyttelses kjøremodus som holder batterispenningen på 100V på bekostning av redusert strøm.

Det hadde helt klart vært en stor fordel å lest av hva bilen har lagret av feil, og om den virkelig er innstillt på blybatterier.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

Sitat fra: Boogie på onsdag 11. juni 2008, klokken 07:17
Dersom den ikke går vil elektronikkassen gå varm, og stoppe lading. Men så vidt jeg forstår får du lading?
Ladelyset lyste ikke opp når jeg fikk "elektrisk feil" lyset. Det har ikke lyst ifm dette problemet i det hele tatt. Men det har lyst før (så pæra funker :-).

Ja jeg får ladet opp bilen, men jeg vet ikke helt om den ladet etter at jeg fikk Econ lyse til å lyse (glemte å måle). Men opp til det punktet hvor den lyste for første gang, hadde den hvertfall ladet opp fra 60% til 95%.

Deretter lyste både Econ og elektrisk feil helt til jeg gjorde jeg den store reset'en. Bilen kunne da kjøres (og ingen lamper lyste), men jeg testet den ikke på noen langtur. 
I natt ladet den opp til fult igjen (men den ble ikke brukt i dag :-). Fortsatt ingen lamper som lyser...

Men vil det faktum at kjølepumpa ikke går, KUN stoppe lading/regenerering? Og ikke muligheten til å kjøre bilen? Kan ikke høy varme (grunnet gåen kjølevannspumpe) stoppe hele bilen - slik jeg ser?

Sitat fra: Boogie på onsdag 11. juni 2008, klokken 07:17
Det at du nå får feilmelding på dashbordet kan også tyde på at du begynner å få problemer med batteriene, men siden vi ikke har fått lest ut hvilken feilmelding det er så er det ikke så let å si.
Kan jeg ikke bare måle over batteriene, når jeg har feilen da? Da vil jeg jo se om batteriene kun gir 100 V. Eller er det mer avansert en å gjøre dette?

Forøvrig så har jeg en alvorlig feil hvis batterispenningen på mine 20 * 6V bly celler er 100 V? Men det er vel under belastnign dere mener?

Skal forøvrig til Enviro på mandag ....
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Boogie

Sitat fra: Blysom på onsdag 11. juni 2008, klokken 10:21
Men vil det faktum at kjølepumpa ikke går, KUN stoppe lading/regenerering? Og ikke muligheten til å kjøre bilen? Kan ikke høy varme (grunnet gåen kjølevannspumpe) stoppe hele bilen - slik jeg ser?

Kan jeg ikke bare måle over batteriene, når jeg har feilen da? Da vil jeg jo se om batteriene kun gir 100 V.
Forøvrig så har jeg en alvorlig feil hvis batterispenningen på mine 20 * 6V bly celler er 100 V? Men det er vel under belastnign dere mener?

Jeg mener å huske at bilen også vil stoppe dersom kjølepumpa stopper, men dersom du kjører en reset så vil du kunne lure den til å kjøre allikevel fram til neste lading hvor kjølpumpa ikke er igang. Siden du får lading kan det tenkes at det er temperaturen som trigger stopp av lading (noe den ikke gjør på Partner/Berlingo).

Jo, du kan måle kassen direkte, men den bør være under belastning/i fart, ellers kommer spenningen opp igjen på normalt nivå ganske fort.

Nei, du har ikke en alvorlig feil dersom spenningen er kun 100V. Det kommer jo helt ann på når du har 100V siden det indikerer tomt batteri.
Kommer dette på 50-60% så er det jo helt klart for tidlig.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Sitat fra: Blysom på onsdag 11. juni 2008, klokken 10:21

Forøvrig så har jeg en alvorlig feil hvis batterispenningen på mine 20 * 6V bly celler er 100 V? Men det er vel under belastnign dere mener?


Enig med deg her Blysom, 100 V hvilespenning på bly gir deg en sellespenning på 1,67 V som representer et helt flatt batteri.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Blysom

Vedr. denne 100 V og power på bilen.

Jeg tror ikke at batterikap. har vært så langt nede at den har gått i noen "safe" mdoe. Fordi:

Første gang bilen stoppet, var det på nær 100% power, etter en lading. Jeg er ganske sikker på at spenningen på batterien ikke var 100V den gangen hvertfall (men da gikk det faktisk an å kjøre bilen etter at jeg skrudde av tenningen og skrudde den på igjen). Det samme gjleder vel for de 2 neste feilsituasjonene på samme turen ( kjørte da totalt ned til ca 80% = som faktisk er lik ca 60% på deres Nicd batterier - siden jeg kun kan kjøre til 50%). For denne feilsekvensen hade jeg kun elektrik feil lampe - og jeg kunne altså kjøre videre hver gang.

Deretter ladet jeg opp bilen til nesten 95%, men da hadde Econ lampen begynt å lyse. Da jeg så prøvde å kjøre fikk jeg i tillegg elektrisk feil. Nå måtte jeg kjøre den store reset metoden :-)

Jeg skal ta meg en liten tur i kveld, for så og sette den på lading igjen. Skal prøve å kjøre med loggeren på. Tar deretter å setter den på lading, for å sjekke om dette skjer igjen - og kun etter lading :-) Kanskje jeg kan isolere dette til kjølepumpa.

Kan de foresten lese ut feilhistorikk (også etter den store reseten) hos enviro?

Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Boogie

Sitat fra: Blysom på onsdag 11. juni 2008, klokken 21:38
Kan de foresten lese ut feilhistorikk (også etter den store reseten) hos enviro?

En reset skal ikke slette historikken, så det burde gå bra.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Blysom

MER OM 100 V.

Har kikket litt på spenningen over en 6 V celle under belastning, da jeg har noen målinger fra da jeg kjøpte og fra nå.

Jeg ser at fra tidligere målinger at spenningen kan falle ned til 5.2 V, når jeg har fra 50 -60 % igjen. Ved ca 80% power og normal (opp mot gul) belastning,
fikk jeg spenninen ned i 5,7 V.

Ser fra spenningsmåling i dag at jeg ikke har spenning under ca 5.5, når jeg ligger rundt 80%, og har RØD belastning på Eco måleren

Fikk desverre ikke gjenskapt den elektriske feilen, eller eco lampe lys ved siste kjøring og lading (med dertil målinger)

Vil ikke det faktum at temperaturen utendørs er ca 15 C lavere også føre til at batterien ikke blir så varme ved ladning, og at jeg
dermed ikke får noe feil fra laderen i disse kalde tider ???? Søkt kanskje ?

Eller påvirkes batterienes kapasitet så mye bare pga denne utetemperatur at de kan ha droppet til 100 V. DEt siste virker rart, siden jeg fikk feilen ved 95% power første gang, og at batteriene ifølge målingene virker normale (så normale somblybatterier kan være :-)

Mer info kommer etter Enviro service...
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

bosonic

Det blir ikke helt riktig å sammenligne gjenværende kapasitet på energimeteret med spenningen under belastning.
Batterispenningen under belastning vil variere avhengig av strømtrekk og batterienes indre motstand. Indre motstand er lavest når batteriene er oppladet og da blir spenningsfallet mindre enn ved samme strømtrekk og delvis utladet batteri.

Hvilespenning på batteriet (når bilen triller fritt uten regen) kan imidlertid gi deg en brukbar indikasjon på gjenværende kapasitet.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Blysom

Sitat fra: bosonic på fredag 13. juni 2008, klokken 10:09
Det blir ikke helt riktig å sammenligne gjenværende kapasitet på energimeteret med spenningen under belastning.

Nei, jeg vet vel egenlig det (selv om jeg ikke er superstø i dette :-). Men det jeg mente var at ved å se på spennigsfall ved samme
nivå av gjenstående kapasitet, kunne jeg vurdere batteriets tilstand. Altså historiske data på hvor mye spennignsfall jeg har ved f.eks maks belastning (rød sone på Eco måler), når batteriets gjenværende kapasitet er den samme (f.eks ved 80% gjenværende energi)

Jeg ser jo at energimeteret ikke faller i bånn, når jeg gir gass (og vet at cellespenningen faktisk faller ned mot 5.5 V). Så hvis den om noen måneder faller ned mot 5/4.5 V, ved lik energimeter tilstand, så kan jeg vel si at batteriet har blitt "litt" dårligere :-)

Men oppsummeringen av målingene er vel at det er liten sansynlighet for at jeg har kommet meg under 100 V, og at det er det som grunnet til at den stoppet.

Bilen er forøvrig levert til service, og får forhåpentlig den hjelpen den trenger på førstkommende mandag :-)

Takk for hjelp og inspill (igjen)


Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Blysom

Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA