Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teslabrann

Startet av Trondns, torsdag 03. oktober 2013, klokken 06:46

« forrige - neste »

kolund

#60
Sitat fra: satheesh.net på søndag 01. desember 2013, klokken 22:45
Hvem av disse batteriladerne anbefaler dere (eventuelt andre typer)?

Cotech mobil starthjelp med kompressor - 799,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-mobil-starthjelp-med-kompressor/36-4023

Cotech batterilader - 299,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818


Black & Decker BDV090 6/12V - 369,-
http://www.jula.no/batterilader-bdv090-6-12v-608105

Zafir 45 12 V 1,2-90 Ah - 499,-
http://www.jula.no/batterilader-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Jeg hadde nemlig en liten incident i dag med at 12V batteriet på Nissan Leaf'en tok kvelden. :-X Vil helst kjøpe noe som kan brukes til begge bilene og som fungerer greit nok. Den første har jo kompressor også, kjekt mtp etterfylling av luft i dekker, etc.

Tips? ::)

Jeg ville nok gått for denne.:
Exide 12 / 7
http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2012/02/120205_LaderTEST_Motor.pdf

Hvorfor ikke la Teslaen få det beste på markedet? ;)
17. Desember

eledille

Det aller beste er et ekstra startbatteri. Trenger ikke være stort. Hvis det står med en liten vedlikeholdslader tilkoblet så er det klart til å sparke i gang Teslaen med det samme du kobler det på.

Det gjelder som sagt bare å få lokket den ut av fosterstillingen, så passer den på 12-volten selv.

Fordelen med en batterilader er at den kan fortelle noe om hvilken tilstand 12 V-batteriet er i. Hvis det tar lading dårlig bør det byttes, ellers blir det fort mange gangtimer på DC-DC'en og i tillegg går det ganske mye strøm på å forsøke å lade et ødelagt blybatteri.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

#62
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Alfa Bergen

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine alvorlig konstruksjons feilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.
+1
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Bonefish

Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

teslaman

Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Eksakt samme. på min bil. Var som jeg skulle skrevet det selv! Har ikke hatt det siden oppdateringen men en annen hendelse som jeg har rapportert under " erfaringer i minusgrader"
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

prophan

Ok, noen som har link til salto kabelen og pris?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

janmb

#67
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elnino

Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Eksakt samme hos meg for 3 dager siden, kom til rødt lys på ladern (første gang har skjedd, ladet på samme kontakt i garasjen siden midten av september uten feil...). Bilen startet omsider etter mye prøving med brems og booting via rattet etc. Gikk deretter igjennom alle feilene den kunne finne på før den roet seg ("Please pull over safely", "Car needs service", "Charge problem", "Low 12V battery").

Skal kjøre innom tesla i dag og få de til å se på dette (siden det å avtale noe med de er umulig), bilen klager fortsatt på lavt 12V selv om jeg kjører 2.5t med den hver dag, så mulig batteriet har fått seg en knekk.

t0ffluss

Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.

+1!!
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

satheesh.net

Sitat fra: kolund på søndag 01. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: satheesh.net på søndag 01. desember 2013, klokken 22:45
Hvem av disse batteriladerne anbefaler dere (eventuelt andre typer)?

Cotech mobil starthjelp med kompressor - 799,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-mobil-starthjelp-med-kompressor/36-4023

Cotech batterilader - 299,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818


Black & Decker BDV090 6/12V - 369,-
http://www.jula.no/batterilader-bdv090-6-12v-608105

Zafir 45 12 V 1,2-90 Ah - 499,-
http://www.jula.no/batterilader-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Jeg hadde nemlig en liten incident i dag med at 12V batteriet på Nissan Leaf'en tok kvelden. :-X Vil helst kjøpe noe som kan brukes til begge bilene og som fungerer greit nok. Den første har jo kompressor også, kjekt mtp etterfylling av luft i dekker, etc.

Tips? ::)

Jeg ville nok gått for denne.:
Exide 12 / 7
http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2012/02/120205_LaderTEST_Motor.pdf

Hvorfor ikke la Teslaen få det beste på markedet? ;)

Takk for tips kolund! Jeg dro til Sønnak på Økern (Oslo) i dag og kjøpte meg Exide 12/7. Funker som bare rakkern'. ;)

Snakket litt med de ansatte og de kunne alle fortelle (uten at det var et salgstriks) at Exide laderne var en av de absolutt beste på markedet. Den var visst laget av noen av de samme folkene (avhoppere) fra svenske CTEK. Den var dessuten modifisert litt med noen "fancy" ting som f.eks. temperaturføler på den ene klemmen for å sette korrekt ladeverdi ved kuldegrader, etc.

Tips:
Hvis man har (eller sier man har ;D) et medlemskap i f.eks. OBOS, får man rabatter ved kjøp. Jeg betalte kr. 1048,- istedenfor full pris (ca. 1400,-).

eledille

#71
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.

Jeg er delvis enig med begge. Fokus må være på å få Tesla til å fikse problemet, ikke på å lage Reodor Felgen-inspirerte støttehjul for å kunne leve med problemet.

Batteriet er ikke for lite. Problemet er at bilen friker totalt ut og kobler vekk hovedbatteriet. Da er det bare et tidsspørsmål før det går galt uansett hvor stort batteri man har. Bilen er laget for å kunne bruke 12 V til stadighet siden den bare kan etterfylle fra det digre hovedbatteriet etter hvert.

Jeg har fått opplyst at den kobler ut hovedbatteriet når den ser spenninger på ladeporten som den mener ikke skulle vært der. Det er altså et sikkerhetstiltak. Om dette faktisk stemmer kan jeg ikke gå god for, men det høres plausibelt ut for meg.

Det som virker så underlig for meg er at UMC'en visstnok er laget for IT-nett og likevel stadig gjør dette på vårt strømnett. Det er nemlig ingen feil hos oss.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Også_Øyvind_H

Det kan se ut som om pro-medlem Glaserud har testet seg frem til at dette er løst (se post under TOCN vedr Sceduled Charing og UMC - med mine begrensede evner klarer jeg ikke å linke til denne posten... :o).

Løsningen er kort og godt (med forbehold om at vi er inkompetente/optimister):
- SW update 5.8
- Napp ut sikringen til laderene (ikke spør meg om hvor den sitter)

Volia!

Det er mulig at dette krever oppgraderte ladere i utgangspunktet (at dette ikke vil virke for de som fikk bilen tidlig - Glaserud sin er vel med ny lader (levert medio sept) da den var levert med defekt lader (om jeg leter nok i gamle innlegg  ;D))

Har ikke testa selv enda, men skal ringe Tesla slik at jeg finner ut hvilken jeg kan nappe.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Lokführer på mandag 02. desember 2013, klokken 19:05
Vil bruk av Teslaappen tappe 12v batteri?

Tipping her, selvsagt vil den det (marginalt), men Glaserud klarer nå å starte/stoppe lading fra app'en på 230V med UMC uten problem.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA