Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Hans Håvard Kvisle, torsdag 03. oktober 2013, klokken 03:29

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

I diverse tråder diskuteres det hvordan lademulighetene kan utvikles for Model S. Vanskelig å henge med overalt, starter derfor en egen tråd.

Elbilforeningen håndterer NOBIL som har ca 4.500 registrere ladepunkt reservert for elbil. Men det er svært få av dem som er optimale for Model S´ store batteripakke. Mange har savna muligheten for å lettere finne fram til akkurat disse, kanskje i den tro at det er flere enn det er. Nå har det kommet på plass et foreløpig ladekart som gir en grei oversikt. Alt raskere enn 3 kW er med, det inkluderer alt av AC-lading med Type 2 (fra 16A/230V/enfas), industrikontakter og sjølsagt Teslas egne superladere for DC-lading. Det er ladestasjoner.no som har lagd kartet ved å bruke datastrømmen fra NOBIL. Dessverre er det et ganske stusslig syn. Men vi har gjort første delen av jobben gjennom å synliggjøre status i dag.

Utvilsomt vil det komme mye mer av seg sjøl. Mange utbyggere vil ha interesse av å tilby bedre lademuligheter til tusener av Model S. Men skal det bli noe fart på dette, må det organiseres et arbeid for å stimulere til utbygging ved hoteller, restauranter, kjøpesentre m.m.

Elbilforeningen har snakket med det foreløpige styret i TOC om det. Men det foresvever meg noe usikkert hvor tett de vil jobbe med foreningen. Spørsmålet er hvordan alle gode krefter, og det er mange av dem, kan forenes på beste vis for å framskynde utviklingen. Det må noen finne ut av. Og det begynner å haste. Kan heller ikke skjønne annet enn at dette er et morsomt arbeid.

Hva vi i hvert fall kan tilby fra Elbilforeningens side, er at nye ladepunkt registreres i NOBIL. Det er opplagt. Men egentlig skal det der kun være ladepunkt hvor det er reservert p-plass for elbil. Imidlertid er det mange steder dette ikke vil gjelde for Model S, men likevel være interessante lokasjoner å ha med. Minstekravet må da være at det er avtalt at det er greit å lade der, og at det registreres med hvem avtalen er gjort og hvilke betingelser som gjelder. Så kaller vi tilgjengeligheten "Etter avtale". Bare å bruke den avanserte versjonen av tipsskjemaet, lære seg det først som sist.

Og alt som registreres i NOBIL, vil umiddelbart bli synlig på kartet ladestasjoner.no har lagd for Model S. Det er ikke sikkert at alt er like lurt løst, sjøl om vi har vært i kontakt med enkelte Model S eiere, men vi er villige til å forbedre oss! Det smarteste er å legge inn tips i kommentarfeltet under kartet. Der klarer vi i det minste å følge med. Eller denne tråden her kan brukes.

Dette er en liten start på et viktig arbeid. Så får de rette snakke sammen hvordan videre framdrift kan være for å generere opp langt flere gode lademuligheter for Model S.

Mer om hva vi har tenkt og for å se kartet, besøk:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/123-nytt-ladestasjonskart-for-tesla-model-s
St.Hanshaugen

Hyperstress

Når det gjelder industrikontakter: Å få registrert de skjulte mulighetene som ligger der allerede er som det sies helt avhengig av dugnad fra den enkelte Teslaeier. Det er bare den enkelte som har lokalkunnskap om hvilke muligheter som er sitt i nærmiljø. Så det er bare å sette i gang og sjekke med campingplasser, båthavner, sveiseverksteder, håndverkere,  "you name it", og få på plass noen retningslinjer fra eier, og få punkter registrert! Det kan gjøres så enkelt som at de setter opp en betalingsboks som er basert på tillit, der en legger igjen en 50-lapp pr time lading eller noe.

Og i tillegg selvfølgelig oppfordre veikroer, hoteller etc. til å sette opp ordentlige type2 punkter.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Balrog

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 25. september 2013, klokken 19:14
bla bla bla

masse jobb bla bla

flott ladekart bla bla

Hvor trykker man [Liker]?

Dette er jo helt kanon! Tenk om dette kunne utvikles med sverige, danmark, tyskland etc..

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

kjølholdt

Kjempeinitativ da skal jeg forsøke å finne noen i nærområdet mitt i Bergen og i gursken :-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Sitat fra: Cato76 på onsdag 25. september 2013, klokken 21:02
Meget bra!!!  8)

Håper at ladepunktene bli integrert i kartet som er i bilen, på lik linje som man kan søke og se superladestasjonene!
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Sofus

Takk til Elbilforeningen for kjempebra tiltak!
Egentlig hadde jeg håpet på en klient i bilens navigasjon koblet mot NOBIL databasen slik at aktuelle ladestasjoner med opptatt/ledig/feil status kunne vises direkte i kartet der, men det ligger vel litt fram i tid.

Det viktigste er å få ut informasjon til og påvirke hoteller, veikroer etc til å sette opp ladepunkter og få disse registrert i NOBIL. Og registrere mulige ladesteder som allerede finnes der ute... Kartet til ladestasjoner.no ser veldig bra ut og vil gi oss verdifull informasjon ved planlegging av langturer og ved uforutsette "ladeblues" på tur  :)
Model S

eledille

Kjempebra!

Husk at Type 2 på 11, 22 og 43 kW ikke bare er for Tesla - det er i praksis sånn akkurat nå, men det vil endre seg. Dette er standarden, det er en bra standard, og flere biltyper vil kunne bruke dem etter hvert.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Veldig flotte greier dette! Tusen takk for at noen 'tok i et tak'.
Da er det bare opp til oss og skaffe / finne flere punkter!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

el-snorre

I forhold til hotell og restaurant, så er dette noe Elbilforeningen forsøker å få bransjeorganisasjonen til å forstå nytten av. Så press ovenfra, nedenfra, fra siden osv. vil når vi lykkes i felleskap gjøre dette til et kjempestort og nyttig ladenettverk!
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Hyperstress

Vi bør heller ikke glemme at vi raskt blir tusenvis av teslaeiere som selv setter opp 7-22kw punkter hjemme. Om en er åpen for å dele disse til en "venn i nød" så vil det være supert om en registrerer seg (med de forutsetninger en ønsker). Disse punktene bør kanskje kunnne sorteres som private, og at de benyttes om en ikke får tak i annet.
Det blir litt på samme ide som Couch surfing. (og Plug surfing i guess)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

AllanW

BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

fredag

Sitat fra: Balrog på onsdag 25. september 2013, klokken 20:35
Dette er jo helt kanon! Tenk om dette kunne utvikles med sverige, danmark, tyskland etc..

Jepp, dette er supert. Det er bra vi har Elbilforeningen.

Ladestasjonene til IKEA i Europa bør legges inn i NOBIL. De er av stor interesse for alle Tesla-eiere. Det er vanskelig å krysse Sverige eller Frankrike for øyeblikket uten ladestopp med köttbullar. IKEA i Belgia har visst også type2-ladestasjoner. Jeg har prøvd å få en oversikt fra IKEA over antall ladestasjoner i de forskjellgie butikkene deres, med litt detaljert info om ladehastigheter, uten hell.

Ladestasjonene til Clever og E.ON i Danmark, RWE og Vattenfall i Tyskland bør også legges inn i NOBIL. Selv om det er en del styr med å få tilgang til de tyske ladestasjonene som turist. Jeg savner et norsk ladekort som har roaming på disse tilbyderne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nordtroms

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 25. september 2013, klokken 22:56
Vi bør heller ikke glemme at vi raskt blir tusenvis av teslaeiere som selv setter opp 7-22kw punkter hjemme. Om en er åpen for å dele disse til en "venn i nød" så vil det være supert om en registrerer seg (med de forutsetninger en ønsker). Disse punktene bør kanskje kunnne sorteres som private, og at de benyttes om en ikke får tak i annet.
Det blir litt på samme ide som Couch surfing. (og Plug surfing i guess)

Det kartet er allerede på plass det er bare å registrere ladepunktene deres. :)

https://www.zeemaps.com/map?group=594342&location=Nordreisa%20Norge&add=1


P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Hyperstress


Sitat fra: Nordtroms på torsdag 26. september 2013, klokken 07:32
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 25. september 2013, klokken 22:56
Vi bør heller ikke glemme at vi raskt blir tusenvis av teslaeiere som selv setter opp 7-22kw punkter hjemme. Om en er åpen for å dele disse til en "venn i nød" så vil det være supert om en registrerer seg (med de forutsetninger en ønsker). Disse punktene bør kanskje kunnne sorteres som private, og at de benyttes om en ikke får tak i annet.
Det blir litt på samme ide som Couch surfing. (og Plug surfing i guess)

Det kartet er allerede på plass det er bare å registrere ladepunktene deres. :)

https://www.zeemaps.com/map?group=594342&location=Nordreisa%20Norge&add=1

Ja se der! :)

Får en etterhvert alt inn på samme ladekart så blir det bra!. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA