Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kald bil

Startet av tomrh, onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:48

« forrige - neste »

tomrh

Elbilforeningens kjøpsveiledning er oppdatert med nye modeller. Når jeg ser på rekkeviddegrafen, så slår det meg at Leaf oppgis med et rekkeviddeintervall på 76 - 233 km. Ingen andre elbiler har så stort sprik mellom minimum og maksimum. Er dette riktige tall, hvor kommer de fra? Og i så fall, hvorfor har Leaf så stort sprik? Som potensiell kjøper får man inntrykk av at Leaf er helt elendig om vinteren siden den mister 2/3 av rekkevidden. Leaf-eiere vet jo at det ikke er slik, og nye euroleaf skulle jo ha en mye mer stabil rekkevidde pga. varmepumpa?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RuneW

#1
Sitat fra: tomrh på onsdag 25. september 2013, klokken 15:22
Elbilforeningens kjøpsveiledning er oppdatert med nye modeller. Når jeg ser på rekkeviddegrafen, så slår det meg at Leaf oppgis med et rekkeviddeintervall på 76 - 233 km. Ingen andre elbiler har så stort sprik mellom minimum og maksimum. Er dette riktige tall, hvor kommer de fra? Og i så fall, hvorfor har Leaf så stort sprik? Som potensiell kjøper får man inntrykk av at Leaf er helt elendig om vinteren siden den mister 2/3 av rekkevidden. Leaf-eiere vet jo at det ikke er slik, og nye euroleaf skulle jo ha en mye mer stabil rekkevidde pga. varmepumpa?

Det er vel heller de andre bilene som har for lite sprik. Alle vet at om du kjører med "alt" på, i -20, med gassen i bånn (evt. gassen i bånn etterfulgt av bremsen i bånn osv) så blir rekkevidden forsvinnende liten. Det er sikkert ikke noe problem å komme langt under 76 km heller - om man går inn for det.

Men akkurat hvor tallet 76 km kommer fra aner jeg ikke. Det er i det hele tatt en vanskelig greie å finne fornuftige måter å komme frem til disse tallene på.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

76 kan jeg gå med på i sprengkulde, motorveihastighet og 20 grader i kupeen.

Men de 230 km på maks er jeg "litt" mer tvilende til. I hvert fall i virkeligheten. Tror neppe det er mulig uten kun nedoverbakke med mindre man ligger konstant i 40 på flatmark med steinharde dekk og svak medvind. ;-)

Ville nok satt Leaf (gamle modellen) til 80-150 km reel rekkevidde for normale folk. Hvor ca. 120 km er det man normalt kan presse ut av bilen med passe flat topologi uten lusekjøring og range anxiety sommerstid.

Allman

Hei,

Interessant. En Leaf eier som jeg pratet med par uker siden hevdet at han klarer kun 100 km uansett hvordan han kjører. Jeg antar han svinger innom nærmeste ladestasjon istedenfor å prøve lykken når batteriet begynner å bli tomt. Etter lading viser gjettemeter'et hans normalt 146 km, noen ganger 150 km (som er visst max hos han). Både han og selger sa "glem 200 km, det er bare tull", tallet 233 km er nok meget urealistisk.

Allman

Red1963

Heisan!
Fikk levert min Tekna for tre dager siden, så min erfaring er begrenset. Pendler daglig fra Sarpsborg til Oslo. Starter med fulladet batteri hver morgen og lader i cirka 6 timer på jobb.
Første dagen hadde jeg 35 km rekkevidde igjen, når jeg var fremme. Cirka 95 km/t i snitt. Før jeg startet på returen hadde jeg ladet til 99 km/ rekkevidde og når jeg var fremme i Sarpsborg hadde jeg en rekkevidde på 33 km igjen. Cirka 90 km/t i snitt. Hører nok med til historien at jeg benyttet meg av "slip stream" på returen. Avstanden er 86 km, hver vei og det var 2 personer i bilen.
I morgen skal jeg teste turen i 100 km/t.
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

tomrh

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 25. september 2013, klokken 16:07
Men de 230 km på maks er jeg "litt" mer tvilende til. I hvert fall i virkeligheten. Tror neppe det er mulig uten kun nedoverbakke med mindre man ligger konstant i 40 på flatmark med steinharde dekk og svak medvind. ;-)
Ja, synes det rett og slett er tull av Elbilforeningen å oppgi en slik maks rekkevidde i en kjøpsveiledning hvis den skal ha noen praktisk verdi. Noe sunn fornuft må man bruke, "alle" vet jo at Leaf i praksis klarer 15 mil maks om sommeren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

daggad

SitatVille nok satt Leaf (gamle modellen) til 80-150 km reel rekkevidde for normale folk. Hvor ca. 120 km er det man normalt kan presse ut av bilen med passe flat topologi uten lusekjøring og range anxiety sommerstid.

Jeg har hatt Leaf i snart 2 år nå og kan skrive under på at dette over stemmer meget bra.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på onsdag 25. september 2013, klokken 21:17
Ja, synes det rett og slett er tull av Elbilforeningen å oppgi en slik maks rekkevidde i en kjøpsveiledning hvis den skal ha noen praktisk verdi. Noe sunn fornuft må man bruke, "alle" vet jo at Leaf i praksis klarer 15 mil maks om sommeren.

Bortsett fra de som eier Leaf og kjører lenger enn 15mil om sommeren?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Ja det går an å få mer enn 15 mil om sommeren men det krever mer enn normal kjøring mener jeg. Samtidig er det ikke noe problem å få 10-12 mil om vinteren heller. Det er kanskje det som har overrasket meg mest, at den gir såpass rekkevidde når det er kaldt. :)
Sjåføren betyr enormt mye. Jeg synes jeg kjører helt vanlig men får mye mer ut av bilen enn min kone og min datter.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thomas Parsli

Sitat fra: daggad på onsdag 25. september 2013, klokken 22:06
SitatVille nok satt Leaf (gamle modellen) til 80-150 km reel rekkevidde for normale folk. Hvor ca. 120 km er det man normalt kan presse ut av bilen med passe flat topologi uten lusekjøring og range anxiety sommerstid.

Jeg har hatt Leaf i snart 2 år nå og kan skrive under på at dette over stemmer meget bra.

Min erfaring (~2år/40.000km med Leaf, ~7år/90.000km med P106EL) er at disse tallene er mengsløse hvis man har ikke forstår kontektst (temperatur, kjøreforhold, hastighet og høydeforskjell).

Forstår en førstegangskjøper at 80-150km betyr:

* 80km de dagene i året det er -25 eller nullføre med 10-20cm slaps i vegbanen?
* 150km i 70km/t eller 80km i 120km/t?
* 50km hvis bilen har stått i -20 flere dager og man kjører i 90km/t med god varme i bilen, eller 75km hvis bilen har stått i varm garasje og ble ladet rett før kjøring?

Hvis man kan oppgi "normalforbruk" på en bil til 0,5l/mil, bør man også kunne oppgi "normalrekkevidden" på en Leaf til 120km. Eller kanskje 150km, siden den sannsynligvis ville klart det i en "EU-test" (ECE-15) uten problemer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hydrogen

Min erfaring er:
70-120 km på vinteren, de fleste dager rundt 90 km.
100-150 km om sommeren, de fleste dager 120-130 km.
Kjører som om det er en vanlig bil, og kjører fornuftig når jeg må bruke bilen mye før jeg kan lade og da klarer jeg fort 15-20% mer rekkevidde.

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2013, klokken 22:45
Forstår en førstegangskjøper at 80-150km betyr:

* 80km de dagene i året det er -25 eller nullføre med 10-20cm slaps i vegbanen?
* 150km i 70km/t eller 80km i 120km/t?
* 50km hvis bilen har stått i -20 flere dager og man kjører i 90km/t med god varme i bilen, eller 75km hvis bilen har stått i varm garasje og ble ladet rett før kjøring?
Ja, dette er kjernen, tallene blir meningsløse fordi det ene er epler og det andre pærer. Man må ha en felles definisjon på hva man mener med "minimum" og "maksimum". For maksimum kunne man ihvertall bruke EU-test over hele linja, og da er det riktige tallet 175 km for "gammel" versjon og 199 km for Euroleaf.

Det savnes en definert vintertest.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA