Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplassmangel på Gardermoen

Startet av gv115, fredag 20. juni 2008, klokken 11:59

« forrige - neste »

gv115

Hei,

Holder på å skal kjøpe min første Think. Har prøvekjørt et par biler og opplevede at den ene var veldig tung på rattet. Er det tilfelle at dette varierer?


El rayo

Lavt lufttrykk i dekkene merkes godt på biler uten servostyring. Går ut fra at det dreier seg om 1999 - 2003 modeller. Think foreskriver 36 PSI /2,5 bar. Man kan ikke se på dekkene at trykket er for lavt før det kommer under 10 PSI.

De fleste bilene har vel hatt minst ett dekkskifte nå og det kan være montert dekk som har andre egenskaper enn originaldekkene, Continental EcoContact EP 155/70R13. Disse hadde forholdsvis lav rullemostand, noe som er viktig på en elbil. Dessverre vet de færreste dekkfirmaer i Norge hva rullemotstand er, men dette endrer seg forhåpentligvis til det bedre nå etter at flere store bilprodusenter har lansert lavutslippsutgaver som BlueMotion og hva de nå heter alle sammen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Think har ikke servo på styringen så det er å lære noen gamle kjørevaner. Prøv å unngå styre mye når bilen står stille,lite gran fart gjør det mye lettere.
Man blir fort vant til styringen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laban

Lufttrykket og dekkbredde er vel det som har størst innvirkning på hvor tung den er på rattet.

Etter å ha lagt om til sommerdekk kjørte jeg til nærmeste bensinstasjon for å fylle luft. Etter å ha fylt luft (litt mer enn oppgitt fra fabrikk) var det nesten som om den hadde fått servostyring i forhold til før jeg fylte.

I min ungdom hadde jeg en Kadett uten servostyring med "feite" dekk og den var det nesten umulig å vri rattet om på når man stod stille. Trengte ikke gå på treningsstudio hvis man lukeparkerte ofte med den  ;D

Har sett noen Thinker som har bredere dekk enn standard, ser litt tøffere ut - men blir tyngre å manøvrere ved lav hastighet.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

eljet

Slitte dekk har også mye å si på hvor tung bilen er på rattet
hadde en Audi en gang som hadde orginalt 155/80 -13 bredde på dekkene den var svintung på rattet
kjøpte nye 185 /60 -13 å  bilen ble mye lettere på rattet
Ny gummi og mer mønster samt rett luft trykk hjelper nok endel
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

gv115

Takk for at dere tar dere tid til å svare. Skal se på bilen/ dekkene igjen :) Litt off topic, men ser på finn at en bil som har gått 11000 hadde fått: "battteripakke rekondisjonert febr.-08.Batterier var nede for 1 mnd siden, da målte ALLE celler nøyaktig det samme". Blir litt skeptisk når jeg leser at de kan ta skade av det. Er det tidlig å rekondisjonere batterier etter bare 11000?

Boogie

Sitat fra: gv115 på tirsdag 10. juni 2008, klokken 07:40
Litt off topic, men ser på finn at en bil som har gått 11000 hadde fått: "battteripakke rekondisjonert febr.-08.Batterier var nede for 1 mnd siden, da målte ALLE celler nøyaktig det samme".

Tja, jeg lurer jo på hva som menes med rekondisjonering her. Dersom den har vært hos Mantena, så er ikke det noe godt tegn vanligvis.
Men disse batteriene har gått såpass kort at de nok vil overleve en "rekondisjonering" hos Mantena.

Etter kun 11000 km skulle det ikke være nødvendig med en rekondisjonering, men en bil som har gått såpass lite vil antagelig oppføre seg tregt i noen måneder før den begynner å bli "normal". Den må rett og slett trenes opp. Det er også stor sannsynlighet for at krystallene har smeltet sammen til større krystaller. Dette gjør at spenningen blir lav/bilen blir treg. Også rekkevidden kan være noe redusert før det bdrer seg. Dette bedrer seg etter som bilen blir brukt riktig. Følg oppskriften på nettet for kjøre/laderegler så går det seg til.
Men det kan ta 6-9 måneder.

Denne kassen har vært sjekket av Arne Magnus Berge tror jeg. Da burde den være OK.
Cellespenningen skal normalt tas med belastning på for å få et sammenlignbart resultat. Ofte blir det målt uten belastning. Det er ikke verdt så mye .
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hens

En batteripakke som har stått lenge, noe som er sannsynlig med bare 11000 kilometer, trenger ikke rekondisjonering, bare en initiallading.

Med så lav kilometerstand vil det sannsynlig ikke ha skjedd noe skadelig med batteriene pga lavt nivå, så den har mulighet for et langt liv.

Men husk å fylle før bilen forlanger det . Når vannfyllingsvarselet kommer er det som å kjøre til oljelampen lyser på en fossilbil.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA