Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Hall, onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:48

« forrige - neste »

Hall

Jeg parkerte, for første gang, på en elbil-parkering i Oslo i går. Strevde lenge med å få opp lokket til ladestolpen (Chr. Krohgs gate). Trodde først nøkkelen ikke virket, men forstod etter hvert at jeg måtte presse hardt på lokket mens jeg vred på nøkkelen. Problemet skyldes nok delvis at det stod en annen Leaf til lading, og ledningen fra denne presset lokket ut. Tror uansett jeg har teknikken nå slik at det ikke skal bli problemer neste gang, men man burde kanskje sett nærmere på designet på disse lokkene...

Uansett - poenget mitt er at personen som ladet sin Leaf ved siden av min hadde satt en hengelås rundt stolpen og ladekabelen. Er det virkelig problemer med at disse ladekablene stjeles slik at hengelås er påkrevd?

hkaspenberg

Hei Hall, og velkommen på Forumet!

Så vidt meg bekjent har det ikke vært noe stort problem at disse kablene blir stjålet. Men det skjer, ref en artikkel i Budstikka her om dagen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

pottle

#2
Jeg ville ikke latt en ladekabel få stå ulåst på grunn av utgiftene jeg ville ha fått hvis den forsvinner.

En ny 10A ladekabel kjøpt hos Nissan koster sikkert kr 6.500,-. Det er ikke rart at dette er ettertraktet å stjele - det er dessverre mange som kan tenkte seg en "gratis" reservekabel.

Måter å låse kabelen:

  • Parker forhjulet over kabelen. Cra: Gjerne over ei fjøl med et spor
  • Lås kladden med hengelås. Kladden har 4 små hull som kan brukes
  • 2013-modellen har innebygget lås slik at støpselet ikke kan tas ut
  • Tre en hengelås gjennom kroken under ladelokket og kabelen samtidig
  • Deksel til ladeluke (Takk til Mismatch)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Hall

#3
SitatHei Hall, og velkommen på Forumet!

Takk, Hans! Og takk for hjelpen da jeg ringte deg i går mens jeg kavet med låsen og lurte på om det kanskje var nøkkelen min det var noe feil med  ::)

SitatOslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) = P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) = Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) = P iOn 28/3-2012- ("Black Lightning")

Liker din navnsetting av bilene  ;D Kona (som er amerikansk) har døpt bilen min "Oak Leaf". Det passer godt i og med at jeg opprinnelig kommer fra Eigersund som har eikeblad i sitt kommunevåpen.

SitatParker forhjulet over kabelen


Er det uproblematisk å stå med forhjulet på kabelen?

Sitat2013-modellen har innebygget lås slik at støpselet ikke kan tas ut

Jeg har 2013-modell. Er låsemekanismen god nok slik at jeg ikke trenger annen sikring?

cra

Sitat fra: Hall på onsdag 25. september 2013, klokken 12:13
Er det uproblematisk å stå med forhjulet på kabelen?

Som en nødløsning i et tvilsomt strøk går det nok bra, men skulle jeg brukt det som fast metode for sikring av kabelen ville jeg ha laget meg ei fjøl med et spor i (f.eks. frese et spor i et stykke 36x98mm trevirke) slik at bilen ikke står direkte på selve kabelen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mismatch

Nissan har også et deksel du kan kjøpe. Prøv brukt, ser ikke mange som bruker det.

cra

Sitat fra: Mismatch på onsdag 25. september 2013, klokken 18:08
Nissan har også et deksel du kan kjøpe. Prøv brukt, ser ikke mange som bruker det.

Tror prisen ligger på ~3.000 kr for det lille dekselet, så jeg skjønner godt at folk ikke bruker slike.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjbu

Noen som har prøvd å montere "ladekladden" inni motorrommet og bruke vanlig billig skjøteledning mellom bil og ladestolpe?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)


kjbu

Sitat fra: KennyLeaf på torsdag 26. september 2013, klokken 12:29
Her er et tips: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=7587

Ikke noen pen løsning det der. Må være bedre å koble ladekladden direkte i motorrommet utenom J1772-kontakten, eller skru løs J1772-kontakten og flytte den og pluggen lengre inn i motorrommet så det er mulig å lukke ladeluka igjen.

Og kanskje sette en Han-Schuko med lokk isteden der som J1772-kontakten er i dag?
Det hadde vært perfekt.
Dermed kunne man brukt skjøteledning over alt, uten å tenke på å ha med seg den lade-kladden i bagasjerommet hele tiden.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kim Amlien

Jeg bruker hengelås som jeg fester til kontakten sånn at den ikke kan dras ut av bilen. Man trenger ikke å fjerne den når man plugger inn, kun når den skal tas ut igjen. Når ladekabelen har så stor verdi så velger jeg å bruke hengelås som sikkerhet. Da kan ikke den bli borte ved en feiltagelse, noe som forøvrig skjedde, men den ble levert tilbake.
Stord
Svart Nissan Leaf 2012

Blip

Avtrekkeren har et hull som passer for hengelås. Dette kan brukes for å låse avtrekkeren slik at kabelen ikke kan løsnes fra bilen.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Electrix

Sitat fra: Hall på onsdag 25. september 2013, klokken 12:13
Er det uproblematisk å stå med forhjulet på kabelen?
Jeg gjør dette de gangene jeg lader på steder der jeg mistenker at den kan bli tatt. Jeg ser ikke noen grunn til at kabelen skulle skades nevneverdig av dette så lenge det er jevnt eller mykt underlag, jeg ville ikke gjort dette på pukk eller annen hard og kantete grunn som kan skade kabelen. Jeg passer også på at kabelen ligger flatt på bakken slik at den får et jevnt trykk, ikke la den krysse seg selv der hjulet star.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bjorn_2390

Sitat fra: cra på torsdag 26. september 2013, klokken 11:28
Sitat fra: Mismatch på onsdag 25. september 2013, klokken 18:08
Nissan har også et deksel du kan kjøpe. Prøv brukt, ser ikke mange som bruker det.

Tror prisen ligger på ~3.000 kr for det lille dekselet, så jeg skjønner godt at folk ikke bruker slike.  :o

Noen som har link til deksel?
Blå Euro-Leaf (2012)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA