Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading via Combo standaren

Startet av Lokführer, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 21:59

« forrige - neste »

Lokführer

Ser på youtube at det ligger tre forskjellige videoer av Tesla model S på dyno effektmåling.
Den ene, P85, produserte 386hk, den nyeste, en P85+, 428,2hk.
En 60 kWh produserte 263hk.
8% "tap" på P85en
1% mer enn oppgitt P85+en
13% "tap" på s60en.
(tok 420hk som utgangspunkt)
Hva i alle dager skaper slike ujevne resultater? Fullt batteri vs nesten tomt batteri?
Tilbyr Tesla demobiler for pressen som yter mer enn vanlige?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Hyperstress

Ja, tror batterinivå har noe å si, samme med temp på motor og kanskje batteri. Tror den yter mindre om en feks allerede har kjørt den hardt i forkant av test.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RSandven

Har fått inntrykk av at de skal ha lik effekt helt til noen km igjen. Men 13% mindre på 60 var jo veldig mye...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

HABEL

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 24. september 2013, klokken 20:31
Ser på youtube at det ligger tre forskjellige videoer av Tesla model S på dyno effektmåling.
Den ene, P85, produserte 386hk, den nyeste, en P85+, 428,2hk.
En 60 kWh produserte 263hk.
8% "tap" på P85en
1% mer enn oppgitt P85+en
13% "tap" på s60en.
(tok 420hk som utgangspunkt)
Hva i alle dager skaper slike ujevne resultater? Fullt batteri vs nesten tomt batteri?
Tilbyr Tesla demobiler for pressen som yter mer enn vanlige?

Har du lenker til disse videoene?

P85 og P85+ er samme bil - skal ha samme verdier.....
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

eledille

For oss som har kjørt elbil før er det ikke noen bombe at bilen akselererer fortest med stappfullt batteri.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lokführer

Sitat fra: HABEL på tirsdag 24. september 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 24. september 2013, klokken 20:31
Ser på youtube at det ligger tre forskjellige videoer av Tesla model S på dyno effektmåling.
Den ene, P85, produserte 386hk, den nyeste, en P85+, 428,2hk.
En 60 kWh produserte 263hk.
8% "tap" på P85en
1% mer enn oppgitt P85+en
13% "tap" på s60en.
(tok 420hk som utgangspunkt)
Hva i alle dager skaper slike ujevne resultater? Fullt batteri vs nesten tomt batteri?
Tilbyr Tesla demobiler for pressen som yter mer enn vanlige?

Har du lenker til disse videoene?

P85 og P85+ er samme bil - skal ha samme verdier.....
Ta et søk på youtube.com:Tesla Dyno
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amper

De forskjellige dynoer gir forskjellige resultater på samme bil. Det er ofte noen % i forskjell. I tillegg har de lagt inn faktorer for driv-verktap i kurvene (hvis det ikke er spesifisert whp - wheel horse power) disse faktorene er normal verdier for vanlige fossilbil drivverk og Tesla kan andre verdier i denne faktoren da de kun har en enkel utveksling..

Så det er mange momenter som spiller inn utover fulladet batteri..

Men jeg skulle gjerne ha sett en kurve som viser max. hk versus % batterinivå på TMSen. 
P85D :o)

eledille

En av begrensningene er maks strøm som batteriet kan levere. Når SoC synker synker spenningen, særlig under høy last. Da får du mindre effekt ved samme strøm.

Hvis du finner kurve for celletypen så ser du også hvordan hele batteripakka oppfører seg.

Li-ion har veldig flate utladingskurver i forhold til de fleste andre batterityper, men de er ikke vannrette.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lokführer

Jeg skal nok prøve vår på dyno når jeg får den. Skal range-lade den, gjerne ved dynoen, slik at det ikke blir no tvil. Kult papir å legge ved et eventuelt videresalg.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Litt artig ny film av P85 på dyno. Denne makser også ut dynoen.

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

bb

SOC har veldig mye å si. Min P85 er betydelig slappere ved 50 % kontra >90 %. Det samme gjelder elsykkelen min.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thor2014

Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 10:59
SOC har veldig mye å si. Min P85 er betydelig slappere ved 50 % kontra >90 %. Det samme gjelder elsykkelen min.

Ikke så rart. På P85 er det batteriet som er begrensningene.
På S85 er det invertern

cairnz

Enda ikke sett en dyno som klarer å måle fra 0 rpm korrekt..
Elbilist

janmb

Sitat fra: Thor2014 på fredag 08. august 2014, klokken 11:29
Ikke så rart. På P85 er det batteriet som er begrensningene.
På S85 er det invertern

Det tviler jeg veldig på at stemmer. Det er nok helt klart inverteren og/eller andre tverrsnitt mellom batteri og inverter som er begrensningen for alle disse bilmodellene.

Med tanke på hvor latterlig mye strøm et ladet batteri kan levere uten nevneverdig spenningsfall sliter jeg med å se at batteriet skal kunne være begrensningen på de relativt lave mengdene effekt vi snakker om her.

Hva man kan lever over tid, med tanke på varmeutvikling etc, er en helt annen skål.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bernt

Dinside.no har fått noen til å gjøre en dynotest av de tre MS-utgavene. De fikk andre resultater. http://www.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA