Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder fra diagnose skjermen på Tesla model S

Startet av madstun, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:03

« forrige - neste »

madstun

Etter 1 års service hos BNH har vi fått problemer med 12v batteriet som ofte lader seg ut når bilen står mer enn 2-3 dager.Vi opplevde ikke dette problemet i bilens første leveår. Den sto da flere ganger i 7-10 dager , også i vinterkulda, uten problem. Bilen har vært inne til sjekk igjen, og fått oppgradert programvaren til siste versjon, men problemene har vedvart. Bilen er nå inne igjen hos BNH. Er det noen fler som har opplevd dette?

Stator

12V Batteri utladet etter to dager uten uten strøm.
Litt flau med halen mellom bena fikk jeg kona til å komme med diseldyret og startkabler.
Da våknet Leafen og hadde 86% Strøm på hoved batt.
(Nå vil hun i allefall ikke bytte ut gamlebilen med en batt bil til).

Kvikken


Stator

Nei.
Toppladet 12v batt i natt så får vi se om det holder.........

madstun

det var defekt batteri, ja. Byttet det, og har ikke hatt problemer siden.

timingbeltkiller

Sitat fra: madstun på søndag 23. februar 2014, klokken 19:38
det var defekt batteri, ja. Byttet det, og har ikke hatt problemer siden.
På garanti eller for egen regning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

madstun

det var innenfor garanti,   - på BNH

kjbu

Må melde meg inn i klubben jeg også.
Søndag morgen : DØD Leaf  (Tekna, juni 2013)

Har fulgt med her på forumet så mistanken gikk direkte mot 12V-batteriet. Ladet opp med en 12V lader, og Leaf ble vekket til live igjen. Rart dette skjedde nå, og ikke på kald dag i vinter.

Lurer på hva årsaken kan være :
* Defekt/dårlig batteri
* For lav ladespenning
* Svakhet i software / for sjelden lading
* Noe som har stått på og tappet batteri (ingen kupélys var påslått)

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

offpist

Kan sikkert være lurt å topp lade 12V batteriet et par ganger i året med en god lader.
Det har jeg tenkt å gjøre.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Kjell Leaf

#9
Sitat fra: offpist på mandag 10. mars 2014, klokken 09:29
Kan sikkert være lurt å topp lade 12V batteriet et par ganger i året med en god lader.
Det har jeg tenkt å gjøre.
Jeg har også byttet 12V batteri. Det må ha vært en dårlig kontakt i det eller noe fordi jeg målte det til 0,5V, etter start kjørte jeg ca en halv time, da var det 12,72V på batteriet, det er umulig. 12,72V er fullt batteri og det får man ikke etter en halv time, derfor var nok aldri batteriet mitt tomt, det bare virket sånn. Ladingen var 14,6V.
Noen som vet hvilket merke det originale batteriet er ? Jeg glemte å se etter det, men det nye som ble satt inn var Sønnak.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Jeg kjøpte bilen med solcellepanel fordi jeg antok det ville gi meg minidre problemer med 12v-batteriet, men jeg lader også 12v-batteriet en gang om vinteren når jeg lader Avensisen (som brukes så lite at den må lades).

Tviler egentlig på at det er nødvendig (hvis alt fungerer som det skal), men tiden brukt (under ett minutt) føles som en god investering. En god nok lader koster rundt 400,- og er egentlig anbefalt tilbehør til fossilbilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. mars 2014, klokken 09:48
Jeg kjøpte bilen med solcellepanel fordi jeg antok det ville gi meg minidre problemer med 12v-batteriet, men jeg lader også 12v-batteriet en gang om vinteren når jeg lader Avensisen (som brukes så lite at den må lades).

Tviler egentlig på at det er nødvendig (hvis alt fungerer som det skal), men tiden brukt (under ett minutt) føles som en god investering. En god nok lader koster rundt 400,- og er egentlig anbefalt tilbehør til fossilbilen.

Thomas
Det skal være helt unødvendig å lade 12V batteriet fordi det lader når bilen er i ON posisjon og det lader når du lader de store batteriene. Blir bilen stående lenge skal 12V batteriet ifølge instruksjonsboken lade seg fra 400V batteriene i korte perioder for å holde seg med strøm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

offpist

Thomas
[/quote]
Det skal være helt unødvendig å lade 12V batteriet fordi det lader når bilen er i ON posisjon og det lader når du lader de store batteriene. Blir bilen stående lenge skal 12V batteriet ifølge instruksjonsboken lade seg fra 400V batteriene i korte perioder for å holde seg med strøm.
[/quote]

Ja, men tror du den lader batteriet helt opp til 100%?
Syre batterier har godt av en "Equalization" en gang i blant, som i praksis er en kontrollert overladning.
Den bringer batterispenningen helt opp i ca 15V.

Om DC-DC laderen i bilen bare holder 12V batteriet på 50/60% SOC så vil den aldri få dette.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

kjbu

Sitat fra: kjbu på mandag 10. mars 2014, klokken 09:01
Må melde meg inn i klubben jeg også.
Søndag morgen : DØD Leaf  (Tekna, juni 2013)

Har fulgt med her på forumet så mistanken gikk direkte mot 12V-batteriet. Ladet opp med en 12V lader, og Leaf ble vekket til live igjen. Rart dette skjedde nå, og ikke på kald dag i vinter.

Lurer på hva årsaken kan være :
* Defekt/dårlig batteri
* For lav ladespenning
* Svakhet i software / for sjelden lading
* Noe som har stått på og tappet batteri (ingen kupélys var påslått)

Nå skjedde det igjen! 6 dager etter forrige gang. Spenningen på batteriet var 5,2V  :o
Skal på verksted i morgen, de skal måle batteri og legge inn ny firmware på "Power distribution module". Bilen er bare kjørt ca. 8000km
Ser det står "Renault" på batteriet...lite betryggende.


Skal holde dere oppdatert  :)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: kjbu på mandag 17. mars 2014, klokken 09:09
Sitat fra: kjbu på mandag 10. mars 2014, klokken 09:01
Må melde meg inn i klubben jeg også.
Søndag morgen : DØD Leaf  (Tekna, juni 2013)

Har fulgt med her på forumet så mistanken gikk direkte mot 12V-batteriet. Ladet opp med en 12V lader, og Leaf ble vekket til live igjen. Rart dette skjedde nå, og ikke på kald dag i vinter.

Lurer på hva årsaken kan være :
* Defekt/dårlig batteri
* For lav ladespenning
* Svakhet i software / for sjelden lading
* Noe som har stått på og tappet batteri (ingen kupélys var påslått)

Nå skjedde det igjen! 6 dager etter forrige gang. Spenningen på batteriet var 5,2V  :o
Skal på verksted i morgen, de skal måle batteri og legge inn ny firmware på "Power distribution module". Bilen er bare kjørt ca. 8000km
Ser det står "Renault" på batteriet...lite betryggende.


Skal holde dere oppdatert  :)
Jeg glemte å se hvilket merke det gamle batteriet var, men det nye Nissan satte inn er Sønnak.
Noen som gidder sjekke hvilket originalbatteri som står i nye Leaf ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA