Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: think, ny model

Startet av howcome, torsdag 19. juni 2008, klokken 18:20

« forrige - neste »

howcome

De siste dagene har det kommet en ny lyd i bilen. Det høres ut som en vifte, men er ikke den "vanlige" viftelyden jeg kjenner. Det uler ganske høyt  uavhenging av pådrag, bremsing etc. Noen ganger stopper lyden noen sekunder for så å komme tilbake. Lyden forsvinner i løpet av noen sekunder når tenningen slås av -- den endrer seg da på en måte som gjør jeg tror det er en vifte. Jeg er takknemlig for idéforslag om hva dette kan være.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

Ken

Kjøleviftene er ganske bråkete og aktiveres ved noe over 20 grader under kjøring (25?) og litt mindre ved lading. Med alder kan de bråker med hylelyd og må byttes ut. De kan kjøpes på Ford men jeg holder på å komme i kontakt med produsenten i Italia.

Jeg har demontert en av motorene og det ser ut som slitasje som feiler dem. Forbruksvarer jeg er redd. De kan kobles ut ved pluggene like ved men da må du kjøre forsiktig så at ikke du overoppheter batteripakken.

Jeg skal si fra om jeg finne ut mer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Det er anmtakelig et gåent lager. Vanlig på PC'er og annet utstyr med kjølevifter også. Hvis det ikke er alt for "enkelt" laget og helstøpt kan det være lageret kan skiftes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#3
Motoren er ikke konstruert for vedlikehold men  alt kan repareres.Børstene er kull på phosphorbronse, kommutatoren er enten helt nedslitt eller bare isolasjon med kobberkanter. Demontering er med hammer og gamle skrutrekkere. Den ene fikk jeg til å svive med at jeg trykket inn vifteren, antagelig at børstene da kom i kontakt med kommutatoren.
Det går an å fjerne den gummidekselen bak motoren og smøre litt på rotorskaftet. Lettest å løsne radiatoren (to bolter som fester den til underkant av front tverrbjelken) uten å koble fra slangene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Har prøvd å finne en erstatningsmotor på nettet, men har ennå ikke funnet noen som vil levere små antall. De motorene som er tilgjengelighar gjerne litt høyt turtall.
Originalmotoren har ca 5000 o/min. ved 12 volt
Biltema har en kupevifte til 149 kroner hvor motoren kan brukes.
Den har litt lavere turtall og bråker og kjøler litt mindre, men det er litt av en jobb å skifte.
Originalmotoren er en 5 polet forlenget utgave av 540 motoren som benyttes i RC biler, og heter gjerne 555 et eller annet. Både Johnson og Mabuchi + en masse andre leverer tilsvarende motorer til batteridrevet verktøy etc.

Turtallet på disse er proporsjonalt med spenningen, en 24 voltmotor med 9000 o/min vil ha 4500 ved 12 volt osv. ideelt turtall er ca 4500 i tomgang og 4000 belastet, da bråker den passe og kjøler tilstrekkelig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

howcome

Den nye lyden i bilen min kommer på toppen av den "vanlige" vifta som går ved høye temperaturer. Finnes det flere vifter enn den "vanlige" og den i varmeapparatet?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

PLUTO

Det er ingen andre vifter som går under kjøring av bilen, men vannpumpa kan jo lage masse lyd dersom den er på vei å gå istykker. Du kan sjekke hva som lager lyd ved å ta ut noe sikringer mens du har tenningen på. Tar du ut sikring 6 skal den store vifta stoppe. Tar du ut sikring 29 skal vannpumpa stoppe. Gjør det og gi oss tilbakemelding om hva som lager lyd ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Siste uka har kjøleviftene i "El Rayo" gått nesten konstant. Tror de starter ved en batteritemperatur på 30 grader. Lyden har av noen blitt beskrevet som støvsugerlyd og det synes jeg er ganske dekkende.

Når et lager i viftemotoren tar kvelden høres det veldig godt! Viftene stopper når man skrur av tenningen uansett temperatur. Det gjør forresten vannpumpa også. Men dersom vannpumpa er forskriftsmessig byttet hvert annet år kan man nesten se bort fra den.

Nå når det er så varmt på Østlandet er det like greit å finne feilen og få det utbedret så fort som mulig.

På vinterstid klarer man seg godt med en av de to radiatorviftene ute av drift. De kan kobles ut hver for seg; det er kontakt på hver vifteledning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

howcome

Sitat fra: PLUTO på mandag 09. juni 2008, klokken 19:04
Det er ingen andre vifter som går under kjøring av bilen, men vannpumpa kan jo lage masse lyd dersom den er på vei å gå istykker. Du kan sjekke hva som lager lyd ved å ta ut noe sikringer mens du har tenningen på. Tar du ut sikring 6 skal den store vifta stoppe. Tar du ut sikring 29 skal vannpumpa stoppe. Gjør det og gi oss tilbakemelding om hva som lager lyd ;)

Takk for mye nyttig informasjon. Nå er lyden borte. Dersom vi antar at det var vannpumpa som lagde lyden kan det skyldes at (a) vannpumpa har sluttet å virke, eller (b) at den fortsatt virker, men at den ikke skal gå. Spørsmålet blir derfor: når skal vannpumpa gå? I varmen? Alltid? Innimellom, på tilfeldige tidspunkt?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

PLUTO

Sitat fra: howcome på tirsdag 10. juni 2008, klokken 14:53
Dersom vi antar at det var vannpumpa som lagde lyden kan det skyldes at (a) vannpumpa har sluttet å virke, eller (b) at den fortsatt virker, men at den ikke skal gå. Spørsmålet blir derfor: når skal vannpumpa gå? I varmen? Alltid? Innimellom, på tilfeldige tidspunkt?

Dersom vannpumpa ikke går lenger må du ikke kjøre bilen!!! Den skal alltid gå.
Ta ut sikringen for viften (nr.6) og ta ut og sett inn sikringen for vannpumpa (nr. 29). Du skal da høre att pumpa starter når du setter i sikringen (tenningen skal være på). En annen måte å se om den pumper er å se i ekspansjonstanken. Vannet skal være i bevegelse. For å se det må du åpne plast lokket forran vinduet og skru av det firkantede metall lokket.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

#10
Det er 2 forskjellige viftelyder på Think. Den ene er knapt hørbar, det er kjøleviftene på laderen som starter når temperaturen på laderen kommer over 40 grader.
Den andre er radiatorviftene. De  høres nærmest ut som en sirene.
Vannpumpen har en svak summelyd som kommer hver gang tenningen settes på, og skal alltid være tilstede.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#11
Sitat fra: howcome på tirsdag 10. juni 2008, klokken 14:53
Spørsmålet blir derfor: når skal vannpumpa gå?

Vannpumpa skal gå alltid når tenninga er på. Og mens bilen lades.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg har funnet noen viftemotorer på britiske Ebay til 4 pund. De vil ikke sende til utlandet men jeg kan gå gjennom en venn som kan videresende dem(har ikke spurt enda). Er noen interesserte i flere?
En del demontering må til at man kommer til selv motoren. Viften må slåes av skaftet (eller en mer skånsom metode please?) og et ytre kappe skrues løs.
viftehus er festet til radiatoren med umbraco skruer som vil være rustne og ødelagt. Jeg vil undersøke prisen komplett på Ford i morgen men jeg regne med over 1000 lapp hver og det er ikke noe vits å bytte ut en om gangen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

#13
Jeg har laget et verktøy for å demontere viften.
Det er to stykker 6mm kryssfiner hvor det er skåret ut en halvmåne i hver.
Disse legges mellom viften og motoren, og plasseres med motoren nede i et rør.
Så kan motorakselen slås forsiktig ut med en 3mm dor. (Aksel er 3,17mm)

Har du spec for den motoren som er til salgs på nettet?
Eventuelt en link. Hvis jeg liker den vil jeg ha minst 6stk, eventuelt flere for Thinkere I Oslo området.
Henter i Kr sand.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=320005593699&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=011.

Tror at den er riktig. Skal prøve å ordne saken.
Takk for tipset. Jeg skal lage noe tilsvarende så at jeg ikke skal slå den i hjel.

Blir det en stor fordel å holde  bestillingen under kr1000? (toll,moms?)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA