Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil 12v nedtur...

Startet av sindrej, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

Teslafrank

Ikke testet langtur med min S enda, bortsett fra Trondheim til Molde.

Kjørte Roadsteren min fra Bud til Øyer i sommer. snittfart på 69km/t, over halve turen med cab``en av, 340 km. Kom frem med 7 mil igjen på tanken. Kunne kjørt til Hamar.

Den er oppgitt til å kjøre 340km, så utrolig hva du kan få til. Ser min S 85P+ med 21" ligger på snitt ca 200-208wh/km i mitt daglige bruk. Kjører da ca 5 mil i strekk hver vei til jobb, pluss en del på dagen. Hatt bilen i 3 uker og kjørt 2500km.

Lad den max ( still inn på lademenyen) og sett bilen i range- mode. Da "kniper" den litt på forbuk/effekt, men dette merker du ikke i bruken. Unngå harde drag og forbikjøringer, bruk bremsen lite- la den re-generere.

Bent

Generelt vil jeg si at hvis du har tenkt å tyne rekkevidde ut av en elbil så du ha en Plan B klar. Du vet aldri hva som kan skje underveis som koster deg uventet mye strøm og gjør at du går tom. Kanskje blir det høljeregn og sterk motvind, noe som kan koste mye energi å kjempe mot. Eller så er det veiarbeid eller ulykke som gjør at du må ta en lengre omvei. Eller du treffer på noen du bare ta med på en liten prøvetur med aks-demonstrasjon. :P

(Jeg har selv opplevd alle tre ovennevnte, håndtert med varierende suksess.)

Uansett, sørg f.eks. for å ta med kraftig ladeutstyr (ikke kommet ennå for Model S?) eller at du har 2-6 timer slakke lagt inn for treglading på 13A schuko.
Tesla Roadster, 25Mm

Elbilist79

Hei,

Har du køyrt Bergen-Sunnmøre no? Er veldig interessert i å høyre korleis dette gjekk eventuelt?

Eg bur i Bergen, men er ofte i Herøy på Sunnmøre på ferieturer sidan eg kjem derifrå. Og om det er muleg å ta slike turar med TMS er veldig interessant. :)
S85, Sølv

tSla

Hei Lidvar!

Jeg skal snart kjøre den aktuelle ruten. Kan gi en liten oppdatering her når turen er gjort!  :)

Jeg vurderer å legge inn et lite stopp i Førde, for å få noen skarve kilometer ekstra i og med dette vil bli min første tur i elbil (sett bort i fra prøvekjøring av Tesla), så jeg kjenner rekkeviddeangsten virkelig er tilstede. Merker også at jeg føler meg en smule "snytt" da jeg bestillte bilen i den tro at den gikk 500km med normal kjøring. Nå kan jo det bli spennende å skulle kjøre 350km  ::)

Men det jeg egentlig ville med denne posten; trenger jeg noen brikke/RFID kort for å benytte meg av ladestolpene i Førde?
Tesla Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: tSla på søndag 13. oktober 2013, klokken 13:23
Jeg vurderer å legge inn et lite stopp i Førde, for å få noen skarve kilometer ekstra i og med dette vil bli min første tur i elbil (sett bort i fra prøvekjøring av Tesla), så jeg kjenner rekkeviddeangsten virkelig er tilstede. Merker også at jeg føler meg en smule "snytt" da jeg bestillte bilen i den tro at den gikk 500km med normal kjøring. Nå kan jo det bli spennende å skulle kjøre 350km  ::)

350km er helt uproblematisk på en slik tur. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha kjørt Fredrikstad-Ålesund og tilbake.

Holder du deg under 217Wh/km i snitt kommer du fram med mer enn 0tkm på måleren. Jeg har aldri problemer med å holde meg godt under 200Wh/km under normale forhold (våt vei, 21" dekk, noenlunde samme høyde over havet på start og slutt), typisk havner jeg på 193Wh/km i snitt (samme som Typical Range bruker). I så fall vil du etter 350km ha ca. 44tkm igjen på måleren samt en "reserve" under 0 på ca. 25km og en total rekkevidde på ca. 420km.

Det er egentlig meget lett å vite om man kommer fram i en Tesla. Du har 76000Wh tilgjengelig fra fulladet batteri til 0tkm på måleren (+ en reserve på ca. 25km). Skal du kjøre f.eks 343km, så tar man bare å deler 76000 på 343, svaret blir 222Wh/km. Du må altså ha et snitt under 222Wh/km på hele turen. Det ser du lett på triptelleren underveis, jeg har konstant denne oppe til høyre for speedometeret.

Energy-appen er også fin, har den alltid på 10km. Da ser du hva snittet er for de siste 10km og om evt. justering av kjørestilen virker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tSla

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. oktober 2013, klokken 15:04

350km er helt uproblematisk på en slik tur. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha kjørt Fredrikstad-Ålesund og tilbake.

Holder du deg under 217Wh/km i snitt kommer du fram med mer enn 0tkm på måleren. Jeg har aldri problemer med å holde meg godt under 200Wh/km under normale forhold (våt vei, 21" dekk, noenlunde samme høyde over havet på start og slutt), typisk havner jeg på 193Wh/km i snitt (samme som Typical Range bruker). I så fall vil du etter 350km ha ca. 44tkm igjen på måleren samt en "reserve" under 0 på ca. 25km og en total rekkevidde på ca. 420km.

Takk for beroligende ord, jkirkebo!

Jeg skal følge med Wh/km snittet mitt og passe på at det ligger tett på 200Wh/km. Det store spørsmålet mitt (som jeg nok vil finne ut når jeg er fremme ved destinasjon) er hvor forsiktig jeg må kjøre for å havne på et økonomisk snitt. Men jeg leste litt erfaringene dine fra Ålesundsturen, og det ser ut til at denne turen burde gå greit  :)
Tesla Model S P85+

shb

Kjørte fra Naustdal til Alversund i dag. Brukte 176 Wh/km, var varmt og fint så varme og klima var av. Men varme på batteriet var på helt til jeg hadde kjørt ca 30 minutter, kommet til Sande. Da var regen komme inn for fullt. Bilen hadde da stått uten strøm over natten i 0 grader. (Kjørte forrige helg i regn og brukte varme, da ble det 205 Wh/km) Du kan lade mange plasser med 16A (13A) i Førde. Der trenger du ikke noe kort. Bare nøkkel, den fikk du vel med bilen?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

sindrej

Skal jeg ta denne turen i en smell så blir det 41 mil, det tar jeg i utgangspunktet ikke sjansen på, ihvertfall ikke nå når det blir kaldere i været.  Da blir løsningen omvei via Aurland og SC.  Synd, for en matstopp og luftetur for bikkja med lading på 16A 400V hadde vært nok til at en kunne ta turen korteste vei.  (For ikke å snakke om en SC langs E39 ...  ::) )

tSla

En liten oppdatering: Jeg kjørte ruten på fredag, 366km. Startet turen med fullt batteri i Bergen, på forespørsel. Temp holdt seg over 3 grader here turen. Stort sett fint vær helt til jeg kom til Nordfjordeid.

Klarte et snitt på 198Wh/km på turen totalt. Kjørte uten AC på en stund i begynnelsen; men når jeg innså at det kom til å gå greit guffet jeg på med mer varme :) Hadde til tider et snittforbruk på 150-160Wh/km over 50km intervaller, kupert vestlandsterreng med til tider svært dårlige veier (Her steg forbruket noe). Snittet for hele turen ble nok også litt høyere enn hva det kunne ha blitt - også her gikk jeg over til en mer "normal" kjørestil når jeg innså at det kom til å gå bra!  ;D

Jeg var hjemme med 28typicalkm igjen på bilen :)
Tesla Model S P85+

kjølholdt

Flott da kan jeg nok greie Bergen - gursken uten problemer ca 36 mil dit. Men skal ha 4 passasjerer men tre av de barn. Kjører i desember ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA