Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fossil 12v nedtur...

Startet av sindrej, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

sindrej

Lurer på å ta turen fra sunnmøre til Bergen.  Det er da to alternativer, ca 45 mil på E39, alternativt ca dobbelt så langt via Dombås og Aurland.  Hadde jeg fått ladet en time med 11kw så hadde jo E39 gått fint, uten blir det veldig, veldig knapt.  Det hjelper jo så lite å spore opp et 400V16A punkt på turen når jeg uansett ikke har adapteren ennå.  Har jeg egentlig noen som helst annen mulighet enn å kjøre den lange veien via SC ?

Cowboystrekk

Om du kjører rolig og er det jo ikke umulig å greie E39 uten lading om range-charger på forhånd? I verstefall stoppe et sted underveis og plugge i vanlig stikk en time eller 2?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kjølholdt

dette hjelper deg ikke nå, men de skulle prøve å få det ferdig til jul eller rett over nyttår http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9424.0.html
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sindrej

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:34
dette hjelper deg ikke nå, men de skulle prøve å få det ferdig til jul eller rett over nyttår http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9424.0.html
Ja, et 22kw ladepunkt på Skei hadde vært topp.  En SC der hadde vært helt perfekt (for flere ruter).  Greit å vite at det blir mulighet etterhvert da.

sindrej

Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 14:25
Om du kjører rolig og er det jo ikke umulig å greie E39 uten lading om range-charger på forhånd? I verstefall stoppe et sted underveis og plugge i vanlig stikk en time eller 2?
"Ikke umulig" frister meg litt lite :P  Må jeg vente 2 timer på lading (og det må jeg nok) kan jeg like godt kjøre den lange turen (og da slippe å bekymre meg for kjørestil).  Ser jeg ligger på 190 til 200 wh pr km nå.  Da går det ikke.  Eneste mulighet er vel om det finnes et type 2 ladepunkt på veien, og det tror jeg ikke ?

Cowboystrekk

Greier du ikke å komme lavere enn det på forbruk? Har kjørt endel E39 og det er stort sett slappe fartsgrenser og ikke voldsomt med stigning opp og ned (selv om det er noe). Å holde igjen hestene en sjelden gang går vell an? Om du har 21" og P trekker jeg tilbake det jeg har sagt da det i praksis vil være umulig å få til 45 mil på den strekka med mindre du lusekjører.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

LOSO

Det er selvfølgelig litt avhengig av hvor på Sunnmøre du bor. Men med utgangspunkt i Ålesund så er det 33 mil til Aurland via Stryn og Sogndal. Deretter er det 17 mil til Bergen.

Amper

vel, er velget mellom å lade 2 timer på Ee39 og kjøre ca. dobbelt så langt som du oppgir (+ca. 45 mil) så sitter du minst 4 timer lengere bak rattet da+ minst 30 min lading på SC.. så totalt sett er det ikke logisk valg av kjøre langt.. men du kan jo gjøre det på regn skjer trass..  ::) :o ::)
P85D :o)

sindrej

Sitat fra: Amper på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:28
vel, er velget mellom å lade 2 timer på Ee39 og kjøre ca. dobbelt så langt som du oppgir (+ca. 45 mil) så sitter du minst 4 timer lengere bak rattet da+ minst 30 min lading på SC.. så totalt sett er det ikke logisk valg av kjøre langt.. men du kan jo gjøre det på regn skjer trass..  ::) :o ::)
E39 har 3 ferger, det tar tid vettu ;)  Heller kjøre enn å vente på ferge :D

sindrej

Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:04
Greier du ikke å komme lavere enn det på forbruk? Har kjørt endel E39 og det er stort sett slappe fartsgrenser og ikke voldsomt med stigning opp og ned (selv om det er noe). Å holde igjen hestene en sjelden gang går vell an? Om du har 21" og P trekker jeg tilbake det jeg har sagt da det i praksis vil være umulig å få til 45 mil på den strekka med mindre du lusekjører.
Har 19" og kjører fint (fartsgrense-ish).

fonberg

Sitat fra: sindrej på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:56
Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:04
Greier du ikke å komme lavere enn det på forbruk? Har kjørt endel E39 og det er stort sett slappe fartsgrenser og ikke voldsomt med stigning opp og ned (selv om det er noe). Å holde igjen hestene en sjelden gang går vell an? Om du har 21" og P trekker jeg tilbake det jeg har sagt da det i praksis vil være umulig å få til 45 mil på den strekka med mindre du lusekjører.
Har 19" og kjører fint (fartsgrense-ish).

Når du ikke hjemmefra og til Aurland uten å lade?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

kimlillebo


Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. september 2013, klokken 16:25
Sitat fra: sindrej på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:56
Sitat fra: taraquin på tirsdag 24. september 2013, klokken 15:04
Greier du ikke å komme lavere enn det på forbruk? Har kjørt endel E39 og det er stort sett slappe fartsgrenser og ikke voldsomt med stigning opp og ned (selv om det er noe). Å holde igjen hestene en sjelden gang går vell an? Om du har 21" og P trekker jeg tilbake det jeg har sagt da det i praksis vil være umulig å få til 45 mil på den strekka med mindre du lusekjører.
Har 19" og kjører fint (fartsgrense-ish).

Når du ikke hjemmefra og til Aurland uten å lade?
Jeg kjørte Aurland - Hareid via sogndal og volda. Det er 26 mil og jeg hadde 36 mil på batteriet. Kom hjem med 8. Så fra Hareid via Volda og Sogndal så er det 28 mil til Aurland.
K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

tSla

Jeg skal gjøre denne etappen selv, bare motsatt vei når jeg henter bil. Ser da ut fra gulesider/kart at det er 35mil fra Bergen og hjem. Jeg er ganske nervøs på om jeg klarer denne etappen i ett strekk. Tror dere bilen vil klare 35 mil med normal kjøring på vestlandet langs E39? Hadde vært fint om jeg kunne unngå Aurland, da jeg skal hente bilen i midten av oktober - og faren for snø over fjellet er større.

Bilen har jo liksom "480km" rekkevidde.. Det burde da gå??
Tesla Model S P85+

kjølholdt

Jeg kjører Bergen - Sunnmøre (gursken) relativt ofte. Har målt snitt hastighet med fossil bil 77 km i timen. De som er erfarne El bilister kan kanskje si om en slik snitt hastighet gir deg 35 mil. Jeg tror det uten å ha kjempe El bil erfaring.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kimlillebo

Sitat fra: tSla på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:10
Jeg skal gjøre denne etappen selv, bare motsatt vei når jeg henter bil. Ser da ut fra gulesider/kart at det er 35mil fra Bergen og hjem. Jeg er ganske nervøs på om jeg klarer denne etappen i ett strekk. Tror dere bilen vil klare 35 mil med normal kjøring på vestlandet langs E39? Hadde vært fint om jeg kunne unngå Aurland, da jeg skal hente bilen i midten av oktober - og faren for snø over fjellet er større.

Bilen har jo liksom "480km" rekkevidde.. Det burde da gå??
Hei

Jeg tror det går bra basert på følgende:
Jeg kjørte 26 mil og hadde 8 mil igjen i batteriet. Totalt blir dette 34 mil.
Jeg kjørte som nevnt via Sogndal, og denne strekningen har mer fjelloverganger enn ruten din dersom du kjører E39. I tillegg så var høyrefoten min variabel pga at det var alt for moro med nybil :-) kjører du rolig, bruker mye cruise Control så er jeg ganske sikker på det går bra.
Min erfaring forøvrig er at projected rage (480km) stemmer ikke like bra som typical range (380km).

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA